Koska olen jo siinä iässä, että tunnen palavaa halua puhua kaikenlaisista vaivoistani, avaudun lisää jalkaongelmastani.

Jalkaongelmasta, joka itsediagnosoituna on plantaarifaskioosi (vanhalta nimeltään plantaarifaskiitti). Jalkaterapeutin mukaan ongelma johtuu siitä, että sekä pohkeen syvät lihakset että jalkapohjassa oleva jännekalvo ovat niin juntturassa, että aiheuttavat kipua kantapään alueelle. Lääkärissä en ole käynyt, koska käsittääkseni lekurit eivät voi asialle muuta tehdä kuin määrätä liikuntakiellon ja kipulääkereseptin. Tai pistää kortisonia, mutta ehkä siihen ei nyt tässä vaiheessa/ tilanteessa kannata lähteä.

Lääkärin sijaan kävin siis jalkaterapeutilla, joka tutki seisoma-asentoani, jalkojeni linjauksia ja tilannetta noin ylipäätään. Kaikki oli suunnilleen kunnossa, mitä nyt pahan jumin olin saanut aikaiseksi. Terapeutti avasi jalkaa hieromalla, ja lisäksi sain erilaisia jumppa- ja lihashuolto-ohjeita. Seisoma-asentoani pyritään korjaamaan hieman, mutta isoa ongelmaa siinä ei ollut. Lihaskuntoliikkeisiin sisältyi muun muassa uimahyppyliike, eli kantapäiden laskeminen kohti lattiaa ja nostaminen takaisin ylös portaalla seisten. Jalkapohjaa tulee hieroa pallolla ja pohjetta pilatesrullalla.

Kylmähoidon sain lopettaa saman tien, koska siitä ei ollut ollut mitään apua. Lopetin myös särkylääkkeiden syömisen - niistäkään ei ollut sitten minkäänlaista jeesiä.

*Tähän voit kuvitella kuvan jalkapohjastani. Sain siihen mustelman hieronnan seurauksena, ja otin kunnon bloggaajana toki kuvan. Mutta tulin järkiini ennen kuin postasin sen.*

Liikuntakieltoon jalkaterapeutti ei pistänyt: niitä lajeja saa harrastaa, jotka eivät lisää kipua. Juosta en uskalla, kävellä en voi kuin pakolliset, crosstrainerin ja soutukoneen jätän sikseen, mutta esimerkiksi kuntopyörän polkeminen ja salilla käyminen eivät tunnu haittaavan yhtään. Myöskään tanssiminen ei aiheuttanut kipua, mutta sain ohjeen olla maltillinen sen kanssa pohkeita jumiuttavan vaikutuksen takia. Uinti ja vesijuoksu käyvät myös.

Itsekseni olen pohtinut kovasti mikä tämän aiheutti. Todennäköisesti syynä on kokonaisvaikutus, osasyyllisinä maratonharjoittelu, uudet lenkkarit ja soutaminen. Maratreenissä tietysti tuli juostua melko paljon, vaikka en nostanutkaan kilometrimääriäni niin, että sieltä löytyisi selvä syy. Uudet lenkkarit tuntuivat tosi hyviltä, mutta ehkä ovat kuitenkin se todennäköisin aiheuttaja. Ehkä sillä on merkitystä että ostin niin väljän koon? Soutulaitteesta innostuin viimeisinä viikkoina ennen maratonia, ja junnasin sillä melko pitkiä aikoja kerrallaan. Soutaessa pohje tekee pumppaavaa liikettä, ja se oli tässä tapauksessa uudenlainen liike.

Olen nyt noudattanut jalkaterapeutin ohjeita, ja tilanne on selvästi parantunut. Olen myös hyväksynyt sen, että en tässä vaiheessa juokse. Enkä oikeastaan kaipaakaan juoksutreeniä kovin paljoa, kun olen kuitenkin muuten voinut liikkua. Se harmittaa että tavoitteiden saavuttaminen siirtynee myöhemmäksi. Mitä sen sijaan kaipaan kovasti on maratonin juokseminen. En suinkaan sitä maaliin tulon jälkeistä kohtaa, vaan matkalla oloa. Että sitä voi olla ihminen sekaisin.

