Törmäsin netissä jumppaohjeisiin lantion virheasennosta johtuvien selkäkipujen hoitoon. Vaikuttivat oikein kelpo vinkeiltä, joten pistän tänne jakoon. Veikkaan, että tämä virheasento on yleinen ongelma, sillä ken kurkkaa alla olevaa esimerkkikuvaa, tunnistaa kohdasta A. kyllä itsensä tai vähintään jonkun tuttavapiiristä:

Itse olen juuri tuollainen könöttäjä.

Sivuilta lainattua, kuulostaako tutulta: Lantion alueen virheasentojen seurauksena selkärankaan niskaa myöten kohdistuu vääntäviä ja kiertäviä voimia. Toisaalta kehon kuormitus jakautuu vinossa olevan lantion takia epätasaisesti, jolloin enemmän rasitukselle joutuvalla kehon puoliskolla saattaa ilmetä erilaisia ylirasitukselle tyypillisiä kipuja ja muita oireita. - - Kehon toiminnan kannalta keskeisessä asemassa oleva lantio voi aiheuttaa oireita kaikkialle kehoon nilkkaan, polveen, lonkkaan, niskaan, olkapäähän, yläraajoihin - selästä puhumattakaan, joko välillisesti tai suoraan. SI-nivelen ja lonkkanivelen aihuttamat oireet voivat tuntua lonkkasärkynä, repivänä kipuna reidessä, kipuna nivusessa, jalan heikkoutena. SI-nivel saattaa aiheuttaa myös iskias-typpistä kipua, joka voi tuntua sääressä saakka.

Jos näytät kuvan A. jeevarilta (kuten minä) tai koet yllälueteltuja kipuja, kokeile ihmeessä. Jumppaohjeet ja muuta asiaan liittyvää löytyy kuntohoitaja Timo Maarasen nettisivuilta, josta myös kuva ja lainaus on napattu.

En ole kerennyt kokeilla, enkä suoranaisesti kärsi kuvatunlaisista kivuista kovin paljoa. Pientä vihjausta siitä, että jalkojani saattaa särkeä lantion huonon asennon vuoksi olen kyllä joskus kuullut, joten mitään tuossa tuskin häviää jos kokeilee! Sitten kun vielä saisi itsensä jumppaamaan - ja edes välillä pois työpöydän äärestä kyhjöttämästä.

***

Many back and leg pains may be caused because problems in the pelvic area. I found some easy movements to correct hip orientation.

Kommentit (9)

Dalmi

Hei kiitos tästä, olen juurikin tuo A-pönöttäjä. -.- (Ja omaan suurimman osan noista kivuistakin, jehes!) Jumppaohjeet käytäntöön siis.

R. Roikale

Kävin testaamassa suolasenhintaista pt-palvelua, Fustraa, yhden demotunnin verran. Sehän taitaa kiinnittää huomiota justiinsa samaiseen seikkaan. Oon itsekin huomannut ton vakiintuneen virheasennon itsessäni: kehon etupuolen lihakset ovat vahvoja ja esim. rintalihas kireä, joten se vetää olkapäitä eteen virheasentoon, joka on alun perin kiinni lantion virheasennosta... Yyh, pitää ehkä alkaa jumpata, ellen halua sijoittaa kalliiseen pt-konseptiin :/

NinaMaria

Noh mulla on just päinvastainen ongelma. Mulla ei oo tuota notkoa tuolla alaselässä vaan se on suora eli näyttää aikapaljon tuolta vaihtikselta b ja mun pitäisi taas pyrkiä lähemmäs tuota a:ta. Mun jumppaohjeilla koitetaan siis saada aikaseksi tuota notkoa koska ilman normaalia notkoa kroppa on väärässä asennossa josta seuraa kipuja.

Mut joo.. oikea asento on kai siellä jossain välissä eli se kultainen keskitie :) . 

Corde

Aamen, tuossa olen minä.

Totuus on että neljä raskautta on tehnyt kepposensa keholle ja lantio on väärin. peppu on tyrkyllä ja vatsa selän kaaren takia edessä. Hartiat virhe asennossa ja siitä johtuen kaula ja pääkin ovat tottuneet virheessä oloon. Ongelma on se että mitenkä opit löytämään sen oikean asennon ja samalla laukaiset ne lihasjumit koko kehosta jonka mahdollisesti vain yksi asia voi saada aikaan.

Tosin omalta osaltani koko kehon jumi ja virhe asennot saattaa johtua myös väärästä tavasta askeltaa eli tavallaan varvastan. Kehon paino on joko varpailla tai jalkaterän ulkosyrjällä, jolloin jumiin heittää pohkeet ja lantio ja kun lantio on jumissa ja virheasennossa niin rintaranka ja niska seuraa perässä, eli paketti on valmis.

Juuri nytkin kallonpohjaa särkee kun rintaranka jumittaa ja pidiformis kiusaa.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo toi fustra on kiintoisaa. Mutta jotenkin mulla on sellainen olo, että en viitsi maksaa mistään hyödyllisestä vaan ainoastaan hauskasta, näin kärjistäen. Ja sitten jätän ne "velvollisuusliikunnat" kotona tehtäviksi, senhän arvaa miten hyvin tulee tehtyä...

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Mulla on kanssa aina ollut tuo lantio takana ja hartiat kääntyy eteen. Vatsan kohdalta on paras tilanne, mutta kun ylhäältä ja alhaalta vetää vinnoon, niin ei se ihan hirveästi auta. Itse sanoisin, että raskaudet eivät pahentaneet tilannetta hirveästi, vaan ongelma oli jo ennen sitä. Tosin en voi unohtaa sitä fiilistä millainen makaroni on pari kk synnytyksen jälkeen, kun on ollut eri asennossa, vatsalihaksilla ei tee mitään ja on koko ajan kyyryssä vauvaa kohti :D

Vierailija

Jos virheasento liittyy si-niveleen, omat jumppailut saattaa helpottaa, mutta ei poista tilannetta. Ostepaatti/kalevalainen jäsenkorjaaja/joku muu vastaava ammattilainen voi laittaa si-nivelen takaisin paikalleen. Tosin kaikille se ei pysy paikallaan kuten itselläni, joten hoitoa täytyy toistaa. Ja kaikki edellä mainitut eivät välttämättä osaa tehdä tätä "toimenpidettä", riippuu ihmisestä. Googlettelemalla löytyy jonkun verran lisää tietoa.

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012