Treenaaminen on tosi, tosi vaikeaa. Ja hengenvaarallista.

Esimerkiksi vaikka kahvakuula. Se on "jopa vaarallinen liikuntaväline": Kahvakuula on tehokas apuväline, mutta väärin käytettynä se voi olla hyvinkin haitallinen, jopa vaarallinen., jutussa todetaan. Ai jaa? Kyllä sitä maalaisjärjellä olettaisi, että on ihan sama, miten monen kilon rautamötikkää huitoo, että yllätyksenä tuli tämä kyllä.

Entäs sitten jalkakyykyt. Niihinkin saattaa liittyä odottamattomia riskejä: Vievätkö jalkakyykyt muodon takapuolestani?, kysyy huolestunut kansalainen

Iltalehden Kuntotohtorilta. Voin sanoa, että höpönlöpöä oli tuo asiantuntijan vastaus. Totuus on, että kyllä vievät. Lopeta heti!

Symboliset hahmot esittävät vaihtoehtoisia tapoja vahingoittaa itseään. Kuva täältä.

Kannattaa varmistua myös siitä, että ovatko vatsalihasliikkeet vaarallisia. Jännitys tiivistyy: ovatko teinitytön sisäelimet vaarassa ja aiheuttavatko vatsalihastreenit todellakin myös päänsärkyä? Arvaukset kommenttiboksiin!

Onneksi talvi on jatkunut pitkään, eivätkä kuumat kesät ole Suomessa kovinkaan tavallisia. Lämpimässä treenatessa nimittäin uhkaa lämpöhalvaus! Helteiden varalta pidä mielessä: Vältä kovatehoisia suorituksia kuumalla ilmalla. Ne saattava pahimmassa tapauksessa johtaa hengenvaaralliseen lämpöhalvaukseen.

Mutta ei tässä vielä kaikki. Kunnon suisidaalinen tapaus alkaa harrastamaan maratonjuoksua. Siinä on hengenlähtö lähellä koko ajan:

Liian monet maratonit voivat tappaa! Jos todella haluaa osallistua maratoniin, on parasta ottaa osaa vain yhteen ja jatkaa sitten turvallisemmalla ja terveemmällä liikunnalla., jutussa valistetaan.

Myös liika nesteen juominen maratonilla voi tappaa sekin! Liika juominen laskee veren natriumtasoa ja aiheuttaa hyponatremian. Hyponatremian oireita ovat päänsärky, heikotus, pahoinvointi, huimaus, sekavuus ja lihaskrampit eli lähes samat oireet kuin nestehukassakin. Tämä tekee asian maallikolle vaikeaksi., jutussa pähkäillään. No niinpä tekeekin, meinasin ihan unohtaa huolestua nestehukasta!

Morituri te salutant. Kuva täältä.

Sitäpaitsi liika liikkuminen sairastuttaa! Käsitys siitä, että ihmisen pitäisi liikkua paljon, on roskaa, sanoo lääkäri Antti Heikkilä. - - Pitkät lenkit ja maratonit eivät ole millään tavalla terveellisiä. Hyvin monet aktiiviurheilijat ovat kipeitä. Taivahan tosi! Itsellänikin on päällä jokin flunssan tapainen.

Todellakin: Käsitys siitä, että ihmisen pitäisi liikkua paljon, on roskaa. Niin että arvosta terveyttäsi ja lopeta liikkuminen. Heti!

***

Exercising makes you sick and you'll end up dead. OMG.

Kommentit (4)

Lii

Toi sun englanninkielinen tiivistys on paras :D

Hei mutta! Nyt vasta tajusin, että sä ehkä osaa auttaa pohdinnassani. Kas kun olen siis tosiaan ruvennut pohdiskelemaan puolimaratonia, mutta juoksuvauhtini on tällä hetkellä sellainen, että ei aivan vedetä kymppiä tunnissa. Mahdollisesti saatetaan olla tosi kaukana siitä, että vedettäisiin kymppi tunnissa. Eikä siellä puolikkaallakaan ole tarkoitus varmaan kolmea tuntia vanua?

Niin että pitäisikö tässä pyrkiä ensin löytämään juoksuvauhti vai treenata matkaa uskoen siihen, että harjaantuneisuuden myötä myös vauhti pikkuhiljaa kasvaa?

Voi olla, että tässä kysymyksessä ei ollut juuri järkeä (kävin hierottavana, veri ei kierrä päässä), mutta jos nyt jotain arvailuja aiheesta saisi, olisin äärimmäisen kiitollinen!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

No mun mielestä se on ihan makukysymys. Itse "juoksin" ekaa puolikasta melkein kolme tuntia, mutta kyllä minulla silloin kymppi melkein tuntiin meni. Tuli vaan sitten kaikenlaisia mutkia matkaan (lähinnä vessojen kohdalla...) eikä se toinen kymppi sitten mennytkään enää lähellekään tuntia. Toisaalta kymppi ei edelleenkään mene hirveästi alle tunnin, mutta puolikkaan ajasta on tippunut lähes tunti :) Eli mulla on peruskestävyys parantunut enemmän kuin vauhtikestävyys.