P.S. Jos kärsit samasta ongelmasta, niin täältä löytyi hyviä venytys- sunmuita vinkkejä.

***

I have some problems with my feet and I can't run at the moment. It's okay since I'm able to do other forms of exercise. I now think running merely as a tool to reach my goals and because of that I'm not really missing it. What I do long and in a very deep manner is the marathon. For some reason I miss the pain (and joy) of it so much.

Kommentit (10)

PedaPiia

Siinä iässä, hih hih! Aina vaan aikaisemmin alkaa siis se ikä, jolloi. kanssaihmiset saavat kuunnella seikkaperäistä sairauskertomusta ;).

Jään elämään toivossa, että jalkapohjakuva ilmestyisi vielä. Oli niin vaikea kuvitella ;)

Sattuiko muuten hierominen, vai onko tuo vaiva sellainen, että vain jalan päälle astuessa kipua tuntuu?

Tsemppiä ny, menis äkkiä ohi!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Hahaa, kuva on tallessa kyllä! Ensin meinasin ihan tosissani laittaa sen instaan, mutta sitten vähän mietin, että haluaako nyt joku oikeasti nähdä kuvan jalkapohjastani :D Mutta totta kai julkaisen jos sitä kovasti vaaditaan nähtäväksi :D

Ei hierominen sattunut, muuta kuin parista kohdasta ylempää jalassa, jossa oli kanssa jotain kalvoa kireällä. Mutta siis itse siihen jalkapohjaan ei satu yhtään, muuta kuin silloin kun paino menee sen päälle. Eli kävellessä kun jalka osuu maahan ja esim. crosstrainerissa kun jalka menee alaspäin. Paikallaan ollessa ei myöskään särje tms.

On se nyt selvästi parempi jo, mutta ei toki kunnossa vielä.

A. Sinivaara

Mmm, siihen on rentouttavan vaikutuksen lisäksi ihan oikeakin syy miksi käyn thaihierojalla jalkapohjapainelussa :) toivottavasti lepo jeesaa sua nopeasti eikä vaiva ilmesty uudelleen. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että jalkavammat on syvältä. Tätä tää vanheneminen sitten on.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo on kyllä rassaavaa, mutta olen aika toiveikas tämän suhteen :) Ja jos tosiaan vika on vaan jumissa, niin eiköhän se aika helpolla lopulta hoidu.

Jep, ilmeisesti on mennyt takuuaika umpeen :D

A. Sinivaara

Tuli muuten mieleen, että ootko kokeillut koskaan juosta päkiöillä? Meikäläisellähän loppui monet jalkaongelmat juoksutekniikan muuttamisen myötä viime kesänä. Toki, se pohjajumi oli kyllä aluksi aika kammottava :D

JnH

Kiva kuulla, että jalka on mennyt paremmaksi. Mainitsit, että sinullakin on ollut akillesvaivoja, ja näköjään tuon plantaarifaskioosin syyt ja hoito ovat pitkälti samoja kuin akilleksenkin. Kannattaa ehkä ottaa pohjevenyttelyt ja jumpat vakio-ohjelmistoon :)

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

En ole enempää kuin lyhyttä matkaa lenkin keskellä. Mä en ole kanta-astuja, niin en ole ajatellut että siitä päkiöillä juoksemisesta olisi paljoa hyötyä mulle. Mutta voihan se vaikuttaa ja vauhtia varmaan saisi lisää. Eri asia sitten, että missä vaiheessa pystyisi juoksemaan sillä tekniikalla 42 kilsaa :D Mutta jos tämä ei lähde niin täytyy harkita sitäkin.

Katrinah

Itselläni kyseinen vaiva iski kun pidin lättäpohjaisia ballerinoja kesällä ja en halua pelotella, mutta vaiva kummitteli aika pitkään. Rauhallista venyttelyä vaan (ei saa sattua, huom) ja lepoa sekä kunnon kengät niin kyllä se siitä. Itse ostin jopa kantapääpehmusteet, kun vaiva ei tuntunut muuten hellittävän vaan ärsyyntyi matalista kengistä ja tärähdyksistä.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Tämä on nyt aika hyvin rauhoittunut, joten olen positiivisella mielellä :) Kenkiä pitää nyt syynätä tarkasti sitten, että mitä jatkossa käyttää...

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012