Ajattelin, että en lähde mukaan tähän someveuhkaan, jonka Maria Kangin tekosyy-kuva taas vaihteeksi on saanut aikaan. Mutta äh, en kestä. Lähden kuitenkin.

Lilyssä on kirjoitettu jo aiheesta puolesta ja vastaan. Minä olen ylläripylläri vastaan. Kyseessähän on siis kuva, jossa Maria Kang poseeraa pikkutopissa ja sortseissa, kolme pikkupoikaansa vierellään. Kang on niin sanotusti timmissä kunnossa, ja pienin pojista vain kahdeksan kuukauden ikäinen (kuvan ottohetkellä, josta on jo aikaa). Mikä on sinun tekosyysi?, kuvateksti lällättää.

*puistatus*

Kuvan tarkoituksena saattaa olla ihan puhtaasti halu motivoida muita äitejä liikkumaan, mutta tapa jolla se on toteutettu on vahingollinen. Voidaanhan sitä vänkyttää, että on tulkinnasta kiinni, mitä kuva viestii. Selvästikin osa kokee tämän ainoastaan tsemppaavana, ja se varmasti oli Kangin tarkoitus. Mutta se, että kuva on nimenomaan kroppaa esittelevä ja objektisoiva toiminnallisuuden sijaan, ja se että tekstissä haastetaan tekosyy-oletuksella torppaavat tämän. Kuva esittää väitteen, että kaikkien äitien tulisi näyttää samalta kuin Maria Kang. Kyllä, sitä se väittää, se ei ole tulkintakysymys: Jos et näytä tältä, kerro mikä on tekosyysi sille. Ja huomaathan, että mikäli lopettaisit tekosyyt ja alkaisit treenata, näyttäisit fitnesskissalta. Mitä p*skanjauhantaa!

Ihan ensinnä, helkutistihan on kiinni geeneistä. Osa naisista tai äideistä voi saada timmin kropan paljon vähemmällä treenaamisella kuin toiset. Jos itsellä riittää vaikka neljä tuntia viikossa, niin homma on aivan eri, kuin se, että pitäisi saada irtoamaan jostain kahdeksan tuntia. Osa raskaana olleista todennäköisesti joutuisi piipahtamaan kirurgin kautta jotta näyttäisi samalta. Tällainen on totaalisen turhaa paineiden luontia, erityisesti siinä elämänvaiheessa kun naisihminen muutenkin tuntee riipivää syyllisyyttä suunnilleen kaikesta minkä tekee ja mitä jättää tekemättä.

Sitä paitsi, vaikka mediassa ja vertaisympyröissä niin ehkä väitetäänkin, kenenkään ei tarvitse näyttää fitnessmallilta, oli sitten äiti, isä, mies tai nainen. Siihen totta kai saa pyrkiä, mutta mikään kansallisvelvollisuus sikspäkki, terhakat pakarat ja pyöreät olkapäät eivät ole.

Jäin vaiheilemaan pitkäksi aikaa, postaanko tämän kuvan vai en, ensinnäkin näiden velloneiden tekijänoikeiuskeskustelujen ansiosta sekä kuvan sanoman vuoksi. Postaan nyt kuitenkin, koska on hiukan hankala kirjoittaa kuvasta näyttämättä sitä. Kuva on täältä, ja nähdäkseni tarkoitettu meemi-tyyppisesti leviämään netissä.

Monet meistä motivoituvat ulkonäöllisistä tavoitteista, mutta tällaisissa kuvissa ulkonäön korostaminen on huono juttu. Mikäli kuva olisi otettu jossain liikunnallisessa tilanteessa, se antaisi paljon paremman viestin. Esimerkiksi maratonin tai Ironmanin maalissa tai jalkapallopelin loputtua äitiään onnittelevat lapset toimisivat niin paljon paremmin: syyllistävä ulkonäköaspekti jäisi pois ja korvautuisi liikkumisen ilolla ja sillä esimerkillä, mitä äiti antaa lapsilleen. Itse ainakin toivon, että omat pikkuiseni muistelisivat aikuisina mieluummin että "äiti juoksi maratoneja" kuin että "äiti oli aina tosi timmi".

Kaikki äidit eivät myöskään juokse maratoneja, ja se on sallittua. Toki liikunta on hyvästä ja auttaa jaksamaan arjessa, ja  vanhempien olisi hyvä antaa lapsille malli liikunnallisesta elämäntavasta, on liikkuminen silti täysin vapaaehtoista. Täysin. Siitä, että liikkumattomat sairastuvat ja tuhlaavat yhteisiä verorahoja, ei kannata lähteä jauhamaan, sillä treenaaminen valitettavasti ole mikään takuu siitä, että sairautta tai  työkyvyttömyyttä ei osu kohdalle.

Puhumattakaan nyt ravinnosta, väsyneenä ja kiireisenäkin voi syödä terveellisesti, mutta se voi olla melkoisten ponnistelujen takana. Olisi hienoa, jos uupunut ihminen saisi ravittua itseään mahdollisimman laadukkaasti, mutta joskus eteen voi tulla tilanne, jossa mikropitsaa ei jaksa edes työntää mikroon asti. Sen verran lisääntyneen ihmisen on toki itsestään huolehdittava, että pystyy huolehtimaan jälkeläisistään, mutta siihenkin riittää ihan normaali oleminen, superterveyteen ei ole mitään velvollisuutta pyrkiä.

Niin, ne tekosyyt. Kauhean hauskaa ja näppärää väittää, että jos joku ei tee sitä mitä minä, hän on laiska tekosyiden tiputtelija. On täysin turhaa lähteä väittämään minkä verran kenelläkin on aikaa tai voimavaroja. Se, että minulla on aikaa käydä kokopäivätöissä, tehdä osa-aikatöitä, hoitaa kahta lasta, kirjoittaa blogia ja muun muassa juosta maratoneja, ei tarkoita sitä, että jokaisella muullakin on oltava. Tavoitteellinen treenaaminen vie aikaa, ja se on usein jostain muusta pois. Meillä kotona ei ole koskaan siistiä, sillä en ehdi tai enkä ennen kaikkea jaksa siivota. En tapaa ystäviäni kuin hyvin harvoin, koska en ehdi tai jaksa. Nämä eivät ehkä ole sellaisia valintoja, joita kovin moni haluaa tehdä.

Totta kai monella meistä menee aikaa, ja voimiakin, ties mihin turhuuteen, kuten netissä roikkumiseen ja vastaavaan. Ehkä useat voisivat jättää vaikka telkkarin tuijottelun, pelien pelaamisen, keskustelupalstoilla jankkaamisen ja sen siivouksenkin vähemmälle, ja saada siten enemmän aikaa liikunnalle. Hyötyliikuntaa pystynee joka ikiseen aikatauluun ujuttamaan, mutta pakko se ei siltikään ole. Jos sitä ei halua tehdä, on ihmisellä yleensä syy. Meille muille sen syyn on kelvattava sellaisenaan, ilman etuliitteitä.

Kaikilla äideillä ei myöskään ole samanlaisia mahdollisuuksia. Mikäli ei ole puolisoa, tukiverkkoja tai rahaa, on treenaamisen järjestäminen hankalaa. Ei tietenkään mahdotonta, mutta jokainen voi itse miettiä, kuinka paljon voimia riittäisi esimerkiksi vaunulenkkeihin ja kotijumppaamiseen, jos olisi valvomisesta väsynyt, paljon huomiota kaipaavan pienen vauvan yksihuoltajaäiti. Helppohan se on huutaa, että kyllä minulla on tai olisi, mutta käytäntö voi olla eri juttu.

Mikäli lähiympäristössäsi on äiti (tai isä, tai lapseton ihminen) joka mielestäsi luettelee tekosyitä, etkä vaan voi hyväksyä sitä että asia ei koske sinua: tarjoa apuasi. Enemmän hyötyä siitä on kuin hänen tekojensa tai tekemättä jättämistensä arvottamisesta.

Totta kai on hienoa, jos Maria Kangin esimerkki innostaa ihmisiä treenaamaan*. Mutta on todella kurjaa, että se tapahtuu tällaisen syyllistämisen ja paineiden asettamisen kautta. Muitakin vaihtoehtoja on.

 

*Huomiona vielä, että kritisoin väitettä oletetusta tekosyystä ja tapaa, jolla kuva on toteutettu, sekä yleistä diskurssia tästä aihepiiristä. Kangin nettisivut ovat kiinnostavat ja niissä on paljon positiivista ja miettimään pistävää asiaa. Monet saavat hänestä varmasti paljon inspiraatiota ylipäätään muuttaa elämäänsä ja elää terveellisemmin, mikä on loistojuttu. Hän kirjoittaa mm. siitä, että tavoitteiden tulee olla sellaisia, mihin kussakin elämäntilanteessa kykenee, ja että hänkin tuntee itsensä plösöksi verratessaan itseään netissä näkemiinsä kuviin.

 

P.S. Äidit tekevät aina kaiken väärin. He ovat itsekkäitä ja ulkonäkökeskeisiä (tässä jutussa sivusin Kangin kuvaa aiemmin). Eikun läskejä, laiskoja ja itsekkäitä.

***

Maria Kang's What's your excuse? -picture is hot in Finnish social media now. And I don't like it. Even though I recommend exercising to everyone I hate this excuse-talk. If a mom doesn't exercise, it's her business.