Toiset lähtee puolikkaille tai kokonaisillekin siinä vaiheessa kun tietävät, että selviävät matkasta ylipäätään, toiset haluavat mennä vasta siinä vaiheessa kun tietävät, että homma sujuu hyvässä tai kohtalaisessa ajassa. Itse olen ekaa porukkaa, siksi että minua motivoi se itse matkan selvittäminen enemmän kuin huippuaika. Mä vaan tykkään osallistua juoksutapahtumiin, aikaa voi kuitenkin halutessaan loppuelämänsä parantaa :)

Hyvin todennäköisesti myös vauhtisi kehittyy puolikkaalle treenatessa. Pääpaino täytyy olla peruskestävyystreenissä, joten vauhtiominaisuutta ei varsinaisesti kehitetä, mutta uskon, että jossain määrin nopeutuisit silti. Puolikas ja kymppi ovat eri matkoja (heh), joten se, että juoksee kympin kovaa, ei välttämättä takaa puolikkaalla edes maaliin pääsyä, kärjistetysti sanottuna.

Jossain määrin kannattaa miettiä myös henkilökohtaisia ominaisuuksia ja sitä, kuinka paljon pystyy harjoittelemaan. Esimerkiksi minun pitäisi juosta enemmän kuin muun elämän kannalta on mahdollista, jotta nopeutuisin merkittävästi. Harjoittelun radikaalilla lisäämiselläkään en tule huippunopeaksi kehittymään koskaan.

Eli mikä sinua motivoi? Kumpi on mielekkäämpi tavoite, kerätä vauhtia ja juosta puolikas vaikka vuoden päästä vai treenata kestävyyttä ja juosta jo vaikka loppukesästä/tulevana syksynä? Minä suosittelen, että heti vaan viivalle kun uskot, että maaliin pääset, se on hieno kokemus :)

Lii

Kiitos ihan hurjasti! Tämä oli kauhean rohkaiseva vastaus, kiitos kun jaksoit pohdiskella asiaa ihan kunnolla. Onko tuo peruskestävyystreeni sitä sellaista "vielä voi puhua, vaikka vähän tulee hiki" -treeniä, josta juuri eilen kuulin kauhean luennon? :D

Ehkä voisin tähdätä sinne puolikkaalle sitten loppukesästä tai syksyllä. Ehkä loppukesä on jopa turvallisempi vaihtoehto, muistaen päiväkotien flunssakaudet... Viimevuotinen Naisten kymppi oli minusta niin hauskaa, että luulen itsekin olevani tuota juoksutapahtumista diggaavaa tyyppiä.

Tämä oli myös sinänsä informatiivinen vastaus, että sinne puolikkaalle lähtee paljon rohkeammin, jos voi olettaa, etteivät järjestäjät poistu paikalta kahden ja puolen tunnin kohdalla ;)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo, sellaista nimenomaan. Syke tyypistä riippuen noin 130-145 (helpointa ehkä muistaa, että koko ajan alle 150), tarkat sykerajat saa tietoonsa laktaattitestillä, mutta kyllä näppituntumakin riittää.

Kolme tuntia on aika yleinen järjestäjien asettama maksimiaika, että ei hätää :) Eikä sitä aina tiedä, mitä vauhtia tuleekaan juostua, tunnen ihmisiä, jotka ovat juosseet tosi hyviä aikoja ekalla puolikkaallaan ilman juoksutaustaa tai pitkää harjoittelua.

Loppukesään ehtii ihan hyvin, esimerkiksi Helsingissä on Runner's Twilight 10.8. Loppukesän ja alkusyksyn aikana puolikkaita on koko ajan, joten varmaan melkein mihin tahansa itselle sopivaan viikonloppuun löytyy kyllä tapahtuma. Jos haluaa vähän ekstrafiilinkiä, niin kannattaa käväistä ulkomailla, esim. Tallinnan puolimaraton on 8.9. ja Tukholman puolimaraton 14.9. Ulkomailla juokseminen on mun mielestä vielä motivoivampaa, mutta tiettyä lisähermoilua se tuppaa aiheuttamaan.

Yleinen puolimaratonohjelmien kesto on 12 viikkoa, ja edellytys ohjelmasta riippuen kykeneminen tunnin lenkkiin kerralla tai noin 3-5 km:n 3 krt viikossa, eli sulla on ihan hyvin lähtökohta kunnossa ja aikaa. Alla on pari ohjelmaa, netistä löytyy lisää. Ilmankin ohjelmaa voi juosta, mutta vähän osviittaa kannattaa kurkata. Ja jos haluaa varman päälle pelata, niin ammattilaiselta voi tilata henkilökohtaisesti räätälöidyn ohjelman esim. täältä.

http://kuntoplus.fi/liikuntasuunnitelma/puolimaratonohjelma

http://www.juoksufoorumi.fi/vb/content.php?81-puolimaraton-l%E4pi_1

Ja tapahtumat on kyllä tosi kivoja. Jos juoksee enemmän, niin niihin voi suhtautua myös hyvin organisoituina treenilenkkeinä: joku päättää sulle reitin ja tuo sinne juotavaa, ja maalissakin saat heti syömistä. Itse ei tarvitse edes ottaa aikaa :D

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012