Kirjoitukset avainsanalla kuntoilu

www.pixabay.com

Tällä viikolla olen päässyt hyvään vauhtiin salilla käymisen suhteen. Olen käynyt siis joka toinen päivä siellä. Juuri tämän verran olisi minun mielestäni järkevää sijoittaa aikaa salikuntoiluun. Mikäli siis työpäivinä jaksaisi mennä sinne.

En ole ollut pitkään aikaan flunssassa, mutta tänä aamuna kurkku oli vähän aristava ja olen vähän aivastellutkin. Aamupäivällä kävin kaupassa ja tuntui, että lämpö olisi vähän nousussa. Mittasin lämmön kotiin päästyäni ja totta tosiaan minulla on vähän lämpöä, mutta ei kuitenkaan kuumetta. Kokemuksesta tiedän, että jos en nyt lepää niin tauti vain pahenee. Joten aion jättää huomisen salikäynnin väliin. 

Olen oppinut kuuntelemaan itseäni ja tiedän onneksi milloin tarvitsen lepoa. Sen takia minulla ei ole ollut kuin muutaman kerran elämässäni antibioottikuurin vaativia tulehduksia. Tämä on todellakin sellainen asia mistä kannattaa olla kiitollinen. Hyvä vastustuskykyni on periytynyt pojillekin.

Mutta siis usein minulle käy niin, että juuri kun olen päässyt hyvään treeniputkeen niin minulle ilmestyy flunssaoireita. Kurkkua aristaa, aivastelen, yskittää ja lämpö nousee. Silloin todella ärsyttää, mutta eipä sitä auta muuta kuin levätä ja jättää treeni välistä.

Jatkan kyllä taas sitten, kun oireet ovat ohi. Minun mielestäni itsensä kuuntelu ei ole epäonnistumista tai luovuttamista. Kuntoilu on onneksi sellainen asia, minkä voi aina aloittaa alusta uudestaan. Ja joka salikerta varmasti hyödyttää, vaikka et bikinifitness mittoihin pääsisikään koskaan.

Onko muilla samoja kokemuksia?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 | 

On, käytännössä aina jos rasitan itseäni liikaa.. huomannut 4 treeniä viikossa maksimi. Jos salilla 1-jakoinen ohjelma, niin se max 2(-3) kertaa viikossa, loput sit aerobista. Ja riittävä ravinto

Vierailija
2/2 | 

Kroppasi vaan ilmoittaa, että oot riehunut liikaa - lepää nainen! Mulla aivan vastaava tilanne. Tosin aina ei tarvitse mennä salille, oireet voivat iskeä työpäivän jälkeenkin. Silloin on aika löysätä työtahtia 😊

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
www.pixabay.com

Eilen kävin taas muutaman viikon tauon jälkeen kuntosalilla. Kuntosalilla käyminen on minulla nykyään todella rajoitettua. Käyn vain vapaapäivinä siellä. Jos silloin sattuu juuri olemaan kipeä tai toipilas niin tietenkään en mene salille. Ja jos on kaksi vapaata peräkkäisinä päivinä niin menen vain niistä toisena. Jos minulla on miehen kanssa treffit niin en mene silloinkaan. Jätän salin väliin myös silloin, jos sattuu olemaan oikein kunnon menkkavuotopäivä. Eli käyn salilla siis n. kerran vkossa, jos sitäkään.

Jouduin katsomaan itseäni peilistä tehdessäni hauisharjoituksia vapailla painoilla. Yleensä välttelen salilla peilejä. Näytin omasta mielestäni ihan kulahtaneelta pullukalta. Ja tajusin joskus näyttäneeni paljon paremmalta. Tein hauikset nopeasti ja siirryin pois peilin edestä. Huomasin kuitenkin alkavani ajatella omaa ulkonäköäni niin että asia alkoi oikein ärsyttää itseäni.

Luulin jo päässeeni yli kaikista ulkonäkökomplekseista. Mutta että yli nelikymppisenä aikuisten lasten äitinä jumitun miettimään omaa ulkonäköäni ja pohtimaan, että kuntoilenko terveyden vai ulkonäön vuoksi. Onneksi kuitenkin tulin siihen tulokseen pohdinnassani, että kyllä se terveys on minulle tärkeämpää. Ei minun ulkonäölläni ole väliä. Mies tykkää minusta kyllä tällaisena. Ja itsekin useimmiten hyväksyn oman peilikuvani.

Mitä sitten, vaikka olen pullukka. Pullukoidenkin terveys kohentuu, kun vähänkin ehtii kuntoilla. Ihanteellista olisi käydä kuntosalilla joka toinen päivä. Joskus tähän olen pystynytkin. Tällä hetkellä koen, että minulla on niin paljon kaikkea muutakin tekemistä ja joskus pitää vähän levätäkin, että en yritä pyrkiä tähän. Ehkä sitten eläkkeelle jäätyäni alan käydä taas joka toinen päivä salilla. Siihen asti aion vältellä salin peilejä. Haluan elää rauhassa omassa maailmassani, missä ulkonäöllä ei ole merkitystä.

