Kirjoitukset avainsanalla painonhallinta

www.pixabay.com

Ihanaa, menkat ovat ohi ja olo on kevyempi kuin viikko sitten. Huomaan taas jaksavani paljon paremmin. Kehostani on poistunut 1,5 kg viikon aikana. Arvelen tämän olevan nestettä, koska olen virtsannut paljon.

Aloitin tämän kävelydieettini kolme viikkoa sitten. Olen siis kolmen viikon ajan kävellyt neljä ylimääräistä 30 min lenkkiä viikossa. Tänäänkin taas kävelin aamuvuoron jälkeen osan työmatkasta. 

Kävelylenkeistä on tullut minulle tärkeitä. Ne piristävät minua sekä fyysisesti että psyykkisesti. Tänäänkin askel tuntui ihanan keveältä. Ja nyt ei yhtään väsytä, vaikka olen herännyt klo 4.45 ja palvellut potilaita 9 tuntia putkeen.

Tämä kävelydieetti on minulle todella hyvin sopiva. Vaikka ei paino putoisikaan niin ainakin kunto ja mieliala kohenevat.

Ruokavalioni on edelleen hyvin sekalainen. En ole karsinut herkkuja kokonaan pois. En ole myöskään juurikaan pienentänyt annoskokoja. Jos olisin tarkka niin paino putoaisi kyllä helposti tiettyyn painoon asti. Sen jälkeen painon pudottaminen vaikeutuu, kun alan olla lähellä tavoitepainoa. Mutta en nyt ainakaan vielä ala noudattaa mitään tarkkaa ruokavaliota.

Tänään siis -1,5 kg. Ensi viikolla ehkä enemmän.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
www.pixabay.com

Kävelydieetin aloittamisesta on nyt kaksi viikkoa aikaa. Tänään oli tullut aamupainoon 400 g lisää. Sen arvelen johtuvan ihan vaan hormonaalisista seikoista. Siis siitä, että menkat ovat pian alkamassa. Silloin tekee mieli makeita herkkuja. Minua vaivaa myös aina pahentunut turvotus näihin aikoihin kuukaudesta.

Viime viikolla tein siis kaikki neljä 30 minuutin ylimääräistä kävelymatkaa. Silti en tunne itseäni yhtään kiinteämmäksi vaan juuri päinvastoin pulleammaksi johtuen turvotuksesta. 

Viime viikolla ruokavalio meni niin, että epäterveellisempi syöminen tapahtui juuri ennen punnitusta viikonloppuna. Viikonloppuna en myöskään harrastanut mitään kuntoilua, ei lenkkejä eikä kuntosalia. Istuin ja löhösin paljon.

Aion jatkaa edelleen kävelylenkkejä. Niistä on kyllä minulle hyötyä. Ruokavalio on se, mihin minun kannattaisi todellakin kiinnittää enemmän huomiota. Minun tapauksessani pitäisi vaan olla tarkalla ruokavaliolla. Muuten lipsun aina ja tilanne ryöstäytyy käsistä.

Ensi viikolla nähdään, onko tilanteeni yhtään parempi silloin.

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Viikko sitten aloitin kävelydieetin. Tavoitteena on kävellä joka viikko neljä kertaa 30 minuutin lenkki. Tämä lenkki korvaa joko sohvalla tai bussissa istuttua aikaa. Näiden lisäksi siis kävelen muuten niin kuin ennenkin.

Viime viikolla kävelin nämä ylimääräiset lenkit yhtenä osana työmatkaani, joten ne eivät vieneet minulta yhtään enempää aikaa kuin ennenkään, kun muuten odottelisin bussia ja istuisin tai seisoisin bussissa. Sää oli viime viikolla hyvä ja tykkäsin näistä kävelyistä. Minun mielestäni ajatukset tuulettuivat hyvin kävelyn aikana.

Tänään aamulla sitten punnitsin itseni samaan aikaan kuin viime viikolla. Harmikseni sain huomata, että painoni oli pysynyt ihan samana kuin viime viikolla. En siis ollut laihtunut yhtään. Mutta en kyllä lihonutkaan.

