Kirjoitukset avainsanalla espanja

Kuva Tossa de Marista

Espanjan loma on päättynyt. Tulin tänään kotiin monen tunnin matkustamisen jälkeen. Lähdimme tänään liikkeelle klo 1.30 Tossa de Marista bussilla, joka pysähteli monta kertaa ennen saapumistaan Barcelonan lentokentälle. Olimme nukkuneet muutaman tunnin. Hyvä niin, koska en sitten osannut nukkua bussissa enkä lentokoneessa.

Olimme kentällä kolme tuntia ennen lentomme lähtöä. Vuelingillä oli kentällä itsepalveluautomaatit. Teimme lähtöselvityksen ja saimme kumpikin eri riviltä keskipaikat. Pyörittelin myöskin käsissäni laukkutarraa ja aivoni eivät yhtään toimineet, että missä kohtaa siinä on se tarra. Ystävällinen mieshenkilö avustikin sitten minua laukkuni kanssa.

Lento meni sitten  ihan hyvin ja junamatkakin jotenkin. Ehdin vielä hyvin kotiin vievään bussiin.  Nyt sitten pyykinpesua, ruoanlaittoa ja postaamista. Uni tulee varmasti illalla hyvin. Ihanaa olla taas vähän rikkaampi tästäkin matkakokemuksesta. Ja eiköhän sitä taas aleta uutta matkaa suunnitella kohta, kun tästä taas vähän toivutaan. Seuraava kohde on vielä siis mietinnässä. Matkailu avartaa, vaikka onkin välillä vähän väsyttävää.

Tänään olen pohtinut sitä, että useimmiten näissä edullisissa matkapaketeissa on joko aikaiset aamulennot takaisin Suomeen tai sitten myöhäiset iltalennot.

Aamulennot tarkoittavat, että yöuni jää lyhyeksi ja iltalennot sitä, että Suomessa ollaan vasta seuraavan vuorokauden puolella yöllä.

Aikaisissa aamulennoissa on ainakin se hyvä puoli, että ehtii vielä illaksi omaan kotiin. Säästyy hotelliyön verran rahaa, kun jaksaa vielä lennon jälkeen matkustaa kotiin.

Satsaamalla enemmän rahaa matkoihin, saisi tietysti vähemmän bussissa istumista matkojen aikana. Ja rahalla saa varmasti sopivampia lentojakin.

Minä kuitenkin taidan tyytyä ihan näihin halpamatkoihin. Ei viitsi kyllä laittaa matkustamiseen yhtään enempää rahaa kuin nyt laittaa. Lomapaikan säästäkään ei voi olla koskaan varma. Puolet ajasta voi sataa niinkuin nyt kävi meille. Se ei pilannut kuitenkaan lomaamme. Loma on aina loma. Vaikka sataisi koko viikon.

Ovatko aikaiset aamulennot ja myöhäiset iltalennot mielestäsi raskaita? Oletko valmis maksamaan paremmista lennoista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (0)

www.pixabay.com

Täällä on ollut eilen ja tänään sateista. Eilen vaan oltiin, syötiin ja juotiin. Käytiin kylillä ja osallistuttiin hotellissa bingoon. Ei voitettu mitään. Ei olla kyllä ihan varmoja, että menikö jotkut numerot ohi.

Tänään lähdettiin käymään omatoimiretkellä Gironassa. Edestakaiset bussimatkat maksoivat 15 eur/hlö. Matkustaminen kesti n. tunnin/ suunta.

Tutustuminen Gironaan jäi hyvin pintapuoliseksi, koska eihän me osattu mennä siellä mihinkään. Olisin ihan mielelläni maksanut opastetusta kierroksesta kaupungilla, mutta sellaista ei ollut saatavilla viikonlopulle.

Gironasta sai kansainvälisen vaikutelman ja hintataso ei ollut niin korkea kuin Barcelonassa. Ehkä vielä joskus käymme uudestaan siellä.

Kuulumisten jälkeen voinkin sitten pohtia asiaa, joka koskettaa itseäni merkittävästi. Menneinä vuosina ja nyt matkojen yhteydessä tulee juotua paljon light juomia. Tykkään Coka Cola Zerosta ja Pepsi Maxista. Varsinkin nuorempana join paljon näitä. Uskoin light tuotteiden avulla laihtuvani, kun käytin niitä raskaamman tuotteen sijasta.

Varmasti nämä ovat auttaneetkin pitämään itseäni kurissa, kun ovat vieneet makeanhimoa pois. Mutta sitä en sitten tiedä varmaksi, että ovatko light tuotteet aiheuttaneet minulle jotakin haittaa.

Tällä hetkellä uskon, että light tuotteet etenkään juomat eivät ole hyväksi minulle. Parasta janojuomaa minulle on puhdas vesi, jota saa Suomessa onneksi omasta kotihanasta. Meillä vesi sisältyy vielä vuokraankin.

Nykyään light juomat kuuluvat lähinnä matkoilla juomiini. Matkani kestävät max. viikon, joten mahdolliset terveyshaitat jäävät vähäisiksi.

Mites sinä? Käytätkö light tuotteita? Uskotko niiden edistävän terveyttäsi vai päinvastoin? Kerro kokemuksesi!

Kommentit (4)

1/4 |

Käytän silloin tällöin light-tuotteita. En usko niiden edistävän terveyttä, mutta ovat sokerilimuja parempi vaihtoehto

2/4 |

Kommentoin tuota ”ei me osattu mennä siellä minnekään” kohtaa. Googlaa etukäteen ”Girona nähtävyydet” ja tutustu kohteeseen. Lataa google mapsiin kartta, joka toimii tarvittaessa ilman nettiä. Karttaan voi merkitä etukäteen kohteet missä haluaa käydä. Saa kiertää haluamansa nähtävyydet omaan tahtiin ja jos etsii Tripadvisorista etukäteen pari kivaa ruokapaikkaa varalle, niin välttää turistihinnat ja tutustuu paikkaan ilman opastakin.

Miuku
3/4 |

Maukeutusaineet eivät koskaan ole parempi vaihtoehto kuin luonnollinen. Pätee myös muissa kevyt tuotteissa. Jotta kevyestä saa hyvänmakuista niin on siihen lisättävä jotakin muuta maun laadun takaamiseksi.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Loma Espanjassa on jatkunut retkeilyn merkeissä. Eilen olimme Barcelonassa koko päivän. Kävimme useissa kohteissa pikaisesti valokuvaamassa ja iltapäivällä vietimme kolme tuntia La Ramblalla. Ostimme retken hotellista ja se maksoi 32 eur.

Retkeen kuului siis bussikuljetus koko päivän ajaksi ja englanninkielinen opastus. Saimme samalla ranskan kielikylvyn. Koko päivän olikin sellainen tunne, että ollaanko Ranskassa. Päivä oli kiva ja näimme paljon.

Ruoat ja juomat olivat Barcelonassa suhteellisen hintavia. Samoin tavarat. En ostanut muuta kuin syötävää ja juotavaa. Tykkään enemmänkin fiilistellä kaupungin tunnelmaa. Barcelonan tunnelmasta tykkäsin. Mutta tykkäsin kyllä palata takaisin hotelliinkin.

Tänään olimme heti uudestaan retkellä. Lähdimme taas jo aamulla liikkeellä hotellista saamamme eväspussin kanssa. Tällä kertaa kohti Montserratia. Ostimme tämänkin retken hotellista. Se maksoi 50 eur. Siihen sisältyi bussikuljetukset ja englanninkielinen opastus. Tänään oli vuorossa saksan kielikylpy lisäksi. Mutta ei tullut tunnetta, että ollaan Saksassa.

Paikan päällä saimme junaliput, joilla pääsi vuorella olevaan luostariin. Kuljimme oppaan kanssa alueella ja oman aikamme käytimme kirkossa käymiseen, jossa kuuntelimme poikakuoron laulua. Lauloivat todella kauniisti. Tuli ihan harras olo. Tämän jälkeen otimme valokuvia, kävimme syömässä ja maistelimme likööriä. Tykkäsin eniten suklaanmakuisesta. Ostin heräteostoksena Montserrantkukkaron, joka oli mielestäni kaunis.

Iltapäivällä lähdimme bussilla ylhäältä liikkeelle. Matkan teko oli aluksi nopeaa, koska meillä oli rohkea italialainen kuski, joka uskalsi ajaa reittiä, mitä kaikki eivät. Juutuimme kuitenkin ruuhkaan, koska tiellä oli tapahtunut onnettomuus. Onneksi ei ollut tullut henkilövahinkoja. Näimme onnettomuudessa olleen auton, jonka perä oli ihan rutussa.

Pääsimme kuitenkin turvallisesti takaisin hotelliin. Huomenna pidämme retkivapaan päivän. Ollaan vaan taas välillä.

Itse siis tykkään valmisretkistä ja maksan niistä ihan mielelläni. Kyllä olisi jäänyt monta paikkaa näkemättä ja kokematta ilman niitä. Huomenna siis selvittelemään, että löytyykö lauantaille vielä retki vai teemmekö jonkin omatoimiretken lähiseudulle.

Mitä mieltä sinä olet valmisretkistä?

Kommentit (5)

Espanjasta pitävä
1/5 |

Hei lomailijat!

Minä tykkään kyllä valmiista retkipaketeista. Mistä sitä tavan matkailija osaa löytää kaikkea kivaa ja katsomisen sekä kokemisen arvoista itse.

Olen jo vähän vanhempi matkailija eikä kielitaitokaan ole ihan hyvä. Usein on suomenkielinen retki ollut se paras ja antoisin.

On eri asia nämä nuoret, jotka osaavat löytää kaikki ja kulkevat omia teitään.

Mukavaa lomaa ja kaikkea uuden kokemista teille sinne Andalusiaan! Ottakaa kaikki irti lomastanne.

2/5 |

Hola,
Itse tutustun mieluummin paikkoihin omatoimisesti. Usein kiinnostavimmat jutut ja kivoimmat paikalliset löytyvät turistirysien ulkopuolelta. Ruoka ja juoma paljon edullisempaa kun ei mene turistialueille, paitsi tietty päänähtävyydet vilkaisemaan. Barcelonassa saat esim. maukkaan kolmen annoksen lounaan pullollisella viiniä (ihan sama paljonko siitä juot, lasin vai koko pullon) kymmenellä eurolla. Jos syöt asunnollasi, valmisruoka lähtee n 4 e/nuppi, siis alku-ja pääruoka. Puodissa, ei tehtaassa, valmistettuna. Berliinissä olin ilmaisella (vapaaehtoinen maksu) opiskelijan vetämällä kävelykierroksella. Se oli kiva, vuorovaikutteinen, ei vaan oppaan miljoonatta kertaa vetämä monologi.

Emmi
4/5 |

Yleisesti en hirveästi innostu, mutta samalla täytyy myöntää, että joka kerta kun olen johonkin opastetulle retkelle osallistunut, olen ollut tyytyväinen. Ja esimerkiksi Santorinilla en olisi ikinä lähtenyt yksin autoilemaan niille vuoriston serpentiiniteille, joten bussiretki oli aivan täydellinen vaihtoehto. Ylipäätään yksin matkustaessa en halua yksin vuokrata autoa, ja jos julkiset ei kulje, on retket hyvä vaihtoehto.

Thaimaan matkaaja
5/5 |

Olen ollut valmisretkillä, kun matkustin Thaimaahan ensimmäiset kerrat valmismatkoilla. Ne sopivat hyvin silloin, kun ei ollut juurikaan matkustellut pitkiin aikoihin.

Nykyään harrastan vain omatoimimatkailua ja teen kaikki retket omatoimisesti. Toisinaan järjestän kaiken itse, tai käytän jotain paikallista matkatoimistoa. Thaimaassa esim saarihyppelyretkiä ei voi tehdä ilman paikallisen matkatoimiston apua. Hinnat ovat hyvin paljon halvempia, kuin esim Aurinkomatkojen retkillä. Samat palvelut on kuitenkin ollut saatavilla. Puutteena tietenkin se, että mukana ei ole suomenkielistä opasta.

Kokemattomille matkaajille tai kielitaidottomille valmismatkojen retket ovat oikein hyviä, siitä on hyvä aloittaa. Omatoimimatkailua kannattaa kokeilla, kun kokemusta kertyy ja haluaa nähdä muutakin kuin ne tunnetuimmat turistikohteet.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Eilen saavuimme tänne Kataloniaan, joka siis sijaitsee Espanjassa. Eilinen päivä meni kokonaan matkustamiseen. Ensin bussilla kotoa rautatieasemalle ja sitten junalla lentoasemalle. Lento meni hyvin ja löysimme matkalaukkuni ja bussikuljetuksen hotellille. Tuntui, että eilen kului paljon rahaa juomiin ja ruokaan matkan edetessä. Lentoasemilla on aika kalliita ruokia ja juomia.

Kaikkein pahin vaihe matkassa oli bussikuljetus lentokentältä hotellille. Se kesti yli neljä tuntia. Bussi palasi hakemaan vielä ihmisiä lentokentältä ja juuttui ruuhkiin. Bussi mateli ainakin kaksi tuntia ennenkuin edes päästiin pois Barcelonasta. Minä nuuduin ihan täysin bussimatkalla. Emme käyneet hakemassa matkalle juotavaa, koska kuvittelimme ehtivämme illalliselle hotellille. Näin ei kuitenkaan tapahtunut. Hotellille saavuttuamme nesteytimme itseämme sitten baarissa, joka on auki 23 asti. Sitten pesuille ja nukkumaan.

Tänään olemme tutustuneet lähiympäristöön ja varanneet kaksi retkeä. Muuten aiomme ihan olla vaan. Nyt mies nukkuu päiväunia ja minä kirjoitan tätä postausta. Kohta lähdetään baariin kahville. Ja myöhemmin ehkä porealtaaseen tai kylille kierteleen.

Mutta siis otin mukaan matkalle 400 eur käteistä. Näistä olen jo maksanut retket ja pullovedet. En ole kova shoppailemaan. En välttämättä osta mitään tavaraa täältä. Käytän loput rahat retkipäivinä ruokaan ja juomaan. Ehkä tuosta 400 eurosta jää osa käyttämättä.

Meillä on all-inclusive niin rahaa ei kulu niin paljoa ruokiin ja juomiin enää tässä vaiheessa.

Mutta nyt mies heräsi ja haluaa kahville, joten lopettelen tähän tällä kertaa.

Paljonko sinä varaat käyttövaroja itsellesi viikon lomamatkalle?

Kommentit (4)

3/4 |

Mulla riippuu kohteesta. Reilu vuosi sitten sain briteissä menemään reilu 1200€ viikon aikana kun tuli vähän shoppailtua kun taas Italian matkalla 700€ riitti aivan hyvin vaikka ei sekään halpa maa ole.

TT83
5/4 |

Se vähän riippuu kohde maan hinta-tasosta.. Mulla tuppaa käydä niin, että kaikki käteisenä mukaan otettu raha menee :D Käymme nykyään harvoin ulkomailla, mutta jos ajattelisi että lähtisi tuon miehen kanssa kahdestaan vaikka Espanjaan, ottaisin käteistä mukaan juurikin tuon 400 euroa. Sitten tarpeen mukaan nostaisin lisää / käyttäisin korttia. Mulla siis yksi luottokortti. Aiemmin oli kaksi ja pankkivirkailija kovin yritti, etten lopettaisi toista. No en minä sillä mitään tee. Kuulemma ulkomailla hyvä olla kaksi luottokorttia. No viimeeksi kun olin Italiassa, riitti ihan Visa Electron ;)

On riski kuljettaa liikaa käteistä mukana. Itse laittaisin käteiset käsilaukkuun ja luottokortin pussukkaan, jota kannetaan kaulassa.

Ulkomailla varmaan itselläni menee eniten rahaa syömiseen ja retkiin. Itse en mikään shoppailija ole, samat tavarat (lähestulkoon) saa kotimaastakin. Enkä jaksa raahata enempää tavaraa kuin on pakko. Ihanaa lomaa :)

Seuraa

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3