Kirjoitukset avainsanalla myötätuntouupumus

www.pixabay.com

Loma lähestyy ja reilu kolme kuukautta oltu taas töissä putkeen. Yhden yön olen tänä aikana ollut sairaslomalla, kun olin ilmeisesti syönyt jotain pilaantunutta ja vatsani meni sekaisin. Työkunnossa ei sinänsä siis ole mitään vikaa. Ja jaksan kyllä hymyillä töissä ja neuvoa toisia ystävällisesti jne. Täydellistä suoritustani tehdessäni huomaan uupuvani itse. Uupumus näkyy minulla ehkäpä siinä, etten muista aina kaikkea täydellisesti. Olenhan minäkin vain ihminen.

Työtahti on ollut tiivistä. Koko ajan pitää suorittaa milloin mitäkin tehtävää ja yrittää ehtiä kuunnella siinä välissä milloin ketäkin. Työvuoron jälkeen ei kyllä yhtään kiinnosta kuunnella kenenkään valituksia esim. omasta huonosta olostaan tms. Minä haluankin vapaa-ajallani keskittyä lähinnä itseni hoitamiseen ja omiin harrastuksiini.

Ja esim. mieluummin kirjoitan kuin puhun. Tämä blogi onkin hyvä tapa purkaa omia ajatuksiaan ja tunteitaan. Ja tämähän on sosiaalista toimintaa. En ole mitenkään eristäytynyt vapaa-ajallani, vaikka olenkin paljon ihan omassa seurassani. Nautin siitä, kun saa olla ihan rauhassa edes joskus. Jostain joskus lukenutkin, että tämä on ihan normaalia hoitajille. Siis että viihtyvät hyvin myös yksin vapaa-ajallaan.

Bloggaamisen lisäksi luen kirjoja, kuntoilen ja joogaan. Tänään esim. tein kaksi 10 min rentoutusharjoitusta päivän aluksi ja kyllä niistä oli hyötyä. Oloni oli vähemmän stressaantunut harjoitusten jälkeen.

Muutama työpäivä vielä ja sitten pääsee taas muutamaksi viikoksi lepäämään. Matkakin on tiedossa. Matkakohde paljastuu viikon päästä. Siellä on ainakin vähän lämpimämpää kuin täällä.

 

Sitä odotellessa kokeile mindfulnessia.

1.Asetu makuulle ja tunne kehosi alustaa vasten. Ole läsnä siinä, mitä sinussa tapahtuu nyt.. Huomaa, miten hengitys kulkee kehossasi. Vatsa nousee ja laskee sisään- ja uloshengityksessä. Jokaisen uloshengityksen myötä kehosi painautuu hieman painavammin alustaa vasten.

2.Jos ajatuksesi ovat karanneet muualle, huomaa se ilman arvostelua ja tuo huomiosi takaisin hengitykseen ja vatsan alueelle.

3.Vie huomio vasemman jalan isoonvarpaaseen. Miltä isovarpaasi tuntuu? Siirry pikkuvarpaaseen ja edelleen muihin varpaisiin.

4.Ota hengitys mukaan aistimuksiisi ja anna myös varpaittesi hengittää sisään ja ulos. Jos tulet tietoiseksi jännityksestä tai kivusta, hengitä jännittyneeseen kohtaan ja anna kivun sulaa uloshengityksen myötä.

5.Käy koko keho näin läpi varpaista päälakeen. Tunnustele ja aisti kehon sisäisiä ja kehon pinnalla olevia tuntemuksia ja anna kyseisen kohdan hengittää kanssasi.

6.Vie sitten huomio päälaellesi ja kuvittele miten se aukeaa hengityksen myötä. Hengitä sisään aukon kautta koko kehon läpi ja hengitä ulos jalkapohjien kautta. Hengitä sisään jalkapohjien kautta ja ulos päälaen kautta. Seuraa tätä energian ja hengityksen virtaa, joka kulkee kehosi kautta. Koko kehosi hengittää. Olet kokonainen.

7.Palaa lempeästi aktiivisuuteen kehoa liikuttelemalla. Ota mukaan havainnoija arjen tilanteisiin.

Lähde https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/ammattiauttaja_hoitaa_itseaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat