Kirjoitukset avainsanalla diabetes

www.pixabay.com

Vuoden alusta yhtenä tavoitteenani on ollut välttää runsassokerisia herkkuja eli lähinnä karkkia, suklaata ja leivonnaisia. Runsassokeriseksi tuotteeksi olen määritellyt tuotteen, joka sisältää yli 30 % sokeria. Ajatus tästä tavoitteesta lähti ihan omista terveydellisistä syistä. Minulla on suuri riski sairastua kakkostyypin diabetekseen ja haluan varjella itseäni siltä. Onneksi tiedän, että omalla kohdallani vältyn todennäköisesti lääkehoidolta. Pystyn vaikuttamaan sokeritasapainooni pelkästään ruokavalion avulla. Onkin siis erittäin järkevää totutella olemaan ilman tuotteita, jotka sisältävät runsaasti sokeria.

Kokonaan sokerittomalle ruokavaliolle ei siis ole tarpeellista jäädä. Eikä sekään liene ihan terveellistä. Kyllähän sitä ihminen kuitenkin tarvitsee vähän sokeriakin.

Olen siis nyt hieman vajaan kuukauden ajan vältellyt näitä runsassokerisia tuotteita. Ihmeen hyvin olen pärjännyt ilman karkkia, sokerista suklaata ja leivonnaisia. Aluksi tuntui oudolta, että nyt en voikaan ostaa lauantaisin isoa karkkilaatikkoa. Irtokarkkimainokset ovat myös olleet erittäin houkuttelevia. Samoin kaikki ihanat leivonnaiset. Kuitenkin mitä kauemmin olen ollut ilman näitä tuotteita, sitä helpommalta tämä kieltäytyminen on tuntunut.

Kokonaan ilman herkkuja en ole ollut. Olen syönyt aina välillä sokeritonta suklaata. Se on muuten ihan oikeasti suklaanmakuista ja on tyydyttänyt suklaan tarpeeni hyvin. Fazerin marjapiirakat ovat toinen herkkuni. Niissä on alle 30 % sokeria. Ne ovat niin ihanan marjasia herkkuja. Onneksi olen löytänyt nämä herkut. Joka päivä niitäkään ei tietenkään viitsi eikä tarvitse syödäkään. Ihan jo taloudellisista syistä ei herkkuja voi syödä joka päivä. Onneksi minulla on kuitenkin päivittäin varaa syödä hedelmiä. Niitä kuluukin pitkin päivää päivittäin.

Oloni on ollut aivan loistava tammikuun ajan. Ei ole enää ollut sitä huonoa oloa, minkä runsassokeriset herkut ovat minulle aiheuttaneet. Harmittaa vähän, että en ole punninnut ja mitannut itseäni kuun vaihteessa. Täytyy tyytyä nyt vain siihen mittariin, että miltä peilikuva näyttää ja ovatko vaatteet löysiä vai kireitä. Mutta ehkäpä se onkin se paras mittari. Tai oikeastaan kaikkein paras on tämä hyvä olo, mikä selvästikin tulee sisältäpäin. Tästä olosta ei kannata herkkujen takia luopua. Ihanaa, kun olen päässyt eroon runsassokerisista herkuista.

Suosittelen muillekin, jotka kokevat huonoa oloa runsassokeristen herkkujen syömisen jälkeen.

 

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat