*Postaus sisältää runsaasti vastikkeetonta mainontaa*

Kyllästyin ulkonäön ruotimiseen, ja jätin pari aiheesta luonnosteltua postausta toistaiseksi lillumaan. Ulkonäköasioista on hyvä siirtyä materialismin pariin, joten kasasin tähän postaukseen erilaisia lahjaideoita liikunnallisille ihmisille tai sellaiksiksi haluaville.

Paljon treenaavilla on usein paikat jumissa, joten hierontalahjakortti on loistolahja. Sarjakortti on vielä parempi. Suosittelen urheiluhierontaa, ja mikäli lahjottava käy jossain tietyssä paikassa hierottavana, voi kortin ostaa suoraan sinne. Omatoimiseen hierontaan löytyy kaikenlaista vempelettä, joista itse tykkään eniten kipukoukusta ja pilatesrullasta. Kaikenlainen linimentti on ainakin minulle tervetullutta, mutta kannattaa miettiä tovi anopin naamaa siinä vaiheessa kun hänen paketistaan paljastuu hevosvoide.

Kotijumppavälineistä itse käytän säännöllisesti esimerkiksi jumppamattoa, käsipainoja, kahvakuulaa ja jumppapalloa sekä haaveilen voimistelurenkaista ja puolapuista, joista olisi iloa koko perheelle. TRX-nartsatkin voisivat olla varsin kivat, eikä perinteistä hyppynaruakaan kannata unohtaa. Sykemittari on monessa lajissa hyödyksi, eikä useinkaan jää turhakkeeksi. Juoksumaton saajan taas tulee olla jo tosi intohimoinen hölkkääjä tai vehkeestä tulee äkkiä kallis pyykkiteline. Jos lahjottavalla on jo olohuone jumppavehjettä täynnä, voisi kiva kori tai vastaava säilytysratkaisu niille tulla tarpeeseen.

Tämä tyhjyyden keskellä levitoiva Casallin jumppamatto tai virallisesti pilatesmatto on loistava, ja yksi parhaista koskaan saamistani joululahjoista.

Eri liikuntaharrastuksiin voi ostaa pääsylippuja, kuten sarjakortteja uimahalliin tai jäsenyyden kuntosalille. Tanssikouluista, joogakouluista ja vastaavista lahjan antaja voi hankkia joko osallistumisoikeuden kurssille tai lahjakortin tietylle summalle. Erityisesti jos lahjansaaja vasta aloittelee liikuntaharrastusta, on kivempi ostaa sama itselleenkin, ettei pakota kaveria yksin ilmajoogakurssille tai varsinkaan johonkin kuumottavampaan touhuun.

Kaikille avoimien kurssien sijaan voi tilata yksityistunteja yhdelle tai useammalle tai yksityisen kurssin omalle kaveriporukalleen. Yksityiskursseja on tarjolla esimerkiksi crossfitissä ja uinnissa, ja varmaan mitä tahansa liikuntapalveluja tarjoava yritys pyrkii niitä pyydettäessä järjestämään, samoin kuin yksityistuntejakin. Personal trainer on hyvä lahjaidea sekä aloittelijalle että tavoitteelliselle treenaajalle. Pitkän matkan juoksusta haaveilevalle voi lahjoittaa maratonkoulun tai henkilökohtaisen harjoitusohjelman. Niin triathloniin hurahtanut kuin uimataidotonkin hyötyy uinnin yksityisopetuksesta. Esiintymisestä – tai hupsuttelusta – kiinnostunut ilahtuu burleskitunnista. Myös henkinen valmennus saattaa houkuttaa, puhumattakaan kunto- tai laktaattitestistä. Kehonkoostumusmittauksenkin voi lahjoittaa – harkintaa käyttäen. Pohdi tarkkaan myös, jos ajattelet että vaaka tai selluliittivoide olisi huippulahja.

Oletko nyt ihan varma? Kuva täältä.

Mikäli lahjottava on ilmaissut halunsa osallistua johonkin tapahtumaan, kuten maratoniin, voi hänelle ostaa osallistumisoikeuden sinne. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että lahjansaaja todellakin haluaa sen kokea! Suosittelen myös, että tässäkin tapauksessa ostat osallistumisen myös itsellesi ettei toveri joudu kärsimään yksin. Tai vähintäänkin askartelet erittäin hienon kannustuskyltin ja seisot säästä riippumatta reitin varrella tai tapahtumapaikalla tsemppaamassa koko ajan (siis ihan koko ajan, etkä todellakaan juo kaljaa samalla!). Virallisen häppeningin sijaan voit lahjoittaa myös jotain itse keksittyä, kuten polkupyöräretken tai oman kisatapahtuman.

Tukholman maraton on suomalaisten suosiossa ja hyvään aikaan keväällä. Ehkä löydän nimeni ilmoittautuneiden listalta 24.12.? Kuva.

