Kirjoitukset avainsanalla masennus

www.pixabay.com

Itselläni on ollut toistuva masennus ja huomaan taas kuukautisten aikaan olevani tavallista masentuneempi. Silloin oma tilanteeni alkaa aina näyttää toivottomalta ja alan helposti syyllistää itseäni siitä, että olen laittanut itseni tällaiseen tilanteeseen. Tilanteeseen, joka ei hetkessä korjaannu.

Omalla kohdallani masennus on ollut ennen ensimmäistä velkakierrettä. Silloin halusin ostaa kaikkea, mitä muutkin ostavat. Sitten olikin liikaa velkaa ja masennuin lisää siitä. Minun oli pakko laittaa velat ulosottoon, koska en enää jaksanut pohtia niitä. Siivosin ne tavallaan pois mielestäni tällä tavalla. Enkä avannut velkojien lähettämiä kirjeitä. Tavallaan niitä ei siis ollut. Ja minulla oli taas rahaa käytössäni. Opin elämään varojeni mukaan ja töitä tekemällä maksoin ulosottovelkani. Kun sain velat maksettua olin todella tyytyväinen itseeni. Se oli ihmeellistä, kun sai koko tilin ekaa kertaa kokonaan itselleen.

Sitten huomasinkin taas kituuttelevani pienellä palkallani. Lapset kasvoivat ja isommalta pojalta loppui lapsilisät ja elatustuet ja lukion käyminen oli hänellä vielä kesken. Palkkani ei riittänyt mihinkään muuhun kuin peruselämiseen.

Se on selvä, että jatkuva kituuttelu masentaa ja sitä kautta altistaa velaksi elämiselle. Kun kerran on mahdollista ostaa velaksi niin tottakai ihminen sen valitsee, jos se helpottaa elämää sillä hetkellä. Ja kyllähän se piristää masentunutta, kun voi lähteä lomamatkalle ja ylipäätään elää kerrankin niin kuin ne muutkin. Masennustila kummasti lievenee. Sairaalloiseen masennukseen en usko tämän kuitenkaan auttavan. Sairaalloiseen masennukseen tarvitaan yleensä lääkehoitoa ja pitkää terapiaa.

Ihmettelette varmaan, mistä johtuu, että juuri nyt olen taas enemmän huolissani tilanteestani. Se johtuu siitä, että pienemmän pojan lapsilisät loppuivat ja niinkin pieni summa kuin n. 150 eur/ kk on merkittävä summa pienituloiselle. Hassua että lapsilisät loppuvat juuri silloin, kun kulutus on suurimmillaan. Ensi vuonna loppuu elatustuet ja pojalla kuitenkin vielä lukio kesken. Mutta kyllä siitäkin selvitään. Täytyy vaan tottua, että on taas vähemmän rahaa käytössä.

Tänään palkkapäivänä maksoin taas kerran laskujani. Tällä kertaa laitoin säästötilille 50 eur. Maksan sillä myöhemmin pois pienintä velkaani. En ole saanut vielä tämän velan laskua. Mutta hoidan sen pois heti, kun se tulee. Siitä alkaa se velka lyhentyä nopeammin. Muutaman kuukauden päästä se on maksettu ja siirryn seuraavaan.

Velat lyhenevät hitaasti, mutta tämä antaa minulle toivoa siitä, että minä vielä selviän tästä. Samalla itselläni pysyy hallinnan tunne. Minä itse voin vaikuttaa, siihen miten tilanne etenee. Minä hallitsen omaa rahankäyttöäni.

Se, että hallinnan tunne säilyy itsellä lieventää veloista johtuvaa masennusta. Ja velat ovat mahdollistaneet minulle kaikkea sellaista, mitä en yhtään kadu. En siis kadu, että olen elänyt. Kituuttelua sen sijaan voisi jopa katua. Masennuksen kannalta on ollut parempi tehdä niin kuin olen tottunut tekemään. Minä itse tiedän, mikä minulle on parasta.

Oletko sinä huomannut itselläsi vastaavia masennuksen ja raha-asioiden yhteyksiä?

 

Kommentit (3)

Inka

Olen täysin samaa mieltä, että jatkuva kitkuttelu ja vähien rahojen kanssa eläminen masentaa. Näin koulutettuna ihmisenä tuntuu täysin järjettömälle esim. juuri hoitoalan palkkataso.