Mielestäni kuitenkin olen hieman kiinteämpi ja vaatteissa on vähän enemmän tilaa. Ja seisoma-asentoni on hieman ryhdikkäämpi. Olo on myös parempi ja kunto on hieman kohonnut. Näiden asioiden vuoksi siis kannattaa jatkaa tätä kävelydieettiä. Tänään jo kävelin kuntosalille ja takaisin kotiin.

Miksi sitten en saanut yhtään painoa pois? Se johtuu siitä, että en ole yhtään karsinut syömisiä. Jos haluaa pudottaa painoa niin pitäisi olla tarkempi siinä, mitä suuhunsa laittaa. Minulla on välillä liian suuria annoksia ja en kieltäydy sokeripitoisista herkuista kokonaan.

Ensimmäisen viikon jälkeen olen siis tyytyväinen siihen, että painoni ei viime viikon aikana noussut. Ja siihen, että minulla on vähän pirteämpi olo ja hieman parempi kunto. Ne ovatkin itse asiassa aika tärkeitä asioita.

Viikon päästä sitten nähdään, että alkaako paino pudota vai miten käy!

 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 | 

Painon pudotuksessa noin 70% tulee ruokavaliosta. Suosittelen ruokapäiväkirjan pitämistä. Se hahmottaa konkreettisemmin miten syö. Pudotin painoa viime talvena/keväänä 10 kiloa pelkällä ruokavaliolla. Söin terveellisestä ja pienensin annoskokoja ja join vettä paljon. Kerran viikossa sallin herkun. Lähtöpaino 78. Tsemppiä sulle! Kannattaa tietenkin jatkaa kävelyä ja liikkumista. Mutta pointtina, että ruokavalion osuudella todella on iso rooli painonpudotuksessa.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Jotain on tehtävä, jotta paino alkaisi pudota. En jaksa enää olla näin huonokuntoinen. Siksi tänään aloitankin kävelydieetin. Lisään kävelyä entisestään vaihtamalla istumisen kävelyksi. Eli neljä kertaa viikossa aion kävellä 30 min lenkin sellaisena hetkenä jolloin muuten istuisin bussissa tai kotona sohvalla. Minun logiikkani mukaan juuri tällainen tekemisen vaihtaminen tuottaa pitkällä tähtäimellä tulosta. Eikä vie minulta yhtään enempää aikaa eikä rahaa. Arvelen, että tällä keinolla paino putoaa vuodessa n. 14 kg. Se on jo ihan tuntuva määrä. Ja jos ei paino putoa niin ainakin kunto kasvaa.

Lisäksi tehostan painonpudotusta syömällä päivittäin salaattia ja keittoa toisella aterialla. En aio alkaa sen enempää karsia ruokavaliota. Nykyään en ole enää ahminut samalla lailla ruokaa kuin aiemmin. Herkkujakin syön koko ajan vähemmän. Sen takia paino ei ole enää noussutkaan. Minun kiintiöni on selvästikin tullut täyteen syömisen suhteen. Kun on lapsesta asti saanut paljon ruokaa ja herkkuja niin ei enää 42-vuotiaana vaan yksinkertaisesti enää jaksa syödä niin paljoa eikä saa siitä tyydytystä. Tästä eteenpäin kohtuudella kaikkea.

Viikon päästä on varmastikin hyvä seuraavan kerran postata tästä aiheesta. Silloin tiedän, mitä vaaka näyttää ensimmäisen kävelydieettiviikon jälkeen. Joka päivähän ei tietenkään kannata itseänsä punnita. Ja tuskinpa painoni putoaa kovinkaan paljon ensimmäisen viikon aikana. Mutta jos se on vähemmän kuin nyt niin silloin ollaan oikealla tiellä asian suhteen.

Oletko sinä onnistunut pienillä muutoksilla pudottamaan painoasi?

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2019
2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat