Viime aikoina on tullut nukuttua turhan vähän. Kyllähän sen huomaa jo yhden lyhyeksi jääneen yön jälkeen, että aivot eivät toimi ihan täysillä. Ainakin hienomotoriikka ja reaktionopeus kärsivät: jo PowerPointin käyttäminen oli toivotonta sen jälkeen, kun ikkunamme alla tehtiin kiskoremonttia keskellä yötä - onneksi en ole kirurgi tai lentäjä... Törmääminen tämän Ylen uutisoiman tutkimuksen tuloksiin oli silti melkoinen ylläri.

 Surreyn yliopiston tutkijat analysoivat 26 koehenkilön verinäytteet sen jälkeen, kun tutkimushenkilöt olivat nukkuneet kunnolla, kymmenisen tuntia viikon jokaisena yönä. Sen jälkeen unen määrää vähennettiin alle kuuteen tuntiin päivässä viikon ajan, ja otettiin uudet näytteet.

Tuloksien mukaan useiden geenien aktiivisuus ja kehon kemiallinen koostumus muuttuivat, ja sisäinen kello häiriintyi. Unen väheneminen vaikutti myös immuunijärjestelmään ja kehon  reagoimiseen stressiin sekä vaurioista toipumiseen. Ei kuulosta kovin kivalta. Mutta mitä oikeastaan "geenien aktiivisuuden muuttuminen" haittaa? Tuskin se nyt on niin vakavaa jos välillä vähän kukkuu myöhään?

Kuva Wikipediasta.

Valitettavasti se on aika vakavaa. Nyt-liitteessä oli jonkin aikaa sitten juttu, jossa toimittaja testasi miltä tuntuu valvoa mahdollisimman pitkään.

Jutussa haastateltiin unettomuutta vuosikymmeniä hoitanutta kognitiivinen psykologi Soili Kajastetta. Hän kertoi univajeen seurauksista konkreettisemmin: "- - kun nukkuu muutamanakin yönä liian vähän, elimistö menee hälytystilaan. Ruuansulatus menee sekaisin eikä rasituksesta palaudu. Muisti ei toimi, sillä päivän aikana syntyneet turhat muistijäljet eivät ehdi karsiutua pois. Valvominen vaikuttaa mielialaan: tulee kärsimättömämmäksi, impulsiivisemmaksi ja ärsyyntyy helpommin. - - Päivisinkin alkaa kiinnittää huomiota vain siihen, mikä menee huonosti. - -" Kuulostaa tutulta, siitä huolimatta että minä en sentään ole varsinaisesti valvonut, ainoastaan nukkunut hiukan vähemmän silloin tällöin. Kun on ollut niin tärkeää roikkua netissä, katsoa elokuva loppuun, lukea vielä tämä luku.

Väittävät myös, että univaje lihottaa ja vanhentaa ihoa ennenaikaisesti. Lisää vielä ikäviämpiä oireita on listattu Wikipediassa.

Jostain syystä nukkumisesta on niin helppo tinkiä, kiireiden takia tai ihan vaan huvikseen, vaan eipä taida kannattaa. Unen tarve on toki yksilöllinen asia, mutta minä ainakin pelästyin sen verran, että lähden nyt koisimaan!

***

Lack of sleep changes the way body functions. A week of sleeping too little changes in activity of over 700 genes. It also effects on biological clock, immune system and body's response to damages and stress. Sounds like it's bedtime.

Kommentit (3)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Jos sulla ei ole noita oireita (niitä niistä jotka voi huomata itse), niin en tiedä haittaako se sitten? Kyllähän toiset tuntuvat pärjäävän vähilläkin unilla ilmeisen oireettomasti, joten luulisi sen silloin sopivan elimistölle. Jos taas on oireita, niin mahdollisuuksien mukaan kannattanee yrittää tehdä sille unelle aikaa.

Itsellä kyllä tulee oireita, ja pitää todella ryhdistäytyä nukkumisen kanssa. Taas olen täällä yömyöhään :/

minä-tässä-hei

Ei mulla mitään kauhean pahoja oireita kyllä ole... Uskon, että äitiyshormonit ehkä vähän helpottaa asiaa :)

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012