Kuntoiletko sinä ulkonäön vai terveyden vuoksi?

 

Kommentit (1)

Tui
1/1 | 

Hei, kuntoilen ehdottomasti terveyden vuoksi! Näin keski-ikäisenä tuntuu siltä, että ei voisi ulkonäkö kyllä vähempää kiinnostaa! Tai on tuntunut oikeastaan jo keski-ikää lähestyessäkin. Se on todellakin sivuseikka, kun maailmassa on niin paljon kaikkea muuta. Ehkä me keski-ikäiset ollaan jo niin itsevarmoja ja sinuja itsemme kanssa, ettei tarvitse näyttää muille.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Tammikuun lomani jälkeen olin flunssassa ja sitten oli työputkea ja hormonaalista väsymystä. Huomasin, että kuntoilu ja itsensä hoitaminen oli jäänyt minulla todella vähälle.

Tällä iällä sen alkaa jo vähän tuntemaankin kropassaan, että on tehnyt kaikkea kuormittavaa, mutta ei ole sitten hoitanut itseään tarpeeksi hyvin. Jalkoja, käsiä ja selkää saattaa aina välillä jomottaa jostakin kohtaa. Esim. tänään niska-hartiaseutu on ollut todella jumissa aamusta asti. Nukkunut olen varmaan sitten jossain ihmeasennossa.

Nyt minulla on kaksi vapaapäivää edessä ja aion jaksaa liikuttaa itseäni salille. Aion myös meditoida. Nyt jo etukäteen tunnen kuinka jo pelkkä ajatus näistä saa kropassani aikaan hyvänolon tunteen. Mitäköhän se sitten onkaan, kun oikeasti tekee nämä asiat? Kahden vapaan aikana jo saa itsensä parempaan terään. Ihanaa!

Ainoa asia, mikä minua tällä viikolla voi estää nämä toteuttamasta on sairastuminen. Esim. mahatauti tms. Toivottavasti pöpöt pysyvät kaukana minusta. Aina ei auta, vaikka kuinka pesisi käsiään.

Kuntoilun vastapainoksi aion myös ehtiä löhötä oikein kunnolla näiden kahden päivän aikana. Useimmat ikävät asiat alkavat näyttää taas paremmilta, kun välillä saa vain olla. Suosittelen kaikkia kokeilemaan tätä. Ota pieni irtiotto siitä, mikä tuntuu raskaalta ja kuormittavalta ja hengähdä hetki niin jaksat taas!

Onko sinulle tullut katkoja kuntoilusta jo heti alkuvuodesta? Miten pääsit takaisin ruotuun? Kerro vinkkisi!

 

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 | 

2 viikkoa helmikuussa 3krt/vko salilla ja olo oli aivan ihana. Sitten tuli vähän kiireitä ja flunssa iski niin nyt sitten loppukuu menty ei millään liikunnalla.. ajattelin et huomenna olisin mennyt salille, en vain jaksa kun tänään iski henkinen väsymys ja aion levätä huomisen. Koitan jaksaa viikonloppuna.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kuvat: www.pixabay.com

Olen ihan tavallinen liikkuja. Minulla ei ole minkäänlaista ammattilaistaustaa liikunnan alueella. Enkä ammattilaiseksi haluakaan.

Tykkään käydä kuntosalilla. Minulla on ollut jäsenyys yli 6 vuotta. Tällä hetkellä minulla on pelkkä kuntosalijäsenyys. Yritän ehtiä/jaksaa käydä siellä tekemässä kokovartalotreenin 1-2 kertaa viikossa.

Lihasta minulla onkin hyvin. Ikääntyessä on tärkeätä ylläpitää lihaksistoa. Ei kaadu niin helposti ja pystyy suoriutumaan päivittäisistä toimista ja askareista omatoimisesti.

Työpäivän aikana minulle kertyy yleensä paljon askeleita. Jos kotiin mennessä ei ole kertynyt tarpeeksi niin tanssahtelen itseni 100 % Suomipopin tahdissa.

En käytä aktiivisuusranneketta kuitenkaan ihan joka päivä. Haluan välillä pitää taukoa. Liikaa käytettynä mittari alkaa helposti ärsyttää. Ja sitten se jääkin pitkäksi aikaa taas laatikon pohjalle lojumaan.

Töissä on tärkeää, että pystyy taipumaan ja joustamaan hoitotilanteissa. Minulla on onneksi luonnostaan taipuisa kroppa. Olen yllättävän notkea, vaikka minulla on ylimääräisiä kiloja. Ikääntyessä olisi tärkeää ylläpitää tätä notkeutta.  

Tästä johtuen aion todellakin tänään aloittaa joogaamisen ihan täällä kotona. Kyllä se taipuisuus taas paranee, kun vaan treenaa.

40 vuotiaan olisi ihanteellista harrastaa kuusi kertaa viikossa liikuntaa. Lihaskuntoa, aerobista ja liikkuvuutta tulisi jokaista treenata kaksi kertaa viikossa. 

Itse en aina oikein ehdi/ jaksa toteuttaa tätä täydellisesti. 

Mistä liikunnasta sinä tykkäät?

 

Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat