Seilaan ympäri nettiä kun puolipeloissani valmistaudun taas yhteen puolikkaaseen. Törmäsin otsikkoon, jota ei voinut olla klikkaamatta (ja jakamatta täällä vaikka vanhan puoleinen onkin): Juoksuvahti voi parantua jopa 8% kun syö runsaasti hiilihydraatteja. Kahdeksan prosenttia?! Kyseisessä jutussa todetaan, että se tarkoittaa esimerkiksi kympin loppuajan tiputusta tunnista noin 55 minuuttiin (mitä en lähde kiistämään koska en osaa laskea). Ei ihan vähän, tietää jokainen kaltaiseni hidas menijä.

Voi kun osan hitaudestani selittäisikin ruokavalio. Teoriassa en syö hirveästi hiilareita, koska ne väsyttävät. Käytännössä syön, ja tästä uutisesta ei ehkä kuitenkaan löydy selitystä sille, miksi en ole supernopea. Voisin kenties huomauttaa itselleni, että mitäs jos vaan treenaisit muillakin tehoilla kuin maisemienkatsomislönkyttelyllä? Noh, kyllä mä yritän koviakin tehdä, mutku ja sillee. 

Olen kyllä raahautunut pitkin Pitäjänmäkeä aivan liian vähistä energioista johtuvalla hitaudella, mutta aavistuksen turhan positiiviselta tämä juttu kuulostaa. Enkä ole edes vielä lyönyt tiskiin sitä väitettä, että hiilareita lisäämällä ilmeisesti jaksaa muutenkin enemmän ja mieliala on tasaisempi.

Laiskuuttani varastin lainasin tämän kuvan myllynparas.fi sivulta.

Vaikka en koulussa oppinutkaan sitä, oliko keskiajalla sipsejä vai ei, opin eritoten epäilyttävissä jutuissa painumaan alkuperäisen lähteen pariin (varsinkin jos se toisenkäden lähde on KuntoPlus).

Ja nyt tunnen itseni supertyhmäksi! Ai että suorituskyky paranee, jos elimistöllä on tarpeeksi polttoainetta? En usko.

Tutkimuksen juoksijoilla oli tarkat ruokavaliot, joiden kalorimäärä oli kahtena verrattuna 11 päiväisenä jaksona sama. Toisella jaksolla saatiin 40% ja toisella 65% energiasta hiilihydraateista. Runsashiilarisen dieetin ansiosta sekä suorituskyky että mieliala paranivat. Ensimmäinen ilmeisesti siksi, että runsaampi hiilarimäärä mahdollisti treenaamisen kovempaa. Jälkimmäinen mitä luultavimmin siksi, että onhan se nyt kivempi vetää paakelsia kuin munanvalkuaisia [bloggaajan epätieteellinen mielipide].

Ja jos niillä vielä tulee nopeammaksikin... Kuva täältä.

Testi tehtiin paljon juoksevilla miehillä (vähintään 50 km viikossa viimeisen kahden kuukauden ajan ja vähintään 5 vuotta ylipäätään, kymppi alle 40 min), mutta eiköhän se päde kohtalaisesti vähänlaisesti juoksevaan naiseenkin. Ei muuta kuin lautanen väärälleen hiilareita ja lähden kohta kuin ammus. Tai olen ainakin paremmalla mielellä!

Aloitan samantien syömällä iltapalaksi useamman korvapuustin (ne ovat tosi pieniä, siksi useampi. Seliseli.).

P.S. Opettelen ajattelemaan itse heti kun olen syönyt.

***

According to a research, consuming lots of carbohydrates can improve your running speed. How surprising! It also seems to make one happier. Not surprising, carbs are tasty.

Kommentit (9)

A. Sinivaara

Niin, dieetin jälkeen olen huomannut, että a) juoksu ja pyöräily kulkee aika mukavasti ja paikat palautuu paremmin, koska b) syön enemmän hiilareita (ja sokeria...), mutta c) paino on noussut ja d) se vaikuttaa nopeuteen, mutta e) penkistä nousi eilen 3 x 60 kg ihan heittämällä. Jatkan siis syömistä jatkossakin.

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

On tämä aika tasapainoilua juuri siltä kannalta, että kevyempänä olisi nopeampi...mutta syöneenä on kaikin puolin kivempaa, joten sinne se valinta kallistuu :D

R. Roikale

Minä huomaan tuon ihan selvästi - syön pääosin vähähiilarista safkaa, ellei satunnaista näkkäriä tai aamupuuroa lasketa. En syö juuri koskaan pastaa - paitsi hiilaritankilla ollessani. Niinä kausina, kun juoksen paljon, eli 40-60 km viikossa, on hiilareita pakko äpöstää, muuten ei jaksa. Nopeuteen ne eivät vaikuta, koska olen hidas edelleenkin, vaikka vauhti kasvaisikin :) Mutta hei, pulla kunniaan!

Nata - White Trash Disease

viime viikolla elin kuin pellossa ja napaan upposi kaikkea friteerattua, burgeri ja ranuja, bissee, sipsiä yms ja kyllä viime maanantaina nousi rauta! ja spinning kulki. ja kaikki muutkin lajit. nyt taas kolme päivää normaalia safkaa ja vaikka en hiilareita välttele tietoisesti, ni vähemmän niitä silti tulee syötyä normaalina arkena. neljäs päivä taas päällä maitorahkaa + kalaa + vihanneksia ja tahmat palautuu taas jalkoihin. mutta pöhö on poissa, oli meinaan tukala olo farkuissa alkuviikosta! aika fifty - sixty. mä mielummin otan pienemmät painot ja pienemmän vatsanympäryksen.

heta margareta

Juoksin keväällä puokin johonkin 1:53 tai 1:55 aikaan, johon olin aika tyytyväinen, sillä harjoittelu oli ollut koiran kanssa lyllertelyä pari kertaa viikossa parin kuukauden ajan. Uskon, että edellisen illan hotwings+ranskalais+leipä+sipulirengasmätöt ja puokkipäivän pannariaamupala ratkaisivat geimin, sillä vikat kymmenen kilsaa jaksoi hyvin kiihdytellä vauhtia :) Eli jeeee carbs!

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Joo mulla on sama vika tuon "vauhdin" kanssa :P Ja en kyllä lähtisi edes kokeilemaan pitkää lenkkiä saati puolikasta ilman lisähiilareita. Niiden kanssakin se hyytyminen on aika todennäköistä....

Fitness Führer
Liittynyt5.5.2015

Mä siis selvästikin vaan tankkaan liian vähällä määrällä hiilareita kun jään tuollaisista ajoista aika kauas - vaikka harjoittelen :P Lisää pullaa sit vaan!

Seuraa 

Rentoa jutustelua ja ärhäköitä kannanottoja liikunnasta ja sen lieveilmiöistä. Blogia pyörittää kirjoittamisen ja liikunnan parissa työskentelevä Sofia Kilpikivi, joka juoksee pitkiä matkoja siksi, ettei joutuisi juoksemaan kovaa.

 Seuraa blogiani >

 

 

 

 

 

 

 

Fitness Führer somessa:

fitnessfuhrerblogi@gmail.com

Instagram @fitnessfuhrer

Facebook

Teemat

Blogiarkisto

2016
2015
2014
2013
2012