Tiesittekö, että muun muassa tietyn firman superfoodeja syömällä ei sairastu ikinä mihinkään sairauteen, ei flunssaan eikä syöpään? Tai ainakaan jotkut meistä eivät omien väitteidensä mukaan sairastu.

Semmoista opin juuri. Opin myös, että paitsi tietty ruoka, myös tietyt ajatukset ja sanomiset ovat aivoille signaali, joka takaa terveyden loppuelämäksi. Ajatus kuuluu psykoneuroimmunologian kenttään. Jollain tavalla siitä tulee mieleen käärmeiden käsittely. On olemassa kristittyjä, jotka Raamatun tekstiin perustuen ajattelevat, että kun heidän uskonsa on tarpeeksi vahva, he voivat käsitellä myrkkykäärmeitä turvallisesti.

Mikä siinä onkin, että monet pitävät tuota ensimmäistä näkemystä ajatusten suojelevasta vaikutuksesta täysin fiksuna ja loogisena, mutta käärmeiden käsittelyä uskovaisten kilipäiden sekoiluna? Ehkä siksi, että me emme tiedä kaikkea, mikä terveyteemme vaikuttaa, mutta tiedämme, että muun muassa positiivinen elämänasenne vahvistaa immuunipuolustusta. On täysin mahdollista, että usko riittää. Siihen käärmeiden käsittelijätkin luottavat.

Ruokaa, joka pelastaa. Kuva täältä.

Maailmamme on monella tavalla sekava ja monimutkainen. Oma kroppamme on monella tavalla sekava ja monimutkainen. Ja Prisman käytävät kuulkaa, ne vasta sekavia ja monimutkaisia ovatkin! Tiedä sitten tässä mitä ajatella mistäkin, mitä poimia ostoskärryyn loputtomilta hyllyriveiltä ja mitä syödä, jotta kaikki olisi parhain päin, terveys, onni ja menestys. Joskus oli tarpeeksi kun pyrki noudattamaan muutamaa käskyä ja säännöllinen sanan kuuleminen: homma oli hanskassa, tiedettiin mitä tehdä, ja kunhan vain uskoa riitti, kaikki oli muuttuva hyväksi. Ai mutta niinhän se on nykyäänkin! Sanaa julistaa itseoppinut terveyden saarnamies, ja kaikki on muuttuva hyväksi kunhan vain muistat käskyt: maitoa ja viljaa ei pidä sinun syömän, sillä ne ovat saatanasta.

Maitoa ja viljaa. Ne ovat maataloustuotteita. Ihmisen toiminnallaan jalostamia. Liha ja kasvit taas ovat olemassa ihan itsestään. "Luotua ruokaa", sitä mitä jo paratiisissa syötiin: ravintoa syntiinlankeemusta edeltävältä ajalta. Siksikö se on puhdasta ja oikeaa? (Mitä nyt hedelmiä on parempi välttää. Muistatte varmaan, mitä Eevalle kävi.)

Ruokaa, joka pelastaa. Kuva täältä.

Harmi vaan, että kaikki luotukaan ruoka ei ole superia. Vaikka kurkku, se on vain tylsä pötkylä suurelta osin vettä, ihan niin kuin ihminenkin. Supereinta on sellainen ravinto, mihin karut tai erikoiset olosuhteet ovat tiivistäneet makua, väriä ja ominaisuuksia. Osoitusta erityisyydestä, sitkeydestä, kestävyydestä. Kun syömme tällaista ruokaa, tungemme nämä ominaisuudet ruumiimme sisäpuolelle. Ehkä siten ne muuttuvat osaksi meitä, henkisiksi ominaisuuksiksemme.

Sillä jos johonkin länsimainen ihminen vielä uskoo, niin siihen että olemme mitä syömme. Ja kukapa meistä ei haluaisi olla superia.

(Koska internet: Pohdin ilmiötä, en sano, että superruoka on pahasta. Enkä että sinun pitäisi syödä ranskanleipää ja huuhdella se alas maidolla. Mutta sanon kyllä, että entisaikaan ihmiset tekivät niin, ja aika moni heistä on edelleen hengissä kertomassa siitä jälkipolville.)

