Kotimaiselta tutkimuskentiltä kuului mainioita uutisia:

Tutkielma: Olut urheilujuomia parempi palautusjuoma

Tutkielman mukaan olut toimii jopa vettä paremmin kehon nesteytyksessä urheilusuorituksen jälkeen. Se myös sisältää huomattavasti enemmän hivenaineita kuin perinteiset palautusjuomat.

Olut sopii erityisen hyvin nestetasapainon palauttamiseen hikoiluttavan liikunnan jälkeen ja hivenainevaje korjaantuu myös oluella.

Teille, jotka seuraatte Suomen johtavaa (ja oletettavasti ainoaa) kaljatreeniblogia, tämä uutinen ei tietenkään tullut yllätyksenä. Johan oluen erinomaisista palautusjuomaominaisuuksista kirjoitettiin tällä tontilla jo marraskuussa!

Mutta onko tämä liian hyvää ollakseen totta?

THL:n erityisasiantuntija oluesta palautusjuomana: En suosittele

– Palautumisessa tarvitaan myös proteiinia ja oluessa sitä ei ole. Alkoholihan on diureetti eli se lisää virtsan eritystä, mikä sitten taas lisää nestehukkaa. Tässä yhteydessä sillä on vähän ristiriitaisia vaikutuksia. En voi lähteä suosittelemaan alkoholipitoisten juomien käyttöä, [THL:n erityisasiantuntija Heli] Reinivuo sanoo.

Voi ei! Vaan liekö hätä tämän näköinen? No ei ole! Minulla on ratkaisu!

Palkittu treenibloggaaja ja kokenut kaljallapalauttelija: Minä suosittelen

Oluen hyödyt on todistettu tutkimuksin, joiden luotettavuutta ei ole mitään syytä lähteä kiistämään. Lisäksi täytyy muistaa empiirisen havainnoinnin kautta saatu tieto oluen merkityksestä henkiselle palautumiselle, ja ihan motivaationkin osalta. Kuinka moni juoksutapahtumissa pääsisi edes maaliin ilman ajatusta huurteisesta?, bloggaaja pohtii.

Mikäli proteiinin saannista on huolissaan, voi oluen lisäksi nauttia esimerkiksi makkaraa. Makkaroita on helposti saatavilla ympäri Suomen ja ympäri vuorokauden. Lisäksi kun proteiinituotteiden suosion ottaa huomioon, on proteiinirikastetun oluen tulo markkinoille todenäköisesti vain ajan kysymys, bloggaaja ennustaa.

Proteiiniohrapirtelöä odotellessa!

***

I <3 beer.

Kommentit (15)

Kahvittelija

Oluen palauttavaan voimaan uskoo myös mun veli, ja hyvin näyttää toimivan, kun se juoksi viime vuonna ekan maratoninsa. :)

Miia_pau

Mä olen vähän miettinyt mun treeniblogin genreä, että onko se crossfit-blogi vai ölinää ajankohtaisista treeni-ilmiöistä blogi vai treenipäiväkirjablogi. Mutta siitä vois kyllä isona tulla Suomen toinen (ja siten toisiksi paras?) kaljatreeniblogi. Mmm, olutta. 

sinisiipi

Proteiiniolutta :DDDDD En kestä! Kuvittelen ne jo kauppojen hyllyille sinne proteiinisipsien viereen. Tunnen suussani oluen ja proteiinijauhon makujen suloisen yhdistelmän... En tykkää kummastakaan :D

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Mmm nam!!! Sitten on kiva viettää fitnesshenkisiä illanistujaisia kun voi huuhdella makoisat proteiinisipsit alas proteiinioluella!

Toisaalta, miksi odottaa että se saadaan kaupan hyllylle? Ottaa mukaan sheikkerin jossa on protskujauhot pohjalla ja kaljapullon, ja sitten vaan miksaa maistuvan palautusjuoman treenin jälkeen!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Kyllä mä suosittelen. Sitäkin :D Pääsee samalla kätevästi kaikista genreongelmista eroon. Ja kenties vielä joskus yhteiskunnallisen ilmapiirin ollessa suosiollisempi, saa ilmaista kaljaa!!!

Pari sannaa

HAAAA jes jes jes! Mä niin tiesin tän! Oon aina ollu sitä mieltä, ettei mikään oo yhtä tervehdyttävää, ku huurteinen liikunnan jälkeen. 

Ja herraisä mikä hekumallinen kuva! Nyt on kyllä pakko saaha kaljaa. 

Suvi K.

Toisaalta, jos harrastaa voimaharjoittelua, ehkä pitäisi ennemmin juoda viskiä? Jos nää oluttulokset siis koski maratoneja?

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012