Kirjoitukset avainsanalla terveysliikunta

Hellekesän ja lomailun jälkeen huomaan, että minusta on hiljalleen tulossa entistä liikkumattomampi. Sohvalla on ollut mukavaa makoilla ja katsella televisiota. Usein tulee myös syötyä ihan liikaa ruokaa. Väsyneenä makeanhimoa on vaikea vastustaa. Kamalaa, jos tämä jatkuu vielä pitkään.

Kävin eilen tekemässä puolen tunnin kävelylenkin ja huomasin taas, että miten hyvää pelkkä kävelykin ihmiselle tekee. Kroppa ja mieli virkistyvät ja hyvä olo leviää koko kroppaan, kun endorfiinit lähtevät liikkeelle. Tuli tunne, että tätä pitää saada lisää.

Muistin, että olen 22.5.2017 tallettanut Anna-lehden facebooksivulla näkemäni kävelyhaasteartikkelin. Aionkin nyt testata tämän haasteen 1.10.2018 alkaen. Aloita sinäkin tämä kävelyhaaste, jos samaistut yhtään minuun sohvaperunaan.

Monesti minun on tullut aloitettua liikunta liian rajusti. Jos ei oikein ole liikkunut pitkään aikaan on vaikea aloittaa jumppaamista tai juoksulenkkejä. Tällöin helposti uupuu, turhautuu ja alkaa tuntea syyllisyyden tunnetta siitä, että ei sitten pystynytkään.

Käveleminen on helppo tapa aloittaa. Liikunnasta tulee vähitellen rutiinia ja kunto kohoaa. Kävely ei rasita liikaa. Mutta on kuitenkin terveellistä. Veren sokeri-ja kolesteroliarvot paranevat, lihakset vahvistuvat, sairaudet pysyy paremmin poissa ja kävely auttaa painonhallinnassa. Iloinen mieli ja stressittömämpi olo ovat bonusta.

Ei siis ole mitään syytä, mikset aloittaisi tätä haastetta!

30 PÄIVÄN KÄVELYHAASTE

Päivä 1.  20 min kävelyä

Päivä 2.  30 min kävelyä

Päivä 3.  20 min kävelyä

Päivä 4.  30 min kävelyä  #haasta itsesi#

Päivä 5.  20 min kävelyä

Päivä 6.  LEPO

Päivä 7.  30 min kävelyä

Päivä 8.  20 min kävelyä

Päivä 9.  30 min kävelyä

Päivä 10. 20 min kävelyä #haasta itsesi#

Päivä 11. 30 min kävelyä

Päivä 12. LEPO

Päivä 13. 45 min kävelyä

Päivä 14. 30 min kävelyä

Päivä 15. 45 min kävelyä

Päivä 16. 30 min kävelyä #haasta itsesi#

Päivä 17. 45 min kävelyä

Päivä 18. LEPO

Päivä 19. 60 min kävelyä

Päivä 20. 45 min kävelyä

Päivä 21. 60 min kävelyä

Päivä 22. 45 min kävelyä #haasta itsesi#

Päivä 23. 60 min kävelyä

Päivä 24. LEPO

Päivä 25. 30 min kävelyä

Päivä 26. 40 min kävelyä #haasta itsesi#

Päivä 27. 30 min kävelyä

Päivä 28. 50 min kävelyä

Päivä 29. 60 min kävelyä

Päivä 30. 70 min kävelyä

 

Kävelyhaasteen ohjeet:

Tee päivittäin ohjelman mukainen kävelylenkki.

Kävele oman valintasi mukaan joko sellaisella vauhdilla, että hengityksesi kiihtyy hieman ja kävely tuntuu melko kevyeltä tai sellaisella vauhdilla, että hengityksesi kiihtyy kunnolla ja kävely tuntuu rasittavalta.

Haasta itsesi päivinä, jotka on merkitty #-merkeillä (eli päivinä 4, 10, 16, 22 ja 26). Voit esimerkiksi kävellä koko lenkin tai osan lenkistä reippaammalla tahdilla, tehdä lenkin haastavammassa maastossa, kävellä lenkin varrella portaita tai ottaa lenkille sauvat mukaan. Vain mielikuvitus on rajana!

Jos sairastut, jätä haaste hetkeksi kesken ja jatka parannuttuasi siitä, mihin jäit.

Tsemppiä!

Kerran viikossa päivitän tänne, että mitä tälle haasteelle kuuluu. Olenko tehnyt lenkit vai en? Ja jos en, niin miksi en?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (5)

Aktiivinen vanhuus
2/5 | 

Tämä haaste on mielestäni huolestuttava. Siis että jollekin todellakin on haaste kävellä 20 minuuttia päivässä. Ja että näinkin minimaalisen ponnistuksen jälkeen tarvitaan vielä lepopäivä viikon päätteeksi. Ei ihme, että tulee kaikenlaista kremppaa keski-iässä (ja vuodeosastoasiakkuus vanhuudessa), jos ollaan noin täydellisesti vieraannuttu liikunnasta.
Toki on parempi liikkua edes se 20 minuuttia kuin ei mitään. Toivottavasti moni sohvaperuna lähtee nyt tähän haasteeseen mukaan ja toivottavasti he uskaltaisivat kokeilemaan myös muita liikuntalajeja. Plus nelikymppiselle olisi myös ehdottoman tärkeää tehdä painoharjoittelua lihasten surkastumisen estämiseksi. 

Ihmettelen

No voihan surkea. Kaikilla ei vaan kunto riitä enempään ja kun lähetään rauhallisesti niin voimat karttuu ja matka kasvaa. Parempi aloittaa myöhään kuin ei milloinkaa.c

SannaSR
Liittynyt27.8.2017
3/5 | 

Tämän haasteen tarkoituksena on, että ei lähdetä heti liian rankasti liikkeelle. Minun mielestäni ei ole kyllä liikkumattomana olleen järkevää tempaista heti pitkää lenkkiä. Usein käy niin, että liian rankka aloitus tappaa heti liikunnan ilon.

Joka päivä
4/5 | 

Koiran kanssa tulee tehtyä kolme lenkkiä päivittäin. Satoi tai paistoi. Olet kipeä tai et, on koiran päästävä ulos.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat