www.pixabay.com

Kysytkö koskaan itseltäsi, että miten sinä itse voit? Tämä olisi todella tärkeää itsestä huolehtimista ja välittämistä. Suosittelen pohtimaan omaa vointiasi ja mielentilaasi. Voit oppia jotain uutta itsestäsi. Joskus voi olla tarpeellista  pysähtyä pohtimaan, kuinka voisi suunnata kohti parempaa oloa. Jos sinulla on kaikki hyvin voit pohtia niitä asioita, joista olet kiitollinen ja iloinen. Voit myös pohtia, sitä mistä johtuu, että sinulla on kaikki hyvin.

"Hyvä mielenterveys koostuu monesta tekijästä. On oltava voimaa, vahvuutta, nopeutta, kestokykyä ja sisua. Näiden asioiden keskinäinen suhde voi vaihdella. Hyvä mielenterveys on monen tekijän summa ja jotkut näistä tekijöistä voivat olla vahvempia kuin toiset.

Yhteiskunnallisilla olosuhteilla on suuri merkitys mielenterveyttä ajatellen. Suotuisissa olosuhteissa voimavarat kasvavat. Epäsuotuisissa olosuhteissa niitä voi kulua enemmän kuin niiden luontainen uusiutumiskyky sallii. Yhteiskunnan oikeudenmukaisuus, vaikuttamismahdollisuudet ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen tukevat mielenterveyttä.

Esimerkiksi taloudellinen tai sosiaalinen epätasa-arvo vaikuttavat voimakkaasti mielenterveyteen ja selviytymiseen. Köyhyys ja taloushuolet rasittavat mielenterveyttä. Epävarmoina aikoina tarvitaankin lisää tukea ja apua.

Mielenterveys ja fyysinen terveys kulkevat käsi kädessä ja vaikuttavat toisiinsa. Mielenterveys on olennaista niin ihmisen hyvinvoinnin kuin toimintakyvynkin kannalta. Mielenterveys luo perustaa nauttia elämästä, tuntea elämä mielekkääksi ja kokea itsensä arvostetuksi yhteisön jäseneksi. Mielenterveys on psyykkistä pääomaa."  Suomen Mielenterveysseura

Hyvää mielenterveyttä tukevat:

  1. Kyky ihmissuhteisiin, toisista välittäminen ja rakkaus
  2. Kyky ja halu vuorovaikutukseen ja tunteiden ilmaisemiseen
  3. Kyky työntekoon, sosiaaliseen osallistumiseen ja asianmukaiseen oman edun valvontaan
  4. Vaikeuksien kohdatessa keinoja niiden voittamiseksi
  5. Ahdistuksen riittävä hallinta, menetysten kohtaaminen ja valmius elämän muutoksiin
  6. Todellisuudentaju, jotta osaa erottaa oman ajatusmaailman ja ulkoisen todellisuuden vaikeissakin elämäntilanteissa ja stressissä
  7. Sosiaalinen itsenäisyys, identiteetti ja yksilöllinen luovuus
  8. Elämän merkityksellisyyden kokeminen

Itselleni mielenterveysasiat ovat melkein kuin koko elämä. Olen ammatiltani mielenterveystyöhön suuntautunut sairaanhoitaja ja työskentelen psykogeriatrisella osastolla. Olen itse ollut toistuvasti masentunut ja olen myös nähnyt läheisen mielenterveyden järkkyvän.

Minä kysyn usein itseltäni, että miten minä voin. Tällöin pyrin yleensä pohtimaan, että miten voisin parantaa omaa vointiani. Esim. tässä kuussa kävelyhaaste ja Koti kuntoon kuukaudessa haaste sopivat minulle täydellisesti tukemaan omaa mielenterveyttäni.

Pyrin pitämään itseni työkykyisenä mahdollisimman pitkään. Masennushan se taitaa olla edelleen se kaikkein suurin työkyvyttömyyden aiheuttaja Suomessa. Eikä teidän tarvitse olla minusta huolissanne. Sillä minähän voin todella hyvin. Paljon huonomminkin voisi olla. Koska itselläni menee suhteellisen hyvin, haluankin esim. tämän blogin avulla tukea muita, joilla ei mene yhtä hyvin. Koska huolehdin itsestäni, jaksan huolehtia muista.

Linkki Suomen Mielenterveysseuran sivuille https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/kuinka-voit

Miten sinä hoidat mielenterveyttäsi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Hae blogista

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat