Näinpä tuossa kaupassa uuden MeNaiset Sport -lehden, ja olin ihan että Uusi MeNaiset Sport! Ostan! Sitten rupesin vähän miettimään, että haluanko tosiaan lukea sen, vai ostanko ehdollistuneena ainoastaan siksi, ettei parempaakaan ole tarjolla?

Olen kova lukemaan naistenlehtiä ylipäätään, enkä jaksa yhtään sitä mankumista, että naistenlehdet ovat tyhmiä ja hömppää, koska eivät ne ole. Luen paljon myös naisten treenilehtiä, ja tavallaan kyllä pidän niistäkin kovasti. Ongelma vain on siinä, että ne ovat tyhmiä. Vaikka ostankin lehdet viihteeksi, en kuitenkaan taannu sellaiselle tasolle, että minua täytyisi puhutella kuin jälkeenjäänyttä.

Jee, vain 200 kaloria! Nyt haukkari pullistuu! Jess, mikä tehotreeni! Helou, herkkupeppu! Protskua peliin, kiloille kyytiä! Eikö aikuisia ihmisiä hävetä kirjoittaa tällaista tekstiä? Rakastavatko (kaikki muut) lukijat tätä sössötystä vai miksi sitä käytetään? En todellakaan tarvitse lehdeltä mitään lupia kuten Jippii, reissussa saa ottaa iisimmin myös syömisen kanssa, vaan kykenen ihan itse ratkaisemaan ruokavaliooni liittyvät asiat.

Kielen lisäksi riepoo myös suurin osa sisällöstä. Jumppaohjeitahan on joka numerossa, ja joskus niissä onkin ihan kivoja uusia liikkeitä testattavaksi. Mutta valitettavasti iso osa muuveista on todella outoja: en todellakaan lähde kiskomaan mitään alataljaa sivuttain jumppapallo kainalossa, oli se miten tehokasta tahansa.

Entäs ne muotijutut? Hoikkakroppainen nuori nainen loikkii ja venkoilee asuissa, joissa ei kuunapäänä viitsisi astua jumppasaliin, jollei siellä silloin annettaisi omituisimmin pukeutuneelle lahjakorttia hierontaan. Lukijoita käytetään treeniohjeiden kuvituksena, mikä on hienoa, mutta voisivatko varsinaisetkin mallit olla useammin sellaisia, jotka ovat joskus edes kurkistaneet salin ovesta sisälle? Ja se teippi päässä! Onko niissä toimituksissa käynnissä veto, että mitenkä järjetön idea vielä menee läpi?

Ilmeisesti lukijat ovat myös älyttömän tirkistelynhaluisia, sillä joka numerossa ja joka lehdessä on joku julkkis kertomassa, että mitä tuossa männäviikolla tuli syötyä. Eikä kukaan kerro että justiinsa vedin kuule litran jäätelöä, vaan iltaherkuttelu koostui lakritsan makuisesta teestä ja neljäsosapalasta tummaa suklaata (85%). Hieno homma, mutta mitä järkeä noissa jutuissa on? Oli siinä sitten julkun oikea, kaunistelematon ruokavalio taikka hiukan siistitty versio (jos minä olisin siinä jutussa, niin en todellakaan kertoisi, että vedin litran jäätelöä, sanoisin että yksi pikku pallo tai jotain. Enkä minä muutenkaan pysty enää syömään litraa jätskiä kerralla, vanhuus ei todellakaan tule yksin), en tajua pointtia sitten ollenkaan.

Enkä tajua sitäkään, että miksi kuukauden välein pitäisi keksiä joku uusi kroppaprojekti. Joko biksukuntoon kuukaudessa tai kesäkilojen karistus. Mikäli ei olla juuri kyseisessä kohdassa vuosikelloa, tyydytään hiomaan yhtä osaa: peppu piukaksi, käsivarret kiinteiksi, korsetti kireäksi, selluliitti sulamaan. Se, mikä näitä lukiessa kiristyy, on pinna.

Vieteri venyy myös reseptien parissa. 100 kalorin pulla: ei kiinnosta! Jos syön pullaa, sen pitää olla oikeaa pullaa, oikealla voilla ja oikealla sokerilla. Missään kevytleivonnaisissa ei ole tolkun hiventäkään, sillä ei kai kukaan paakelsia joka päivä syö? Ja mistään paheista en tahdo kuulla sanaakaan, enkä saada synninpäästöä. En halua myöskään lehteä lukiessani osallistua siihen diskurssiin, että heittäydytään oikein villeiksi syömällä niitä naurettavia piperryksiä, joissa on oikein raastettu yksi suklaapala puolikkaan banaanin päälle, ja sitten huokaillaan mikä hekumallinen herkku, kun mehän olemme samassa (lihavuutta pakoon seilaavassa) veneessä kaikki. (Huomenna sitten aamuaerobinen tyhjällä vatsalla!)

Tiedän, että naisten(treeni)lehdet rahoitetaan mainostuloilla, eikä suinkaan tilausmaksuilla, joten ymmärrän, että sitä purkkia ja purnukkaa pitää esitellä aukeamakaupalla. Täydellisessä maailmassa ei tarvitsisi. Joskus on paikallaan kuulla, mikä dödö piti ja mikä ei, ja mikä BB-voide oli naamassa vielä spinningin jälkeenkin, mutta koko ajan rasvaa, kuorintaa, punaa ja sävyä, sinne, tänne, tuonne ja tähän, juu ei.

Ja sitä psykohöpellystä on myös liikaa. Miksi jotkut menevät aina samalle paikalle jumppasalissa? No ihan kuule siksi että se on minun paikkani. Jotain pysyvää sitä pitää tässä epävarmassa elämässä olla.

Kuten todettua, luen naistenlehtiä mielelläni, ja lukisin mieluusti myös laadukkaita naisten treenilehtiä. Olen kiinnostunut jumppakuteista, mutta haluan nähdä ne tolkullisina yhdistelminä liikkuneen oloisten ihmisten päällä. Uudet lajit ja treenailuun liittyvät uutiset kiinnostavat, mutta normaalilla kielellä kirjoitettuna ne olisivat huomattavasti enemmän JESS. Treenivinkit ovat tervetulleita niin kauan kuin ne ovat toteuttamiskelpoisia, ilman että putoaa pallolta ja kuristuu kumppariin. Ne voivat jopa keskittyä tiettyyn lihasryhmään, mutta pelkkä ulkonäön hionta ei kauaa jaksa kiinnostaa.

Hyvät kotimaisten treenilehtien tekijät, tässä tulee ilmainen vinkki: Kertokaa minulle miten minusta tulee vahvempi ja nopeampi ja notkeampi, ilman vammoja, ja miten helkutissa teen sen samalla kun käyn töissä, hoidan perheen sekä kotihommat ja yritän ylläpitää jonkinlaista sosiaalista elämää. Innostakaa minua tavallisten kuntoilijoiden maratontarinoilla, triathlonkokemuksilla, crossfitkisoilla. Lisätkää sellaisia treenimatkajuttuja, joiden ideoiden toteuttaminen on mahdollista myös keskituloiselle perheelliselle. Julkaiskaa reseptejä ihmisille, jotka rakastavat ruokaa, eivätkä sahanpurua lehtikaalin päällä. Tehkää sellainen uskalias ennakko-oletus, että lukijoillanne on paitsi aivot, myös halua käyttää niitä. Tämän kun kääräisette vielä viihdyttävään pakettiin niin juoksen peräänne rahojani tyrkyttäen.

***

Women's fitness magazines. I love the idea but those drive me crazy.

Kommentit (64)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Kato siellä salilla pitää flirtata ja lenkkipolulla kanssa. Naisen kuuluu viihdyttää miehiä, jotka osuu samaan tilaan.

Edellisessä oli myös joku "miksi rakastunut sekoaa" -juttu ja jotain ihme seksi kuntoon lomalla -juttuja on ollut myös. Että ilmeisen olennaisesti nämä liittyy, en vaan hahmota miten...

A. Sinivaara

Ahaa...! Täytyykin mainita asiasta miehelle niin tietää sitten miksi vokottelen salilla ja lenkkipoluilla vieraita miehiä. Täytyy varmaan varata myös se sellainen seksiloma ennen kuin lähden käymään Suomessa.

klani

ja pitaa myos muistaa tosiseikka, etta kyseisissa lehdissa likimain paasaantoisesti ohjataan naisia tekemaan piiiiiiitkaa ja kevyesti, firming ja muuta beeassaa - koska juuri ne naisten lihakset kasvaa niin armottoman nopeasti aivan jarkyttavan isoiksi!!!

SallaP

Olen niin samaa mieltä kanssasi!

"Kertokaa minulle miten minusta tulee vahvempi ja nopeampi ja notkeampi, ilman vammoja, ja miten helkutissa teen sen samalla kun käyn töissä, hoidan perheen sekä kotihommat ja yritän ylläpitää jonkinlaista sosiaalista elämää. Innostakaa minua tavallisten kuntoilijoiden maratontarinoilla, triathlonkokemuksilla, crossfitkisoilla. Lisätkää sellaisia treenimatkajuttuja, joiden ideoiden toteuttaminen on mahdollista myös keskituloiselle perheelliselle. Julkaiskaa reseptejä ihmisille, jotka rakastavat ruokaa, eivätkä sahanpurua lehtikaalin päällä."

Tällainen lehti tilaukseen tännekin, kiitos!

NinaMaria

Mä oon miettinyt tätä samaa.

Ja sitä, että sitten kun ne julkkikset kertoo siellä niistä muka todellisista ruokavaliostaan joissa ne on puputtaneet vaan kaikkea terveellistä ja syöneet oikeasti aamupalan, lounaan, päivällisen ja välipalat (siis oikeasti? Eikö muka kukaan ikinä skippaa jotain kohtaa?) niin sitten se ravitsemusterapeutti aina löytää kuitenkin jotain mussutettavaa. Tyyliin: "Tässä ruokavaliossa on tätä sokeria sitte kuitenkin ihan liikaa." Argh! Sitten sitä alkaa aina miettimään omaa päivän ruokavaliotaan jota oikeasti luuli tosi terveelliseksi. Aamulla pari palaa suklaata. Lounas vasta klo: 16 (kiire!), ei varsinaista päivällistä ja 2 kertaa jäätelöä. Sitte sitä miettii et apua jos joku haluaisi mun ruokavalioni lehteen (ei onneksi halua) et mä oisin varmaan "älä  koskaan tee näin" esimerkki. Muistan esim. yhden julkkiksen joka oli aamulla syönyt jogurtin ja sitten se söi vielä illalla pätkiksen. Ravitsemusterapeutti sitten siihen, että pitää valita jompikumpi, kun muuten saa liikaa sokeria... eih. 

Ihmettelen kyllä miksi ne ei ota mallia joistain ulkomaalaisista treenilehdistä. Oon löytänyt muutamia ihan oikeasti hyviä. 

Kun Fitbody tuli markkinoille ehdin jo toivoa, että nyt asia korjaantuu. Mutta se lehti on kyllä sitten toisella tavalla huono. Ensinnäkin kuvia on ihan liikaa. En osta lehteä pelkkien kuvien takia. Ja tekstit on just sellaista, mitä voi odottaa kun ihmiset jotka ei työkseen joudu kirjoittamaan  kirjoittaa. Karmeaa siis! Ja ohan se lehti selkeästi suunnattu joillekin kehon muokkaajille.

Yhä sitä oikeaa hyvää suomalaista treenilehteä odotellessa.

isseessi

Lehtikauppias soitteli yks päivä ja yritti myydän ties mitä, lopulta kysy, että no mitäs lehtiä sää niinku yleensä luet? "No Aku Ankkaa ja Urheilulehteä." Siitä se sitten innostu, että no mitenkä jos kerran liikunta kiinnostaa, niin laitettaisko tulemaan tämmönen MeNaiset Sport. Ihan outo lehti, mutta perstuntumalla totesin, että emminä semmosia, ne on vaan täynä kaikkia tyttöjenjuttuja ja muuta hapatusta. Myyjä meni ensin hiljaseksi (varmaan aatteli, että ai kauhee mikä rekkalesbo) ja luovutti sitten.

Näköjään minun perstuntuma ei ollu väärässä tuon lehden suhteen...samaa kakkaa ku Kunto Plus ja Fit ja mitä näitä on. Kunto Plussaa luen joskus anopin luona ja kyllä siinä saa melkein joka sivulla huokailla, että voi nyt jeesus teidän kans.

Niin ja mikä tuo teippi päässä -juttu oikeen on?

kerttuli

MeNaiset sport tuntuu olevan suunnattu liikuntaa harrastamattomille pulleahkoille sohvaperunoille motivaatioksi.  

Teippi päässä = jakauksen päälle vedetty värillinen teippi? :DD 

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Teippi jakauksen päällä oli joko Fitissä tai MN Sportissa tuossa keväämmällä, juttu oli joku "raisua crossfit muotia" tms. Yritin googlata, mutta en löytänyt mitään vaikka sitä täällä Lilyssä ruodittiinkin... Kuka muistaa??

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Niin tuntuu. Sinänsä tietysti ihan hyvällä asialla, ja paljonhan näitä itsekin lukee ikään kuin tunteakseen itsensä liikunnallisemmaksi. Ja mikäpä siinä, muotilehtiäkin lukiessa voi kuvitella olevansa jotenkin fäshiön.


Jep, juuri se teippi :D

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Hahaa, voisikin alkaa suoraan sanomaan, että ei kiitos, olen lesbo. Nykyään sanon aina, että luen lehteni mieluummin ruotsiksi, ja ruotsinkielisiä niillä ei ole koskaan myynnissä :D


KuntoPlus on kyllä ihan susipaska (anteeksi). Huonosti käännettyjä ja muutenkin ihan ihmeellisiä juttuja. Joka lehdessä näin laihdut kilon viikossa -dieetti :O


Teippi oli siis jossain muotijutussa tässä keväällä...jakaukseen oli lätkäisty värillinen teippi, ehkä siksi että se oli siististi cool -_-

Tiinuska / Parempia polkuja

Jälleen FFFit aivan naulan kantaan! Olen ostanut viime aikoina muutaman Fit-lehden ja todennut sen olevan täyttä höttöä. (Heh ennakoiva tekstinsyöttö taitaa tietää asiansa, sillä se yritti ehdottaa tähän sanaa 'roskapostia' :D) Älyttömiä ovat mainitsemiesi juttutyypien lisäksi myös ne"10 myyttiä kuntoilusta - paljastamme totuuden kuntosaliharjoittelusta" - tyyppiset jutut.

Jos laadukasta "alan lehteä" kaipaa, niin suosittelen kyllä lämpimästi Juoksijaa. Siinä on sangen asiallinen lehti, mutta toki sitten vain sen yhden lajin ympärille painottunut, eikä välttämätä siis voisi jumppapirkkija vähempää kiinnostaa. ;) Itsekään en toistaiseksi mikään tosijuoksija ole, mutta silti ilomielin maksan siitä melkein tuplasumman muihin naisten sporttilehtiin verrattuna. Teksti saattaa välillä olla vähän kömpelöä, mutta ei todellakaan niin häiritsevästi, että alkaisi ahdistaa.

R. Roikale

Älyttömän hyviä pointteja Führer! Oon ite lukenut noita samoja pamfletteja vuosisotalla - Sportin tilaamisen lopetin, kun se muutti Me Naiset -paskakonseptin alle. Missä, perhana, on semmonen asiallinen, ei-niin-advertoriaaleilla-täytetty sportti/elämäntapalehti? Minua ei oikeastaan kiinnosta ikinä muotijutut tai ne kosmetiikkasivut - haluan asiallisia lajijuttuja, sporttimatkailua, taviskuntoilijoita ja terveystietoa. Ei ole tarvetta laittaa sellareita sileiksi vain kuudessa viikossa tms.

Kielipervertikkona vielä pakko lisätä, että mistä ihmeestä noihin lehtiin on omaksuttu toisessa persoonassa kirjoittamisen kulttuuri - ikään kuin kaikki jutut olisivat puhuttelevia ja suoraan lukijalle kohdennettuja. Se ei vaan ole suomalaisen lehtikielen tapa!  Kaikki jutut on kirjoitettu tyyliin: "Se, mitä syöt aamulla, on tärkeää -- kun juokset intervalleja -- Pudota heti 123 kg!" Jotenkin tuo olisi ymmärrettävää, jos nuo olisivat käännöslehtien vikoja, mutta oikeastaan parhaaseen kielelliseen, joskin hieman skandinaavisvaikutteiseen, lopputulokseen on päässyt KuntoPlus. Vastustan ja paheksun suuresti!

tiiti

Hahah, mä oon just kesän biitsilukemisten seurauksena ajatellut kirjoittaa vastaavan jutun "miesten" treenilehdistä. Ne vasta onkin urpoille :D

Noi on jänniä noi julkkisten ruokapäiväkirjat, viimeksi luin sen kohu-Sutu Markkasen ruokapäiväkirjaa lehdestä, siinähän kai pitäisi kuvata jotenkin tyypillinen syömispäivä. Siinä oli 1200 kcal. Ravitsemusterapeutti varoitteli puutostaudeista ja säästöliekistä. Niinq mitä helkkaria :D Ihan jutun kuvista jo näki, että pelkän tyypin nykyisen painon ylläpitämiseen tarvitaan todennäköisesti nelinkertainen määrä energiaa päivittäin.

Plaa

Haha :DD Aamenhallelujaa, juuri samoilla linjoilla olen itsekin! Tilasin joskus kolme numeroa Me Naiset Sportia ja oli kyllä semmosta rahan hukkausta että.

Ps. Itsekin ihmettelin tota teippiä. Eikö sun hiukset lähde irti, jos sä sen päähäsi tunget?

Vierailija

Etpä ole tainnut ko. lehtiä muutamaan vuoteen selailla, muuten tietäisit, että naisten sporttilehdet ovat jo vuosia paasanneet isojen painojen ja lyhyiden sarjojen puolesta :)

Mi Mi Mendine

Voisin näin äkkiseltään ajatella, että stylisti on laittanut teipin jakauksen päälle inspiroituneena esim Alexander Wangin ss 13 kokoelmasta (voitte tsekata kuvia esim täältä: http://www.style.com/fashionshows/complete/S2013RTW-AWANG) ja minun mielestäni se kuullostaa aika hauskalta idealta! Ei ehkä käytännöllistä, enkä usko että kukaan lähtisi oikeasti vetämään teippiä päähänsä kun on lähdössä treenaamaan. Mutta tuo varmaan oman lisän stailaukseen ja kuviin! Jos sitä ajattelee vaan ns. taiteen näkökulmasta :D

Itsehän en hirveästi lue treenilehtiä, joten en oikeasti mistään mitään tiedä :"D

Vierailija

Tää on niin asiaa :). Ite oon miettinyt kans ihan samaa, EN halua laittautua liikuntaa varteen paria tuntia (enkä todellakaan laita teippiä päähän, voi jessus...), enkä halua miettiyä aina vain ulkonäköäni, vaan liikkua ja syödä ihan tavallisesti, miten vaikeeta sellaisten vinkkien antaminen on?? Noita liikuntalehtiä ois kiva just lukea et sais vähän motivaatiota ja jotain uusia esim. lihaskuntovinkkejä tai muita asiajuttuja on kiva lukea, mut ei jaksa sitä kun kaikki tuntuu pyörivän sittenkin vaan ulkonäön ympärillä.