Kommentit (79)

Raiku

Mielenkiintoinen keskustelu aiheesta. Olen itse aika pitkälti samoilla linjoilla FFFifin kanssa (oikeastaan melkeinpä kaikessa mitä hän on tässä kirjoittanut), mutta aloin pohtia vähän itse syyllistämisteemasta poikkeavaa puolta asiassa, nimittäin sitä, mitä kertoo kulttuurista ja arvoista se, että tällainen kuva ylipäänsä on jollain tavalla puhutteleva tai ns. järjellinen.

Jos nyt oletetaan, että liikunnallisuus ja timmi kroppa ovat kuitenkin kaksi eri asiaa ja samoin että  olemassa on joukko ihmisiä, jotka harrastavat tarpeeksi liikuntaa ollakseen terveitä mutta jotka eivät varsinaisesti bodaa tms... no, silloin voi olla vielä ihan kohtuullista väittää, että liikkuminen terveyden vaatiman määrän olisi jollain tavalla ihmisen velvollisuus, (tämäkään ei toki ihan täysin perusteltu väite ole yksilökeskeisessä yhteiskunnassa), mutta että treenatun näköinen vartalo olisi puhtaasti ihmisen harrastus, (tai ammattiin liittyvä vaatimus).

Jos timmi kroppa on harrastus ja siis ihmisen oma valinta, miksi sillä on muista harrastuksista ja erikoisaloista näin voimakkaasti poikkeava asema? Jos esimerkiksi joku päättäisi kuvata itsestään videon, jossa soittaa mielettömän upean pianosoolon kolmen lapsen pyöriessä jaloissa ja sanoisi videon lopuksi "what's your excuse?", tuntuisiko siinä olevan järkeä? Jos kysymys olisi joku muu kuin tekosyihin viittaavaa, esimerkiksi "miksi et yrittäisi?" tai "eikö sinunkin kannattaisi tavoitella unelmiasi?", voisi video varmaan puhutellakin joitakin ihmisiä. Mutta kuinka monesta tuntuisi ensimmäisenä oudolta, että tässä yhteydessä puhuttaisiin tekosyistä? Eikö suurin osa automaattisesti ajattelisi, että kyseessä on jonkun oma valinta panostaa aikaansa juuri kyseiseen asiaan, ei mikään normi? (Kun taas Maria Kangin kuvan kohdalla moni joko motivoituu tai ärsyyntyy, jolloin jonkinlainen normin tapainen täytynee taustalla olla.)

Mietin asiaa nyt nimenomaan tulkitsemisen, tai sanotaanko tulkintaympäristön kannalta. Jos suurin osa meistä tulkitsee tuon Maria Kangin kuvan siitä lähtkökohdasta käsin, että kuvan sanoma on merkittävä (olipa sitten negatiivisessa tai positiivisessa mielessä), eikö se joka tapauksessa kerro jotain tästä kulttuurista ja sen suhteesta liikuntaan ja timminä olemiseen? Voin olla väärässä, mutta luulen että pianovideo tekosyykysymyksellä höystettynä ei herättäisi mitään ihan mielettömiä tunteita ja saattaisi jopa olla monen mielestä vähän kummallinen viesti. Tuskin siitä ainakaan nousisi tällaista kohua.

sanumaria

Mää luin ton jutun jostain DailyMailista, ja mua erityisesti ärsytti tuo tekosyyjuttu. Niinkun että se että et oo 8kk synnytyksestä huippukuosissa niin johtuu vain tekosyistä. Kun voi niitä oikeitakin syitä olla. Vaikka se että ei oo halunnut. :D Tai on mennyt aikaa toipuessa tai jotain sellaista.

Eikku

Mä oon sitä mieltä, että vaan huonolla itsetunnolla varustettu paineistuu tuosta kuvasta. Itselläni ei ole Kangin kroppaa, vaikka treenaan enkä ole edes synnyttänyt. Kyllä mä tiedän, mitkä mun tekosyyt on jäädä sohvalle, mutta en koe velvollisuudekseni ilmoittaa niitä missään. Ja jos on oikeita syitä olla treenaamatta, niin sittenhän sitä vasta onkin pihalla, jos ottaa tuosta paineita. "Aargh, mun syy on 24/7 hoitoa vaativa erityislapsi, mitä jos se onkin vaan TEKOSYY?!"

Ja mä kyllä tulkitsin tuon kuvan niin, että "mikä on sun tekosyy olla treenaamatta" eikä "mikset näytä tältä, häh?" En siis väittäisi, että se ei ole tulkintakysymys, koska sen voi selvästi tulkita ainakin kahdella eri tavalla.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Muiden huono itsetunto on myös aina yhtä rattoisa syy :) Voihan tuon kuvan tulkita millä tavalla tahansa, ja mikäli se auttaa ihmisiä saavuttamaan tavoitteitaan ja elämään terveellisesti, niin se on hieno juttu. Mutta kyseisessä kuvassa ON tiettyjä viestejä, ja ne eivät ole vain tulkitsijan sisimmästä kumpuavia. Samalla tavalla voisi väittää, että vain pinnalliset ihmiset näkevät tuon motivoivana, näin kärjistetysti :P

Kuten kirjoitin, kuvan asettelu, teksti ja koko tekosyy-diskurssi ovat aika yksiselitteisesti paineistavia vaikka osa tuon positiivisena kokisikin. Viestin olisi voinut esittää aivan eri tavalla. On toki mahdollista, että kuva hyvästä pelistä tai matsin voitosta hikistä, vaatetettua äitiään onnittelevista lapsista Saat ottaa aikaa itsellesi ja treeneillesi tyyppisellä tekstillä olisi sekin sellainen, jonka joku kokee syyllistävänä, mutta aika tavalla erilaisen viestin se antaisi...

Eikku

No en mä nyt tiedä onko se rattoisa syy tai syy ollenkaan (jäi vähän epäselväksi, että syy mihin?), mä vaan koen sen niin; siltä pohjalta, että itse ohitan tuollaiset kuvat olkia kohauttamalla, enkä paineistu niistä - tai toisaalta en myöskään motivoidu - koska tiedän ne (teko)syyni ja olen ne hyväksynyt.

Tai jos se ei kumpua huonosta itsetunnosta, niin ehkä taustalla voi olla myös helposti tulistuva "maailmassa on virhe!" -asenne.

Oli miten oli - ajattelen kuitenkin, että ongelma on ainakin enimmäkseen vastaanottajan päässä. Mun mielestä se on puhtaasti oma valinta, ottaako tuosta kuvasta positiivisia/negatiivisia paineita vai ei paineita lainkaan.

Luru

Huh huh. Eihän tuohon voi muuta todeta kuin että onneksi, ONNEKSI mun omat liikunnalliset esikuvat on jotain ihan muita kuin netin syövereistä esiinputkahtelevia supernaisia. Ja parasta vielä se, että se tärkein esikuvani on ihan aidosti ja oikeasti oma äitini (ja isäkin siinä sivussa). En muista lapsuudestani kuin yhden ainoan kerran jolloin äiti sortui "akkain laihdutusvouhotukseen" ja sekin kaalikeittokuuri taisi päättyä ensimmäisen päivän iltana. Äiti ei koskaan puristellut vatsamakkaroitaan nähtemme tai voivotellut olemattomista asioista peilin ääressä. Ei.

Äiti vaan tempaisi jumppakamat niskaan ja lähti menemään, viikonloppuaamuina herättiin usein hiljaiseen kotiin, keittiönpöydällä lappu:"äiti ja iskä on lenkillä, tullaan ihan kohta". Lenkin jälkeen äiti ei koskaan laskenut kulutettuja kaloreita, vaan pulisi iloisesti:"tulipa virkeä olo ja olipa siellä hyvä ilma" tms. Heti kun olimme sisarusten kanssa riittävän isoja, lähdettiin melko automaattisesti mukaan jumppiin, lenkeille ja sweet jesus- jopa isän kanssa suunnistusharkkoihin.

Itse olen kyllä vanhempiani ulkonäkökeskeisempi ja tottakai tykkään siitä mitä liikkuminen ulkomuodolleni tekee, mutta se ei todellakaan ole ensimmäinen syy liikuntaharrastuksilleni. Esimerkistä siis näemmä oppii ja toivon jatkavani tätä hyvän kierrettä myös omille lapsilleni.

Mutta niin, kun tosiaan esimerkistä oppii, niin tahtoisin kyllä enemmän törmätä netissä tällaisiin äitini kaltaisiin naisiin - tavallisiin, normaalipainoisiin naisiin jotka ovat viisikymppisinäkin harrastuksensa ansiosta virkeitä ja reippaita, jaksavat töissä hyvin ja kiinnostuvat uusista asioista.

Ei minua tsemppaa pätkääkään tuollaiset kuvat, jotka antavat ymmärtää että äidin tulisi oikeastaan mieluummin näyttää lastensa isosiskolta kuin niiden äidiltä.

Vierailija

Ja liikunnan ainoa tarkoitus ja tavoitehan on ulkonäön ja vartalon muokkaus, ei esim. henkinen ja fyysinen hyvinvointi... Itse olen liikunnallinen ja aika timmissä kunnossa, mutta kyllä ne syyt liikkua on jossain ihan muualla kuin peilissä. Ulkoiset asiat tulevat pikemminki bonuksena.

