ja läksyni oppinut.

Hmm. Vähän mietin miten tämän kirjoittaisin, sillä tiedän että olen suututtanut osan teistä taannoisella postauksellani. On kulunut neljä vuotta blogini aloittamisesta ja ensimmäistä kertaa sain teiltä kunnon palautteen, kiitos siis kommenteista ja palautteista. Niihin en tosin halunnut enää vastailla, sillä jos suututin teidät kirjoituksellani, niin tuntui että jokaisella kommentilla ammun vain itseäni enemmän jalkaan. Tämä on totta kai tämän työn toinen puoli, mutta en ehkä ollut varautunut ihan näin kovaan kritiikkiin tämän asian tiimoilta

 

Yleensä puntaroin monta asiaa hyvinkin tarkkaan, että mistä kirjoitan. Ennen varsinkin pidin kaiken henkilökohtaisen poissa blogista, nyt ehkä olen hivenen avoimempi elämästäni ja mielipiteistäni ja niin haluan myös jatkaa. Ihan avoimella mielellä haluan kertoa niistä asioista, jotka oikeasti kiinnostavat minua sekä haluan myös että persoonani paistaa läpi. Siihen kiiltokuvablogiin jona blogini aloitin, en halua palata, se tylsistyttäisi minut ja varmaankin myös teidät.

 

Olen ihan oikea ihminen, joka mokaa niin kuin kaikki muutkin, niin kuin sinä ja minä.  Moni bloggaaja jättää mielellään tämän tyyppiset jutut blogistaan pois pelätessään kritiikkiä ja se on minusta ihan todella järkevää. Sitä negaa löytyy tästä maailmasta jo muutenkin, niin jos sen voi jollain tavalla ehkäistä niin parempi niin. Itse olen jättänyt monta juttua kirjoittamatta kun olen huomannut, miten ihan pikkuiset asiatkin saattavat ärsyttää joitakin ihmisiä. Esimerkiksi se, että ostan hivenen kalliimpia kynttilöitä kuin joku muu. Kuulostaa hassulle, mutta olen saanut myös ihan jo pelkästään palautetta siitä.

 

Blogissa näkyy vain yksi osa elämääni, niin en halua että yksi postaus leimaa minut tietynlaiseksi. Toivon kumminkin että ymmärrätte että tämä oli yksi kirjoitus satojen joukossa. Tiesin että aihe on arka, mutta siltikään en osannut kuvitella että loukkaisin teitä noin paljoa.  Tämä oli siis hyvä opetus kaikin puolin. Olen siis todella pahoillani, että loukkasin teitä asialla.

 

Tästä oppineena, pidän nämä asiat poissa blogistani. Jos haluatte puhua kanssani, niin näen teidät enemmän kuin mielelläni kasvotusten vaikka kahvin tai teen merkeissä.  Mailisuohon en haluaisi mennä, sillä en kerta kaikkiaan ehdi vastata niihin kunnolla kun aikani on kumminkin rajallinen. Olen päivisin töissä, joten en ehdi blogijuttujani tehdä päiväsaikaan, joten sen takia esimerkiksi kommentit julkaisen silloin kun minulla on siihen aikaa. Se että jätin muutaman kommentin julkaisematta johtui ihan siitä syystä, että ne olivat asiattomia. Muutoin julkaisin kaikki kommentit mitä sain. En pelkää kritiikkiä ollenkaan, ja tämän kaltaisista asioista on mielestäni hyvä kuulla keskustelua niin puolesta ja vastaan. Blogini on avoin ja niin on myös sen kommentointiosio, ja hyvään keskusteluun kuuluu aina koko mielipiteiden kirjo, joten minulla ei ole minkäänlaista tahtotilaa sensuroida kenenkään mielipiteitä.

 

Jos haluatte tavata minut, niin se käy minulle paremmin kuin hyvin. Pyydän mielelläni henkilökohtaisesti anteeksi ja kuulen myös palautteen teiltä mieluiten ihan kasvotusten. Voin myös mielelläni puhua puhelimessa ja pyytää anteeksi sitä kautta jos se on teille helpompaa.

 

Anteeksi – toivottavasti voimme jatkaa tästä asiasta eteenpäin vähän paremmin mielin.