Luin muuten kans sen jutun kohu-Sutu Markkasen ruokavaliosta. Tais olla lehden kannessa jopa et "On mysteeri miksi olen näin iso" (tai jotain sinne päin). No ei sen koko kyllä mikään mysteeri ole, kyllä joku (=se itse) sitä (roska)ruokaa suuhusi lappaa x).

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo, ja ymmärrän kyllä myös ne kaksi toppia päällekäin ja toisessa kädessä säärystin -jutut stailauksen kannalta. Makeita kuviahan ne usein on, mutta tykkäisin enemmän realistisemmasta tyylistä. Varmasti tuo vetoaa niihin, jotka katsovat treenivaatemuotikuvia (huh mikä sana) fiiliksen ja inspiraation kannalta, samalla tavalla kuin muotilehtien kuvia. Mä haluaisin nähdä sellaista, missä oikeasti kehtaan liikkuakin jossain :D

Laura P...

Piti  myös tulla suosittelemaan tuota Juoksijaa. Olen sitä vanhemmilla vieraillessani usein lukenut, kun isälle se kerran tulee. Hyviä vinkkejä, mutta tosiaan vain sitten sen yhden lajin tiimoilta.

R. Roikale

Meidän pitäs vissiin perustaa sellainen kompensoiva, asiallisjournalistinen liikuntablogi tänne Lilyyn. Siis kaikkien loistavien liikuntablogien (mm. FF) lisäksi sellainen "viisaat päät yhteen" -henkinen journalistinen yhteisoksennus? Pelkästään semmoista, mitä haluaisi itse lukea.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Kyllä! Jos mä olisin rikas perijätär (tai muuten vaan rikas) niin kustantaisin haluamani kaltaista lehteä itse. (Mullahan on myös tämä fiksaatio siitä, että haluan nimeäni kantavan lehden, kuten olenkin jossain kommenteissa kertonut XD) Mutta kun on neljä suuta ruokittavana, niin ainakin toistaiseksi kökötän konttorissa...


Nettimediumia tietysti tekisi halvemmalla kuin printtilehteä, ja kyllä hyvälle sellaiselle mun mielestä paikka olisi. Ei nuo Fitlandiat ja Fitfashionit iske ainakaan muhun ihan täysiä.


Eli: Mukana! :D

R. Roikale

Fitlandiassa on ihan mielenkiintoisia juttuja... Se on vaan niin kökösti kirjoitettu, ettei sitä voi hyvänä journalismina pitää edes kaikkein positiivisemmalla asenteella.

happy camper

Kyllä! Kyllä! Kirjoitat niin asiaa. Ja ne kevytherkut... Olen vuosikausia ihmetellyt moisia, koska, juuri kuten itse sanot, ei kai pullaa ole tarkoitus vetää joka päivä. Ja kuka tarvitsee 5% "kermaa" ruoanlaittoon? Sen kerran kun syön kermaisen pastan, haluan sen aidoista aineksista, kiitos. Enkä tunne huonoa omaatuntoa, ajoittainen herkuttelu sopii terveeseen ruokavalioon ja on hyväksi myös mielenterveydelle.

pepsi

Naisten treenilehtien antama naiskuva on muutenkin sangen omituinen. Naiset nimenomaan liikkuvat, urheilu-sana on näissä lehdissä tarkoitettu miehille. Se mikä minua näissä erityisesti häiritsee on se, että naisten urheilu ei ole tavoitteellista, ellei oteta lukuun oman vartalon muokkausta tai laihduttamista. Jos haluaa oikeita treenivinkkejä tai asiatekstiä, on ne haettava ns. miehille suunnatuista tai lajikohtaisista lehdistä.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Suomalaisissa lehdissä on aika paljon kyllä isot painot & lyhyet sarjat -juttua, musta tuntuu että niissä ulkoimaisissa lehdissä, joita luen on runsaammin sitä "rasvanpolttoaerobista" ja nitkutusjumppaa :P

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo mä muistan ton pätkis-jutun o_O

Mä olen miettinyt jo jostain 12-vuotiaasta kun löysin ulkomaiset nuortenlehdet ja etenin niistä kunnon porttiteorian mukaisesti naisten- ja naisten treenilehtiin (sekä sisustuslehtiin, ja äitiyslehtiin ja ja), että miksi suomalaiset lehdet ei voi olla yhtä hyviä? Onhan niissäkin ongelmansa, mutta kyllä ne monesti on monella tavalla parempia. En oikein ymmärrä, että mikä siinä on, koska näissä Suomen lehdissä on kuitenkin töissä hyviä toimittajia, jotka selvästi innolla tekee sitä lehteä. Että miksi siinä on niin vahvat tietyt konventioit, joiden mukaan toimitaan?

Mä selailin joskus Fitbodyä Ärrällä, mutta hyllyyn jäi, en kerta kaikkiaan voi maksaa niin tökeröstä tekstistä.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Nyt mä jäin miettimään, että miten pystyn vastaamaan kerralla kaikkiin näihin Juoksija-kommentteihin, mutta ilmeisesti se ei onnistu, joten vastaan tähän vikaan :P

Joo, Juoksija on pääasiassa hyvä, mutta vähän turhan asiallinen. Kaipaisin sen asian lisäksi myös enemmän viihdettä, samoissa kansissa. Lisäksi kieli ottaa kyllä korvaan välillä, valitettavasti. Mutta Juoksijakortti on myös hyvä bonus, sillä saa alea melkein kaikista* Suomen juoksutapahtumista.

Tykkään Runner's Worldista kovasti, siinä on asiaa ja viihdettä molempia. Ainoa miinus on juttujen kiertäminen kieliversioista toiseen, kun luen sekä Amerikan, britti- että Ruotsin versiota :/

*mutuun perustuva arvaus

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Just toi jatkuva projektiluontoisuus on rasittavaa, eikö tämä voi olla ihan elämää eikä nyt tulevat kuusi viikkoa?!

Muotijutuissa ja kosmetiikkaesittelyissä on joskus jotain kiinnostavaa, kyllä ne mun puolesta voi siellä olla, maltilla. Mutta joku 4 aukeamaa kuteita, joista näkee yhden neliösentin kerrallaan kun malli on niin mutkalla, ei mitään järkeä! Eikä sellainen asiaan mitenkään liittymätön kosmetiikkajuttu oikein innosta, tyyliin kesän meikkilookit. Voisihan siellä olla just jotain kestäviä meikkejä, kuivashampoita, suihkugeelejä, aurinkorasvoja, dödöjä jne. välillä testissä yms., mutta ei joka lehden tarvitsisi olla purnukkaa täynnä.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Uskon! Mä en ole lähtenyt edes kurkistamaan sisäsivuille :D Enkä halua sen lähemmin tutustua myöskään näihin enempi fitnessiin/kehonrakennukseen liittyviin naistenlehtiin, joskus kiskalla olen selannut ja todennut, että valitettavasti ei ole mulle tämäkään.

Joo, kyllä mä kovasti noita ihmettelen...että miksi, ja sitten niiden sisältöä. Tossa kyseisessä tapauksessa kyllä oletan, että "normaali" syöminen hänellä voikin olla tuota luokkaa, mutta aika usein varmaan tulee sitten niitä "epänormaaleja" päiviä. Että on juhlat, cocktailtilaisuus, kansallinen pyhäpäivä, leffailta, pizzaperjantai, tyttöjen ilta jne., joissa tuleekin syötyä vaikka triplamäärä normaaliin verrattuna. Sitten viikko/kuukausi/vuositasolla se syödyn energian määrä ylittää kulutuksen, ja painoa on, vaikka "koko ajan" syö tosi vähän.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Niinpä. Ja se on jotenkin niin ankean oloinen, ei houkuttele hirveästi tutustumaan. Vähän harmittaa tämäkin, koska se konsepti olisi voinut olla tosi hyvä.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Niin just! Tuo, että tavoitteet on vaan ulkonäöllisiä, on ihan häiriintynyttä. Jos on joku muu kuin ulkonäkötavoite, niin se on sitten joku 5 km (tai enintään 10 km) juoksun läpijuoksu, ei tule kuuloonkaan että siellä olisi joku alle 4 tunnin maratonohjelma tai vastaava. Varmaan siinä on ajateltu, että on liian marginaalista laittaa "kovia" tavoitteita, mutta onhan se aika aliarvioivaa lukijoita kohtaan, jos tällaisia jätetään laittamatta siksi, että "ei ne kuitenkaan pysty siihen".

Ehkä tässä ylipäätään on taustalla se, että lehtien mahdollinen yleisö on aika pieni, joten sitä ei lähdetä rajaamaan vieläkin pienemmäksi. Niitä motivaatiota (teoriassa) kaipaavia sohvaperunoita kun taitaa kuitenkin olla enemmän kuin niitä naisia, jotka haluavat treenanta kovaa ja tavoitteellisesti?

Vierailija

Mä kyllä melkein väittäisin, että mitä enemmän juttua tavoitteellisesta treenaamisesta (nimenomaan urheilusta urheilun vuoksi, ei ulkonäköpainotteisesta liikkumisesta) naisten kuluttamassa mediassa olisi sitä enemmän naiset alkaisivat panostaa myös urheiluharrastuksiinsa ja tulosten parantamiseen. En yhtään usko siihen, että vain miehissä esiintyy kilpailuhenkisyyttä ja tarvetta itseruoskinnalle. :P Mutta tuota "timmi, kaunis ja hyvinvoiva" -diskurssia on kauheen vaikeaa ja hidasta muuttaa, koska tällä hetkellä ainoastaan sitä on naisyleisölle tarjolla. Fitness-villitys on siitä vain yksi muoto – olkoonkin, että ehkä askel oikeampaan suuntaan, mutta silti kovasti ulkonäköä korostavaa liikuntaa.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Mä uskon myös noin. Se on myös ihan eri tavalla motivoivaa että peruspirkko kertoo treeneistään ja urheilutavoitteistaan kuin se, että siellä on joku supertimmi tyyppi esittelemässä pinkeitä lihaksiaan. Ensimmäinen antaa (ainakin mulle) fiiliksen, että jos toikin pystyy, niin miksi mä en pystyisi, jälkimmäinen taas että joo, olishan se kiva näyttää tolta, mutta ei se taida realistista olla.

Pepsi

Näin se juuri menee. Mitä enemmän näissä treenilehdissä puhuttaisiin meidän tavallisten naisten urheilutuloksista, sitä enemmän se kannustaisi muitakin yrittämään ja asettamaan niitä tavoitteita. Pinkeät pakarat ja kapea uuma voi olla paljon vaikeampi tavoite kuin esim. maratonin juokseminen.

Vierailija

Sain hirveät siepit, kun luin jonkun miespuolisen PT:n (vai mikä alan ammattilainen olikaan) blogikirjoituksen. Hän opasti siinä naisia voimaharjoitteluun ja tokaisi jotain tyyliin: "Äläkä väitä ettetkö tavoittelisi seksikästä kroppaa. Et sinä huvin vuoksi naamaasi ja tukkaasikaan puunaa." Siis NIIN raivostuttavaa! Ettäkö urheilu olisi naisilla vain ja ainostaan turhamaista "puunaamista". Aina vaan se ulkonäkö ja seksikkyys! Mikään muu ei muka motivoi XX-kromosomiyhdistelmää hilaamaan ahteriaan salille tai lenkkipolulle. Kele!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo se taisi olla Sami Sundvik (vaimikäseniminyt on), riepoi niin paljon, että melkein kommentoin siihen. Totta hitossa mä haluan olla seksikäs, mutta se ei tarkoita sitä, että 1.) haluaisin olla jonkun PT:n tai yleisen kulttuurisen ihanteen näköinen, 2.) se ylipäätään olisi kiinni pelkästä ulkonäöstä, 3.) se olisi mun (urheilullisista tai muista) tavoitteista ykkkönen. Samassa jutussa oli myös tämä trendikäs väite siitä, että aerobinen treenaus lihottaa (tai tekee epäseksikkään kropan), ja kannustus "Lopeta!". En tasan lopeta, vaan todellakin tavoittelen sitä parempaa maratontulosta mieluummin kuin jonkun random-miehen mielestä parempaa pebaa.


En tajua miten se voi olla niin vaikeaa tajuta, että jotkut naiset ihan totta vaan tykkäävät liikkua ja haluavat saavuttaa jotain asioita, eivätkä treenaa ainoastaan näyttääkseen joltain tai kuluttaakseen kaloreita.


Plus että jos mä haluaisin viekotella miehiä tukallani ja naamallani, tuskin puunaisin niitä sillä tavalla kuin nyt teen. Aika monessa lähteessä olen kuullut väitettävän, että esimerkiksi kirkkaanpunainen huulipuna on kaikkien miesten mielestä kammottavaa, mutta mun mielestä se on just siistiä. Niin vastenmielistä kuin se miehille onkin uskoa, en todellakaan puunaa itseäni heidän takiaan, vaan itseni. Sekä tietysti viestiksi toisille naisille, hehän ne uskomattoman tyylitajuni ymmärtävät huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä kuin miehet (sori yleistys). 


Taitaapa olla aika tehdä tästäkin oma postaus kun on asiaa niin paljon :D


Vielä muuten riepoo se kielenkäyttö, mikä näihin treeni/hyvinvointiasioista "totuuksia laukoviin" blogeihin on pesiytynyt. Jo heti postauksen alussa kerrotaan, että nyt tulee se oikea totuus, älä lue jos et kestä, koska heikot ei tätä kestä niinku hei, ja että nyt taas tulee joillekin paha mieli. "Paha mieli", todella hermoonkäyvä ilmaisu, jolla on tarkoitus varmistaa että kukaan ei julkene kritisoida, sillä eihän kukaan halua olla se nysväkkä joka pahoittaa mielensä. Mutta paha mieli nyt vaan on aivan eri asia kuin se, että on eri mieltä kirjoittajan kanssa siksi, että tällä on typerät ja huonosti perustellut väitteet.

Piipo79

Musta nuo kaikki naistenlehdet ja "kunto"lehdet on tarkoitettu kampaajalla selailtaviksi. Selailtaviksi, koska ei niissä luettavaa ole.

A. Sinivaara

Yhteenvetona voisi sanoa, että parempi vaan keskittyä enempi siihen tekemiseen kuin tekemisen lukemiseen lehdistä ;)

Tehosekoitin

Olipa hyvä kirjoitus :) Muistan lukeneeni aikanaan MeNaiset Sportista myös, kuinka Jutta Urpilainen liikkuu ja syö. Saldo oli muistaakseni jotain 1200 kilokaloria päivässä, ja johonkin päivään oli saatu liikuntaakin mukaan. Olen itse Urppaa yhdeksän kiloa kevyempi ja seitsemän senttiä pitempi, ja tuolla surkealla 1200 kilokalorilla heittäisin kyllä aika nopeasti veivit. Aika kyseenalaista infoa lukijoille. Minun mielestäni turhaa sisältöä ovat myös kaikki ohjeet kevyeen sali- tai lenkkimeikkiin. Oletus on kai, että naiset liikkuvat sitten niin heikoilla tehoilla, etteivät meikit kärsi.

NinaMaria

Mä taisin käydä siellä blogissa näitä samoja juttuja huutelemassa. Sinä tosin oisit varmaan osannut ilmaista ne paremmin mulla ku kieli joskus hiukan tökkii. Sain muistaakseni jonkun ei niin tyydyttävän "vastauksen" johon oisin ehkä halunnut vielä jatkaa mutta päätin olla jatkamatta. Koitan muutenkin muistaa että ei ihan aina ku ärsyttää tarvii mennä kommentoimaan. Mutta ihanaa että ainakin täällä Lilyssä on samanmielisiä. :)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Mulla menee niin hermot noitten tuollaisten blogien kanssa, että yleensä pysyn poissa kokonaan. En jaksa yhtään sellaista yhden totuuden huutelua ja omituisia ruokavalioita oudoilla perusteluilla. Salitreenaus on ihan ok monin puolin, ja sitä voi mun puolesta harrastaa miten sielu sietää, mutta ei se ole mitenkään älyttömästi parempi kuin muut lajit. Ja joku "vilja on myrkyllistä" sekoilu! Paljon mahdollista, että se aiheuttaa monille oireita, ja he voivat paremmin ilman. Olkoot sitten ilman, ja ihan rauhassa voi myös kertoa muille, että hei mulla kävi näin, mutta ei siitä nyt tarvitse uskontoa tehdä!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Näinhän se on, ainakin tulokset on huomattavasti todennäköisemmin saavutettavissa siten :D


Vähän niin kuin tämä treenibloggaus, paljon puhetta, vähän tekoja :D

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Kiva että pidit :)


Joo mä en kerta kaikkiaan ymmärrä noita "ruokapäiviksiä" (ja haluaisin kieltää tuon sanan käyttämisen aika ison sakon uhalla). Samoissa lehdissä on sitten näitä "syö kunnolla" -juttuja, jossa muistutetaan että 2000 kcal pitää päivässä saada, ja viereisellä sivulla joku Jenni Banerjee syö kasviskeiton, tomaatin ja pähkinän ja kertoo kuinka hän on "kokeillut kaikki dieetit". (Saatan sekoittaa ihmisiä ja sitaatteja, ulkomuistista heitin.)

tiiti

Munsta toi taas oli tavallaan ihan asiaa toi Sundvikin kirjoitus. Sehän oli (mun mielestä) neuvoja painonhallintaan ja kropan muokkaukseen treenaamalla, ei tavoitteelliseen (juoksu)treenaamiseen. Kärjistetty, toki. Mutta mun mielestä tarpeeksi ympäripyöreää lässytystä löytyy vaikka niistä naistenlehdistä :D

Minusta on ihan tervetullutta sanoa ääneen, että 45 min juoksumatto joka aamu, body pump tai kevyt salitreeni eivät tuo timmiä kroppaa. Toki joku voi käydä body pumpissa kehittyäkseen hyväksi bodypumppaajaksi, tai juosta niitä tasavauhtisia aamuaerobisia matolla ihan vain urheilun ilosta. Uskoisin, että heitä on kuitenkin vähemmistö. Ja näissä edellisissä on mun mielestä iso ero tavoitteelliseen treenaamiseen.

Kyllä mä voin normaalipainoisena sanoa, että liikun siten kuin tykkään. Mutta kyllä mulle varmaan painaisi ne ulkonäköseikatkin aika nopeasti, jos mulla olisi vaikka 20 kiloa enemmän painoa. Ulkonäön muokkaukseen liikunnalla kovalla salitreenillä on ehdottomasti paras aika/hyöty -suhde, ja esim. silloin kun liikunnalla on tarkoitus nopeuttaa painonpudotusta, ulkonäköseikolla on varmasti tosi motivoiva merkitys. Toinen juttu on myös se, että 20 kiloa painavampana alkaisi varmaan jo jokunen liikuntaharraste jäämään pois pelkästään sen painon takia, salitreeniä ei painokaan estä.

Ei tarvitse Lilyssäkään kauheasti pyöriä, kun löytää useamman laihdutus-timmiytys-blogin, jossa syödään aivan hemmetin vähän (paitsi repsahdetaan joka tiistai ja torstai), liikutaan ihan päättömästi (ts. ilman suunnitelmallisuutta ja progressiota ja/tai liian kevyesti) ja etenkin ilman mitään muuta iloa kuin se, että se saadaan se suorite kirjattua sinne blogiin. Eikä luonnollisesti saada yhtään mitään näkyvää tulosta, paitsi väsymys ja vitutus ja nälkä.

