Tämä juoksukoulu tuli juuri sopivaan aikaan. Ja onnekseni pääsin mukaan! Tarvitsin jonkun porkkanan saadakseni taas juoksuinnon päälle.

Jokainen meistä juoksukoululaisista pääsee varmaankin rikkomaan rajojaan tämän projektin aikana. Minulla se on jo toteutunut, normaalisti en juokse helteillä lainkaan ja nyt olen lenkkeillyt jopa +30 keleillä! Helppoa se ei ole ollut, päinvastoin. Alkuun tuntui, ettei juoksu kulje lainkaan, nyt on sentään jo vähän valoa näkyvissä tunnelin päässä.

Alussa juoksin lenkit veden voimalla, mutta parin viikon treenin jälkeen otin lenkeille mukaan urheilujuomaa. Tuntui, että näin kuumalla täytyy saada jotain muutakin kroppaan kuin vain vettä.

Ensimmäinen haasteeni tässä juoksukoulussa tulikin jo selväksi, helle. Toinen on juoksuohjelman noudattaminen. Olen ollut parissakin juoksukoulussa aiemmin, 2000-luvun alkupuolella. Tuolloin tavoitteena oli puolimaraton. Juoksuohjelma tuntui jotenkin niin "helpolta", etten malttanut noudattaa sitä, vaan juoksin enemmän ja kovemmilla tehoilla mitä ohjelmassa neuvottiin, sillä tuloksella, ettei ne juoksut nyt niin kovin hyvin menneet... Treenasin siis koko ajan liian kovaa kuntooni nähden. Maltti ei ole valttini, en ollut paikalla kun kärsivällisyyttä jaettiin.

Nyt päätin jo heti alussa, että tällä kertaa noudatan ohjelmaa kiltisti ja kuuliaisesti. Ja näin olen tehnytkin. Katsoin kuntoilutilastostani (kyllä, pidän Exceliä kuntoiluistani), että olen alkuvuodesta juossut noin yhden lenkin kuukaudessa. Eli aika huonolla juoksupohjalla tähän nyt lähdettiin. Lähes nollasta sai aloittaa, vaikka olenkin ns. valealkaja. Olen muutamankin puolimaratonin juossut, niistä pari viimeistä ns. sunnuntaijuoksuna puolisoni kanssa, niistäkin tosin on jo pari kolme vuotta aikaa. Mieheni on maratoonari, joten hän pystyy tsemppaaman minua näissä juoksutempauksissani.

Ajattelin, että yrittäisin juosta kympin tuntiin, mutta luettuani Helsinki Midnight Runin sivuilta, että reitti on raskas, joutunen hieman tinkimään tavoitteestani. Katsotaan nyt miten on biorytmit kohdillaan tapahtumailtana.

Sen olen jo testannut, että pystyn juoksemaan myös "yöllä". Osallistuin viime vuonna Turussa Aurajoen Yöjuoksuun. Silloin meni 5 km 30 minuuttiin, johon olin hyvin tyytyväinen. Lähtö oli klo 22, jolloin olen yleensä jo nukkumassa. Mutta hienosti meni. Oikein kiva tapahtuma sekin, suosittelen!

Lihaskuntotreenit olen tehnyt jumpissa. Olen Silverplus kuntoklubin jäsen. Ihana sali, johon on 40 v. ikäraja! Tykkään! Siellä on hyvä sali sekä eritasoisia jumppia, aloittelijoiden tunneista "tappojumppaan", kuten yhtä crossfit-tyyppistä tuntia kutsun. Nyt olen käynyt lähinnä lihaskuntotunneilla. Voimaa jalkoihin ja keskivartaloon sekä myös käsiin.

 

Elloksen treenivaatteet toimivat hyvin. Takkia en ole näillä keleillä vielä päässyt kokeilemaan, syksymmällä sitten. Tossutkin otan todennäköisesti sali/jumppa käyttöön. Juoksutossuihin tarvitsen kunnon kanta- ja päkiävaimennuksen.

Treenit jatkuu, näin kärsimättömälle ja helposti kyllästyvälle ihmiselle sopii mainiosti, että juoksuohjelma muuttuu viikon välein. Näin pysyy mielenkiinto yllä. Alkuinnostuksen jälkeen ymmärsin myös pitää tarpeeksi lepopäiviä. Nyt pidän aina treenin jälkeisenä päivänä lepopäivän, näin pysyn ”nälkäisenä” treenille eikä tule rasitusvammoja.

Stadissa tavataan!

Katja

Kommentit (1)

Seuraa