Juokseminen on ihan hirveää, johan sen ylläolevasta kuvastakin huomaa! Siksipä lisää laittamattomia niksejä siihen, miten teet siitä samoin tein mukavampaa.

J-u-o-k-s-e  h-i-t-a-a-m-m-i-n.

Suurin syy siihen, miksi ihmiset uskovat, että juoksu on ihan kauheaa, on se, että he ovat testanneet juoksemista. Ai mitähäh?

Niin, he ovat testanneet nimen omaan juoksemista, kovaa. Cooperissa, 100 m testissä tai bussiin, johon on pakko ehtiä. Se taas ei ole se vauhti, jolla peruslenkkeilijä etenee.

Kengät Adidas Energy Boost, saatu blogin kautta.

Perus, perus ja perus.

Peruslenkkeilijän kannattaa juosta peruslenkkinsä peruskuntosykkeillä, mikä ja kehittää peruskestävyyttä. Se on nimensä mukaisesti perusjuttu: auttaa sekä jaksamaan arjessa että juoksemaan maratonin. Alkuun ei juuri muuta kannata tehdäkään, perus-tus kuntoon ensin!

Jaa miten? Liikutaan aerobisen kynnyksen alapuolella. Se pitää-pystyä-puhumaan-juttu siis. Kun hölköttelee rauhallisesti, syke ei nouse kovin paljon eikä hengittämisestä tule vaikeaa.  Näin juoksu on melko helppoa, jopa miellyttävää, ja sitä voi jatkaa paljon pidempään kuin kovaa koohotusta. Aluksi vauhti voi olla jopa hitaampi kuin reippaassa kävelyssä.

Siis kun tuntuu pahalta: hidasta! Saatat yllättyä, miten pitkään jaksatkin jatkaa.

***

Do you hate running? That's probably you've tried running. Slow down and you'll be able to keep going and improve!

Kommentit (1)

Kaisu

Kyllä kyllä kyllä. Itse aloitin lajin ensin ihan liian lujaa. Tuntui ihan kamalalta, raskaalta, ihan paska laji, emmä jaksa. Mutta sitten annoin itselleni armoa ja jatkoin harrastusta lyhyin askelin hölkäten, vauhti hitaampi kuin kävellen. Sillä lailla pääsin lajiin paremmin kiinni. Nyt olen vähän nopeampi mutta edelleen aika hidas vaan onpa kestävyys kasvanut ja jaksanpa jo juosta 10 kilometriä.

Kaisu

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012