NinaMaria

Mä oon itse yleensä tykännyt Sundvikin kirjoituksista, siksi sitä blogia seuraan. Kunnioitan tyyppiä ihan valtavasti.  Hän sanoo monesti juttuja jotka on täyttä totta ja lisäksi häneltä saa paljon vinkkejä omaan elämään. Ja olet tiiti oikeassa, tuossa kyseisessä tekstissäkin oli pointtinsa (juuri nuo mitkä mainitsit). Varsinkin laihduttajalle on varmasti viisasta lisätä sitä salitreeniä ja vaikka sitten vähentää sitä aerobista. Päätön jumppailu on nimenomaan päätöntä. Varsinkin jos sitä tekee siksi, että haluaa sen seksyn kropan koska späätön jumppailu ei ole siihen optimaalisinta. Mutta jos jumppailee päättömästi siksi että tykkää jutella päättömästi (heh) ni sit se on musta ihan okei. Ja naiset monesti tosiaan syö ihan  liian vähän. Oon aina ihmetelly et miten ne ees jaksaa... ja sit ne sata jumppaa päälle.

Itseäni tuossa Sundvikin tekstissä ärsytti kuitenkin kaikkein eniten se, että se on ainoa tapa. Ja sitten se ajatus, että treenataan (meikataan...?) seksikkyyden/miesten tai ylipäätään ulkonäön takia. Miten olisi se liikunnan ilo? Ja ehkä kaikkein eniten mua ärsytti ajatus siitä, että pitää syödä lihaa. Suomalaiset syö jo nyt ihan liikaa lihaa! Ja kyllä tiedän paljon kasvissyöjiä joilla näkyy lihakset.  Itse kuulun myös niihin. Miksi kukaan ei koskaan kerro vaihtehdoista vaan pitää olla niin mustavalkoinen. Mä oon aika allerginen musta-vakoisuudelle. Ehkä siksi että olin joskus itse sellainen.

Sundvik on edelleen seurattujen joukossa mutta ois kiva jos ihmiset ei ois niin samperin ehdottomia. Se mikä toimii toiselle ei toimi toiselle. Ja se, että joku itse treenaa näyttääkseen hyvältä ei tarkoita että kaikki tekee niin. Itseasiassa mun lähipiirin pikagallupin mukaan aika harva treenaa ulkonäön takia. Se ei poista sitä etteikö moni silti olisi äärimmäisen tyytyväinen myös niihin ulkonäössä tapahtuviin muutoksiin. Se vaan ei oo se pääpointti.

Mä ainakin keskityn vaan kaikkeen kivaan (ruoassa ja treenissä) oli se sitten optimaalista tai ei.

NinaMaria

ei jutella vaan jumppailla päättömästi :D menee ihan päättömäksi. Mä niin en sais väsyneenä kirjoitella.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Just tuo se minuakin tuossa kirjoituksessa pänni. Taustalla on se ajatus, että naisen täytyy olla hyvännäköinen, ei saa vaan huvikseen pumppailla tai juosta, kun siitä ei tule sitä optimiulkonäköä. Pistää vihaksi sellainen, että joku väittää tietävänsä, miksi kaikki naiset tekee mitäkin, ja sitten lähtee ylhäältä päin valistamaan, että teette väärin.


Noi mun aiemmat vilja- yms. kommentit meni vähän offtopic, mutta sellaisia blogeja on paljon, jossa saarnataan jotain yhtä totuutta, ja kaikki muut on väärässä ja kateellisia :P

tiiti

Musta lukemani Sundvikin tekstit on olleet rehellisesti sanottuna ylipäätään vähän ärsyttävän besserwisser-sävyisiä (takes one to know one, ja toki voi olla että fb-linkkien kautta lukemani ovat olleet juurikin ne ärsyttävimmtä), joten toi ei ehkä siksi pompannut massasta, eikä mua kiinnosta ne ravintohifistelyt yleensä juurikaan. Tosin ei se kyllä tuossa missään mun mielestä sanonut, että tuo on ainoa tapa. Se vaan sanoo, että tuo on yksinkertainen tapa. Ja siinä lienee kokolailla oikeassa.

Kyllä mä syön myös osittain ulkonäkömielessä, tai siis lähinnä jätän syömättä. Esim. suklaalevyn ja litran jätskiä päivässä. Jos noilla ei olisi läskitysmisvaikutusta, tottahan minä niitä vetäisin ihan ilolla. Jos treenaamisella ei olisi mitään ulkonäkövaikutusta, vaikeaa sanoa miten se vaikuttaisi, olettaisin, että vaikuttaisi jotenkin ainakin. Toisaalta, normaalipaino on poikkeuksetta etu myös mun treeneissä, lasketaankohan se ulkonäkövaikutukseksi?

Musta tuossa tekstissä ei ollut pointtina se, että kaikkien pitäisi treenata tavalla x, vaan että jos haluaa kroppaansa muokata optimaalisella tavalla, se kannattaa tehdä tavalla x, koska säästää omia hermojaan, sekä aikaa rahaa ja varmaan ihan kaikkea mahdollista. Mää yleensä ärsyynnyn lähes kaikesta, mutta tuosta tekstistä en vaan osannut ottaa kierroksia :D

Lihansyönti varmaan oli tuossa mainittu, koska suurin osa suomalaisista syö lihaa. On vaikeaa kirjoittaa napakkaa tekstiä, jos pitää kaikki poikkeukset ja aliklausuulit ottaa huomioon. Sundvik ilmeisesti on myös itse lihansyöjä, joten kummallistakin kai olisi, jos siellä olisi kehotettu muita vegaaniksi.

SallaP

Mä itse asiassa urheilen ensisijaisesti henkisen hyvinvointin takia, olen vain huomannut että urheilu ja erityisesti juoksu parantaa mielialaa kaikkein parhaiten ja poistaa stressin. Toiseksi tärkeimpänä motivaattorina on se, että kroppa jaksaa mukana arjessa eikä rajoita mun tekemisiä. Ulkonäköasiat jäävät sitten ihan lisäbonuksen asemaan, vaikka nekin toki otan ihan iloisena vastaan. Juoksuharrastuskin alkoi tosiaan henkisistä syistä, mutta huomasin pian olevani liian tavoitteellinen ihminen pelkästään juoksemaan samaa lenkkiä ilta toisensa jälkeen, joten aika nopeasti se tavoitteellinen treenaaminen hiipi mukaan kuvioihin. Lihaskuntoakin yritän pitää mukana siksi, että kroppa jaksaisi toimistossa persuksillaan istumisen ja juoksun vaatimukset paremmin. Onko tällainen syy treenata tosiaan niin harvinaista? En ainakaan muista että missään sporttilehdessä olisi käsitelty esimerkiksi liikunnan positiivisia vaikutuksia mielialaan muuta kuin jossakin sivulauseessa. Pääpointti on aina se, että saadaan milloin mistäkin vartalon kohdasta paremman näköinen (eli useimmiten pienempi). Haluaisin lukea liikunnasta hyvinvoinnin tukena, en ulkonäön puunaamisena. Ja juurikin niitä tavisten kokemuksia.

NinaMaria

Haluan vaan selventää omaa kommenttiani tuossa liha asiassa.

En siis tarkoittanut sitä, että ihmisten pitäisi ryhtyä vegaaneiksi tai edes kasvissyöjiksi. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos söis tiettyjen ihmisten suositusten mukaan proteiinia (lähteenä vain liha) ni tää maailmakin tuhoutuis aika äkkiä koska ei me pystytä sellasta määrää lihaa millään tuottamaan. Eli kyse ei ollut niinkään lihasta vaan siitä että jos ja kun proteiinisuositukset on hurjia ja sitten vielä sanotaan et oikea proteiininlähde on vain ja ainoastaan liha. Kyllä hyviä aminohappokoostumuksia löytyy muualtakin. 

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Ei munkaan muistaakseni ole kovin paljoa mitään mielialajuttuja ollut. Itsekin juoksen isolta osalta juuri pitääkseni pään kunnossa, enkä kroppaa :D Olen aika levoton ja "hiukan" hermoraunio-tyyppinen tapaus, ja juoksemalla pysyn paljon tolkullisempana. Puhumattakaan nyt siitä, että jos on huono päivä tms., niin yleensä aina treenaaminen jeesaa. En kuitenkaan pysty motivoitumaan vain tällaisista syistä, jos pystyisin niin varmaan voisin meditoida ja harrastaa jtn mindfullnessia, siksi osallistun tapahtumiin yms.

Musta tuntuu, että lähes kaikki jotka juoksee, juoksee myös henkisistä syistä (siksi tämä rasvanpolttoaerobinen naisten fiksaationa laihduttamisen takia -ajatus on musta aika outo), ja salilla kävijöistä iso osa käy siellä mm. torjuakseen istumatyön ongelmia jne. Toki lisänä voi olla muitakin tavoitteita, mutta oikeassa elämässä musta tuntuu, että nämä terveysjutut on paljon tärkeämpiä monille naisille kuin mitä median välityksellä vaikuttaisi.

Sofie_

Jos toi ruotsin kieli taipuu niin suosittelen tsekkaamaan sellaista lehteä kuin Fitness Magazine. Ainakin pari vuotta sitten kun lehteä ostelin usein niin se oli ehkä paras, tai ainakin paljon suomalaisia lehtiä parempi.

Lehdessä on mun mielestä kiinnostavaa juuri ne treenimatkakohteet, eri PT ja urheiluprofiilien haastattelut sekä urheilumuotijutut. Ja ehkä mun suosikkijutut: uutuuslajikokeilut. Tietty siinäkin on ne "keskivartalo timmiksi, kesäkroppa kuntoon y.m.", mutta yleensä ne on ollut ihan fiksusti toteutettu. Bonarina mallit on "lukijoita" eli ei ammattimalleja. Lehti löytyy ainakin Akateemiseltä ja Suomalaisesta kirjakaupasta ja taisin joskus jopa bongata sen K-supermarketista.

kipinkapin

Heipohei, toiveesi on kuultu!
Naistenlehtiosaston sijaan tämä loistava urheilulehti on piilotettu...öhh.. urheilulehtien sekaan! :)
Eli nappaapa ensi kerralla kikkarilta mukaan Juoksija tai Hiihtäjä.
Todella mainioita julkaisuja, ilman (naisille suunnattua) sössötystä ja typeryyksiä

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo, Juoksijasta olikin keskustelua tuossa aiemmin. Siinä on hyvää asiaa, mutta kaipaisin hieman viimeistellympää kieltä. Sekä myös viihdettä, en halua pelkkää asialinjaan, mutta toivon viihteeni fiksuna. Joo, olen vaativa :D

varmaahapuilua

Palaan vielä tähän muutaman kuukauden takaiseen postaukseen, kun on ihan pakko vuodattaa.

Kahteen oon koukussa: treeniin ja aikakauslehtiin ja minnuu kiroiluttaa kans tää tilanne! Eikö muka riittäis lukijoita naisten treenilehdelle, jossa ois päteviä liikuntajuttuja, liikkuvia taviksia, ruokajuttuja jotka toimis jotenkin liikkujan arkeen? Pärjäisin ihan hyvin ilman julkkiksia (ainakin liikkumattomia), muotia, kosmetiikkaa... paitsi jos ne olisi jotenkin kytketty siihen liikkujan arkeen. Huumori olis plussaa ja jutuissa syvällisyys painais kans. Oma mutuni on, että merkkimäärä on MN Sportin ja Fitin kaltaisissa lehdissä nykyään aika köykäinen.

Mutta toisaalta, ongelma voi olla tätänykyä vain miun omassa päässäni. MN Sport on nimittäin nykyään "hyvinvointilehti", ei liikuntalehti. En ymmärrä mikä järki siinä on, kun hyvinvointijuttuja on lehdet väärällään ja naisille sopivaa liikunta-aviisia ei ainakaan suomeksi näköjänsä löydy.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Mulla ihan sama, en vaan lämpimikseni valita, vaan ihan tosissaan toivoisin laadukkaampia julkaisuja. Enkä kerta kaikkiaan tajua, miksi sellaisia ei tehdä. Eikö ne myy? Jotenkin uskoisin, että myisi...

"Hyvinvointilehti" on tietysti laajempi käsite, että siihen voi tarttua nekin, joita ei liikuntalehti kiinnosta.

Ja todella, ei noissa paljoa luettavaa nykyisin ole ihan merkkimäärän kannalta ajateltuna. Viimeksi kun olin maalla, nappasin sieltä kirpputorilta vanhan Sportin, ja siinä oli paljon enemmän tekstiä ja pidempiä juttuja. En tiedä oliko syy maaseudun virikkeettömyydessä vai itse lehdessä, mutta huomattavasti pidempään sitä luin.

juttaaaa

Onpas negatiivista..... Mä kyllä tykkään noista lehdistä..ei nyt joka numero ole kannesta kanteen kiinnostava mutta pääpiirteittäin kyllä:)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Kyllä mäkin niistä tykkään, ja luen melkein joka numeron kumpaakin lehteä. Toivoisin silti noita luettelemiani parannuksia, ykkösenä se, että lässyttävä kielenkäyttö heivattaisiin menemään :D Pointtina tässä ei ole olla negatiivinen, vaan miettiä että miten paljon parempia nuo lehdet voisivat olla ja miten kiva sellaisia olisi lukea!

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012