Kirjoitukset avainsanalla ylipaino

www.pixabay.com

Itselläni on ylipainoa. Ihan liikaa. Yleensä en ehdi / jaksa tätä asiaa pohtia. Mutta aina aika ajoin alan pohtia, että olisiko elämäni jotenkin vielä parempaa, jos olisin edes vähän kevyempi. Sitten alan muistella niitä useita omia laihdutuskertojani. Jostain syystä päädyn aina siihen tulokseen, että olen ihan tyytyväinen näin. Mutta paino saa pudota, jos on pudotakseen pienillä arjen syömis-ja liikuntatottumuksilla.

Laihduttaa en enää ala. Onhan laihduttaminen ihan vanhanaikaista ja viittaa mielestäni siihen, että laihdut jonkun sairauden seurauksena. Sairauden vuoksi laihtumisessa taas ei ole mitään hienoa vaan se on erittäin surullista. Sitä en toivo kenellekään.

Elämäni aikana olen kokeillut monenlaisia keinoja painonpudotukseen. Lukioiässä paino putosi vähemmällä ruoalla ja enemmällä liikunnalla. Kilot kuitenkin tulivat takaisin, kun olin parisuhteessa ja sain ensimmäisen lapsen. Toisen raskauden aikana paino putosi hyvin, koska noudatin diabeetikon ruokavaliota tunnollisesti. Minua motivoi se, että en halunnut synnyttää alateitse liian isoa vauvaa. Kilot tulivat kuitenkin takaisin, koska en enää synnytyksen jälkeen välittänyt, mitä söin.

Muutaman vuoden päästä tästä olin kyllästynyt itseeni. Halusin muutosta ja liityin painonvartijoihin. Kävin kokouksissa ja laskin pisteitä tunnollisesti. Paino putosikin runsaasti 9 kk:n aikana. Mutta sitten tapahtui romahdus. En enää jaksanut. Olin ihan uuvuksissa. En käynyt enää ryhmässä. Paino alkoi hiljalleen nousta jälleen.

Sitten kuluikin pidempi aika, etten tehnyt juuri mitään painonpudotukseni eteen. Elin vain ja olin. Kunnes aloin käydä kuntosalilla. Ruokavaliomuutoksella ja käymällä salilla paino putosi 10 kg vuodessa. Tämä ei minulle riittänyt kuitenkaan vaan liityin kuntosalilla Xtravaganza ryhmään. Paino putosikin hyvin. En kuitenkaan onneksi käyttänyt niitä ateriankorvikkeita juurikaan. Olivat aika kalliita ja ilmeisesti eivät kovinkaan terveellisiä. Ryhmä loppui yhtäkkiä ja paino alkoi jälleen nousta. Tämän painonpudotuksen aikana minulla alkoi olla sydämen lisälyöntejä ja aloin käyttää beetasalpaajaa.

Joitakin vuosia sitten ostin Fitfarmilta Simple ruokavalion ja sen jatkon. 12 vkon aikana paino ei kovinkaan paljoa laskenut, mutta kiinteydyin ja näytin mielestäni paljon paremmalta. Taisin voidakin ihan hyvin. Tämän jälkeen labroissani havaittiin, että sokerinsietokykyni on heikentymässä.

Nyt olen ollut monta vuotta yrittämättä sen kummemmin pudottaa painoa. Yritän liikkua edes jonkin verran ja syödä terveellisesti. Minulla ei vielä ole perussairauksia. Tiedän sairastuvani vielä aikuisiän diabetekseen. Mutta uskon pärjääni sairauden kanssa ruokavaliolla niinkuin raskausaikana.

Laihtuminen ei ole koskaan tuonut minulle onnea. Olen ollut paljon onnellisempi pulleana. Kevyempi olo ja parempi ulkonäkö eivät tee ihmistä onnelliseksi. Onnellinen on se, joka ei yritä olla mitään muuta kuin jo on.

Tuon diabeteksen takia kuitenkin ajattelen, että olisi parempi alkaa tehdä jotain painolleen. En kyllä yhtään edes tiedä, paljonko painan tällä hetkellä. Ja lihaksia en halua todellakaan menettää. Enkä saada esim. eteisvärinää. Enkä halua menettää jäljellä olevaa mielenterveyttänikään.

Olisiko teillä minulle suositella jotain hyvää painonhallintaohjelmaa? Otan mielelläni vastaan vinkkejä. Etenkin muita kuin, että syö vähemmän ja liiku enemmän. Voit myös kertoa, onko laihdutus tuonut sinulle onnen vai päinvastoin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kommentit (2)

Inka

Koska kyselit vinkkiä niin minulla olisi yksi todella helppo: aloita Finelin ilmainen ruokapäiväkirja. Sitä kautta huomaat nopeasti mitkä ruuat ovat ravitsemuksellisesti parhaita ja saat hyvin tietoa päivittäisistä hiilari-, rasva ja proteiinimääristä.  Lisäksi hivenaineet ja vitamiinimäärät ovat helposti saatavilla.

Finelissä on laajat valikot eti ruokia joten se on erittäin helppokäyttöinen ja ennenkaikkea ilmainen. Kannattaa kokeilla.

