Nyt on päivää vaille viikko jäljellä Tukholman puolimaratoniin enkä yhtään malttaisi enää! Odotan Tukholman puolikasta enemmän kuin Berliinin kokonaista, ehkä siksi, että puolikas on todennäköisimmin pelkkää hauskanpitoa kun taas kokonaisessa on väistämättä mukana tuskan aspekti.


Tai sitten siksi, että kokonainen tuntuu vielä jotenkin kaukaiselta ja epätodelliselta. On vaikea uskoa, että yhdestä sellaisesta on jo suoriutunut.


Tässä vaiheessa treeniä ajattelin vilkaista hiukan juoksuohjelmaa ja katsoa, että mitäs nyt pitäisi tehdä. Kurkin niitä silloin tällöin aikaisemmassakin vaiheessa, hiukan niin kuin vinkkinä, mutta en pysty seuraamaan niitä orjallisesti. Tulokset olisivat varmasti parempia jos sitoutuisin ohjelmaan, mutta arjessani ja treeneissäni on niin paljon liikkuvia osia, etten pysty. Maaliin olen päässyt ihan omillakin säädöillä, joten toistaiseksi ne saavat riittää.



Tukholma <3


Uskon myös, että harrastuksen parissa täytyy voida puuhata omin ehdoin. Tiukasti määrätyt päivät, kilometrimäärät, vauhdit ja sykkeen tuijottelu voivat viedä ilon aika tehokkaasti, jollei sitten ole sellainen tyyppi, jota ne innostavat. Itse en käytä sykemittaria enää ollenkaan, tiedän suunnilleen millä alueella milloinkin mennään. Sillä erotuksella että aaarrggh kuolen en jaksa tätä vauhtia enää yhtään -alueella sykkeeni onkin noin 160 eikä suinkaan 200. Mikä kertoo kaiketi siitä, että se alue on vain pään sisällä...tai sitten se kertoo jotakin kauhistuttavaa kuntoni tilasta, mutta en ajattele tätä nyt enempää!


Välillä harmittaa, että en jaksa, ehdi tai viitsi tehdä niitä tehokkaimpia harjoituksia kovin usein. Vaikka treenimääräni eivät ole hurjia, huomaan lähes joka lenkillä että suorituskyky kärsii, koska en ole ihan palautunut edellisestä. Silloin ei auta vetää tiukkaa treeniä väkisin, vaan sen verran mihin kykenee. Toisaalta usein vain oletan olevani uupunut, ja pystyisin kyllä parempaan suoritukseen jos vain saisin itsestäni irti. Melkoista tasapainottelua siis.


Mitä siinä ohjelmassa sitten sanottiin? Silmäni laajenivat kauhusta kun huomasin tälle päivälle ehdotetun treenin: pitkä lenkki 30 km. Kolmekymmentä?! Puolikasta varten? Eikä! Sitten tajusin lukeneeni väärin: 30 min. Hahaa! Olin niin reipas, että vedin homman yli tuplana ja intervalleja vielä. Tai siis vedin, koska jänis pakotti. Ja juostessa tuli ajatelleeksi, että onneksi tämä treenivaihe on kohta ohi ja voin taas juosta vain huvikseni. Melkoista tasapainottelua todellakin!


 


P.S. Älkää huolestuko, matka kohti Ironmanin maalia jatkuu pian!


***


I'm looking forward Stockholm Half Marathon next Saturday. I really can't wait anymore! I like races so much, and I think that training must be joyful too. My mileages may be bit low and I rarely follow any training plan which may cost me minutes on end times, but a relaxed attitude is the only way that works for me.

Kommentit (2)

Lii

Kuulostaa hyvältä tapahtumalta!

Mä sain stressikohtauksen Espoon Rantamaratonin uutiskirjeen yhteydessä: "Teillä treenit alkavat olla jo loppusuoralla, mutta.." SIIS MITÄ? LOPPUSUORALLA? ENHÄN MÄÄ OO EES VIELÄ ALOITTANUT.

Soitellen sotaan siis. Tällä viikolla yritän keskittyä pitempiin lenkkeihin ja ensi viikolla pastaan, kai niillä eväillä maaliin vaikka ryömitään.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Hahaa, Berliinin maraton kanssa lähestyi ystävällisellä kirjeellä: "olet treenannut ahkerasti (öö aijjaa?) ja nyt on aika vähentää treenimääriä (NYT? emmä nyt vielä uskalla!)...älä ylitreenaa (ei kuule ole pelkoa)". Vähän ahdisti tuo vaikka tavallaan oli kivakin, semisti huolehdittu olo tuli :P Ihanimpia ovat kyllä Tukholmassa, muistuttivat oikein, että ota kuiva paita mukaan kotimatkaa varten :D

Meiltä ei ole kovin pitkä matka tonne Rantamaratonin reitille, jos ei tule mitään pakottavia menoja tai kaatosade, niin voisin yrittää sinne tsemppailemaan. Sun pitää laittaa sitten joku tunnistettava asu!

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012