Vierailija

Pakko kommentoida tuota lausettasi "kyllähän se piristää masentunutta, kun voi lähteä lomamatkalle ja ylipäätään elää kerrankin niin kuin ne muutkin". Keitä ovat ne muut? Ei kaikki muut käy lomamatkoilla tai ostele sitä sun tätä. Aika monen muunkin taloudellinen tilanne on yhtä kituuttamista ja rahat riittävät peruselämiseen, jos kunnolla siihenkään. Keneen sinä vertaat? Ja kannattaako sitä verrata? Kuten itsekin sanoit, sinä itse tiedät, mikä sinulle on parasta. Onko sinulle parasta vaikkapa matkustelu velkarahalla silläkin uhalla, että kasvavat velat saattavat aiheuttaa myöhemmin masennusta ja taloudellista ahdinkoa vielä enemmän? Jos itse koet, että näin on paras niin sitten näin on. Velkaantumisen riskit ja seuraukset ovat sinulla niin hyvin tiedossa kokemustesi kautta, että tiedät kyllä miten toimia ja mikä on sinun itsesi kannalta kannattavinta. Jokainen tekee itse omat päätöksensä taloudellisten asioiden hoidossa ja elää päätöksiensä mukaisesti. Toki on tilanteita ja sellaisia pakollisia rahallisia menoja, joihin ei voi itse aina vaikuttaa ja velkaa voi joutua ottamaan, vaikka sitä ei haluaisi. Nämä totta kai ovat asia erikseen.

Itselläni ei ole varsinaisesti masennusta raha-asioiden suhteen. Rahat riittävät juurikin tuohon peruselämiseen. Ylimääräisiä osteluita tai matkustelua en harrasta, kun siihen ei ole varaa ja velkaa en halua niitä varten ottaa. Toki se harmittaa, kun ei pääse reissaamaan, vaikka haluja siihen olisi. Mutta ehkä vielä joskus saan säästettyä rahaa niin että pääsen vielä reissunkin päälle. Sitä odotellessa elän tavallista arkea pyrkien nauttimaan siitä! 

Tee sinä itsellesi sopivia taloudellisia päätöksiä, joiden seurauksena et joudu kärsimään masennuksesta!

Susan

Ihailen rohkeuttasi kirjoittaa tästä asiasta. Ja kirjoitat myös hyvin, tdkstiäsi on mukava lukea - vaikeasta aiheesta huolimatta. Voimia! Ei se raha onnea tuo, vaikka kyllä monia asioita varmasti helpottaa.

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Aika monella meistä on varmastikin joku masentunut läheinen. Suomessa on paljon masentuneita ihmisiä. Masennusta on monen tasoista. Aina sitä ei huomaa päällepäin. Monet kärsivät yksinään aivan turhaan, koska eivät kehtaa puhua vaivastaan kenellekään. Voi olla myös, että ihminen ei tunnista omaa pahaa oloaan masennukseksi.

Masentunut ihminen vetäytyy usein omiin oloihinsa. Hän ei jaksa ylläpitää läheisiä ihmissuhteitaan. Kuitenkin masentunut tarvitsisi juuri läheisten tukea ja apua. Ilman läheisiä masennus ja eristäytyneisyys yleensä pahenee.

Läheisen ihmisen masennus on raskasta. Huoli läheisestä voi kuormittaa hyvinkin paljon. Usein läheisen masennus herättää ristiriitaisia ja vaikeita tunteita. Paras ohje masentuneen läheiselle on, että alä lähde kaikkiin mielialoihin mukaan. Myöskään jokaiseen ahdistuksen ilmaisuun ei tarvitse reagoida tai yrittää keksiä ratkaisua. Tärkeintä on kertoa toisen olevan tärkeä itselle.

Masentunutta auttaa monesti pelkästään se, että hän tietää sinun välittävän. Varsinainen masennuksen hoito kuuluu terveydenhuollon ammattilaisille. Läheisten tehtäväksi jää kuitenkin usein pitää yllä masentuneen toivoa. Häntä voi muistuttaa, että hän saa tarvitsemaansa ja sopivaa hoitoa ja että masennuksesta voi toipua.

Läheisen on tärkeätä huolehtia omasta hyvinvoinnistaan ja jaksamisestaan. Jos itse uupuu, ei pysty tukemaan toista. On tärkeätä elää omaa elämäänsä. Käydä ulkona ja harrastuksissa jne. Elämästä saa edelleen nauttia, jos vain pystyy.

Moni masentunut ei halua kuormittaa läheisiään. Ei siis ole masentuneelta pois, jos huolehdit itsestäsi. Masentuneiden läheisille on myös olemassa tuki-ja vertaistoimintaa. Voi olla hyvä päästä keskustelemaan muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Lähde https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/mielenterveyden-h%C3%...

Tässä 10 vinkkiä, mistä masentuneet ovat kokeneet saaneensa apua:

  1. Ole läsnä ja tukena masentuneelle, mutta ymmärrä antaa tilaa.
  2. Älä lausu kliseitä, kuten " Ylös, ulos ja lenkille! Kyllä se päivä paistaa risukasaankin. Kyllä se siitä. Happihyppelylle ja mieli paranee!" Sano näin: " Jos kaipaat seuraa, ota yhteyttä. Pian nähdään taas. Haluaisitko tehdä jotain? Miten voit?"
  3. Lainaa lemmikkiä. Sopii elänrakkaille masentuneille.
  4. Lähetä kirje tai kortti.
  5. Hemmottele arkisesti, mutta älä lahjo.
  6. Halaa ja anna läheisyyttä, jos masentunut päästää lähelleen.
  7. Vie tuulettumaan vaikka elokuviin.
  8. Älä vaadi mitään, mutta ole olemassa toista varten. Muista kuitenkin, että masentunut läheinen ei ole koko elämäsi.
  9. Auta selviytymään arjessa: vie ruokaa, ole seurana julkisilla paikoilla, jää yökylään ja tiukan paikan tullen vie hakemaan apua.
  10. Ruoki. Siis tee ruokaa, kokkaa, herkuttele, pidä huolta, että sairasteleva syö.

Muista kuitenkin, että masennus on sairaus, jota ei paranneta parhaillakaan aikeilla. Välillä et voi piristää sairastavaa, vaikka kuinka yrittäisit. Lähde https://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/nain_autat_masentunutta_...

Itse olen kokenut parhaana apuna ihan vaan sen, että joku on jaksanut kuunnella minun ajatuksiani. Ja minähän tietenkään en juurikaan ole kuormittanut läheisiäni vaan olen hakenut ammattiapua.  Kolmen vuoden terapia on käytynä ja siitä olikin todella paljon hyötyä. Tällä hetkellä en tarvitse keskusteluapua.

Masennusta lisäävänä olen kokenut turhan syylistämisen joidenkin läheisteni ongelmista ja vaikeuksista. Masentunut ei ole jaksanut auttaa välillä edes itseään saatika sitten toisia. Masennustani ovat lisänneet myös joidenkin henkilöiden taholta saamani negatiivinen kiusaamiskohtelu. Nykyään en enää niinkään välitä heistä. Tiedän oman arvoni ihmisenä jne.

Ja tämän tarkoituksena ei ollut nyt masentaa tai syyllistää niitä henkilöitä, jotka tunnistavat ehkä lisänneensä minun masennustani. Mutta jos tunnistat itsesi, niin ehkä tämä laittaa sinut miettimään tarkemmin, miten kohdata masentunut ihminen lisäämättä hänen ahdistustaan. Ehkä et vain ole ymmärtänyt omassa käytöksessäsi olevan vikaa. Jatkossa osaat varmasti suhtautua ymmärtäväisemmin masentuneeseen ihmiseen.

Mitä apua sinä kaipaisit masentuneena? Ja mitä et todellakaan?

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

www.pixabay.com

Kysytkö koskaan itseltäsi, että miten sinä itse voit? Tämä olisi todella tärkeää itsestä huolehtimista ja välittämistä. Suosittelen pohtimaan omaa vointiasi ja mielentilaasi. Voit oppia jotain uutta itsestäsi. Joskus voi olla tarpeellista  pysähtyä pohtimaan, kuinka voisi suunnata kohti parempaa oloa. Jos sinulla on kaikki hyvin voit pohtia niitä asioita, joista olet kiitollinen ja iloinen. Voit myös pohtia, sitä mistä johtuu, että sinulla on kaikki hyvin.

"Hyvä mielenterveys koostuu monesta tekijästä. On oltava voimaa, vahvuutta, nopeutta, kestokykyä ja sisua. Näiden asioiden keskinäinen suhde voi vaihdella. Hyvä mielenterveys on monen tekijän summa ja jotkut näistä tekijöistä voivat olla vahvempia kuin toiset.

Yhteiskunnallisilla olosuhteilla on suuri merkitys mielenterveyttä ajatellen. Suotuisissa olosuhteissa voimavarat kasvavat. Epäsuotuisissa olosuhteissa niitä voi kulua enemmän kuin niiden luontainen uusiutumiskyky sallii. Yhteiskunnan oikeudenmukaisuus, vaikuttamismahdollisuudet ja ihmisoikeuksien kunnioittaminen tukevat mielenterveyttä.

Esimerkiksi taloudellinen tai sosiaalinen epätasa-arvo vaikuttavat voimakkaasti mielenterveyteen ja selviytymiseen. Köyhyys ja taloushuolet rasittavat mielenterveyttä. Epävarmoina aikoina tarvitaankin lisää tukea ja apua.