PIRKKO

MITÄHÄN JOS VAIN YRITTÄISIT KETO DIEETTIÄ. KATSO NETISTÄ , KATSO TED TAI OSTA ANTTI HEIKKILÄN KIRJA.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Kuvat: www.pixabay.com

Pienessä krapulassa kaikki tuntuu raskaammalta ja kroppa tuntuu painavan ainakin 10 kg enemmän kuin edellisenä päivänä.

Krapulapäivänä ei ole järkevää tehdä mitään raskasta. En halua altistaa itseäni esim. eteisvärinälle.

Päivä menee kokonaan oleiluun ja pohdiskeluun. On siis hyvää aikaa kirjoittaa blogia.

Kellekään toiselle tästä ei aiheudu haittaa, koska olen vapaalla ja lapseni ovat tarpeeksi isoja huolehtimaan itsestään. 

Yöllisen närästyksen aikana pohdin, että kyllä suunnittelen itselleni sopivan tavan, millä pudotan painoa. Keinoja löytyy kyllä. Itsekuria tarvitaankin sitten enemmän.

Kukaan ei nykyään ole lihava sen takia etteikö tietäisi asioista tarpeeksi. Tai ainakaan minun kohdallani asia ei johdu siitä.

Toivon, että kukaan ei enää arvostele minun tarvettani syödä ruokavalion mukaan. Ja sitä, että jätän herkkuja ja kaloripitoisia juomia väliin. Sillä syksyllä otettavat labrat voivat jo näyttääkin minulla olevan diabeteksen tai että kolesterolit ovat koholla. Pahimmassa tapauksessa molemmat ovat pielessä.

Kilpirauhasarvojen ollessa pielessä, olisin vain iloinen. Sillä se selittäisi monet pielessä olevat asiat. 

Ei ole keneltäkään pois, jos minä jätän jotain syömättä tai juomatta. En voi käsittää, miten se voikin joitakin ihmisiä ärsyttää, että joku jättää mättämättä herkkuja suuhunsa. Ja saattaa jopa vähän kuntoillakin.

Onko sinua joskus ärsyttänyt se, että ylipainoinen ihminen on kehdannut olla syömättä herkkuja jne.?

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kuvat: www.pixabay.com

Kävin tänään säännöllisessä terveystarkastuksessa työterveydessä yötyön tekemisen takia. Minulla tarkastusväli on ollut n. 3 v. Seuraavan kerran menen tarkastukseen 3-5 v päästä. Riippuen omasta arviosta, miten nopeasti pitää mennä.

Minulla ei ole mitään liikunta-ja tukielinvaivoja. Verenpaineeni oli hyvä vastaanotolla. Vajaa vuosi sitten otetut labrat olivat kaikki viiterajoissa. Minun ylipainoni ei näy missään muualla kuin painossa ja tietty kropassa. Mutta onneksi osa ylipainosta on lihasta.

Minulla ei siis vieläkään ole painonpudotuspakkoa saadakseni elää. 

Aloin kuitenkin pohtia, että olisiko minun kuitenkin hyvä alkaa pudottaa painoa. Mutta miten teen sen niin, etten näe nälkää enkä uuvuta itseäni treenaamalla.

Olisiko uusi ruokavalio hyvä? Juuri minulle suunniteltu, jota noudattaisin tarkasti.

Sellainen olisi hyvä, missä paino putoaisi kuin huomaamatta. Ilman, että tarvisi yhtään rehkiä. 

Olisi hyvä, jos se olisi sellainen, jota voisi noudattaa lopun elämänsä ja paino pysyisi pois.

Miten paljon olisin valmis liikkumaan? Ainakaan en haluaisi painonpudotuksen tuovan minulle tuki-ja liikuntaelinvammoja. Enkä halua myöskään eteisvärinää.

Liikunnan merkitys siis saisi olla vähäisempi. Ei jatkuvaa rehkimistä. Kevyt hyvän olon tuova liikunta on minulle parasta.

Mistä ottaisin ruokavalion? Vaihtoehtoja on paljon. Ostaisinko sen kuntosalilta, Fitfarmilta vai menenkö työterveyteen ravintoneuvojalle?

Kesä on jotenkin huono aika alkaa pudottaa painoa. Siirrän sen varmaankin syksylle. Annan itselleni aikaa motivoitua siihen.

Olisihan elämä sitten ehkä ainakin kevyempää. Muusta en tiedä. Onnea se ei tuo. Olen ihan tarpeeksi onnellinen ylipainoisenakin.

Onko teillä vinkkejä minulle? Siis jotain muuta kuin, että syö vähemmän ja liiku enemmän.

Kommentit (2)

Vierailija

Hei Sanna! Omat niksini painonhallintaan ovat kasvikset joka aterialle. Salaatista en kauheasti pidä, mutta esim. pakastealtaasta löytyy paljon vaihtoehtoja erilaisista vihanneksista ja kasviksista. Hedelmä aterian päätteeksi vie pois makeanhimoa, mutta tottakai herkuttelupäiviä pitää viikkoon mahtua. Täysjyväviljaiset tai kauraiset leivät. Asenteesi kuulostaa positiiviselta. Pidä siitä rennosti kiinni. Ja taistelua tämä välillä on meillä normaalipainoisillakin. Ja isoa nälkää ei saa nähdä! Tsemppiä!

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat