Kirjoitukset avainsanalla terveys

www.pixabay.com

Tulipa taas valvottua muutama yö töissä. Tänään on taas ihana olla, kun pääsee illalla omaan sänkyyn pitkäkseen ja saa nukkua. Yövuorot vaativat veronsa, mutta niitä on silti kiva tehdä, koska ne katkaisevat kivasti päivävuoroputkia. Valvon aina kaksi yötä kerrallaan ja se sopii minulle hyvin.

Yksi asia mikä minua usein yövuorojen aikaan vaivaa on ruoansulatusvaivat ja suoleni ärtyy valvoessa helpommin. Valvoessa on pakko syödä yöllä tasaisesti, jotta pysyy hereillä eikä pökerry kesken töiden. Kahvia en enää juo juurikaan, mutta teetä tulee juotua reilummin yövuorojen aikaan.

Minun kannattaa olla aika tarkka siinä, mitä syön yövuorojen aikaan. Ruokana on salaattia ja kasviskeittoa. Lisäksi rahkaa ja banaania. Luulen, että banaanin syöminen tasoittaa sopivasti vatsaa. Liikaa herkuttelua kannattaa yövuorojen aikaan välttää.

Yövuorojen jälkeen on monesti kova nälkä. Monesti on tullut sorruttua syömään jotain epäterveellistä. Tänään söimme pinaatti-ja porkkanaohukaisia kera kevyt majoneesisalaattien ja lisänä kurkkua sekä tomaattia. Eli ei ollut ruoka sieltä raskaimmasta päästä.

Onneksi kuitenkin suoli palautuu muutamassa päivässä normaaliin toimintaan. Mutta luulen, että jos vaan miettisin vielä tarkemmin, että mitä syön ja juon niin tämä ärtyvän suolen vaiva voisi kadota minulta kokonaan.

Kesän jälkeen muutenkin haaveilen kevyemmästä olosta. 

Mites sinä ärtyykö suoli helposti? Ja mitä vinkkejä sinulla olisi antaa minulle yövuorojen aikaiseen ruokavalioon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
www.pixabay.com

Huomaan jo pitkään laiminlyöneeni itseäni pahasti. Minulta ovat jääneet meditaatioharjoitukset tekemättä todella pitkältä ajalta. Näiden poisjääminen näkyy minussa siten, että olen stressaantunut ja kireä. Yritän vain ehtiä suorittaa kaikki työni ja muut velvollisuuteni mahdollisimman nopeasti pois alta, että ehdin joskus vähän henkäistäkin.

Eilen kävin salilla tekemässä treenin. Sekin auttaa, mutta silti kuitenkaan sekään ei riitä yksistään. Vaan tänään aamulla oli edelleen stressaantunut ja kireä olo. Lisäksi kroppa tuntui kankealta.

Päätinkin sitten, että nyt minä otan oikein kunnon annoksen meditaatioharjoituksia. Avasin nettipalvelu Yogaian ja meditoin ja venyttelin n. tunnin ajan. Kylläpä tulikin parempi olo. Keho ja mieli virkistyivät kumpikin ja huomasin saaneeni näistä harjoituksista lisää energiaa päivääni.

Tästä sainkin idean, että nyt minä meditoin elokuussa joka ikinen päivä. Sen voimalla jaksan kohti seuraavaa lomaani, joka on syyskuussa.

Kokeile sinäkin meditaation voimaa!

 

Tässä sinulle 21 päivää aikaa meditoida Yogaian avulla!

 

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Minun työnkuvaani kuuluu tehdä kolmen viikon aikana kerran kaksi yövuoroa peräkkäisinä päivinä. Mielestäni tämä on ihan sopiva määrä yövuoroja. Tykkään yövuoroista, koska ne tuovat pientä vaihtelua päivävuoroissa työskentelyyn.

Huomaan yövuorojen kuitenkin väsyttävän itseäni. Ennen yövuoroja yritän aamulla nukkua pidempään. Myöhemmin päivällä en sitten enää unta saa vaan valvon seuraavaan aamuun asti, kunnes pääsen kotona nukkumaan. Uni tuleekin aina hyvin. Laitan herätyksen klo 15, jotta ehdin tehdä edes jotain yövuorojen välissä. Mitään raskasta en kuitenkaan tee. Sitten taas valvon seuraavaan aamuun kunnes pääsen kotona nukkumaan. Tällöinkin pyrin heräämään iltapäivällä, jotta saisin nukuttua seuraavana yönä. Puuhastelen illan ajan kevyitä juttuja. Sitten menen myöhään illalla, kun alkaa väsyttää vuoteeseen ja vaikka luen jotain. Uni tulee aina ennemmin tai myöhemmin. Herään yleensä seuraavana aamuna aamupäivällä. Olen ihan virkeä. Kuitenkaan en ensimmäisenä vapaapäivänä yleensä rasita itseäni esim. menemällä kuntosalille. Menen sinne vasta toisena vapaapäivänä.

Tällä tavalla minä aina palaudun öistä. Eli siis nukkumalla univajeen pois. Yritän syödä terveellisemmin ja liikkua edes jonkin verran. Enkä käytä juurikaan alkoholia, joka hidastaa palautumista. Mielestäni olen pärjännyt ihan hyvin näin. Sairaslomilla en juurikaan ole ollut.

Vielä jaksaa tehdä yövuoroja. Mites sinä? Tykkäätkö yövuoroista ja palaudutko hyvin?

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Aurinkoisella säällä on helppo hymyillä. Tosin rajansa silläkin. Pitkään jatkunut helle aiheuttaa useille ihmisille pinnan kiristymistä ja uupumista. 

Tänä vuonna kesä on ollut mielestäni juuri sopivan lämmin. Tänään tosin ajattelin aamulla, että joko se syksy saapui. Ihan näin kylmääkään ei kesällä tarvisi olla. Eivätkä pitkään jatkuvat sateetkaan ole kivoja. varsinkin pienten lasten kanssa oli monesti tosi raskasta olla sateilla sisällä vaikka koko päivä.

Joskus, kun kesä on ollut oikein kylmä ja sateinen niin syksyllä tajuaa jääneensä vaille jotakin lämmintä. Auringonpaisteen puute näkyy väsymyksenä ja mielialan mataluutena. On vaikeampi jaksaa talven pimeyttä.

On siis hyvä, että aurinko paistaa kesällä edes vähän. Tämä auttaa jaksamaan paremmin Suomen pitkän pimeän kauden.

Oletko sinä huomannut sään vaikuttavan mielialaasi joko välittömästi tai pitkällä tähtäimellä?

 

Kommentit (1)

Vierailija
2/1 | 

Aurinko ja lämpö tekevät kesän ja saavat ainakin minun suupielet korviin. Nytkin juon aamukahvia ulkona auringonpaisteessa, ihanaa!
Mutta eihän sadesäälläkään sisällä tarvitse kyhjöttää. Säänmukaiset varusteet päälle vaan ja ulos!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat