Kirjoitukset avainsanalla psykoterapia

www.pixabay.com

Usea terapiaan haluava varmastikin miettii juurikin tätä kysymystä. Millainen terapeutti kannattaa valita ja mistä sellaisen löytää?

Itsekin mietin tätä paljon silloin, kun olin hakeutumassa terapiaan. Pohdin, että millaisen terapeutin tarvitsen. Ja millainen terapeutti on tarpeeksi turvallinen.

Tiesin toki, että itselläni ei niin suurta vaaraa terapeutin suhteen ollutkaan, koska minua suojaa oma ammatillinen identiteettini sairaanhoitajana. Minulle ei ole niin helppoa saada vahinkoa aikaan huonoilla ohjeilla jne. kuin esim. jollekin hyvin nuorelle ja haavoittuvalle henkilölle.

Itse valitsin terapeutin näillä kriteereillä:

  1. Hän oli Psykoterapiakeskus Vastaamon listoilla. Arvelin, että siellä on listoilla vain hyviä ja luotettavia terapeutteja ja ympäristö olisi turvallinen.
  2.  En tuntenut häntä entuudestaan
  3.  Hän oli sairaanhoitajapohjainen. Ajattelin sairaanhoitajapohjaisen terapeutin olevan sopiva itselleni. Mielestäni hyvä ja turvallinen valinta kenelle tahansa muullekin. Sairaanhoitajan kuuluu auttaa ja antaa oikeaa tietoa hoidettavilleen.
  4.  Terapeutillani oli myös paljon kokemusta ja koulutusta. Tämä vakuuttaa kyllä pahimmankin epäilijän.
  5.  Terapeuttini oli Kelan listoilla eli oli mahdollista saada Kelalta tukea terapiaan.
  6.  Keskustelu sujui.
  7.  En huomannut hänessä mitään epäilyttävää.

 

Minulla oli hyvä ja turvallinen terapiakokemus! Sain juuri sellaista ohjausta, kun tarvitsin. Moni asia elämässäni helpottui hänen avullaan.

Terapeutin valinnassa kannattaa luottaa omaan vaistoonsa. Jos joku ei tunnu hyvältä niin kannattaa kokeilla jotain toista. Kyllä sen sitten huomaa, kun löytää tarpeeksi hyvän terapeutin.

Onnea sinulle terapeutin valintaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
www.pixabay.com

Joitakin vuosia sitten kävin kolmen vuoden ajan säännöllisesti kerran viikossa terapiassa. Tätä ennen minulla on ollut toistuvasti masennusta. Ahdistuin myös aiemmin helpommin kuin nykyään. Halusin terapiaan, koska olin mielestäni huonossa kunnossa psyykkisesti. Minulla ei ollut parisuhdetta eikä rohkeutta elää omanlaistani elämää. 

Terapian aikana huomasin, että se katkeruus ja kateus, mikä minulla oli sisälläni johtuen menneisyyden rankoista ja epäreiluista kokemuksistani alkoi vähitellen lievittyä. En enää halunnut velloa itsesäälissä enkä estää itseäni elämästä. Oli aika alkaa elää niin, että ei tarvitse sitten katua, kun on vanhempi.

Opin ymmärtämään itseäni terapian aikana. Olen myös henkisesti vahvempi nykyään. Mielestäni suhtaudun elämääni tällä hetkellä positiivisemmin kuin ennen terapiaa.

Terapian edetessä pystyin aloittamaan pysyvän suhteen miehen kanssa. Aloitin myös matkustelun. Jonkun mielestä voi olla hassua, mutta olin tavallaan estänyt itseäni saamasta tiettyjä asioita omalla toiminnallani. Asiat menivät usein pieleen, vaikka olisin toivonut toisin. 

Usein koin olevani epäonnistunut. Terapian aikana tämäkin tunne lievittyi. Aloin olla armollisempi itselleni ja muillekin. Aloin rakastaa itseäni. 

Suosittelen terapiaa kaikille, jotka kokevat sitä tarvitsevansa. Ei tarvitse olla mielisairas saadakseen Kelalta tukea omaan kuntoutukseensa. Olen onnellinen, että osasin hakea itselleni apua. Elämänlaatuni on tällä hetkellä paljon aiempaa parempi.

Miten sinä muutuit terapian aikana?

Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat