Onko juoksu tukalaa ja tuskaista? Usein on. Voiko sille tehdä mitään? Usein voi.

Siispä nyt on luvassa pikkuinen postaussarja siitä, miten voit saman tien vaikuttaa juoksun miellyttävyyteen. Ensimmäisenä vinkkinä pukeutuminen, tai sen vähentäminen.

Ylipukeutuminen niin lenkille kuin juoksutapahtumiinkin on todella yleistä. Minullakin oli ensimmäisellä puolimaratonillani päällä tuulipuku. Tuulipuku. Toivon todella, todella hartaasti, että niitä kuvia ei löydy mistään!

Tuhdissa vaatetuksessa on useakin vika. Ennen kaikkea se, että vällättynä tulee kuuma. Kuumuus taas tekee juoksusta tukalaa. Ota palttoo pois ja koe välitön helpotus! Eritoten tämä auttaa, jos päälimmäinen vaate on huonosti hengittävää materiaalia, esimerkiksi kosteussuojattu.

Monesti takit ja housut ovat löysempiä kuin t-paidat ja trikoot, jolloin tuuli ottaa niihin (kuten todettua, tuulipuku), ja vaikka ei sadasosien perässä olisikaan, tulee purjeen lailla lepattavista asuista turhaa vastusta.

Jos sattuu satamaan, väljistä vaatteista ja vaatekerroksista tulee painavia. Sama juttu, jos ne kastuvat hikoilusta.

Yleisesti ottaen lenkille ja varsinkin juoksutapahtumaan kannattaa pukeutua kuin olisi 10 astetta todellista lämpöisempää. Plus 10 asteessa voi hyvin käyttää hihatonta toppia ja capreja, varsinkin jos juoksu on yhtään vauhdikkaampaa.

Vaatteet ja kengät Adidas, saatu blogin kautta.

Yksilöllisiä eroja kylmänsiedossa tietysti on, ja tuuli ja sade lisäävät vilpoisuutta, mutta useimmin vaatetta on päällä liikaa kuin liian vähän.

Ai palelet starttia odotellessa? Ota mukaan kertakäyttösadetakki, jätesäkki tai poisheitettävä collaripaita, jonka kaivat kaapin perukoilta tai haet Uffin tarjouspäiviltä (huom. älä osta ulkomaanmaratonille SUOMI-collaria kirpputorilta, kiinnyt siihen arvaamattomasti etkä pysty heittämään sitä pois). Sadetakissa tai jätesäkissä on oikeasti yllättävän lämmin, ja se ilahduttaa myös jos lähtöä odotellessa sataa.

***

Always overdress, except when running.

Kommentit (0)

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012