Suurin osa treenaajista ilahtunee myös treenivaatteista tai harrastukseen liittyvistä tarvikkeista. Jos et ole varma lahjansaajan mausta tai koosta, on lahjakortti varmin valinta, joskin lajinmukaisia sukkia, hanskoja, pipoja ja kerrastoja sekä muuta vastaavaa tarvitsee aina. Tämä juoksija kaipaisi ainakin tuulta pitäviä sormikkaita. Perus-Intersportistakin löytynee monenlaista tarpeellista ja mieluisaa, mutta oman lajin varusteisiin erikoistuneesta kauppasta voi löytyä siistimpiä juttuja. Tanssinharrastajalle käy esimerkiksi Piruetti, voimistelijalle Gymnastica, uimarille Swimshop ja joogille vaikka Shankara. Tankotanssijalle löytyy kaikkea grippipyyhkeistä DVD-levyihin Pole-a-holicista. Pieneen tilaan mahtuva pyyhe tulee tarpeeseen kaikille, jotka treenaavat muualla kuin kotonaan. Varustelekasta saa pienen & edullisen. Muista myös ravintopuolen välineistö, kuten blenderit tai sauvasekoittimet terveysjuomia varten ja BPA-vapaat juomapullot (jollaista ainakin Verkkari-Nina himoaa). Ehkä hankit lahjansaajan harrastukseen liittyvän korun?

Varustelekan tuntolevyihin saa omavalintaisen tekstin, esimerkiksi tsemppilauseita.

Mikäli rahat ovat tiukilla tai et halua kuluttaa paljoa, käytä luovuutta treeniin innostavissa lahjoissa. Itse tykkäisin kovasti, jos joku koostaisi minulle soittolistan juoksumusiikkia. Erityisesti tykkäisin maratonia varten tehdystä listasta, kesto maksimissaan neljä tuntia ja 29 minuuttia! Lisäksi ilahduttaisi minulle henkilökohtaisesti räätälöity, itse askarreltu kannustava juliste. Mikäli jaksat puuhastella ja olet oman elämäsi jumppaohjaaja, tee kaverille oma treenivideo! Jos et halua ohjata itse, väsää leikekirja tai Pinterest board kaverille, johon lisäät hyviä muuveja ja ideoita. Tai ehkä teet teille treenausohjelman, jonka mukaan käytte kokeilemassa edullisia tai ilmaisia lajeja kuten geokätköilyä, frisbeegolfia, puistotansseja ja -jumppia, mäenlaskua (ja ylös juoksemista), painonnostoa tai salitreeniä kunnallisella salilla sekä tietysti uimista ja kävelyä. Kurssien ja tuntien suhteen kannattaa muistaa urheiluseurojen ja opistojen tarjonta, joka on usein yritysten vastaavaa edullisempaa. Lisääntyneelle voi lahjoittaa lastenhoitoa harjoitusten ajaksi.

Mikäli hinnalla ei ole ylärajaa, voit hankkia esimerkiksi wellness-matkan, joita saa valmiina paketteina. Voit koota treeniloman itsekin, ja sen voi viettää joko ihan kotimaassa urheilukeskusksessa tai ominpäin, vaikka Virossa, jossa on hyvä lajitarjonta ja melko edulliset hinnat tai esimerkiksi Kanarialla, joka on juoksijan ja triathlonistin kannalta unelmakohde. Tiukasta treenistä tykkäävä lähtee mielellään bootcampille ja uimari uintilomalle Kreikan saaristoon. Showtyttö (tai -poika) viedään Pariisiin ja tanssitunnille Moulin Rougeen. Kenenpä mieltä ei lämmittäisi sukellus- tai surffauskurssi lämpimässä kohteessa. Mikäli matkalle lähtö ei onnistu, pääsee surffaamaan myös Suomen talvessa, uskomatonta mutta totta.

Big Bluen uintimatkan haluan lahjaksi heti kun luulen pärjääväni porukassa.

Iso osa treenaajista viihtyy myös katsojana, joten liput urheilutapahtumaan tai esimerkiksi balettiin ilahduttavat nekin. Samoin kuten lehdet joko tilauksena tai irtonumeroina, lähes joka lajille löytyy omansa. Lehtiä voi tutkailla esimerkiksi Akateemisessa kirjakaupassa, jossa on myös hyvä valikoima erilaisia liikunta-aiheisia kirjoja. Joitakin kiinnostaa urheilijoiden elämäkerrat, toisia taas harjoitteluohjeet ja osaa filosofisempi pohdinta. Treeni-DVD:t innostanevat edelleen kotitreeniin mieltyneitä. Liikunnalliset pelit ovat myös hyvä vaihtoehto. Sähköisten juttujen lisäksi pidä mielessä perinteiset pelit, kuten ulkomaillakin suosioon noussut mölkky sekä aikuisihmisille revähdyksiä ja puutumia aiheuttava Twister.

Hyvinhän se sujuu. Kuva Wikipedia.

Jos lahjottavan treenaus keskittyy korpan muokkaukseen, voi olla kiva idea ikuistaa työn tulokset ammattilaisen ottamaan muotokuvaan. Kuvaajia löytyy googlaamalla.

Perinteisen herkkukorin sijaan voi pistää kasaan saajalle räätälöidyn korin joko proteiinijauheineen ja lisäravinteineen, luomu-superfoodeineen tai tankkauskorin, joka on täytetty pastalla, urheilujuomajauheella ja Nutellalla (minulle tämä viimeinen, kiitos).

Mikäli haluat antaa lahjoja myös tuntemattomille (ja joulumieltä itsellesi), voit kysyä esimerkiksi paikallisesta seurakunnasta onko heillä tietoa avuntarvitsijoista. Muutamankin kerran kortti lapsiparkilliselle kuntosalille voi todella lisätä yksinhuoltajavanhemman jaksamista tai luistimet ilahduttaa hänen lastaan. Lasten liikuntaharrastusta voi tukea myös Hopen harrastustoimintalahjoitusten kautta. Jos haluat antaa liikunnan iloa kauemmas, voit esimerkiksi lahjoittaa liikuntavälineitä Afrikkaan

***

Some ideas for training-related Christmas presents.

Kommentit (0)

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012