*Yhteistyössä Elixia*

Kävin eilen testaamassa Elixian uutta intervallituntia, joka löytyy aikatauluista nimellä Heart beat. Kyseessä on puoli tuntia kestävä HIIT eli High Intensity Interval Training -pläjäys. Eli tarkoituksena on siis tehdä tehokas intervalliharjoitus lyhyessä ajassa.

Homma alkoi lyhyellä lämmittelyllä, jonka jälkeen tehtiin ensin 30 sekunnin pituisia työjaksoja ja 30 sekunnin pituisia lepojaksoja kolmeen otteeseen. Seuraavaksi sekä lepo- että työjaksot pitenivät 60 sekuntiin, ja sitten piti jaksaa 75 sekuntia. Tämän jälkeen lähdettiin taas lyhentämään jaksoja, mutta me teimme aikarajoitteista johtuen vain 60 sekuntiset, ei enää puolen minuutin pituisia.

Liikkeet olivat simppeleitä eteenpäinhyppyjä, sivuloikkia ja juoksua joko polvien nostolla tai ilman. Juurikaan koordinaatiokykyä ei kaivattu, mutta minähän osaan siirtyä vasemmalle muiden mennessä oikealle vaikka katsoisin vilkkuvaa nuolta ja joku vetäisi kädestä, ja niin tein siis nytkin. Tunti keskittyy verenkiertoelimistön kunnon parantamiseen, ja varsinaisia lihaskuntoliikkeitä ei tehty lainkaan. Mutta tokihan kyykystä eteenpäin hyppääminen ja muu koikkelointi lihastyötä vaatii, minkä olen tänään huomannut varsin kipeinä pohkeina ja reisinä.

Tempo Heart beat -tunnilla on kova, mutta ei ylivoimainen. Mikäli meinaa tehdä liikkeet samassa rytmissä muun salin kanssa, ei tempoon juuri voi vaikuttaa. Hieman keveämmäksi treeniä voi räätälöidä tekemällä muuvit pienemmällä laajuudella. Mutta ohjelman on tarkoituskin olla rankka, ja Elixia suosittaa, että tunnilla käytäisiin kerran viikkoon, jolloin myös edistymistä tapahtuu. Heart beat sopii erityisen hyvin ohjeisharjoitteluksi, juoksijallekin se käy yhdeksi intervalliharjoittelun muodoksi.

Tykkäsin Heart beatista tosi paljon, se oli nopea ja erittäin virkistävä treeni. Missään vaiheessa ei tullut aarrgghh kuolen -oloa, mutta kyllä siinä tunsi tekevänsä, tuli hiki ja hengästys. Itse olen heikoimmillani kaikessa nopeatempoisessa liikunnassa, mutta pärjäsin silti hyvin. Täytyy toki huomata, että meiltä jäi se viimeinen sarja lopusta pois... Ainoa, mikä jäi kaivelemaan, oli se, että Rockyn tunnari olisi tullut sen lopputreenin aikana, enkä päässyt siis sen tahtiin loikkimaan. Täytyy mennä takaisin!

Tunti järjestettiin Salmisaaren Elixiassa, ja jäin sen jälkeen ihmeissäni pyörimään ympäri kuntokeskusta. Minähän olen käynyt pääasiassa työpaikan tai kaupungin saleilla, joten kolmikerroksinen kompleksi crossfit-treenialueineen, aitajuoksuratoineen, juoksuhuoneineen, infrapunasaunoineen ja kaiken maailman ihmeellisyyksillä varustettuna teki kyllä melkoisen vaikutuksen. Viihdyin siellä varmaan kaksi tuntia kokeilun päälle! Takaisin meinaan mennä ainakin testaamaan trapetsituntia, kunhan olen maratonista selvinnyt.

Heart beat-tunti on nyt tarjolla kaikissa Elixia-keskuksissa. Alla vielä Elixian oma esittely:

Tehokas ja tavoitteellinen 30 minuutin intervallitunti.

Tunti ei sisällä askelsarjoja, mutta varauduthan hyppyihin ja sporttiseen menoon.

Tämä treeni sopii erinomaisesti myös miehille. Tunnilla ei käytetä välineitä.

High Intensity Training on tällä hetkellä selkeä trendi liikunta–alalla.

Saamamme palautteen perusteella yhä useammat jäsenistämme haluavat oppia uutta ja kehittää itseään. Yksinkertainen konkreettisiin tuloksiin painottuva treeni motivoi säännölliseen harjoitteluun.

Intervalliharjoittelua suositellaan kaikille jotka kaipaavat lisäpotkua ja uutta kulmaa treeneihinsä.

***

I tried Elixia's Hearbeat. It's high intensity interval training -class and now on schedule in all Elixia gyms.

Kommentit (10)

Piia-Marika

Kävin kanssa viikonloppuna tolla tunnilla ekan kerran, ja mun pitää kyl sanoa että keuhkoihin sattui ja jossain kohti lujaa. Ja oli ihanaa! Meen kyllä toistekin. <3 :)

Piia-Marika

Siis mikähän ihme viritys ton mun kommentin loppuun tuli? Piti laittaa sydän. No tässä tulee: sydän!

Jansu

Mä oon myös käyny pari kertaa tolla tunnilla. Oon tehny sellaset ovelat temput, että osallistuin Elixia Länsiväylän Hardcore training dayhin, ja kävin eka tunnin challenge xyclingissa ja sitten tuolla heartbeat-tunnilla... kuten odottaa saattaa, tuntien jälkeen jalat olivat muussia. Eilen yhdistin 30min kahvakuulatunnin tuohon heartbeattiin, ei ollut niin rankkaa mutta eestaasjuoksuissa olisin halunnut luovuttaa. Ensi kerralla kokeilen tuntia ihan yksinään ilman mitään pohjustustuntia alla niin näkee miten rankkaa se oikeasti on. Mut tykkäään tosta tunnista tosi paljon! Itehän en osaa liikuttaa käsiä ja jalkoja eri tahtiin, mutta tuolla pysy hyvin mukana kun oli niin simppeliä.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo toi oli kyllä tosi kiva tunti! Ja itse en ainakaan saa yksinäni tehtyä mitään intervallitreenejä, niin on hyvä että niille pääsee ohjatusti.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Huu, joo voi olla melkoinen jonkun spinnailun jälkeen. Ei se musta hirveän rankka ollut, mutta aika äkkiä oli niin, että polvennostojuoksussa ei meinaa enää polvi nousta. Mulle se otti ehkä enemmän lihaskunnollisesti kuitenkin kuin sykkeennousun ja hengästymisen osalta, kun mulla on räjähtävän voiman ominaisuudet ja nopeus niin heikoissa kantimissa.

Joo, aika hyvin minäkin pysyin, ja rytmissä jopa! Siitä tulee kyllä sellainen ihan oma fiiliksensä, kun saa oikein tehtyä rytmiin (mitä ei ehkä tajua, jos se on ihan itsestäänselvää :D).

Testattu

Hei,
Kävin myös testaamassa Flamingossa. Porukkaa oli liikaa ja jos olisi mennyt kunnolla olisi hypännyt edessä olevan päälle. Samaten juoksujutut, koko ajan piti varoa vauhtia. Ohjaaja varmaan vaikuttaa paljon, täysillä tein ja teho paljon huonompi kuin esim. Aiemmin olleeseäsa Fast, Fit & Fabulous-tunnilla

Jansu

Joo, polvennostossa kyllä se polvi tuppaa jäävän alemmas mitä pidemmällä tunti on. Elixian x-fitissä on myös tuota polvennostojuoksua yhdellä pisteellä, siinä rehkitään vain 40 sekuntia kerralla, mutta kolmannella toistokerralla polvi ei enää nousekaan niin ylös :D Huomasin, että mulla tuli perse kipeeks Heartbeatista, seuraavana päivänä pakarit oli aika hellänä... Outoa!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Törmäilyvaara oli tuollakin, vaikka meitä ei ollut edes kymmentä! Aika pienellä porukalla tai tosi isossa tilassa pitäisi tehdä, varmuuden vuoksi.

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012