Parin kisan tuomalla huimalla asiantuntemuksella suosittelen kaikille juoksutapahtumaan osallistumista ulkomailla, paitsi siksi, että se on kiva kokemus ja hyvä tekosyy matkustaa, myös siksi että ulkomailla juostessa itse juoksu on se helpoin osuus. Tolkuttoman sählingin välttämiseksi tässä muutama vinkki. (Itsehän en näitä noudata, mistä lisää myöhemmin...)

Ihan pihalla siellä pyöritään

Tapahtumia löytää maratonkalentereista, esimerkiksi täältä ja niitä tosiaan riittää! Paljon on myös lyhyitä 5 tai 10 km juoksuja, joihin on helppo osallistua ilman suurta valmistautumista. Kalenterien lisäksi tapahtumia löytää kaupunkien What's on -sivulta, joten jos suunnittelet matkaa johonkin tiettyyn kaupunkiin, kurkkaa josko sinulle sopivana aikana olisi joku kiva kisa. Tapahtumaa valitessa on hyvä miettiä myös sitä, miksi haluaa juosta. Jos on ennätyksen perässä, niin suurtapahtuma ei välttämättä ole se paras mahdollinen, sillä ryysingissä menee aikaa väistelyyn ja vastaavaan. Tosin jos olet joko tosi nopea tai tosi hidas, niin tätä ongelmaa ei tule!

Ulkomaiset kisajärjestäjät vaativat usein lääkärintodistuksen, se täytyy muistaa hankkia ja toimittaa heille joko etukäteen tai numerolappua noudettaessa. Tsekkaa että kaikki lento- tms. aikataulut ovat sellaiset, että ehdit hakea numerolapun ja ajanottochipin!

Perillä kannattaa olla mielellään aikaisemmin kuin tapahtumapäivänä, mutta aiempina päivinä ei pidä väsyttää itseään uuvuksiin nähtävyyksissä tai shoppaamassa. Nähtävyyksiä voi katsella sitten juoksun jälkeen. Juostessa niitä ei näe. Tai tajua. Toisaalta jos olet hyvin taipuvainen saamaan kaikenlaisia oireita vieraasta bakteerikannasta, on ehkä fiksumpaa tulla niin myöhään kuin mahdollista, jotta ehdit juosta ennen kuin oireilu alkaa! Tai sitten voit toimia niin kuin kunnon suomalainen turisti ja tuoda kotimaasta varmasti turvallista ja tutun makuista ruokaa säilöttynä. (Kannattaa ehkä tuoda myös omat vedet. Ei niistä ulkomaanelävistä koskaan tiedä!)

Suurissa ja suosituissa juoksutapahtumissa hotelli ja matka pitää varata ajoissa. Hotellin sijainti on hyvä olla mahdollisimman lähellä lähtöä/maalia tai hyvien ja helppojen yhteyksien päässä. Sisäänkirjautumis- ja aamiaisajoista kannattaa yrittää neuvotella hotellin kanssa, jos tarpeen.

On hyvä osata paikallista kieltä edes vähän, sillä saattaa olla, etteivät tapahtumanjärjestäjät juurikaan puhu englantia. Infolaput kannattaa lukea kunnolla ja tutustua myös aluekarttaan. Ihan totta, lue ne.

Jos lennät tapahtumaan, pakkaa juoksuvarusteet, tai ainakin lenkkarit, käsimatkatavaroihin siltä varalta että matkalaukku häviää tai myöhästyy. Vaikka miltei kaikkialta saakin juoksutarvikkeita, ei ole kovin hyvä idea lähteä juoksemaan ihan uusissa varusteissa ainakaan pitkää matkaa. Muu vaate- ja kenkävarasto kannattaa olla sellainen, että niitä pystyy, haluaa ja voi käyttää ennen ja jälkeen juoksun. Mitä pidempi matka ja mitä vähemmän kokemusta, sitä matalammat korot ja niin edelleen!

Vaikka se tuntuisi kotimaassa urpolta ajatukselta, on ihan kiva ilmaista kansalaisuutensa jossain kohdassa asuaan, sillä äidinkieliset kannustukset lämmittävät yllättävästi myös ei-patrioottisina itseään pitäviä. Tietysti varminta on ottaa mukaan omat kannustusjoukot, jos vaikka ne ulkomaalaiset ei tajua, että oot ihan paras!

Sinne vaan sitten!

Kommentit (0)

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012