Kirjoitukset avainsanalla #kesälenkkeily #juoksulenkki #helle

Kesäinen päivä, aurinko paistaa kauniisti, miten ihana onkaa lähteä lenkille! Tämä voi kuulostaa houkuttelevalle, varsinkin jos vertaat juoksemista lumisilla teillä ja pakkasessa. Molemmissa olosuhteissa on omat hyvät ja huonot puolensa. Tässä kirjoituksessa keskitytään helteellä lenkkeilyyn. Palataan kylmien olosuhteiden erityispiirteisiin, kun asia tulee ajankohtaisemmaksi.

Lämpöasteiden kivutessa yli +20 asteen, ja varsinkin hellenrajan, +25 jälkeen sään vaikutukset alkavat tuntua elimistössämme. Kuumalla säällä nesteytyksen merkitys korostuu, vaikka vain istuskelisit. Normaalitilassa ihminen hikoilee puolesta litrasta litraan nestettä vuorokaudessa. Raskaan urheilusuorituksen aikana tuo määrä voi jopa kaksinkertaistua. Samalla kehosta poistuu myös lämpöenergiaa sekä jonkun verran kivennäisaineita, erityisesti natriumia. Helteellä onkin tärkeää kiinnittää huomiota nesteen määrän lisäksi myös siihen mitä juo. Pelkkä vesi ei välttämättä riitä. Nesteeen mukana olisi tärkeää saada natriumia ja hiilihydraatteja ylläpitääksesi terveyttäsi ja lisäämällä  suorituskykyäsi!  Erityisesti kestävyyssuorituksissa, eli yli tunnin kestävillä lenkeillä.

 Neste- ja natriumvaje voi aiheuttaa heikotusta, kramppeja ja vatsavaivoja. Lämmönsäätelyn pettäessä helteellä voit tuntea myös vilua. Nestettä tulisi helteellä nauttia säännöllisin väliajoin  jo ennen suoritusta ja hyvissä ajoin ennen kuin tunnet janontunnetta. Erityisesti pitkiin suorituksiin tulisi valmistautua jo ennakkoon nauttimalla nestettä. (Tapahtumaan valmistaumisesta tarkemmin myöhemmissä kirjoituksissa) Myös suorituksen aikana tulisi hörppäillä vettä säännöllisesti. Mikäli alat tuntea jo edelläkuvailtuja nestevajeen oireita - et todennäköisesti enää pysty korjaamaan tilannetta suorituksen aikana. Neste ei enää imeydy eikä mahdollisista energiageeleistä ole enää liian myöhään nautittuna välttämättä apua. Myös nesteen imeytyminen ei enää onnistu ja vesi jää "hölsykään" mahaan. Sen vuoksi en turhaan toista itseäni sanomalla vielä kerran: juo "koko ajan" - aloita myös mahdollinen lisäenergian ottaminen hyvissä ajoin! Ensimmäinen energiageeli jo juuri ennen lähtöä. Muista että lisäenergian nauttiminen pidemmissä harjoituksissa/lenkeillä on yhtä oleellista kuin jos olisit lähdössä johonkin tapahtumaan!

Vaatetukseen heltellä tulisi myös luonnollisesti kiinnittää myös huomoita. Älä ylipukeudu. Muista, että myös materiaaleissa on eroja! Kaikki "urheilumateriaalit" eivät todellakaan ole yhtä hengittäviä. Laatuerot voivat olla todella suuria! Valitse yllesi kevyttä hengittävää ja kenties olkapäät peittävä pusero - olkapäät palavat usein herkäsi! Niin - eli muista myös aurinkosuoja reilulla kertoimella! Liikkuessa aurinko ottaa kuin huomaamatta ja voi olla vaarallinen! Mahdollisessa pienessä ilmavirrassa et huomaa auringon kuumuutta välttämättä. Suojaa pääsi! Valitse hengittävä, vaalea huivi tai lippis. Erityisesti pää on herkkä auringon vaikutuksille; voit tuntea sekavuutta, heikkotusta, päänsärkyä ja pitkään suorassa auringon paahteessa oleskelu yhdistettynä kuormittavaan liikuntaan voi olla jopa hengenvaarallista! Mikäli olet "kramppiherkkä" voit hyötyä hengittävistä kompressiosukista, jotka antavat napakan tuen pohkeillesi. Vaatetuksesta olikin jo vähän juttua aiemmassa kirjoituksessa. 

Paras suoja helteelle on ehkä ajankohdan valitseminen jos se on mahdollista! Eli mikäli kyseessä on normaali lenkki, etkä ole osallistumassa tapahtumaan, kannustan sinua lenkkeilemään joko varhain aamulla ennen kuin aurinko paahtaa liian kuumasti tai illalla auringon lämmön laskiessa. Toki jos valmistaudut tapahtumaan joka on ajankohtana jolloin sää saattaa olla kuuma, on hyvä myös harjoitella haastavissakin olosuhteissa, niin osaat varautua tilanteeseen ja tiedät mahdollisesti kuinka kehosi reagoi. 

Nautitaan auringosta - muistetaan oikea nesteytys - turvallisia kesä lenkkejä sinulle ! 

Ensi viikon kirjoituksessa la 28.7 voisin kertoa mitä muuta voit tehdä jos haluat korvata pitkän juoksulenkin kesällä :) 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Alkuviikosta: Ajatuksia elämästä, ajanhallinnasta, elämänmuutoksesta, matkailusta sekä koiramaisesta arjestani. Viikon toisessa kirjoituksessa perehdytään  polkujuoksuun ja sen oheisharjoitteisiin sekä muuhun kuntoiluun ja hyvinvointiin.   Unelmia - ei vain haaveltavaksi vaan ajatuksella - One Life - make your Dreams come true <3

Blogiarkisto

Kategoriat