Sunnuntaiaamuna juoksin monen vuoden tauon jälkeen muutaman kilometrin lenkin ihana kirpeässä ilmassa ja olin oikein tyytyväinen, vaikka matka oli lyhyt ja lenkin jälkeen söin pullan eli kaloreitakaan ei kulunut! Tuli kuitenkin oikein hyvä mieli. Ja en todellakaan käynyt juoksemassa siksi, että "saisin" syödä pullan. Tätä saan-syödä-kun-treenaan- mentaliteettia inhoan kuten myös noita tsemppikuvia etenkin kun niitä pitää jakaa somessa.
Työmatkapyöräilyäkin harrastan ihan siksi, että oma olo tuntuu pirteämmältä henkisesti ja fyysisesti, saan raitista ilmaa ja liikunta tuo hyvää vastapainoa istumatyölle. En todellakaan "kehuskele" sillä muille tai yritä sadeaamuina nostaa itseäni johonkin jalustalle, kun minä jaksoin tänäänkin pyöräillä töihin. Olen siis samoilla linjoilla Lurun kanssa.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Syy siihen, että kuvasta syntyvää tulkintaa pidetään tulkitsijan ongelmista johtuvana. Tuskin kaikilla niillä, jotka ovat tästä kuvasta älähtäneet, on itsetunto- tai ulkonäköongelmia....

Monessa tapauksessa ongelma voi olla omassa päässä, ja toki voi valita, että tällaiset kuvat (ja mainokset, ja lehtijutut, ja elokuvat, ja musiikkivideot, ja treeniblogit jne. jne. tietynlaisine malleineen) ohittaa olankohautuksella. Valitettavasti on vaan aikamoista optimismia, että tässä yhteiskunnassamme elävä (nainen) kykenisi ohittamaan koko tämän tulvan olankohautuksella. Sekään, että itse siihen kykenee, ei tarkoita sitä että muut kykenisivät tai että heidän pitäisi.

Kyllä, maailmassa on virhe. Helposti tulistuvuuskin on mielipidekysymys, mutta en tosiaan tykkää yhtään tällaisista viesteistä, jossa oletetaan että kaikkien (naisten) pitäisi näyttää joltakin ja kaikkien (naisten) pitäisi jaksaa samalla tavalla ja toteuttaa äitiyttään (vanhemmuuttaan) jollain tietyllä tavalla. Jos tässä ollaan terveyden ja elämänhallinnan asialla, sen olisi voinut tehdä paljon rakentavammin.

Mikäli ajattelee, että tämä kuva ei viesti sitä, että äitien tulisi näyttää Maria Kangilta, niin mitä se sitten viestii? Mihin katsojalla ajatellaan olevan tekosyitä, jos ei fitnesskisulta näyttämiseen? 

Voidaan tietysti pohtia myös semanttiselta tasolta, että mitä sanalla excuse tarkoitetaan? Englannin kielessä siinä saattaa olla muita vivahteita, mutta mikäli käännämme sen TEKOsyyksi, syntyy siitä samalla myös arvottava tulkinta. Siltikin se voi toimia herättelynä: ehkä syyni todella ovat tekosyitä, ja ehkä voisin harkita ajankäyttöäni tarkemmin. Joka tapauksessa tämä ei ole ongelmaton kuva, varsinkaan koska se on osa yleistä diskurssia naisista, äideistä, heidän ruumiistaan, elintavoistaan ja henkisistä kyvyistään.

Eikku

No jotenkin tuntuu siltä, että tuo tulva, mistä puhut, on todella helposti vältettävissä, jos haluaa. Esimerkiksi päätös siitä, millaisia lehtiä/treeniblogeja lukee tai musiikkivideoita/leffoja katsoo, on aika helppo. Ja viimeistään siinä vaiheessa kyllä on aiheellistakin tehdä ratkaisuja, jos kokee ahdistusta näistä "motivaatiokuvista".

Tuohon kysymykseesi kuvan viestistä kerroinkin jo ensimmäisessä kommentissa oman näkemykseni. Tiedän, että olisi trendikästä valita taistelupuolensa, ja olla joko puolesta tai vastaan kuvan välittämää viestiä tai sen tulkintaa, mutta mietin, että jos muutkin kohauttaisivat olkiaan ja keskittyisivät treenaamisessaan muihin kuin ulkonäköön liittyviin tavoitteisiin, niin kuinka kauan sitten tällaisia kuvia jaksettaisiin edes jakaa.

Vaikka tuollaisia aiemmin mainitsemiasi "lapset halaavat hikistä äitiä" -kuvia mediassa näkyykin (esim. Paula Radcliffestä), niin niiden saaama huomio on hyvin pieni / olematon, eipä niitä juuri somessa jaeta tai blogeissa hehkuteta. Ongelmahakuisuus tuntuu myyvän somessa paremmin kuin positiivisuus.

JnH

Loistava teksti taas, kiitos! Olen kanssasi täysin samaa mieltä, vaikka en äiti olekaan.

Erityisesti tuo liikunnallisuuden korostaminen on sinulta erittäin hyvä pointti, minustakin tuo kuva ja sen viesti olisi huomattavasti parempi jos äippä siinä vaikka urheilisi lasten kanssa. (Mutta siltikin tuo tekosyistä huuteleminen olisi aika vastenmielistä. Esimerkiksi ihan jo kudostyyppi vaikuttaa siihen, miten nahka palautuu raskauden jälkeen.)

Monipuolisesti liikkuva ihminen on tutkimusten mukaan huomattavasti terveempi kuin liikkumaton, ja normaalipaino vs. lievä ylipaino on vasta toissijainen tekijä. Siksi tässäkin olisi voitu korostaa tekemistä eikä ulkonäköä. Ja tosiaan, kyllä ne lapsetkin mieluummin muistelee kuinka pelattiin yhdessä palloa ja käytiin lenkillä, eikä sitä, kuinka äiti oli aina salilla ja sen maha oli timmi.

(Olen itse liikkuva ja hoikka, eikä tämä siis ollut mikään ylipainon puolustuspuhe. Maria Kang on mielestäni kuvassa upea ja kaunis, mutta viesti on aivan väärä ja kääntyy itseään vastaan.)

Lii

Mainio teksti - jälleen. Kiitos.

Mä huomasin, että olen kasvanut ihmisenä monella tasolla kun kohautin kuvalle lähinnä hartioitani. Vaikka Maria sanoisi mitä, mulla ei ole tekosyytä. Mulla on vain syy: ei kiinnosta niin paljon. Se on oikein hyvä ja kaunis syy, minusta.

JnH

Vielä kommentoin tuohon, että kuvan voisi ohittaa olankohautuksella, ja naureskella niille jotka ottavat kuvasta jotenkin itseensä ja kuvittelevat sen ilmentävän jotain tiettyä naiskuvaa. Noh, tietysti kaiken voisi ohittaa, mutta miksei asiasta saisi keskustella? Kun todennäköisesti kuitenkin löytyy joku jo valmiiksi kaikesta syyllistetty äiti tai nainen, joka todella pahoittaa tästä mielensä.

Miksi tämä kuva olisi tehty, jos sillä ei olisi haluttu herättää ajatuksia? Ja niistä ajatuksista oletettavasti tällaisena some-aikana keskustellaan aktiivisesti. Minua vilpittömästi kiinnostaa, mikä ihme on ollut kuvan ja erityisesti tekstin laatijan ajatuksena, jos ei tökerösti toteutettu syyllistäminen ja ei-timmeille äideille naureskelu? Jos on tarkoitus motivoida äitejä terveelliseen elämään, niin miksi kuvassa ei ole tosiaan se lastensa kanssa liikkuva (timmi ja kaunis) äiti, ja tekstinä vaikka "You can achieve anything you want"?

Miksei vastaavaa kuvaa muuten tehdä miehestä? Isillä ei pitäisi olla senkään vertaa syitä rupsahtamiseen kuin äideillä raskausajan vaivoineen, nahan venymisineen, hormonaalisine muutoksineen, aineenvaihdunnan hidastumisineen, pakollisine liikuntataukoineen jne jne. Ja kuitenkin, nykyajan aikuiset miehet ovat keskimäärin vielä lihavampia ja huonokuntoisempia kuin naiset.

Lii

Minustakin kannattaa ehdottomasti keskustella - ja on suorastaan asiatonta naureskella kuvasta ahdistuville. Ulkonäköpaineet ovat ihan hirveitä. Mutta päästyäni sanomasta tämän, on samaan hengenvetoon todettava, että kylläpä vain elämä onkin ihanaa kun ne paineet eivät jostain syystä ole enää niin valtaisat. (En tiedä, oliko kommenttini olankohautuksesta tämän kommenttisi taustalla, ehkä oli, ehkä ei, mutta ei sillä väliä, halusin vain tulla komppaamaan, olen iloinen komppikitaristi, komp komp.)

Eikku

Jos minuun viittaat - ja ilmeisesti viittaat kun puhut olankohautuksesta - niin haluaisin heti korjata sellaisen virheellisen väittämän, että naureskelisin niille, jotka ottavat kuvasta itseensä, sellaista en toki ole tehnyt. Ja minäkin olen täällä keskustelemassa, en kieltämässä ketään keskustelemasta.

Muistaakseni tuo Maria on itse vielä jossain selventänyt pointtejaan, eli jos tarpeeksi kiinnostaa, niin löydät ne varmaan.

Ja eikö miehistä tehdä excuses-kuvia? http://bit.ly/HdiOGc <- tuosta varmaan jokin invalidiliitto voisi halutessaan älähtää, ja lisää löytyy kun etsii googlen kuvahausta.