***

Nowadays people tend to think that eating right and thinking right can save at least their bodies if not their souls. Funny how that reminds me of quite many religions...

Kommentit (23)

tiiti

Minä uskon, että Pirkka pähkinä-rusina-maitosuklaa poistaa vitutuksen. Aamen.

Mä luulen, että tuossa (överiksi menevässä) superfooduskomushoidossa on kyse länsimaisen ihmisen halusta hallita kaikkea, halusta uskoa tavallaan oikeudenmukaisiin syihin ja seurauksiin. Kun elämä on oikeasti aika satunnainen ja epäreilu, halutaan ottaa määräysvalta itselle edes oman terveyden suhteen. Että jos minä syön näitä itiöitä joka helkkarin päivä, en sairastu syöpään. Sellaiseen on helppo haluta uskoa.

esprit

Musta tuntuu, että tässäkin monelta on hämärtynyt kokonaisuus, kun tärkeintä näyttää olevan spiruliinan inositoli- tai klorofyllipitoisuus. Muuten voidaan syödä ihan miten sattuu, mutta kunhan inositolit saadaan. Ja mua hieman järkyttää, että rasvavertailussa rypsiöljy häviää jopa kookosöljylle ei suinkaan rasvahappokoostumuksen perusteella, vaan siksi että se on muovipullossa. Prioriteetit kuntoon.

puuha-pete

Tänään näin jossain haastattelussa sen superruokatyypin (super-food evangelist) en muista hänen nimeä. Olen aiemminkin kattonut dokumentin siitä, niin voi jösses! jätkä vetää blenderissä, jos jonkin sortin jauhetta ja mussuttaa niitä. Ymmärtääkseni siinä sit onkin. Minulla tulis äkkiä ikävä ihan vaikka kanafilettä. Onhan ne varmaan terveellisiä, mut eikö maalaisjärkeä voi käyttää?

Mahdoton Nainen

Mulla on FB-kavereissa yks tyyppi jonka kaikki päivitykset tuntuu nykyään keskittyvän maidon, viljojen ja sokerin (sekä monien muiden "perusruokavalioon" kuuluvan ruoka-aineen) vaaroista höyryämiseen. Oon välillä miettinyt pitäisikö blokata tyypin päivitykset mun uutisvirrasta kun ne on aika houreisia mutta toisaalta kuitenkin aika viihdyttäviä. Veikkaan että yhtä suopeasti ihmiset eivät suhtautuisi jos joku samalla antaumuksella vaahtoaisi vaikka uskonnosta päivityksissään. Musta siinä alkaa olla jo huolestuttavia piirteitä kun ruuasta keuhkoaminen menee siihen, että uskotaan sen kaikkivoipaisuuteen ja julistetaan että ne jotka eivät näitä mun sääntöjä noudata saavat ihan vaan syyttää itseään kun kuolevat nuorina ja vaivaisina.

Plaa

Lueskelin sun kommentteja tuosta linkkaamastasi blogista ja täytyy sanoa, että komppaan sua täysin! Tuntuu, että ihmiset ei taas yhtään pysähdy miettimään kuulemaansa, vaan copypastettaa "guruidolinsa" tekstejä miettimättä, että onko niissä oikeasti järkeä.

Vierailija

Turvauduin tuossa vuosi sitten personal trainerin käyttöön tuolla kuntosalilla, ja tämä henkilö oli/on kyllä niin hurahtanut noihin superfoodeihin ja terveelliseen ruokavalioon, että hirvitti. Siis toki on hyvä että syö terveellisesti ja monipuolisesti, mutta hänen kohdallaan se alkoi mennä jo vähän fanaattisuuden puolelle. Mm. hän ei voi käydä ulkona syömässä, koska ei tiedä tarkalleen mitä kaikkea ruoka-annoksiin laitetaan. Noh ulkona syödessäkin voi yrittää valita sen rasvalöllöannoksen sijasta jotain terveellisempää... Rajansa kaikella! Mitenhän moni noistakin superfoodeista ja "yli"terveellisestä ruokavaliosta julistavista kärsii jonkin sortin ortoreksiasta?

-jansu

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Näinhän se on. Ja jos se syöpä sieltä nyt kuitenkin tulee, niin siihen voi vaikuttaa syömällä. Mikä on tietysti mahdollista, mutta palvelee ehkä enemmän sitä tarkoitusta, että tuntee tekevänsä jotakin sen parantumisen eteen.

Kyllähän tässä on kysymys maailman ja elämän hallintapyrkimyksistä. Rajattu ruokavalio antaa hallinnan ja kontrollin tunteen.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

No näinpä! Mutta kun se ei ole yhtään siistiä ja jännää pistää se lautanen puolilleen kasviksia ja syödä kohtuudella normaalia ruokaa. Salaliitot ja tappavat muoviyhdisteet sun muut tekee hommasta niin paljon mielekkäämpää, suorastaan missiolla ollaan tässä.

Ja tämä klorella auttaa krapulaan -juttu! Onkohan sillä leväjauheen vetämisellä niin suurta merkitystä, jos kuitenkin lotrataan viinan kanssa? Kumpikohan tapa vaikuttaa terveyteen enemmän? Jotenkin ajattelisi, että huipputerveyteen pyrkijä jättäisi ihan ekana myrkylliset aineet pois ruokavaliostaan...

lmv

Kiitos hyvästä kirjoituksesta ja kiitos siitä, että et alkanut vaahdota asiasta. Olen peloissani seurannut keskustelua ja kirjoittelua superfoodeista, kun osa syyttää yleisesti käytettyjä ruoka-aineita milloin mistäkin perustamatta näkemystään mihinkään tutkimustietoon. Jossakin blogissa törmäsin esimerkiksi sellaiseen väitteeseen, että maitotuotteet aiheuttavat syöpää ilman minkäälaista viittausta tutkimusartikkeleihin. Mielestäni erilaisiin asioihin saa suhtautua kriittisesti, mutta harvoin mikään on mustavalkoista, ja väitteet pitäisi perustaa tutkimustietoon eikä omiin tuntemuksiin tai monen välikäden kautta saatuun "tietoon".

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Aika äkkiä taitaisi tulla lähtö kaverilistalta jos tosiaan uskonnosta puhuisi samalla tavalla :D Mutta mitä eroa tossa lopulta on?!

On tämä mennyt ihan sekopäiseksi joillain. Ja sitten kun nämä pitävät asiasta meteliä, niin yhä suurempi osa uskoo, että normaali ruoka on tappavan vaarallista, ja pelkästään jotain jauheita syömällä voi olla terve tai pysyä suunnilleen hengissä.

Ja näiden saarnaajien perustelutkin, aina että vaikka sulla ei olisi mitään ongelmaa, niin kokeile! Sitten kun ihminen kokeilee, ja palaa normaaliin, tulee just jotain vatsavaivoja. Halleluja!!! Normaali ruoka on myrkkyä! Vaikka totta kai äkillisistä radikaaleista ruokavaliomuutoksista tulee vatsavaivoja, se on ihan normaali ilmiö...

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Toi kertoo juuri siitä, että halutaan pitää kontrolli itsellä ja että ruokavaliolla pyritään hallitsemaan asioita. Jos joku toinen laittaa sun ruoan, niin silloinhan sä joudut luovuttamaan sen kontrollin pois. Useinhan nämä tyypit vastustavat esim. laitosruokaa (kuten työpaikkaruokaloita) hirveästi, siinäkin mä uskon että on kyse samasta asiasta, että ei voida kontrolloida sitä, mitä se ruoka on.

Kulttuuriselta kannalta tämä on mielenkiintoinen kysymys, että kun ei hyväksytä sen valtakulttuurin ruokaa, niin vastustetaanko siinä sitä ruokaa sinänsä, vai onko kyse siitä, että sitä kulttuuria ei jostain syystä hyväksytä. Tämä ajatushan on esitetty anorektikkojen kohdalla, että se sairaus olisi yhdeltä osaltaan nimenomaan reaktiota vallitsevaan kulttuuriin ja sen torjumista.

