Lainasin kirjastosta viime marraskuisen Annan (44/12). Siinä Sari Helin kertoi, kuinka kova stressi oli kuluttanut hänen kropastaan kaiken B-vitamiinin, mikä teki hänet hyvin väsyneeksi, ärtyneeksi ja usein sairastelevaksi. Parin B-vitamiinipiikin jälkeen tilanne muuttui, ja Helin vakuuttaa myös jatkossa ottavansa stressin vakavasti.

Olen myös väsynyt. En myöskään muista juuri mitään. Välillä on vaikea löytää sanoja ja aivot tuntuvat olevan tukossa. Itse diagnosoin tämän ylirasittumiseksi ja olen yrittänyt lööbailla ja ottaa rennosti. Koska palaudun hitaasti ja suupieletkin halkeilevat, painuin jutun luettuani apteekkiin ostamaan purkin B-vitamiinia, ehkä se jeesaa. Tosin Terveyskirjastossa todetaan: B-ryhmän vitamiinit vesiliukoisina eivät muodosta suuria varastoja

elimistössä. Tämän takia niitä on hyvä saada säännöllisesti ja jatkuvasti ravinnosta. Tämä ei kuitenkaan ole mikään ongelma, koska näitä vitamiineja saadaan yleisesti nautituista peruselintarvikkeista kuten viljasta, kasviksista, lihasta ja maitovalmisteista. B-vitamiinien puute ei ole tavallinen eikä yleiseksi havaittu terveysongelma. B-vitamiinivalmisteiden nauttimiselle ei näin olekaan erityisiä aiheita--.

Vaikka se ei yleistä olekaan, B-vitamiinin puutos voi syntyä, ja sitä voi esiintyä muillakin kuin juopoilla (!). Väsymys, muistihäiriöt, lihasheikkous, hermosto-ongelmat ja suupielien haavaumat ovat tyypillisiä puutosoireita. Tuskin purkillisen vetämisestä haittaakaan on, ylimääräinen tulee ulos joka tapauksessa. Jos tämä auttaa, niin hienoa. Purkkivitamiinien vetäminen ei kuitenkaan ole mikään lopullinen ratkaisu.

On hiukan hämmentävää olla miltei aina väsynyt, kun liikkuu monta tuntia viikossa, nukkuu lähes joka yö pitkät yöunet ja syö terveellisesti ja monipuolisesti. Tätä kummastelee aikansa ja ryhtyy sitten miettimään, että mitäpä jos olisinkin väsynyt siksi, että kuormitun niin paljon? Pitäisikö jotakin jättää pois? Kuten Helin kirjoitti, stressi pitäisi ottaa vakavasti, mutta eihän kukaan ota: "Joo joo, stressi on vaarallista, kuultu on ja elämää jatketaan eteenpäin." Minä jätin jotain pois: teen vähemmän töitä. Kohta on lomakin, jos aurinko ei auta tähän uuvahdukseen, niin mikä sitten!

Vielä kun oppisi sen, että ei lähtisi täyttämään syntynyttä tyhjää tilaa kaikella muulla vaan tosiaan lepäisi...!

***

I'm sooo tired. Stress may cause lack of B vitamins, wich can make one tired, depressed, irritated and cause memory lapses. Also muscular weakness and skin & stomach problems are on the list. These can also be symptoms of the stress itself since lack of B vitamins is not very common. And if the problems are due to stress, it can't be fixed by pills (though they might help). So rest is main subject on my schedule now, but I also purchased some B vitamin supplements. At least getting some sunshine soon will help, I hope! 

Kommentit (2)

Ninan verkkareissa

Tunnistan tilanteen. Sitä kun painelee "parempi överit kuin vajarit" -asenteella menemään, niin välillä kannattaa ottaa iisimmin. Mutta jos se ei auta, niin käypä lääkärissä tsekkaamassa kaikki arvot varmuuden vuoksi. Tsemppiä!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Kiitos :) Itse asiassa mä sain lääkäriltä lähetteen kaikkiin mahdollisiin verikokeisiin. Mutta en mennyt, koska en ehtinyt. Just.

Liekö lumevaikutusta vai matkakuumetta, taidan olla jo vähän pirteämpi :)

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012