Mielenterveys ja fyysinen terveys kulkevat käsi kädessä ja vaikuttavat toisiinsa. Mielenterveys on olennaista niin ihmisen hyvinvoinnin kuin toimintakyvynkin kannalta. Mielenterveys luo perustaa nauttia elämästä, tuntea elämä mielekkääksi ja kokea itsensä arvostetuksi yhteisön jäseneksi. Mielenterveys on psyykkistä pääomaa."  Suomen Mielenterveysseura

Hyvää mielenterveyttä tukevat:

  1. Kyky ihmissuhteisiin, toisista välittäminen ja rakkaus
  2. Kyky ja halu vuorovaikutukseen ja tunteiden ilmaisemiseen
  3. Kyky työntekoon, sosiaaliseen osallistumiseen ja asianmukaiseen oman edun valvontaan
  4. Vaikeuksien kohdatessa keinoja niiden voittamiseksi
  5. Ahdistuksen riittävä hallinta, menetysten kohtaaminen ja valmius elämän muutoksiin
  6. Todellisuudentaju, jotta osaa erottaa oman ajatusmaailman ja ulkoisen todellisuuden vaikeissakin elämäntilanteissa ja stressissä
  7. Sosiaalinen itsenäisyys, identiteetti ja yksilöllinen luovuus
  8. Elämän merkityksellisyyden kokeminen

Itselleni mielenterveysasiat ovat melkein kuin koko elämä. Olen ammatiltani mielenterveystyöhön suuntautunut sairaanhoitaja ja työskentelen psykogeriatrisella osastolla. Olen itse ollut toistuvasti masentunut ja olen myös nähnyt läheisen mielenterveyden järkkyvän.

Minä kysyn usein itseltäni, että miten minä voin. Tällöin pyrin yleensä pohtimaan, että miten voisin parantaa omaa vointiani. Esim. tässä kuussa kävelyhaaste ja Koti kuntoon kuukaudessa haaste sopivat minulle täydellisesti tukemaan omaa mielenterveyttäni.

Pyrin pitämään itseni työkykyisenä mahdollisimman pitkään. Masennushan se taitaa olla edelleen se kaikkein suurin työkyvyttömyyden aiheuttaja Suomessa. Eikä teidän tarvitse olla minusta huolissanne. Sillä minähän voin todella hyvin. Paljon huonomminkin voisi olla. Koska itselläni menee suhteellisen hyvin, haluankin esim. tämän blogin avulla tukea muita, joilla ei mene yhtä hyvin. Koska huolehdin itsestäni, jaksan huolehtia muista.

Linkki Suomen Mielenterveysseuran sivuille https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/kuinka-voit

Miten sinä hoidat mielenterveyttäsi?

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Kuvat: www.pixabay.com

Itse sen olen kokenut. Siis masennuksen ja sen, että oireet lievittyvät liikunnan avulla. Masennukseni on ollut lievää ja minulla ei ole ollut siihen lääkitystä.

Masennuksen hoidossa liikunnalla on suuri merkitys. 2-3 h viikossa tunnin ajan kuntoileva saa liikunnasta nopeammin apua masennukseensa kuin lääkkeistä. Masennuslääkkeiden vaikutus saattaa näkyä vasta muutaman kuukauden päästä aloituksesta. 

Liikunnan ei tarvitse olla sen ihmeellisempää kuin että käy tekemässä tunnin kävelylenkin 2-3 kertaa viikossa. Siihen kykenee varmastikin suurin osa ihmisistä.

Itse koen että kuntosalilla käyminen lievittää omaa masennustani parhaiten. Minulle tulee hyvä mieli salilla treenaamisesta ja koen olevani vahvempi kun käyn salilla. Sekä henkisesti että fyysisesti. Pidemmät tauot huomaan heti kokonaisvaltaisesti itsessäni. Tällöin masennus yleensä pahenee.

Myös joogaamisesta saa samankaltaista tunnetta. Ei ole niin masentunut olo, kun huomaa jaksavansa koko ajan paremmin ja kroppa toimii.

Liikkumattomuus on ihmiselle pahaksi. Ihmiset istuvat liikaa. Liikkumaton ihminen voi huonosti.

Jos olet masentunut niin kokeile liikunnan vaikutusta. Suosittelen sitä sinulle. Huomaat vaikutuksen nopeasti. 

 

Kommentit (0)

Kommentit julkaistaan hyväksynnän jälkeen.

Seuraa 

Elämän keskivaiheilla blogissa pohditaan kaikkea maan ja taivaan väliltä, mitkä liittyvät omaan elämääni. Olen tällä hetkellä elämän muutosvaiheessa, jossa lapset eivät enää ole pieniä, vaan molemmat jo opiskelijoita, joista toinen ei asu enää kotona. Haluan elää laadukasta ja monipuolista aikuisen naisen elämää. Tule seuraamaan elämääni. <3

Blogiarkisto

2018
Toukokuu
Huhtikuu

Kategoriat