JnH

Olankohautus-viittaus oli lähinnä Eikun tekstiin tuolla ylempänä :)
Ihanaa että sinulla ei ole paljon ulkonäköpaineita, ei itse asiassa itsellänikään enää niin paljon, kun on reilut 30 vuotta mittarissa ja hieman järkeä päässä :)

Mutta silti verenpaineet nousee tällaisista kuvista, ehkä yleisemmin niiden levittämän harhaisen naiskuvan ja turhien paineiden asettamisen vuoksi, vaikken itse niistä paineistukaan.

Piipo79

Minua ihmetyttää se, miten eri tavalla ihmiset tämän lukevat. Mä kyllä tohdin väittää vastaan tuossa mahdollisuus-asiassa. Ei liikunnan tarvitse olla ohjattua toimintaa. Arkiliikunta (julkisten liikennevälineiden vähäinen käyttö, kävellen lapsen kanssa liikkuminen, puistot, kotona tehdyt jumpat ja hyppelyt) on oikeasti hyvä tapa pitää kunnosta huolta. Ja loppu onkin siitä mitä laittaa suuhunsa.

Kristaliina

Mä ainakin tulkitsin tän eri tavalla :D En tiedä, onko sitten tulkintakysymys vai onko mun tulkinta muiden mielestä vaan "virheellinen"... :)

Niin kuin tuolla Papylin bloggauksessa jo kirjoitinkin, mun oma ensitulkinta ei koskenut "äitien syyllistämistä" vaan ihan kenen tahansa ihmisen (naisen/miehen) yleistä taipumusta löytää aina syyt siihen, miksi just nyt en elämässä voi liikkua. Joskus syyt voi olla oikeat (esim. synnytyksestä palautuminen), mutta joskus myös järjestelykysymyksiä. Niin kuin siellä Papylin tontilla uutena just joku kommentoikin, se joka haluaa, keksii tavat.

Mulle tuo kuva kertoi, että "hei mä pystyn olemaan näin hyvässä kunnossa kolmen lapsen kanssa - miksi sä (lapseton tai lapsellinen) et pystyisi? - mikä on sun tekosyy" Mun ensitulkinta ei nähnyt syyllistämistä ollenkaan.

Mutta ehkä mun tulkinta tosiaan on "väärä", jos se ei kerran tulkintakysymys ole :)

Äitien syyllistäminen sen sijaan on munkin mielestä totaalisen perseestä ja ymmärrän hyvin niiden ärtymyksen, jotka kuvan tuosta näkökulmasta tulkitsevat.

sanumaria

Ehkä jos se teksti olisi että "What are your goals?" eikä että "What's your excuse?", niin toi ei jurppis yhtään. Kun jonkun toisen tavoite voi olla oma unelmien kroppa, toisella se tavoite on kirjoittaa runokirja ja kolmannella se että saa tehtyä tanssitunnilla piruetin paremmin joka kerta. 

Haen tässä ehkä että miksi kaikkien tavoitteena pitäisi olla silminnähden hyvä fyysinen kunto? Ja ehkä toisekseen sitä, että mitä vikaa on treenata siksi että haluaa näyttää paremmalta? Tässäkin joissain kommenteissa puhuttiin liikunnasta liikunnan vuoksi, mikä on ookoo. Mutta niin pitäisi silloin olla ookoo myös se että joku haluaa treenata ulkonäkönsä vuoksi.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Jep, ja esim. joku A mom can be fit too - I'll tell you how I did it -tyyppinen lause olisi sellainen, jolla voisi motivoida siihen ulkonäköpuoleen jos halutaan. Ei niin, että tällainen tavoite nyt vaan pitää olla.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Tämähän on osa yleisempää keskustelua. Tuota tekosyy-väitettä käytetään Suomessakin, mutta what's your excuse -on tosi yleinen englanninkielisessä treeniaiheisessa keskustelussa. Kyllä se hyvin pitkälti on sitä, että naisen syyt ovat tekosyitä jos hän ei ole _timmi_, koska naisen nyt vaan kuuluu olla timmi ollakseen suunnilleen yhteiskuntakelpoinen.

Kuvan perusteellahan ei voida varsinaisesti sanoa naisen kunnosta mitään, se että on hyvän muotoinen ei käy käsi kädessä sen kanssa, että olisi myös hyväkuntoinen (joskin niillä tietynlainen korrelaatio tuppaa olemaan). Ja jos olen tässä muutenkin heitellyt vaihtoehtoisia lauseita, niin esimerkiksi I make time tuossa yläreunassa antaisi jo eri sävyn (vaikka ei nyt ihan parhaasta päästä olisi sekään).

Ja kuten olen todennut, tämä kuva voi toimia ihan hyvin, ja sen voi myös tulkita toisin. Mutta mielestäni toisintulkinta edellyttää kontekstista irroittamista.

Enemmän kuin sitä, syyllistääkö Kang äitejä vai ei, kirjoitin äitien, isien ja ihmisten ylipäätään vapaudesta valita mitä ajallaan tekee. Sinunkin tulkinnassasi on se ajatus, että nämä tekosyyt tulisi tiedostaa ja niistä hankkiutua eroon. Se on hyvä, jos nämä "teko"syyt ovat tavoitteiden tai unelmien tiellä, mutta jos eivät, niin miksi niistä pitäisi päästä eroon?

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Ei tietenkään tarvitse, enkä niin sanonutkaan. Puhuin koko ajan ajankäytön ja rahan lisäksi myös voimavaroista. Sekä hyötyliikunnan, kotijumppaamisen että ruokavalion suhteen.

Jos ei tiedä muiden voimavaroista ja aika- sekä rahavaroista, ei voi tulla sanomaan mitä pitäisi kyetä tehdä.

Piipo79

Eiköhän kohderyhmänä ole henkilöt, jotka nimenomaan vetäytyvät eri syiden taakse. Eli ne jotka sanovat, että kyllä mäkin, mutkun ei oo aikaa, ei rahaa jne...silloin olisi siis halu valita toisin, mutkun....anyways, musta on ihmeellistä kuinka yksi kuva voi kaikkien aikakausi lehtien syöttämien naiskuvien keskellä herättää näin tajutonta tuskaa :-)

Kristaliina

Näin mäkin sen näen: että tämän tarkoitus on näpäyttää näitä syiden taakse vetäytyviä.

Luultavasti mun päässä on jotain vikaa tän kuvan kanssa, vaikka mä tavallisesti olen hyvinkin ärhäkkä ärsyyntymään etenkin naisten ulkonäköön kohdistuvista paineista... Mutta nyt - ei vaan jostain syystä ärsyyntymistutka värähdä, täytynee tarkistaa lääkitys :) Koska mä en vaan pysty ajattelemaan tätä niin pitkälle, että "jokaisen ihmisen oikeus päättää, mitä vapaa-ajallaan tekee" jneTotta kai on! Eikä kaikki halua näyttää fitness-malleilta. Eikä harrastaa liikuntaa. Ja joilla on tosiaan oikea syy (niin kuin Sanumaria sanoo, että syy voi olla esim. että ei halua) eikä tekosyy. Sitten tää kuva ei varmaan vaan ole tarkoitettu niille? Vaan niille, jotka niitä tekosyitä keksii...?

Piipo79

Täällä on sit toinen kenen päässä viiraa kanssa :-) Just tota mäkin yritin sanoa, mut sä osasit sen kirjoittaa selväsanaisemmin! En minäkään pidä naisten esineellistämisestä ja usein ärsyynnyn siitä, mutta olen myös sitä mieltä et ei sitä ihan joka paikasta pidä suurennuslasin kanssa etsiä. Kaiken voi "yli"tulkita niin monella tapaa. Ajatellaanpa esim työvaatetusta. Puku päällä oleva nainen=eikö nainen voisi edetä ihan naisenakin, ei tarvitse miestä esittää. Mekko päällä oleva nainen=ei kait naisen täydy esineellistää itseään ja olla barbina töissä.

styleornot

KIITOS.! Huoh ärsyttävää juurikin tämä että heti ollaan laiskoja tekosyitä jakelevia paskoja jossei heti olla kuosissa, itsekin JO olen tuntenut ehkä jonkintyyppistä painetta siitä että kun raskaus on ohi pitäisi salaatinlehdillä olla neljässä viikossa 40kiloinen fitnessprinsessa.

Ja sekin ottaa päähän että enää ei tosissaan riitä että liikut, elelet suht terveellisesti vaan kaikki "fitness"kuvat ja motivaatiokuvat liikkumiseen on varustettu vain ja ainoastaan tyypeillä joiden mahaa koristaa 0% sixpack ja rusketus.

Se oikeasti on ihan ookoo että liikut, ja katsot hieman mitä syöt, maalaisjärjellä. Ja tietenkin jos haluaa sixpackin ja näyttää todella treenatulta kannattaakin syödä kuten urheilija mutta me muut tavikset varmaan pärjätään ihan tällä peruskaavalla: syö, nuku, liiku, herkuttele, nauti :) 

Koskaan en tule sixpackia omistamaan, ja aina tulee olemaan hieman pyöreämpi mutta liikun kuitenkin ja syönkin vielä terveellisesti kera herkkupäivien :D

HelloAochi

Mua ärsyttää tää kuva teksteineen siksi, että sen mielestä tuolta näyttäminen on oletettu prioriteettiykkönen - sen mukaan nainen kun nainen syyllistyy siitä, ettei näytä tuolta. Tai keksii tekosyitä. Tai on sitten niitä ihan oikeita syitä. Kuitenkin, olettamus on, että kaikki ajattelevat että voi, näyttäisinpä tuolta (jos jaksaisin). 

Kun itse podin synnytyksen jälkeen syyllisyyttä ihan muista asioista - ''Miksi et ole pitänyt taidenäyttelyitä? Mun poika on 1v8kk eikä CV:stä sitä huomaa, what's your excuse?". Voi itku.

Pointtini tässä siis, että tosi tosi typerää mielestäni olla mitään mieltä siitä, miten muut aikansa käyttävät. Toinen haluaa salille, toinen vääntää väikkäriä. Kumpi nyt on kenestäkin tärkeämpää (siitä ei liene epäselvyyttä, kumpi on musta tärkeämpää).

tiiti

Mää kuulun kyllä tähän jengiin myös. Tuohan on ihan tyypillinen (ulkonäkö)fitness-motivaatiopostaus ja suunnattu niille, jotka (ulkonäkö)fitness-motivaatiota hakevat. Ei sen ole tarkoitus opettaa postimerkinkeräilijöille tai harrastelijapuutarhureille (tai maratoonareille) toisia elämisen ja olemisen prioriteetteja. Minusta se viesti on: jos ulkonäkösi on sinulle kerran niin tärkeä, tee sen eteen töitä, äläkä keksi tekosyitä. Ei siinä minusta ole mitään värää tai pahaa, tai mitään sellaista, joka (ainakaan tarkoituksella) loukkaisi sellaista, jolle se ulkonäkö ei ole prioriteeteissa niin korkealla.

Ja monet ihmiset treenaavat ulkonäkösyistä. Se on ihan yhtä hyvä peruste kuin vaikka se Ironman. Ei ole mitään absoluuttista oikeaa maailmanjärjestystä, jossa harrastukset pisteytetään ja arvotetaan. Jokainen treenaa tai on treenaamatta niistä syistä kuin itse tykkää.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Ei tässä suurennuslasia tarvita. Katsotaan tätä kuvaa: Siinä on timmikroppainen, vähäpukeinen nainen ja kolme lasta, joista meille kerrotaan heidän ikänsä. Lisäksi kuvassa on teksti, joka kysyy katsojalta Mikä on sinun tekosyysi? Mitä tästä voidaan tulkita? Mikä on se asia, johon katsojalla ajatellaan olevan tekosyy?

Koska nainen on timmi ja niukkaan urheiluasuun pukeutunut, liikutaan oletettavasti fitspo-kuvien kontekstissa. Kysymys silloin tuskin on siitä, että kuva kysyisi mikä on katsojan tekosyy siihen, että hänellä ei ole kolmea lasta (tai kolmea poikalasta). Ehkä olisi mahdollista ajatella, että kysymys kuuluisi mikä on tekosyysi siihen, että et poseeraa perhekuvissa tällä tavalla, mutta se taitaisi olla melkoisen kaukaa haettua :P

Koska nainen esittelee kuvassa vähäpukeista vartaloaan, ja olemme todenneet kuvan kuuluvan fitspo-kontekstiin, kysymyksen täytyy kuulua: Mikä on tekosyysi sille, että et näytä tältä?

Miksi kysymys ei automaattisesti ole Mikä on tekosyysi sille, että et harrasta liikuntaa? Koska liikunnan harrastaminen ja tuon tyyppinen kroppa eivät mene suoraan yksi yhteen. Entä miksi kysymys ei ole Mikä on tekosyysi sille, että et tavoittele unelmiasi? Koska tätä ei "lue" kuvassa missään, se vaatii pidemmän tulkinnan (mutta on toki mahdollinen). Miksi kysymys ei ole Mikä on tekosyysi sille, että et edistä hyvinvointiasi/ elä terveellisesti? Koska sekään ei ole yksi yhteen kuvan vartalon kanssa.

Asetelma muuttuisi, mikäli Kang olisi kuvattu mäkihyppäämässä, maastopyöräilemässä, heittämässä keihästä, zumbaamassa, koripalloilemassa, taitoluistelemassa, uimassa tai vaikka vaan kiipeilytelineessä lastensa kanssa. Silloin viesti muuttuisi siihen suuntaan, että mikä on tekosyysi olla liikkumatta. Siltikin tuo _teko_syy on aika vähättelevä termi, olkoonkin, että ihmiset voivatkin näitä tekosyitä itselleen esittää.

Lisäongelma tulee siitä, että lapsien iät kerrotaan. Se, että nuorin on vain kahdeksan kuukautta, ja nainen tuon näköinen, ei ole ihan tavallinen skenaario. Ei toki mahdotonkaan, mutta ei missään tapauksessa välttämätön. Niin paljon kun äitien lihavuudesta puhutaan ja todellakin myös syyllistetään, ei ole mitenkään kaukaa haettua ajatella kuvan nähdessään, että tässä sanotaan että kahdeksan kuukauden ikäisen vauvan äidin tulisi näyttää tuolta. Toki voi ajatella, että _voi_ näyttää tai jopa _saa_ näyttää, mutta enemmän puheavaruudessa leijuu lihavien äitien kauhistelua kuin liian nopeasti timmiytymisen kauhistelua (vaikka sitäkin on).

Pyrin tulkitsemaan sitä, miksi tämä kuva on aiheuttanut niin paljon puhetta somessa, ja nimenomaan hyvin paljon tunteita siitä, että Maria Kang syyllistää äitejä. Kaikilla, jotka ovat kokeneet kuvan ongelmalliseksi, ei mitenkään voi olla huono itsetunto. Enkä minäkään ole kuvasta itse millään tavalla syyllistynyt tai kokenut paineita omalla kohdallani. Kuten todettua, en vain pidä tästä diskurssista. Mikäli halutaan kannustaa, se voidaan tehdä myös positiivisella tavalla. Eikä se, että itse ei jotain merkityksiä kuvaan lataa tai osa ihmisistä ei niitä huomaa, tarkoita sitä että niitä ei ole olemassa - ainakaan silloin jos iso osa ihmisistä ne siinä näkee.

phocahispida

HAHAHAH. Anteeksi, mun on pakko jakaa tämä asia, mutta mun ensimmäinen ajatus tuohon kuvaan liittyen oli seuraava:
Tosiaan, mikä tuon naisen tekosyy on kolmelle lapselle noin lyhyillä ikäeroilla?
Miehen lateksiallergia, tukostaipumus vai puutteellinen seksuaalivalistus. 
Heh heh vaan. Kiitos ja anteeksi. Mutta kun itseäni ajatus useasta lapsesta nopealla rutistuksella rehellisesti kauhistuttaa.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

En missään vaiheessa sanonut, että ulkonäkösyistä treenaaminen olisi jotenkin väärin.

Kyllä mä luulen, että Kang on suunnannut viestiään myös äideille, koska hän on ottanut lapsensa mukaan kuvaan ja kertonut iätkin. Koko ajan olen myös sanonut sitä, että uskon Kangin pyrkineen viestittämään motivaatiota eikä syyllistämistä, olen vain kritisoinut tätä esitystapaa.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Noo hei katso nyt tuota naista...helpommalla se varmaan pääsisi jos olisi vähän pahemman näköinen, mieskin jättäisi joskus rauhaan eikä uutta jälkeläistä pukkaisi koko ajan :D

HelloAochi

Joo! Runokirja! 

Just tuo muakin ärsyttää! Et sen on pakko olla vaan se hyvältä näyttäminen - mä voisin kyllä häneltä ottaa kernaasti neuvoja vastaan, että mistä se saa ajan ja tahdonvoiman riittämään, vaikkakin pistäisin use ne johonkin ihan muuhun.

Eli siis kampanja olisi voinut olla kiva ja toimiva, jos siinä olisi kannustettu panostamaan itselleen tärkeisiin asioihin.

Jullu

Mäkään en yhtään tuohtunu tästä kuvasta, pikemminkin se sai ajatteleen, että tosiaan itelläkin on nykyään vähän turhan usein tullu erilaisia tekosyitä mieleen. Oikeesti mietin, että pitäiskö tulostaa toi kuva ja liimata vaatekaapin oveen, mutta nyt en taida uskaltaa enää, ettei kukaan aattele, että syyllistän juuri synnyttäneitä äitejä. Pointti on, että kyllä ton kuvan voi mun mielestä tulkita monella tavalla. Tai ehkä mäkin sit kuulun tuohon Kristaliinan mainitsemaan "virheellisesti" tulkitsevien ryhmään :D

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Just näin. Jos tolla äidillä olisi nuo lapset vieressä ja väikkäri kädessä + tohtorinhattu päässä kuvassa, niin uskon, että sekin aiheuttaisi närästystä muissakin kuin niissä jotka tuntevat alemmuudentuntoa koulutustasostaan. Koska pienten lasten äidin ei tarvitse saada tehtyä sitä väikkäriä tyyliin äitiyslomalla vaikka siihen suuntaan välillä paineita tuntuukin olevan. Saati sitten että se tohtorinarvo pitäisi olla tavoite ylipäätään. Niin kuin olen jankannut, silloinkin eri tekstillä asia muuttuisi erilaiseksi.

Tietysti voidaan selittää, että "ei tätä kuvaa ole sinulle tarkoitettu", mutta tuossa se nyt minun silmissäni on, ja tietyt tulkinnat siitä nousee vaikka asia ei suoraan minua koskisikaan.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Nimenomaan näin!

Fitspo-kuvat ylipäätään on tosi ongelmallisia. Vaikka niistä varmasti on paljon hyötyä monille, niin niin on haittaakin. Ei homman tarvitse olla niin äärimmäistä todellakaan.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Nimenomaan. Suurin osa naisista tuskin näyttää 8 kk:n päästä tuolta eikä sen tarvitse johtua mistään tekosyistä. Voisi ehkä olettaa, että suurinosa naisista ei näytä tuolta koskaan, enkä nyt tiedä miten hirveitä tekosyitä heillä sitten on :P

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Just noin homman pitäisi mennä. Sähän voisit askarrella sun äidistä motivaatiokuvan (ja isästä kanssa, sellaisen että mikäs sun tekosyy on kun et saa lapsia suunnistamaan kanssasi :D)!

Vanhempien esimerkki on tosi tärkeää, jos lapsi saa sen kuvan, että on normaalia ja joka viikkoon kuuluvaa, että liikutaan niin se liikunta tulee aika luontevasti omankin elämän osaksi. Kaikkia vanhempia ei silti vaan kiinnosta, ja siihenkin on oikeus. Toivon mukaan hekin kuitenkin osaavat ohjata lastaan liikkumaan.

Ja kyllä munkin mielestä ulkonäkö saa motivoida liikkumiseen ja olla vaikka ainoa syy miksi sitä tekee, mutta lapsille en sellaista opeta. Luulen kyllä, että ulkonäkösyistä liikkumaan alkavatkin aika usein huomaavat, että siitä nousee jotain muita asioita ja ehkä jopa tärkeämmäksi kuin se alkuperäinen syy :)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Samaa mieltä. Itse en millään jaksaisi treenata vaan ulkonäkö mielessä, varmaan siksi kun en pidä sitä ulkonäköä niin tärkeänä :P

Inhoan tuota nyt saa syödä tai ei saa syödä -mentaliteettia kanssa. Miksi ihmeessä ei saisi syödä, jos ei ole terveys kyseessä?

Mutta aika kaltevalla pinnallahan näissä keskusteluissa ollaan. Voi joku kokea tuon sinun pyöräilyistä kertomisenkin kehuskeluksi tai niin, että syyllistät niitä työkavereitasi jotka eivät pyöräile. Aika paljon on kuitenkin kiinni siitä, miten sanoo. Jos sanoo neutraalisti, niin silloin vastuu siirtyy sinne kuulijan puolelle :)

JnH

Hienoa ajatustyötä ja loistavaa argumentointia!
(viittaan siis FFFifin tekstiin 21.10. klo 21:29)

tiiti

Hmm... Ei kai tuo ole lähettänyt sitä kaikille äideille sähköpostilla tai pastennut näiden fb-seinälle suoraan ja pakottanut katsomaan, että "hei, tässä kuule sulle vähän elämisen mallia, plösö"? Sehän on julkaissut sen kuvansa oman mammafitspo-bloginsa fb-sivuilla, eli on mun nähdäkseni suunnattu niille, jotka mammafitspoa sieltä hakevat (eli varmaan osa on äitejä ja osa ei), ei koko maailman äideille. Muut ovat sitten julkaisseet kuvaa eteenpäin.

Elmi

Kiitos, FFFifi, että perustelit tämän asian näin selkeästi ja pitkäsanaisesti, täytynee linkata parille kaverille, jonka kanssa on asiasta keskusteltu. Olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kuvan viesti on syyllistävä, tästä ei ole tulkinnan varaa - tämä ilmenee aika yksiselitteisesti jos kuvaa vähänkään tutkii ja analysoi. On nimittäin harvinaisen yksiselitteinen kuva, jossa viesti on suorasti ja ristiriidattomasti esitetty. Luulen, että se mistä kovin moni tässä keskustelussa harhautuu on se, että osa ilmeisesti ymmärtää, että sen toteaminen, että kuvan viesti on selkeästi syyllistävä, tarkottaisi sitä, että oma ei-syyllistyvä reaktio tai kokemus olisi jotenkin väärä tai sitä jotenkin väheksyttäisiin. Ei tietenkään! En minäkään tätä henkilökohtaisesti ota, vaikka näenkin, että viesti on ilmiselvän syyllistävä. Se kokemus on aito, eikä sitä kukaan kai pyrikään kyseenalaistamaan.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Ei tietenkään, mutta kuten kommentoin tuolla aiemmin (joskin alempana): Tietysti voidaan selittää, että "ei tätä kuvaa ole sinulle tarkoitettu", mutta tuossa se nyt minun silmissäni on, ja tietyt tulkinnat siitä nousee vaikka asia ei suoraan minua koskisikaan.

Eihän siitä nyt mitään tulisi, jos saisi tulkita ja analysoida vain asioita, jotka ovat juuri minulle suunnattuja. Eihän mulle jäisi mitään kirjoitettavaa :D

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Nimenomaan näin. Kuvan saa totta kai tulkita ihan miten tahansa, mutta se ei poista sitä, etteikö kuvasta nousisi myös tällainen viesti. Sehän on vaan hienoa, että moni ei lainkaan löydä kuvasta syyllistävää viestiä tai ohittaa sen olankohautuksella. Se ei siltikään tarkoita, että tätä viestiä ei olisi olemassa.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Jep. Ja paljonhan tuolla Kangin nettisivuilla onkin nimenomaan sellaista viestiä. Että ei hän missään tapauksessa ole mikään hirveä fitnessnoita-akka jonka elämäntehtävänä on pulskempien äitien vähättely, mutta juuri tämä kuva ei vaan ihan toimi....tai no, osalle toimii, osalle ei :D

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Vielä yksi huomio Kristaliinan kommenttiin, jos kuvan tarkoitus on näpäyttää tekosyiden taakse vetäytyviä, niin miksi? Miksi heitä pitää "näpäyttää"? Pitäkööt syynsä, teko- tai oikeat. Eri asia sitten jos joku kokee, että ei esimerkiksi elä sellaista elämää kuin haluaa, mutta ainoastaan mutkuttelee vaikka todella haluaisi muuttaa tilanteen (suurin osa meistähän mutkuttelee vain lämpimikseen), silloin voi jotakin herättelyä kaivata. Mutta noin ylipäätään, miksi ihmisiä pitäisi näpäytellä? Ja kuka meistä nyt lopulta on sellaisessa asemassa, että kokee olevansa oikeutettu näpäyttämään muita?

tiiti

Toki :D

Mulle ehkä vaan ne (mun näkemät) hyvät puolet tässä kuvassa tuli jotenkin enemmän esiin kuin se syyllistys. Musta fitspo-kuvat kun on yleensä aika väsyneitä ja just tosi kapealla muotilla tehtyjä.

Mutta mää näen tän niin, että tässähän on kerrankin jonkun ihan tavallisen aikuisen ihmisen tekemä kuva. Eikä mainostoimiston tarkkaan laskelmoima kampanja lisäravinteiden ja treenivaatteiden myynninedistämiseen. Kerrankin kuvassa on oikea ihminen, ilman in-your-face-muovitissejä, öljyttyä peräosastoa törössä tai semmoista debiiliä heruuks -ilmettä, eikä joku 19-vuotias photoshopattu fitnessmalli. Tyyppi, joka on ilmeisen tyytyväinen itseensä ja valintoihinsa.

Toi what's your excuse on taas (mun mielestä) enemmän jo fitspo-meemi, kun sillain tarkkaan harkittu syyllistys. Ehkä mun mielestä yksityiseltä tyypiltä tarvitse odottaa semmoista täydellistä ja kaiken kattavaa motivaatioviestiä, tää vaan oli sen omiin kokemuksiin perustuva näkemys.

Kristaliina

Näpäyttäminen on vaan tällaisessa usein aika toimiva/pysäyttävä keino saada katsojan huomio:)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Niin olisi vaikka suora v*ttuilukin. Tai vaikka rasistinen vertaus. Ei se silti tee keinosta kovin kannatettavaa.

Voidaan toki lähteä miettimään Kangin tarkoitusperiä vielä pidemmälle. Ehkä tämä ei ole viaton motivaatiokuva vaan ehkä sen tarkoituksena on vain ja ainoastaan provosointi, joka tuo liikennettä Kangin sivuille. Hänhän on yrittäjä, ja oletettavasti siten hyötyy siitä.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Kang vaikuttaa persoonana sympaattiselta, ja kuten olen monta kertaa sanonut, en usko että hän tätä mitenkään ilkeyttään tai ylemmyydentuntoisena on tehnyt. Kuvankin kondis on aika saavutettava, ei mikään huipputikki saati ylifotaroitu, ei siinä mitään. Enkä odotakaan, että Kang tekee juuri minun makuni mukaisia viestejä tai sellaisia, jotka eivät satavarmasti loukkaa ketään, mutta totta kai voin pohtia mikä tässä viestissä meni mönkään kun se monien näkemyksen mukaan on syyllistävä tai arvottava.

Ja toki kyseessä on meemi, mutta ei sekään poista sitä, että kyseessä on ikävää viestiä antava sellainen. Edelleen tulkittavissa useammalla tavalla, mutta ilman mitään kaivamisia siinä on ikävä sävy.

Kärttyri

Minulla ei ole lapsia. Silti koen, että kuva on tarkoitettu minullekin. Miksi? Koska niitä tekosyitä ei pitäisi olla senkään vertaa kuin pienten lasten äideillä. Ei kuva koske vain äitejä, vaan naisia.

Olen vuosia pitänyt Niken tv-mainoksista. En edes muista, mitä mainoksissa on tarkkaan ottaen ollut; hikisiä lihaksikkaita kroppia, jotka tekevät upeita urheilusuorituksia, oli se sitten pallon pompottelu tai itsepuolustustyyppiset liikkeet, hypyt tai voimistelu. Muistan sen inspiraation, jonka niistä sai. Just do it. Toimii niin paljon paremmin kuin tämän kuvan kommentti. Sitäpaitsi, tavoitteena niissä näen sen liikunnan, en tiettyä ulkomuotoa.

En juurikaan reagoinut tämän tekstin kuvaan, kun sen  ensi kertaa näin, mutta olankohautukseni oli ärtymyksellä kuorrutettu, juuri niistä syistä, mitä kirjoitit.

Iksu

Mä kävin eilen salilla tuon kuvan inspiroimana. "Jos toi kerran pystyy treenata noin paljon, kyllähän munkin on nyt vaan mentävä. Tänään eikä huomenna." Ja olin askelkyykkyjä tehdessäni tuskainen, mutta onnellinen. Tavoitteeni on siis käydä salilla kohottamassa lihaskuntoa edes kerran viikossa, ei näyttää bikinifitnessmallilta.

Ihan vain tuon kuvan inspiroimana.

Iksu

Mun mielestä ton kuvan viesti on juuri se "Mikä on tekosyysi sille, että et harrasta liikuntaa?" Tuo asia on varmasti helpoin ilmaista yhdellä kuvalla juurikin noin: esittelemällä timmiä kroppaa vähissä vaatteissa. Ilman noita vatsalihaksia ja tiukkoja vaatteita koko juttu olisi pitänyt kirjoittaa auki "tässä tämäkin äiti ihan varmasti käy säännöllisesti liikkumassa, katsokaa vaikka sen terveen punaisia poskia." Samantyylinen kuva jonkin liikuntasuorituksen keskeltä olisi hieman hankala järjestää - minä ainakin järkyttyisin jos näkisin kuvan, jossa äiti on heittämässä keihästä kolmen tenavan leikkiessä kentän laidalla!

Siinä olen kyllä samaa mieltä, että lasten iät ovat tässä triviaali tieto. Ehkä se onkin juuri se syyllistävä osuus, sillä 8-kuinen on vielä kovin pieni ja synnytyksestä saa ja pitää palautua rauhassa.

maanantaikappale

hyvin kirjoitettu :)

Kuvalla varmaan on hyvä tarkoitusperä, MK on äiti ja voi silti liikkua aktiivisesti. Ehkä hän on kuullut paljon sanottuna syynä sen, ettei ehdi käydä salilla, koska on lapsia. Nykyään onneksi monilla saleilla on lastenhoitopalvelukin. 

Yhdyn kuitenkin siihen, että kuva toimisi paremmin, jos se olisi otettu vaikka jostain hauskasta äiti-lapsijumpasta tai -treenistä.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Todella, just do it on paljon parempi. Tosin väittävät, että se on otettu Gary Gilmoren, joka tuomittiin kahdesta murhasta kuolemaan, viimeisistä sanoista. Että siitäkin voi saada ikävän tulkinnan jos sille päälle sattuu ;D Ehkä turvallisinta on pistää blanko paperi johon sitten jokainen voi projisoida itselleen sopivan motivaation. Ei kun siitäkin tulee valitusta kun jotkut eivät saa siitä mitään irti :P

Elmi

Eikös toi "näpäyttäminen" ole aika samaa tarkoittava sana tässä yhteydessä kuin tuo FFFifin käyttämä "syyllistävä" -sana? Sanoilla on ehkä eroa vahvuuden tasossa, mutta sisältö on niissä sama: molemmat verbit kuvaavat viestintää, joka pyrkii tuomaan ilmi, että toinen tekee jotain väärin. Tätä me täällä kuvan yksiselitteisestä viestistä puhuvat tarkoitamme: kuvalla on näpäyttävä/syyllistävä viesti. Eri asia on sitten se, miten kukakin sen viestin henkilökohtaisesti vastaanottaa tai minkälaisen merkityksen sille antaa. Osa kokee tämän näpäyttävän viestin loukkaavana, osa kannustavana, osa - kuten täällä on aiemmin sanottu - kohauttaa olkapäitään. Oikeita kokemuksia kaikki ja näistä henkilökohtaisen merkityksenannon kokemuksista löytyy varmasti variaatiota paljon. Mutta tulkinnatonta lienee se, että tällainen näpäyttävä/syyllistävä/normatiivinen viesti kuvasta löytyy.

Piipo79

Näpäytys on kyllä aivan eri asia kuin syyllistäminen. Mutta eiköhän tämä asia ole jo loppuunkaluttu. Se ketä kuva häiritsee, ei vieraile kyseisen naisen sivuilla (eikä varmaan lue naistenlehtiäkään kun niissä se naiskuva vasta onkin...).Ja loppuun vielä kevennys: Näillä kommentoimisilla olisi jo ehtinyt jumpata vaikka kuinka, mutkun piti roikkua netissä :-)

Elmi

"Sanoilla on ehkä eroa vahvuuden tasossa, mutta sisältö on niissä sama: molemmat verbit kuvaavat viestintää, joka pyrkii tuomaan ilmi, että toinen tekee jotain väärin." Pyrin tässä siis ehkä hieman epäonnistuneesti ja epäselvästi viestimään, että vaikka ymmärrän näpäyttämisen ja syyllistämisen sävyeron sanoina, yhdistää niitä kuitenkin sisällöllisesti normatiivisuus ja sen ilmentäminen, että puhuttelun kohteen toiminnassa nähdään jotain korjattavaa - jotain mikä vaatii näpäytystä. Koska luen FFFifin blogitekstin sanomaa niin, että hän pyrkii tuomaan ilmi sen normatiivisen aineksen, jota kuvaan sisältyy, pidän tätä näitä kahta verbiä yhdistävää tekijää kuvan tulkinnan kannalta oleellisena. Pyrin sanomaan, että kun kuvaamme kuvan viestiä syyllistämisen, näpäyttämisen tai huomauttamisen kaltaisilla sanoilla, puhumme tässä mielessä samasta asiasta, vaikka kyseiset sana ilmentävätkin asiaa kovin eri vahvuuksilla. Toivottavasti tämä selvensi pointtiani hieman :).

A. Sinivaara

Onneksi en ole äiti. Näissä lapsettoman ulkonäköpaineissakin on tarpeeksi kestämistä ;)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Jep. Näpäyttäminen, syyllistäminen, arvottaminen, kaikki sellaisia viestejä jotka kuvasta on luettavissa ilman mitään ihmeellistä rivien välien kaivelua – tämä ei ole tulkintakysymys. Ja mun mielestä naisia/äitejä/ihmisiä ei tarvitse yhtään näpäytellä treenasivat nämä tai eivät, esittivät nämä tekosyitä tai eivät. Silti kuvasta voi ja saa motivoitua. Jos nyt hiukan törkeästi ja yli rinnastetaan, niin ihmiset motivoituvat pro ana -kuvistakin, mutta ei se muuta sitä tosiasiaa että ne ovat haitallisia. (Rautalankaa vielä, tarkoitus ei ole verrata ko. kuvaa pro ana -kuviin, tämä on esimerkki.)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Hyvä jos se tsemppaa sinua treenaamaan. On se varmasti ollut avuksi monelle muullekin.

Mutta myös toimivassa motivaattorissa voi olla ongelmia :) Minäkin haluan balettitunnilla kuulla, että olen kuin kolme pitsaa syönyt mursu ja opettajan teatraalisesti itkevän, että miksi tuhlaan hänen aikaansa kun olen niin hirveän laiska. Silloin teen kaiken paljon paremmin kuin silloin, jos opettaja on lempeä ja kehuu tuon tuostakin. En kuitenkaan ajattele, että tämä olisi pedagogisesti paras mahdollinen tapa opettaa balettia, tai yleisesti suositeltava vaikka se minulle sopiikin. Monillehan tuollaisista kommenteista saattaa olla paljonkin haittaa.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

No niinpä! Lapsettomana voi myös temmellellä suhteellisen rauhassa ilman, että joka elämänvalintaa kyseenalaisetaan. Paitsi tietysti sitä, että on lapseton, ja siitähän sitten voi johtaa vaikka mitä nillittämistä. Et säkään kuule Anne noin paljon treenaisi jos sulla olisi lapsia, menisi vähän kuule elämänarvot sullakin uusiksi mäkä mäkä ;D

Iksu

Totta. Tiedän olevani zumba-tunnilla kuin tehosekoittimeen heitetty sammakko, mutta jos ohjaaja sanoisi sen minulle päin naamaa, en suinkaan keskittyisi hiomaan tekniikkaa vaan ryntäisin itkien pukuhuoneeseen enkä palaisi koskaan. Kuten tuossa on jo aiemminkin tullut esille, tämän kuvan ongelma taitaa siis olla se, että sitä on levitelty väärälle kohderyhmälle.

Hem Buggah

Hienosti kiteytetty. Mua näissä inspiraatiokuvissa nyppii juuri se, että kun elämme maailmassa, jossa seksikäs ulkonäkö on lähes jokaisen velvollisuudelta tuntuva elämänmittainen projekti, tuollaisiin kannusteisiin - tai "näpäytyksiin"- on tosi vaikea olla reagoimatta. Vaikka ne olisikin suunnattu vain jollekin tietylle kohderyhmälle (fitnesspimut? crossfittaajat? ylipäänsä jotain liikuntaa harrastavat?), ne pelaavat sillä samalla diskurssilla, missä jokaisen kuuluu näyttää oikeaoppisella tavalla hyvältä. Tällä hetkellä ihanne on lihaksikas ja timmi, joten puolialastoman urheilullisen vartalon esittely vie entisestään huomion pois siitä itse *liikunta*puolesta. Jos nykyinen kauneusihanne olisi pehmoisen pyöreä pullukka (tai vaihtoehtoisesti: jos kuvien malleilla olisi tuulipuvut päällä ja reipas puna poskilla), voisin katsoa noita inspiraatiokuvia todellakin vain liikunnan iloihin kannustavina, mutta niin kauan kun kuvasto on miestenlehtitason poseerausta, ei tuolta "mikä on sinun tekosyysi sille, ettei kroppasi ole näin seksikäs, sinä laiska läski?" -mielikuvalta oikein voi välttyä. Siis joku varmaan voi, minä en.

kl

Luin blogin pitäjän vastauksia kuvan herättämiin kysymyksiin ja mieleeni jäi, että hän ihan aidosti halusi tarjota ihmisille inspiraatiota ja näyttää, että "kuntoon pääsy" on mahdollista. Se ei toki muuta sitä, että kuvan poseeraus valitettavasti on helpommin tulkittavissa "lälläslää läski, et vaan viitsi".

Mielestäni tuossa kuvassa on kuitenkin kaksi olennaista ongelmaa, jotka eivät ole varsinaisesti kuvan ongelmia vaan heijastus siitä, miten yksisilmäisesti katsomme asioita ja siksi on helppo tehdä tällainen kuva sokeana sen tulkinnoille.

Ensimmäinen on helppo: ihminen voi olla terve, äärimmäisen aktiivinen ja huippukunnossa ilman, että hän on varsinaisesti "timmi" tai ilman että hänellä on sikspäkkiä. Sikspäkin saa treenaamalla lihaskuntoa ja kiinnittämällä erityishuomiota ruokavalioon, mutta muuten se ei pahemmin liity normaaliin terveyteen.

Toinen on vaikeampi. Minusta oli hyvä ajatus tuoda esiin, että tämä kuva olisi ollut vähemmän saarnaava jos se olisi esittänyt timmin äidin tekemässä jotain poseeraamisen sijasta. Näkyvä sikspäkki ei ahdista, jos hän on kiipeämässä vuorenseinää tai maratonin maaliviivalla: ihmisten on helpompi ymmärtää tällainen aktiivisuuden symbolina, ei nimenomaisesti juuri maratonin tai vuorikiipeilyn mainoksena. Tämä johtuu siitä että kaikki ymmärtävät, että ihan jokainen ei näitä lajeja voi tai halua hallita mutta kauniin ulkonäön metsästyksessä sikspäkki, vaikka ymmärretäänkin ettei se ole kaikille realistinen, on se "viimeinen tavoite".

Pointtini kuitenkin on, että kaiken tämän "ihmisen pitää olla terve ja hyvässä kunnossa" mouhun jälkeenkin "kunnossa pysyminen" ei modernissa ja etenkään mainonnan kielenkäytössä tarkoita useimmiten mitään muuta kuin esteettistä ja esittelyyn kelpaavaa fyysistä olemusta. Suorituksista ja tuloksistakin puhutaan nykyään, mutta joitain virkistäviä poikkeuksia lukuunottamatta urheilullinen nainen esitetään nimenomaan katseen kohteena. "On tietysti hienoa jos tolla kropalla voi myös voittaa urheilukisat, mutta keskitytään nyt kuitenkin tähän olennaiseen eli pakaroihin ja sikspäkkiin." Tämä on niin kaiken läpitunkemaa, että veikkaan että tuota kuvaa tehdessäkään ei tullut edes mieleen että siitä olisi voinut tehdä dynaamisemman.

En kuitenkaan haluaisi solvata kuvan ottajaa. Webisaitti oli mielenkiintoinen ja tekijästä tuli niiden kautta rehellinen kuva. Entisellä fitness-mallilla on väkisinkin myös ehkä vähän erilainen ja pragmaattisempi ote poseerauskuviin - ja varmasti kiinnostusta tavallista tallaajaa enemmän sen hyvän kunnon ja terveyden lisäksi myös ulkonäköön.

Feeniks

Minun mielestäni tuosta kuvasta kohkataan aivan liikaa. Tarkoitushan ei Marialla varmasti ollut ärsyttää tai painostaa muita, eikä teksti nyt NIIN provosoiva ole että siitä pitäisi vauhkota monessa blogissa. Kuten itsekin sanoit, ajan liikunnalle voi ottaa keskustelupalstoilla pörinästä tai tv:n tuijottamisesta. Eri asia ovat ne, joilla ei oikeasti riitä aikaa, mutta usealta sitä kyllä liikenisi. Juuri niiltä, ketkä käyttävät tekosyitä. Kenenkään ei todellakaan tarvitse olla mikään fitnesskissa, mutta olisi suotavaa että jokainen kuitenkin liikkuisi! Äiditkin. Ylipainon pommittamassa Suomessa liikunnallisen esimerkin näyttäminen lapsille olisi aika hyvä juttu. Tuo siis siitä lauseesta, että kenenkään ei ole pakko harrastaa liikuntaa. Eihän sitä ole pakko, mutta kaikki vähänkään terveydestään huolehtivat sitä harrastavat. Eikä fitness-meemeistä tarvitse suuttua, jos fitness itsessään ei kiinnosta - kuva on varmasti tsempannut fitnessistä kiinnostuneita äitejä treenaamaan. Veikkaanpa, että se olikin tarkoitettu juuri näille treenaamisesta kiinnostuineille äideille, jotka kuvittelevat, ettei aika riitä. Eikä tarkoitettu syyllistämään jokaista äitiä treenaamaan itsensä huippukuntoon. Näin minä ainakin sen näen!

Hyvin kirjoitettu teksti!

anitra

Minusta on outoa, että niin suuren osan läskien tai muuten yleisesti vähemmän arvostettujen/ vähemmän viehättävinä pidettyjen naisten haukkumisesta ja häpäisemisestä tekevät toiset naiset, koska sehän on näille ko. asiassa paremmin kunnostautuneille ja/tai onnekkaammille naisille kilpailuetu, että ympärillä on paljon naisia jotka ovat huonompia ja/tai nähneet vähemmän vaivaa ko asian eteen ja siten strategisesti ajatellen heitä ei kannattaisi yrittää saada parantamaan asemiaan.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Totta! Sehän se onkin, kun tarkoituksena taitaa olla vain pyrkimys nostaa omaa arvoaan: "minusta on tähän mutta sinusta ei", eikä suinkaan motivoida.

Tosin uskon edelleen, että Kang oli aika vilpittömin mielin tässä liikenteessä. Vaikeahan sitä on nähdä asioita muulta kuin omalta kantiltaan, ja jos vaikka sikspäkki on tärkeä, niin silloin sikspäkkikuva voi vaikuttaa parhaalta mahdolliselta motivointikeinolta.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Tommoinen pianovideo olisi kyllä kova :D Olisi tosi absurdia, että siinä sanottaisiin mikä tekosyysi on. Ylipäätään olisi aivan absurdia, jos tällainen voimakas moraalinen velvoite esiintyisi vaikka taiteiden harrastamisen kohdalla, minkä liikunnan osalta hyväksymme täysin...

On kulttuuriharrastuksillakin tutkitusti terveysvaikutuksia, joten ihan yhtä hyvin sitä voisi olla velvollisuus harrastaa kulttuuria. Jos joku sanoisi, että ei ole koskaan käynyt oopperassa, häntä hämmästeltäisiin ja kauhisteltaisiin avoimesti. Kaikki merkkaisivat BravoBravoon, että montako kirjaa tuli tällä viikolla luettua, ja että tiistaina maalasin akvarelleja, torstaina kävin taidenäyttelyssä ja sunnuntaina kuuntelin Mahleria. Minä en maalaa kuin aitoja -tyypeille sanottaisiin, että mieti vähän millaisen esimerkin annat lapsillesi ja etkö halua elää niin että näet lapsenlapsesi!

Ulkonäöstähän tässä on kysymys, se on vaan huomattavasti siivompaa väittää olevansa terveysden puolestapuhuja :)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Onhan se jokaiselle hyväksi harrastaa liikuntaa, mutta mitään moraalista velvollisuutta siihen ei ole. Jokaiselle on hyväksi nukkua kahdeksan tuntia yössä, jokaiselle on hyväksi syödä 600 g kasviksia päivässä, jokaiselle on hyväksi jättää päihteidenkäyttö vähemmälle tai pois. Mitään näistä ei kuitenkaan tarvitse tehdä jos ei halua.

Ja jos jonkin ihmisryhmän liikkumattomuudesta tai elintavoista täytyy kantaa erityistä huolta, niin olen aika varma siitä, että kyseessä eivät ole alle täysi-ikäisten lasten äidit :D

Hem Buggah

(Olkoonkin, että jo nyt joku ihmistyyppi saattaa ottaa neutraalin toteamisen siitä, että joku on joskus saattanut käydä vaikkapa sinfoniaorkesterin konsertissa pätemisenä, "elitisminä" tai "pidäksä ittees jotenkin muita parempana ihmisenä muka, häh?" -tyyppisenä toimintana. Että silleen se voisi olla hyvinkin tehokas tunteiden herättäjä ja huutoitku-keskustelun avaajana.) 

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo toi on kyllä hassu juttu. Mutta toiset ottaa tuollaiset, sekä vaikka "kävinpä juuri lenkillä", "en syö lihaa", "syön vain luomuruokaa" -tyyppiset lausahdukset pätemisenä vaikka ne voivat olla ihan neutraaleja toteamuksia. Aika paljon riippuu siitä, miten sanoo, kenelle ja kuinka usein...

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012