Kirjoitukset avainsanalla terveys

www.pixabay.com

Minulla alkoi tänään aamulla kolmen viikon loma. Ensin on vapaata sitten kaksi viikkoa lomaa ja vielä päälle kaksi vapaata. Eli juuri sopivasti aikaa palautua työn aiheuttamista rasituksista. Viimeksi olen ollut lomalla syyskuun lopussa kaksi viikkoa.

Tykkään pitää lomani kolme kertaa vuodessa aina kahden viikon jaksoissa. Koen, että näin saan parhaimman hyödyn lomistani, kun ne on jaettu tasaisesti pitkin vuotta. Tiedän mistä kirjoitan, koska olen aiemmin pitänyt lomani niin, että on neljän viikon kesäloma ja yksi viikko lomaa sekä syksyllä että talvella. Olen ollut tyytyväisempi tähän nykyiseen systeemiini.

Näin loman aluksi halusin koota tähän postaukseen vinkkejä työstä palautumiseen. Voit hyödyntää näitä päivittäin, vaikka et olisikaan juuri nyt jäämässä lomalle. Kun kiinnität huomiota päivittäiseen palautumiseen niin jaksat paremmin etkä vain odota seuraavaa lomaa.

  1.  Tärkein asia palautumisen kannalta on, että irtaudut työstäsi. Se onnistuu tekemällä kaikkea sellaista, mikä on erilaista kuin työsi. Istumatyöläisen kannattaa harrastaa liikuntaa ja ruumiillista työtä tekevän kannattaa taas levätä.
  2.  Varaa aikaa palautumiselle. Anna itsellesi lupa irtautua työstä.
  3.  Valitse itsellesi sopivia palautumiskeinoja. Näitä ovat esim. lukeminen, piirtäminen, päiväkirjan kirjoittaminen ja luonnossa liikkuminen. Suosittelen erityisesti meditointia, mindfulnessia ja joogaa. Kevyt liikunta auttaa myös.
  4.  Muista terveelliset elämäntavat. Alkoholin käyttö, liika tv:n katselu ja raskas liikunta yleensä vain haittaavat palautumista. Itse olen huomannut näiden asioiden huonon vaikutuksen omassa palautumisessani.
  5.  Vietä vapaa-aikaasi vain niiden seurassa, joiden kanssa oikeasti haluat olla. Jotkut ihmissuhteet voivat olla todella kuluttavia. Älä kuitenkaan eristäydy muista kokonaan, sillä sekään ei ole hyväksi.

Nämä vinkit pohjautuvat omaan kokemukseeni ja työterveyslaitoksen sivuilta luettuun faktatietoon. Ota nämä päivittäiseen käyttöön niin uskon, että alat voida paremmin.

Nähdään pian!

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
www.pixabay.com

Suurin osa meistä odottaa joulua innolla. Monelle joulu tuo ansaittua lepoa. Toisille se on iloinen perhejuhla, jota vietetään läheisten kanssa sovussa.

Kaikilla ei kuitenkaan näin ole. Joulu on monelle ahdistuksen aikaa. Paljon on yksinäisiä, joilla ei ole ketään, kenen kanssa joulua viettää. Joskus myös perheiden sisäiset suhteet voivat olla ahdistavia.

Mielestäni on ikävää, että kaikkien joulut eivät ole mukavia tai edes siedettäviä. Mutta koen, että en juurikaan voi vaikuttaa toisten ihmisten elämäntilanteisiin. Sen sijaan voin vaikuttaa omaan ja läheisteni joulunvieton laatuun. En kuitenkaan anna toisten ihmisten tilanteiden ahdistaa itseäni.

Joulu siis ei erityisemmin ahdista itseäni. Olen töissä jouluaattona. Sairaalan joulussa on aina omanlaisensa tunnelma. Tänä vuonna olen ensimmäisen kerran urani aikana iltavuorossa. Sopii ihan hyvin aikuisten lasten äidille. Nyt on minun vuoroni olla aattona illassa.

Poikani ovat luonani koko joulun ja joulupäivänä on hyvin aikaa syödä ja pelailla lautapelejä. Silloin minulla on vapaapäivä. Käyn tietenkin katsomassa vanhempiani. Sisarukseni toivottavasti tulevat meille pelaamaan lautapelejä. Riitaa meillä ei koskaan juurikaan ole, vaikka saatamme hieman maistella alkoholipitoisia juomia. 

Tapaninpäivänä jo sitten taas menenkin töihin. Pojat yleensä aina jatkavat pelailua tuolloin sisarusteni kanssa.

Minulla siis on yleensä aina ihan hyvä ja onnistunut joulu. Reseptini tähän on etten ikinä touhota liikaa. Joulu tulee varmasti, vaikka et tekisi yhtään mitään sen eteen. En myöskään odota joululta mitään ihmeitä. Joulu kestää vain kolme päivää vuodessa. Päivillä ennen ja jälkeen joulun on huomattavasti enemmän vaikutusta vointiini kuin näillä kolmella peräkkäisellä pyhäpäivällä.

Jos joulu ahdistaa sinua liikaa, kannattaa siitä käydä puhumassa jo hyvissä ajoin ammattiauttajan kanssa. Hän voi pohtia kanssasi keinoja lievittää ahdistusta, jotta selviät joulupäivien yli arkeen. Tänä vuonnahan tosiaan on joulun jälkeen yksi arkipäivä ennen viikonloppua. Tosin silloinkin suurin osa ihmisistä taitaa olla lomalla. Minä kylläkin olen silloin aamuvuorossa ahertamassa.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Minulla on nyt ollut muutaman päivän ajan vähäisiä flunssaoireita, pientä nuhaa ja vähän kurkkukipua. Kuumetta ei kuitenkaan ole ollut ja yleistilakin ollut hyvä niin en ole jäänyt kotiin potemaan vaan olen ihan ollut töissä. Sain lauantaina töissä opiskelijaltani idean, että kokeilisin auttaisiko inkivääritee flunssaoireisiini. Minulla kun sattuu juuri nyt olemaan inkiväärin pala jääkaapissani.

 

Googletin ohjetta ja päätin kokeilla 28.9.2013 Ylen nettisivuilla julkaistua versiota. Joka on tässä!

Näin teet inkiväärijuomaa itse:

1.Leikkaa inkivääristä noin 20 gramman pala. Käytännössä se on kutakuinkin muutaman sentin mittainen ja kahden peukalon paksuinen pala.

2.Inkiväärin kuori ei ole syötävää joten leikkaa se pois veitsellä.

3.Sen jälkeen viipaloi palanen noin 20 sentin kolikon paksuisiksi viipaleiksi. Yleensä niin tulee vajaat 10 kappaletta.

4.Laita kattilaan noin puoli litraa vettä ja viipaleet sekaan.

5.Kun vesi kiehuu, laita levy miedoimmalle lämmölle ja anna kiehua hiljalleen raollaan olevan kannen alla 15 min - 1/2 tuntia, jotta inkivääriä liukenee veteen.

 

Juo tee kuumana hunajan tai sokerin makeuttamana. Teen maku on tulinen, karvas ja jollain tavalla eteerinen. Jos tuntuu liian tuliselta, niin laimenna vedellä. Etsi itsellesi sopiva vahvuus. ( Minä laitoin mukiin pussin vihreää teetä, jossa sitrusmaku, oli sopiva tähän )

Teen vaikutus tuntuu yleensä puolen tunnin tai viimeistään tunnin kuluessa helpottuneena hengityksenä.

Terveyskapoista voi löytää runsaastikin inkiväärituotteita. Ne ovat usein luomutuotteista tehtyjä kapseleita, pulvereita tai erilaisia juomia. Myös inkiväärihunajaa on tarjolla.

Mikäli epäilee, että inkivääri ei sovi itselle jostakin terveydellisestä syystä, kannattaa kysyä sen käytöstä lääkäriltä. Jos olet raskaana tai sinulla on käytössä verenohennus-tai verenpainelääkkeitä niin inkivääriä ei suositella käytettävän. Myös diabeteslääkkeiden käyttäjien kannattaa olla varovaisia inkiväärin kanssa.

 

Minä koin saavani hyötyä inkivääriteestä ja flunssaoireeni helpottuivat, oli helpompi hengittää. Poikanikin joi inkivääriteetä ja sanoi, että tämä varmasti auttaa, sitten kun on flunssa. 

Inkivääriteen tekeminen vie hieman aikaa, joten minä aion lähinnä juoda sitä silloin, kun olen flunssainen. Jos on esim. saikulla niin silloin on aikaa keitellä inkivääriteetä.

Muista myös, että inkivääri vain lieventää flunssan oireita. Bakteeritulehdusta se ei paranna, joten muista käydä lääkärissä, jos flunssa pitkittyy.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 | 

Hei! Itse teen pikaversion, kiehuva vesi (ehkä vähän viilennetty) ja hunajaa. Helppoa ja hyvää! Hyvä kuullatuosta verenpainelääkejutusta, sitä en tiennytkään. Parane pian!

Vierailija
2/4 | 

Inkiväärin ja hunajan sekaan vielä sitruunaa, valkosipulia ja omenaviinietikkaa.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Aloitin lokakuun lopulla kävelydieetin. Kävelydieetti tarkoittaa sitä, että kävellään neljä kertaa viikossa 30 minuutin lenkki sen lisäksi, mitä muutenkin tulisi käveltyä. 

Minä todellakin kävelin nämä lenkit marraskuussa. Sää oli pääsääntöisesti todella hyvää kävelysäätä ja nautin kävelystä. Kävely tekee selvästikin hyvää minulle sekä fyysisesti että psyykkisesti. Vaatteetkaan eivät kiristä, joten vyötäröltä on lähtenyt ehkäpä muutama sentti.

Painoon kävelydieetillä ei ainakaan näin lyhyessä ajassa sen sijaan ollut juurikaan vaikutusta. Viime viikolla paino putosi 1,5 kg, mutta kilot olivat palanneet tällä viikolla maanantaiaamuna. Paino siis on ihan sama kuin kuukausi sitten.

En aio lopettaa kävelemistä joulukuussa. Joulukuussa tavoitteena on kävellä joka päivä ulkona yhteensä tunnin ajan. Tähän lasketaan kaikki bussipysäkille kävelemiset jne. Eli ulkona liikkuminen on minulla aina lähinnä hyötyliikuntaa ja paikasta toiseen siirtymistä. Jos näistä ei täyty tunnin tavoite niin pitää lähteä ihan lenkille.

Tämän lisäksi kävelen työpäivän aikana ja kun käyn salilla niin teen aina 30 min crosstrainer harjoituksen. Käyn salilla n. kerran viikossa.

Tänään pidän lepopäivän enkä kävele yhtään enempää kuin on pakko. Minulla on nimittäin nuha enkä halua tulla yhtään kipeämmäksi, koska ei ole varaa olla töistä poiskaan. 

Kävele sinäkin joulukuussa joka päivä tunti ulkona niin saat pirteyttä tähän pimeään vuodenaikaan!

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat