Kirjoitukset avainsanalla City Hall

Kerran kesässä pitää päästä risteilylle. Tänä kesänä minulla sattui olemaan kolme vapaapäivää putkeen tässä heinäkuun loppupuolella. Olikin aika selvää, että lähdetään päivä Tukholmassa risteilylle. Viimeksi kävimme Tukholmassa kolme vuotta sitten. Tukholma on kiva kaupunki, jossa on paljon nähtävää. Siellä voi siis käydä vaikka kuinka monta kertaa. Museoita on ainakin todella paljon. Kaikille löytyy jotain mieleistä nähtävää.

Tällä kertaa valitsin Viking Linen risteilyn. Vikingin kautta pystyi ostamaan valmiiksi tekemistä maissa ja risteily taisi olla hieman edullisempi. Matkustimme siis sunnuntaina Gabriellalla Tukholmaan, olimme maanantaina päivän Tukholmassa ja illalla lähdimme takaisin Helsinkiin.

Tällä kertaa olin suunnitellut meille reitin ja kohteet, missä Tukholmassa käymme. Kävelimme Sightseeing boatin pysäkille, joka on pienen kävelymatkan päässä Viking Linen terminaalista. Siellä pääsimme heti veneeseen ja ajelimme Kuninkaallisen palatsin pysäkille. Nousimme maihin ja kiertelimme jonkin aikaa ihastellen vanhaa kaupunkia. Stortorgetilla joimme kahvilassa colaa. 330 ml maksoi 49 kruunua. Sitten palasimme venepysäkille ja siellä oli juuri sopivasti vene tulossa pysäkille.

Ajelimme veneellä Vaasa museon pysäkille ja nousimme maihin. Jonotimme museoon pienen hetken. Museossa katselimme ensin 20 min välein esitettävän videon, joka kertoo Vaasa laivan tarinan. Video oli puhuttu ruotsiksi ja tekstitetty englanniksi. Meidän mielestä video oli oikein hyvä. Sitten kiertelimme jonkin aikaa museossa. Olimme vaikuttuneita siitä, miten paljon aikaa laivan kunnostamiseen on käytetty. Laiva on ollut aikoinaan komea alus. Ja komean näköinen se on kunnostettunakin.

Palasimme jälleen venepysäkille ja taas vene tuli meille kuin tilauksesta. Ajelimme Gröna Lundin pysäkille. Kävelimme Djurgårdenilla ja etsimme sopivaa lounaspaikkaa. Sighseeingbussin päätepysäkin vierestä löytyikin grilli. Söimme Tunnbrödsrullet. Tämä oli pitaleipää, jonka sisällä oli perunamuusia ja kaksi nakkia. Ateria maksoi 88 kruunua. Annos oli oikein riittoisa ja maistuva.

Syötyämme pääsimme taas heti bussiin ja ajelimme pitkin Tukholmaa pysähtyen kaupungintalolle. Siellä ihastelimme rakennusta ja ostimme kahvilasta jäätelöt. Sitten menimme taas pysäkille. Kuvittelimme, että bussi tulee taas nopeasti. Mutta toisin kävi. Bussia ei näkynyt ja meidän piti olla klo 15.45 takaisin laivassa. Kun aikaa oli enää puoli tuntia jäljellä päätin pysäyttää taksin lennosta. Ystävällinen taksikuski ajoi meidät satamaan. Matka maksoi 208 kruunua. Ehdimme siis ihan hyvin takaisin laivaan. Olisi tullut kalliiksi jäädä Tukholmaan hotelliin ja ostaa uudet paluumatkat. Oli onnea, että taksi sattui juuri silloin tulemaan kohdalle. Ja että tajusin reagoida nopeasti.

Päivä Tukholmassa oli oikein mukava. Mutta kahden yön risteilyt on aika raskaita. On kivaa nukkua ensi yö taas omassa sängyssä.

Olin reissussa lasteni kanssa. Suunnitteilla jo ensi kesäksi sopivia reissuja, mutta niistä kerrotaan sitten, kun ne ovat ajankohtaisia.

Koska sinä olet viimeksi käynyt Tukholmassa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |

Viime keväänä kävin viimeksi Tukholmassa. Olen jo vanha ja en jaksa paljon suunnitella, missä aikani siellä vietän. Haluan enimmäkseen reissata yksin ja kulkea omia polkujani.

Olen joskus ollut työssä  Tukholmassa jonkin aikaa ja muistelen kävellen niitä aikoja ja paikkoja. Se oli Södermalmilla, työpaikka siis. Matkustan Vikingillä ja hyvin pääsen sinne kävellen. Tosin joskus myös dallailen muuallakin.

Te olette ehtineet tosi paljon päivän aikana käydä siellä sun täällä. Hienoa!

Nyt olisi tyttären  ja hänen tyttärensä kanssa matka Tukholmaan ensi kuussa. Menemme Siljalla, joten hiukan erilaista luvassa. Vaan aina hyvä matkakohde on tuoTukholma.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3