Kyllä mä uskon, että tosi monella on vääristynyt suhde siihen syömiseen, oli se sitten ortoreksiaa tai mitä. Mulle tulee itsellenikin sellainen olo jo ihan perusterveellisestä syömisestä, että nyt on homma hanskassa ja elämä hallinnassa, saati sitten siinä vaiheessa kun kaikki optimoidaan tai punnitaan...

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo onhan tämä monisyinen asia. Superfoodeista voi olla paljon hyötyä ja normaalista ruoasta voi olla haittaa. Mutta on tosi kyseenalaista väittää kaikenlaista ilman, että ne perustuvat mihinkään. On oikein mahdollista että vilja tai maito ei sovi monille, mutta se että väitetään niiden olevan yleisesti tosi haitallisia ilman mitään lähdettä ei vaan käy.

Ja se näissä on aina hyvä muistaa, että ruokavalioasiat menevät aika pitkälti trendien mukaan. Raakaravinto oli in jo joskus 70-luvulla (muistan, että kummitätini hurahti siihen 80-luvulla) ja nyt se on taas suosiossa. Atkins oli kova sana samoin joskus 70-l tienoilla, ja vähän aikaa sitten oli kova karppausbuumi. 80-90-luvuilla ei saanut syödä rasvaa niin kuin ollenkaan, ja nyt kaikkien kuuluu syödä kaikenlaista rasvaa koko ajan jne. jne. Se mikä on milloinkin muodikasta, ei välttämättä ole yhtään sen parempaa.

MinttuNörtti

Miten niin kurkku ei kasva karuissa tai erikoisissa olosuhteissa, mistä se saa makua, väriä ja ominaisuuksia? Sehän kasvaa, hitto vie, Närpiössä! Eihän sitä kieltäkään ymmärrä kukaan! :)

Noora Korppi

Hämmentävä on kyllä tuo ruokakenttä. Ja sitten vasta onkin, kun ruvetaan miettimään, miten kaikki ruuasta saamamme tieto vaikuttaa siihen, miten ruoka rupeaa vaikuttamaan meihin. Kirjoittelin pari viikkoa sitten aatoksia jossain määrin samasta aiheesta, vähän eri tulokulmasta: http://www.viherrys.net/2014/02/03/olenko-niin-terve-kuin-uskonkin-olevani/

Enkä edelleenkään tiedä mistään mitään. Mut ihan vaan varmuuden vuoksi välttelen gluteenia ja maitoa ja sokeriakin parhaani mukaan.

lmv

Toki trendit vaihtelevat yhtälailla ruokavalioissa kuin pukeutumisessakin ja ymmärrän sen ihan täysin. Sitä en vain hyväksy, että sitten aletaan väheksyä ja paheksua niitä, jotka eivät seuraa trendejä. Kaikilla ei ole halua, tarvetta tai varaa lähteä mukaan muoti-ilmiöhin.

Hem Buggah

Oon kanssasi samaa mieltä. Nykyihmisellä on joku outo harha, että koko elämä on todellakin omissa käsissä, että ajatuksen voimalla, oikealla elämäntavalla ja ruokavaliolla (mikä ikinä se kulloinkin on) eletään ikuisesti. Itsekonrolli - tie pelastukseen! Ennen muinoinkin syntinen liha totteli kuria, ja silloin kun ei totellut, mentiin kirkkoon rukoilemaan synninpäästöä. Nyt dieetataan ja punnitaan makrot; repsahduksesta alkaa detox-kuuri.

Mulla on perheessä ihminen, joka uskoo sokeasti ihan mihin tahansa epäviralliseen totuuteen, koska virallinen on väärää ja korruptoitunutta. Kun olin sairaalassa, hän ei luottanut lääkäreiden diagnooseihin, koska nämä ovat lääkiksensä käyneet; kun olin lääkekuurilla, hän kyseenalaisti lääkkeiden syömisen tarpeellisuuden; kun mulla on mitä tahansa pikkuvaivaa tai kremppaa (oli se sit hartiasärkyä tai aknea), syy on aina padotuissa tunteissa ja väärässä (tällä hetkellä gluteiinipitoisessa) ruokavaliossa. Mun mielestä on aika rankkaa väittää, että vaikka syöpäsairas lapsi on itse syypää tilanteeseensa, tai "väärin elämisen" vastuu on vanhemmilla, koska tällä logiikallahan asia olisi juuri näin; sairaudet tulee vain vääräuskoisille.

