Kirjoitukset avainsanalla hyvinvointi

www.pixabay.com

Nykyään puhutaan paljon sijoittamisesta. Mielestäni sijoittamista on monenlaista. Sijoittaa voi sekä aikaa että rahaa. 

Aikaa voi sijoittaa esim. omaan hyvinvointiin, parisuhteeseen, lapsiin, ystäviin, työhön jne. Jokainen meistä sijoittaa aikansa niin kuin itse parhaaksi näkee. Rahan tarve tosin usein sanelee sen, että kuinka paljon meidän on pakko panostaa työhön. Ihanteellista tietenkin olisi, että mahdollisimman vähällä työllä saisi riittävän hyvät tulot. Silloin jäisi enemmän aikaa kaikkeen muuhun.

Itselläni on sellainen tilanne, että minun on tehtävä täyspäiväistä työviikkoa, jotta rahani riittävät mukavaan elämään. Mukava elämä on mielestäni sellaista, että ei tarvitse kituutella  vaan rahat riittävät muuhunkin kuin vuokraan ja ruokaan.

Onneksi työnteosta saa muutakin kuin vain rahaa. Aikuisten lasten vanhemmille työelämä on juuri hyvää ajanvietettä. Voit vielä kokea olevasi tarpeellinen, vaikka kasvatustyösi onkin jo tehty. Vanhemmuuden kokemuksista on yleensä hyötyä työelämässäkin. Työhön kannattaakin siis panostaa aikaa, mutta vain sen ajan mistä sinulle maksetaan. Vapaa-ajalla kannattaa irrottautua työkuvioista niin jaksaa paremmin ja pitempään.

Vapaa-ajallani panostan omaan hyvinvointiini, koska muuten en vaan jaksa. Yritän nukkua ja syödä hyvin. Liikkua ja levätä. Vapaa-ajalla rahaa kuluu yleensä enemmän kuin töissä ollessa.

Rahaa sijoitan omaan hyvinvointiini. Hyvään ruokaan, matkusteluun jne. Lapsiin tulee sijoitettua sen verran, mitä pystyy. Periaate kuitenkin, että aikuisen lapsen tulisi pärjätä omillaan. Välillä voi auttaa maksamalla vaikkapa jonkun lapsen laskun.

Itse sijoitan mieluummin aikaa lapsiini. Olen heille läsnäoleva aikuinen, jolle voi puhua ihan mistä vaan. Uskon, että tästä on enemmän hyötyä pitkällä tähtäimellä kuin rahan antamisesta.

Kirjoitan tätä postausta silmät ristissä. En saanut nukuttua päiväunia tänään. Joten kohta menen nukkumaan ja sijoitan monta tuntia uneen. Huomenna jaksaa sitten touhuta koko päivän omia asioitaan. Sijoittaa omaan hyvinvointiin.

Hyvää yötä teillekin! Ja muistakaa sijoittaa edes vähän itseennekin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
www.pixabay.com

Itse olen ollut aina huono nukkumaan päiväunia. Paitsi tietenkin yövuorojen jälkeen aamulla menen aina nukkumaan aamulla ja herään iltapäivällä. En miellä niitä päiväuniksi vaan minulla on silloin yö ja kunnon unet.

Olen monesti ollut vähän kateellinenkin toisille, kun he ovat osanneet mennä esim. työpäivän jälkeen nukkumaan pienet päiväunet ja sitten virkeänä touhuilleet kaikkea. Miesystäväni kyvystä nukkua päiväunia lomareissuillamme olen ollut myös kateellinen. Itse en vain ole saanut unta päiväsaikaan kuin harvoin. 

Olen kuitenkin kärsinyt univajeesta koko sen ajan, kun minulla on ollut lapset ja olen käynyt töissä eli siis toistakymmentä vuotta. Koko aikuisikäni. Arvelen ylipainoni johtuvan suurimmalta osaltaan tästä jatkuvasta univajeesta. Univajetta kertyy, kun on paljon aikaisia herätyksiä. Sen takia minua kauhistuttaakin, jos työvuorolistassa on useita aamuja peräkkäin. Minulle maksimi on kaksi aamuvuoroa putkeen. Onneksi minulla ei niitä ole viime aikoina ollutkaan liikaa.

Viimeisen vuoden aikana olen vähitellen huomannut oppineeni nukkumaan aina välillä päiväunia. Kompensoin niillä liian lyhyiksi jääneitä yöuniani. Huomaan tehokkuuteni parantuneen vapaa-ajallani. Nytkin kirjoittelen tätä postausta päiväunien voimalla. Kävin aamulla kosmetologilla ja kuntosalilla. Viime yönä en saanut unta ajoissa ja aamulla oli aikainen herätys. Nukuin siis taas univajettani pois. Nyt jaksan vielä lähteä ulkoilemaankin illaksi.

En välitä, vaikka päiväunien arvellaan kertovan ihmisen terveydentilasta. Minä nukun niitä täyttääkseni vajetta. Ihanaa, kun enää ei tarvitse kärsiä kroonisesta unen vähyydestä.

Onko sinulla univajetta? Nukutko päiväunia?

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Usein huomaan haaveilevani täysin stressittömästä elämästä. Siinä elämässä ei koskaan olisi kiirettä eikä paineita. Eikä tietenkään mitään ikävää eikä ristiriitaista. Kaikki olisi vain yhtä iloa ja onnea ja kevyttä chillailua.

Harvemmin näin kenelläkään on. Useimmiten vapaa-aikakin on yhtä suorittamista. Pitää tehdä sitä ja tätä. Tavata ihmisiä, siivota, kuntoilla, jne. Pitää ehtiä tehdä kaikkea sellaista, mitä ei sitten työpäivinä ehdi ja jaksa.

Minä ainakin tarvitsen jokaiseen päivääni hetkiä, joissa voin vaan olla. Kun edes sen pienen hetken verran saa vaan olla niin taas jaksaa tehdä kaikkea ja suorittaa.

Tätä kirjoittaessani huomaan, mitä todella tälläkin hetkellä tarvitsen. Olen laiminlyönyt jo pitkään itselleni tärkeät meditointihetket. Eli nyt heti tästä hetkestä alkaen aion ottaa itselleni pienen meditaatiohetken päivittäin. Uskon, että stressini tulee lievittymään meditaation avulla todella paljon.

Kokeile sinäkin meditaatiota stressin poistoon. Esim. 15 min. päivittäin.

Tässä sinulle yksi youtubesta löytämäni harjoitus!

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Ylihuomenna on kesäkuun ensimmäinen päivä ja koulujen lukuvuosi päättyy silloin virallisesti. Voi siis sanoa, että kesä on todellakin lähellä. Ensi viikolle on lupailtu jopa ihan hellesäätä.

Joskus voi olla niin, että ei ole vielä tässä vaiheessakaan kevättä päässyt oikein kunnolliseen kesämielentilaan. Kesämielentila tarkoittaa mielestäni sitä, että pyrkii ottamaan asiat mahdollisimman kevyesti ja rennosti.

Itsellä on ollut jo kesämieli päällä jonkin aikaa, koska minulla oli juuri kaksi viikkoa kesälomaa. Kävin Espanjassa ja rentouduin kotona. Tällä viikolla olen palannut töihin tekemällä muutaman yövuoron ja nyt on taas muutama vapaa.

Aion tällä viikolla siivota kotiani niin, että koti on ensi viikolla juuri sopivassa kesäkunnossa viettää rentoa kesää, vaikka olenkin töissä koko kesän. Siisti koti tuo elämänhallinnan tunnetta. Suosittelen muillekin, että siivoatte edes vähän tällä viikolla. Mutta, jos arvelet saavuttavasi kesämielen ilman siivoamista niin tee niin kuin sinusta itsestäsi tuntuu parhaalta.

 

Mitä sitten pitää tehdä, että saa hyvän kesämielen? Tässä muutama hyväksi koettu keino.

  1. Nauti aina auringosta, kun voit. Suomessa ei aina paista edes kesällä, joten tartu tilaisuuteen aina kun mahdollista. Muista kuitenkin tässäkin kohtuus ja aurinkorasvat ja päänsuojaus.
  2. Jos sataa niin käytä sekin tilaisuus heti hyväksesi ja katsele vaikka jotakin hyvää sarjaa valitsemastasi suoratoistopalvelusta.
  3. Tee sellaisia asioita, mistä tykkäät.
  4. Harrasta kevyttä liikuntaa ilman sen kummempia suorituspaineita. Jos tulee samanlainen hellekesä kuin viime kesä oli niin ei ole järkevää rehkiä liikaa.
  5. Syö paljon salaattia ja hedelmiä. Ne ovat hyvää kesäruokaa. Voit kyllä silti syödä makkaraa ja jäätelöäkin. Ei kesällä viitsi niin tarkkaan laskea syömisiään.
  6. Juo riittävästi vettä! Helteellä varsinkin tämä on hyvä muistaa!
  7. Älä tee liian tarkkoja suunnitelmia. Kesällä pitää jättää aikaa myös ihan vaan oleilulle ja spontaanimmalle toiminnalle. Ole avoimin mielin kaikelle uudelle!
  8. Elä enemmän hetkessä! Pienet hetket ovat ne, mitkä muistaa vielä monen vuoden jälkeenkin.
  9. Jos kesämieltä ei näistä huolimatta saavuta niin älä murehdi sitä. Ole kesällä sellainen kuin olet. Kelpaat hyvin niinkin!

Tuleeko sinulle mieleen vielä jotain lisättävää tähän listaan?

Eipä sitten muuta kuin kesämieltä etsimään! Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä. Hyvää kesää kaikille, vaikka aion kyllä päivittää kesälläkin blogia tuttuun tapaan joka toinen päivä. Nähdään siis täällä!

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat