Tammi-helmikuussa 2011 päivitin Facebookiin jotakin sellaista kuin päässä pyörii, käsiin sattuu ja olen ihan mustelmilla, taidan olla rakastunut. Talven jälkeen istuin koko kevään iltaisin raitiovaunussa matkalla kotiin, tuntui kuin aivoissa olisi kuplinut vissyä ja olin niin onnellinen. Sekä edelleen mustelmilla, vielä vahvemmin rakastunut. Ajelin raitiovaunulla Rock the Polelta, tankotanssikoululta jonne olin uskaltautunut pitkällisen epäröinnin jälkeen. Harkinta saattoi olla hyväksi: kun kerran menin niistä ovista sisälle, en tietyssä mielessä enää koskaan astunut sieltä ulos.

Minulla on muutama harrastus, joista puhuttaessa rakkaus ei ole yhtään liian vahva termi. Lapsena ja nuorena se oli baletti, nykyisin juoksu ja tankotanssi. Olisin voinut kirjoittaa juoksustakin, mutta vastaan Trendin haasteeseen ja kerron, miksi sinunkin kannattaisi harrastaa tankotanssia.

Tankotanssi muokkaa kroppaa nopeasti ja huomaamatta. Salilla et voi olla tajuamatta, että nyt tässä tehdään lihastyötä, mutta tankoilu on niin hauskaa ettet huomaa treenaavasi. Ja millä tavalla se muokkaa: vatsalihakset! Hauis! V-mallinen selkä! Pyöreät olkapäät! Kaartuvat pohkeet!

Tankotanssi voi laihduttaa nopeasti. Hyvin monet tankoilusta innostuvat laihtuvat aluksi reippaasti. Minullakin laski paino kilotolkulla. Mutta palasi kyllä takaisin, ja juuri noina lihasmuotoina mitä edellisessä kohdassa mainostin.

Lajin haittapuolia: kaikissa vastaan tulevissa tangoissa on pakko temppuilla. Tuossa ei ollut pitoa nimeksikään.

Ulkoiset seikat ovat kivoja, mutta ehkä parasta on kuitenkin se, että tankotanssi kehittää voimaa todella hyvin. Liikkeissä täytyy kannatella ja nostaa omaa kroppaansa, ja siinä on sellainen vastus jolla ei voi olla kehittymättä. Heikompien ei kannata tätä pelästyä, sillä lajissa edistyy todella nopeasti. Eikä aloitusvaatimuksena ole kyky nostaa itseään ilmaan, vaan keskipakoisvoima toimii apuna keventämässä liikkeitä.

Voimaa kertyy tehokkaasti keskivartaloon, mistä on hyötyä paitsi arjessa, myös monissa muissa lajeissa. Tankotanssi sopii tukilajiksi esimerkiksi juoksijalle ja uimarille. Sen sijaan välillä on vaikea sanoa, johtuuko korsetin kiristyminen kropan nostamisesta tangolle ja pidoista siellä vaiko kaikesta siitä nauramisesta!

Monet edelleen tulevat tankotanssitunnille esimerkiksi polttareissa siksi, että ajattelevat sen olevan kuumaa. Suomen kouluissa opetettava tankotanssi on tiukkaa treeniä eikä keikuttelua tangon ympärillä. Seksikästä se voi silti olla, ennen kaikkea siksi miten se harrastajaansa vaikuttaa. Itsensä voittaminen ja hyvässä kunnossa oleminen lisäävät itsevarmuutta ja tyytyväisyyttä omaan kroppaan. Sellaisesta voi tulla aikas kuuma olo. Ja vaikka Suomessa harrastettava tankotanssi on niin sanottua polefitnessiä, ei kukaan estä tekemästä vähän flirttaavampia koreografioita. Kukaan ei pidä sitä pahana että sambassa keikkuu lantio tai väheksy itämaisen tanssin ilmaisua vaatteiden paljastavuuden takia, miksi siis tangollakin ei voisi välillä ketkutella?

Tankotanssitunneilla on kannustava meininki ja sieltä saa kavereita. Jos joku haluaa tutustua uusiin ihmisiin, hänelle suositellaan uuden harrastuksen aloittamista. Vaan eihän tämä Suomessa toimi. Hyvällä tuurilla pukkarissa moikataan, tunnilla jökötetään omassa nurkassa, ja oikein sosiaaliset moikkaavat vielä lähtiessäänkin. Toista on tankotanssiessa. Tunneilla jutellaan, kaveria tsempataan (tarvittaessa tuuppaamalla takapuolesta ylös), pukkarissa jutellaan ja nauretaan, ja tanssikouluta tarttuu mukaan ihmisiä joiden kanssa päädyt ties minne. Että varo vain.

Tankotanssissa voi esiintyä. Olitpa sitten aloittelija tai ammattilainen, koulujen juhlissa, tapahtumissa sekä tietysti kisoissa pääsee esiintymään taitotasosta riippumatta. Halutessaan, mikään pakko ei ole. Itse olen selvinnyt tähän asti yhdellä esiintymisellä.

Notkeus on ominaisuus, jota oikeastaan jokainen tuntuu haluavan. Tankotanssin edistyneemmissä liikkeissä notkeus on tarpeen, mikä saattaa innostaa venyttelemään enemmän. Toki notkeus kehittyy myös liikkeitä tekemällä.

Aika monet lajit ovat melko yksipuolisia. Tankoillessa saa samanaikaisesti kehitettyä voimaa, notkeutta, koordinaatiota, aerobista kuntoa sekä ilmaistua itseään ja harrastettua itsekseen mutta porukassa. Siitä ei treeni enää paljon monipuolisemmaksi muutu!

Koska tankotanssi vaatii rohkeutta ja kivun sietoa, pääsee itsensä voittamaan oikeastaan joka tunnilla. Itse en uskaltanut pistää päätäni alaspäin edes selkäpenkissä, mutta tankoillessa päädyin ykskaks yllättäen ylösalaisin tankoon. Eikä se ollutkaan kovin kauheaa! Ensimmäinen invertti on isolle osalle tankoilijoista ikimuistoinen hetki, ja jokainen opittu uusi temppu on suuri riemun aihe.

Monille itsensä voittamista on myös mikrosortseissa ja pienessä topissa julkisesti kekkalointi. Asu on välttämätön, jotta ihon kitka auttaa pysymään tangolla, mutta aluksi niin pieniin vaatteisiin pukeutuminen saattaa ahdistaa. Pikkuisiin sortseihin kuitenkin tottuu, ja samalla tottuu omaan kroppaansa. Kun näkee joka treenikerralla salin täydeltä tavallisia, fotaroimattomia vatsoja ja reisiä, huomaa että ihan normaali se omakin vartalo on.

Pikkiriikkisistä treenivaatteista on sekin etu, että mukanaan ei tarvitse raahata mitään lätkäkassia. Toppi ja sortsit mahtuvat vaikka käsilaukkuun. Sekä tietysti matkalaukkuun: tankokoulun löytää nykyisin melkein paikasta kuin paikasta, joten laji on myös mukavaa lomaohjelmaa.

Tankoilu on tekniikkalaji, eikä pelkästään voimalaji. Sen takia kehittyy myös ajattelu: pää alaspäin tangossa roikkuessa täytyy hahmottaa tilaa kolmiulotteisesti, ymmärrettävä mikä voima vaikuttaa mihinkin, ja minkälaisia siirtoja on tehtävä, jotta asento mahdollistuu. Tämän ansiosta sekä tietysti koreografioiden opettelun ja muistiin painamisen ansiosta aivoihin syntyy uusia yhteyksiä, joista taas on hyötyä muuallakin kuin tanssisalissa.

Tankotanssia voi harrastaa niin kuin haluaa. Jos tanssiminen ei kiinnosta, mikään ei estä tekemästä ainostaan trikkejä ja jättämästä tanssin kokonaan väliin. Jos taas tanssi on se juttu, pärjää kourallisella spinnejä, pitoja ja kiipeilyjä, ja niitä voi varioida loputtomasti eri tyyleillä ja eri yhdistelminä.

Tankotanssi on coolia ja kiinnostavaa. Jos kerrot harrastavasi juoksua, siitä kiinnostuu ainoastaan joku toinen juoksija. Jos taas kerrot tankoilevasi, kysymyksiä riittää: Se on varmaan tosi vaikeaa? Sattuuko se? Onko sulla sellaiset pienet sortsit? Kilpailetko sinä? Näytä sun hauis!

Tankotanssi tarkoittaa siis monipuolista treeniä, kivoja tyyppejä, makeita kuteita, paljon uutta opittavaa ja mieletöntä meininkiä! Mitä siis vielä odotat?

P.S. Kurkkaa millaista on streetpole Suomessa tänä kesänä Rock the Polen Summer of Pole -kesäkisaan osallistuneista kuvista!

P.P.S. Varaa kalenteriisi 26.9. ja saavu Helsinkiin ravintola Kaisaniemeen Pole Stars Showcase -tankotanssikilpailuun joko katsomaan tai kisaamaan! Tapahtuma Facebookissa.

***

When it comes to hobbies, there's nothing quite like poling. It's so versatile, effective and fun! And you'll get to use the coolest (literally) clothes!

Kommentit (8)

Tiina / Parempia polkuja

Mielenkiintoista! Melkeinpä alkoi heti tehdä mieli kokeilla (kuten edellisen postauksen jälkeen meinasin heti mennä ostamaan juoksyvyön, mutta sitten tuli kiire mökille, ja päädyin vielä tällä kertaa peruskuperkeikkoihin yms. aikuismaiseen touhuun järvessä). Mun käsivoimat suhteessa massaan ovat heikot ja siksi en ole uskaltautunut tankoilua kokeilemaan. Jotenkun tuntuu, etten ehkä saisi siitä alkuun sellaisia onnistumisenkokemuksia, että saisin poltteen jatkaa. Mä tarvitsen edes häivähdyksen toivoa syttyäkseni jollekin. Tankoilu olisi ja on kyllä tosi siisti harrastus! Ehkä vielä joskus rohkaistun.

Tiina / Parempia polkuja

Mielenkiintoista! Melkeinpä alkoi heti tehdä mieli kokeilla (kuten edellisen postauksen jälkeen meinasin heti mennä ostamaan juoksyvyön, mutta sitten tuli kiire mökille, ja päädyin vielä tällä kertaa peruskuperkeikkoihin yms. aikuismaiseen touhuun järvessä). Mun käsivoimat suhteessa massaan ovat heikot ja siksi en ole uskaltautunut tankoilua kokeilemaan. Jotenkun tuntuu, etten ehkä saisi siitä alkuun sellaisia onnistumisenkokemuksia, että saisin poltteen jatkaa. Mä tarvitsen edes häivähdyksen toivoa syttyäkseni jollekin. Tankoilu olisi ja on kyllä tosi siisti harrastus! Ehkä vielä joskus rohkaistun.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Kyllä, tätä kovasti naureskeltiin :D Naisella sattuu vielä olemaan ns. persiö-bikinit, että sensuuria todellakin tarvittiin!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Mä olen nähnyt aloittelijoita tosi paljon, ja ehkä yhdellä viidestäKYMMENESTÄ on niin vähän voimaa, että mikään ei onnistu. Tankoilu on tekniikkalaji, ja jos sen tekniikan hiffaa, niin aluksi ei tarvita paljon voimaa, ja se kehittyy tosi nopeasti kyllä. Ja alkeistunnilla tehdään asioita myös jaloilla, että kaikki ei ole käsivoimista kiinni :) Kokeile ihmeessä!

habatin

Vaikuttaa kyllä niin hauskalta lajilta, mutta koska olen normaali rajoittunut suomalainen, niin pakkohan tätä on kysyä: Onko lajilla ns. "koko rajaa". Itse olen pudottanut aikoinaan paljon painoa, mutta löysää löytyy reippaastikkin esim. reisistä, joten tuntuu että pito ei olisi tangosta paras mahdollinen kun sellut rullautuu ja muljuaa ympäriinsä. Pahoitteluni mielikuvasta :D 

Toki vartalo varmasti kiinteytyy harrastamisen aikana, mutta voiko lajia aloittaa harrastamaan huonokuntoisista lähtökohdista lähtevä pyöreähkö henkilö? Kun tuntuu että tätä harrastavat ihmiset joilla on kova kunto ja kiinteä vartalo jo ennestään, niin onko meillä pehmoisilla myös mahdollisuuksia? 

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Ei ole mitään kokorajoituksia, eikä kuntorajoituksiakaan :) Se, että on paljon ihoa lätkäistäväksi tankoon on oikeastaan vaan etu, sillä voiman lisäksi siellä pysytään ihon kitkalla. Mitä enemmän pinta-alaa saa tankoon, sitä paremmin siellä pysyy :P

Tunneilla käy kyllä kaiken kokoisia ihmisiä, mutta huipputasolla yleensä treenataan niin paljon, että kroppakin on sen näköinen. Siitä tulee ehkä sellainen mielikuva, että tankoilu on vaan kovakuntoisten laji. Tosi monet harrastajat itse asiassa ovat sellaisia, jotka eivät ole aiemmin liikkuneet saati tanssineet. (Vaikka tietysti niitä entisiä telinevoimistelijoita ja tanssijoitakin löytyy.)

Painavampi ihminen tarvitsee kyllä enemmän voimaa nostaakseen ja kannatellakseen itseään tangolla, mutta samalla lailla hän kehittyy kuin kevyempikin. Ja kaikilla on omat haasteensa, jos ei ole painava niin saattaa olla jäykkä, tai pelokas, tai koordinaatio-ongelmainen :)

Mutta koko ei ole este missään tapauksessa:

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012