Terveillä elämäntavoilla on epäilemättä vaikutusta ihmisen hyvinvointiin, elinikään ja muuhun. KAIKKEEN ei kuitenkaan voi vaikuttaa. Sairauksia puhkeaa, vaikka olisi tehnyt kaiken oikein. Perusterveet ihmiset kohtaavat äkkikuoleman ilman mitään näkyvää syytä. Joku elää terveenä satavuotiaaksi, vaikka polttaa kuin korsteeni, juo alkoholia ja syö pelkkää pullaa ja pekonia. Ja superfoodin popsijakin voi vaikka jäädä auton alle huomenna.  

Mahdoton Nainen

Ja niinhän se menee että kun yrittää elää hyperterveellisesti niin ei se elinikä siitä välttämättä pitene, se vain tuntuu pidemmältä ;)

Kärttyri

Mä en kertakaikkiaan tajua, että jos mahdollisimman prosessoimaton ruoka on terveellistä ja maito ja vilja on huonoja syystä x ja y, niin miten, miten voi suositella heraproteiinia?

Kasvisöljyt olisi varmaan hyvä olla läpinäkymättömässä purkissa, ja kyllä, itselläkin on käynyt niin että öljyt on härskiintyneet. Käytän niitä sen jälkeen sytytysnesteinä. Rypsiöljy on ykkösvalinta, oliiviöljy toinen. Kookosrasvaa voisin käyttää makunsa puolesta johonkin ruokaan, muuten en.

Ja sitten vielä se suola... En tässä edes lähde siihen.

Jotenkin hirvittää, että nykyaikana tutkimaton tieto saa niin vankan jalansijan ihmisten keskuudessa netin vuoksi. Keskustelu olisi tervetullutta, ja valitettavasti virallisilla tahoilla ei ole joko kiinnostusta tai resursseja lähteä penkomaan näitä uskomuksia perinpohjaisesti ja selittämään ihmisille, miksi kaikkea ei pidä uskoa. Tai sitten ei haluta lähteä juupas-eipäs -keskusteluun. Osalla kyse on varmasti vain tiedonpuutteesta ja hyötyisivät asian selventämisestä (ja "tutkimustulosten" penkomisesta), osalla asia on varmasti uskomusjuttuja eikä mikään todistusaineisto riitä vakuuttamaan näitä vastaan. Eikä kaikki tietenkään ole vastaan, onhan se todettu että marjat on terveellisiä jne. kuten täälläkin on jo moneen otteeseen mainittu.

Joskus ihmetyttää myös se, että jos jokin aine on luonnosta, se on terveellinen. Ööö... kärpässienet? Tulppaanit? Kielot? Persikoiden ym. kivien karvasmanteli? Digitalis?

P

Ugh. Ihanaa, että näkee tämänkinsuuntaista tekstiä. Tuntuu, että viime vuosina ruokavaliotrendit vaihtuvat niin nopeasti, ettei perässä pysy. Olenhan nyt hyvänen aika huono ihminen, jos syön sämpylän ja juon päälle lasin maitoa, apua! Superfoodpauhaajien puheissa välillä mietityttää suomalaisten superruokien hyljeksiminen tai se, että roudataan Afrikasta Suomeen luomubanaani sen sijaan, että syötäisiin suomalainen omena. Eiku eihän hedelmiäkään varmaan saanu syödä ollenkaan... Lihaosastolla tämä voisi tarkoittaa ulkolaisen "luomulaatuisen" (inhoan jo koko sanaa) lihan ostamista sen sijaan, että valittaisiin suomalaisesta kaverista jauhettu liha.

No, enpäs jatka enempää ja sorru toisten loputtomaan syyttelyyn. Antaa kaikkien kukkien kukkia. Onneksi saa itse valita mitä syö, miten liikkuu ja mitä pukee aamulla päällensä. Ai niin, ja mitä tekstejä lukee internetistä.

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012