 

 

Kommentit (41)

Vierailija

Tietyt asiat kirvoittavat kritiikkiä herkemmin ja huomasin kommentteja lukiessa su-iltana, että tämä oli yksi niistä. Minä en siitä mieltäni pahoittanut. Niin paljon kun eläimiä rakastankin, en jaksa kuitenkaan moralisoida, jos joku haluaa turkiksia käyttää. Tuon kirjoituksen jälkeen, mietin mikä olisi sellainen asia, joka saisi minut niin kovin suuttumaan, että lopettaisin jonkun blogin lukemisen. En sellaista asiaa keksinyt.. Ikä tuo suvaitsevaisuutta enkä halua toisten elämää arvostella, kun kukaan ihminen maailmassa ei kuitenkaan ole täydellinen. Jatka samaan malliin, minä ainakin pysyn lukijanasi :) - Merja

Avec Sofie
Liittynyt5.8.2013

Heippa,

näin homasin myös minä. Minä olen myös hyvin läinrakas omasta mielestäni ja minulla on muutama ystävä jotka suorastaan inhoavat eläimiä, ja varsinkin minulle niin rakkaita koiria. Se on minulle ihan fine, kaikilla kun on omat mielipiteet :)

Nämä asiat ovat herättävät suuria tunteita, niin pakostikin tulee yhteentörmäyksiä. En vain osannut odottaa tätä.

Olen nykyään todella suvaitsevainen ja luotan siihen että jokainen tekee sellaisia päätöksiä jotka tekevät onnelliseksi. Itse en vain jaksa laittaa energiaani negatiivisten asioiden ympärille joten annan jokaisen elää omaa elämää ja toivon että muut antavat myös minun elää omaani.

kiitos <3

Vierailija

Kyllä, ihan me kaikki tehdään toisinaan inhimillisiä erehdyksiä ja virheitä, otamme niistä opiksemme ja jatkamme pää pystyssä eteenpäin! Ihanaa kevättä sinulle Sofie :)

Avec Sofie
Liittynyt5.8.2013

Pitää mokata ja joskus ihan kunnolla, että oppii. Virheitä ei saisi koskaan pelätä :)

Kiitos samoin :)

Vierailija

Minun on pakko ihmetellä miksi sinun pitää pyytää anteeksi omia mielipiteitäsi ihmisiltä, joiden mielipiteet eivät ole yhteneväisiä omiesi kanssa. Pitäähän ihmisten kestää se, että emme kaikki pukeudu punaiseen villapaitaan ja syö eloveenaa aamupalaksi. Kaikki eivät tee täsmälleen samoja valintoja elämässään, enkä ymmärrä miksi joidenkin ihmisten on vaikea sitä hyväksyä. Ja kyllä, eläinten huono kohtelu on tuomittavaa, niin on moni muukin tässä maailmassa tapahtuva asia.

Voivatko nämä mielensä pahoittajat todellakin käsi sydämellä vakuuttaa, että heidän omat valintansa eivät vahingoita ketään tai mitään? Tuleeko aamuisin lipiteltyä kahvia? Onko se reilusti tuotettua? Tuleeko syötyä suklaata? Onko se reilua? Ethän käytä tuotteita, jotka on rahdattu valtamerien takaa? Tutkitusti nykyinen meriliikenne vahingoittaa merenasukkeja. Ja niin edelleen... Vai onko se niin, että ne omat "pahat" valinnat ovat hyväksytympiä kuin toisten?

-Tuulevi

Avec Sofie
Liittynyt5.8.2013

Heippa,

pyydän lähinnä anteeksi postaustani. En julkaisisi sitä jos olisin tiennyt miten ihmiset ottavat sen vastaan. Moni bloggaaja käyttää varmaankin turkikisa, mutta ei niitä blogeissa näytetä juuri tällaisen vastaanoton pelossa.

Itselläni ei ole aikaa miettiä muiden tekemisiä. Jos joku asia tekee jonkun onnelliseksi, niin hyvä niin. Itse yritän tässä olla samalla tavalla, elää niin että voin mennä joka ilta nukkumaan hyvällä mielellä ja odottaa seuraavaa aamua valoisin ajatuksin.

Ymmärrän pintin suklaasta, kahvista, tonnikaloista ja kosmetiikasta. Turkisasiat ovt vain arkaaihe kun kotoa löytyy pupu ja se lapsuuden parasystävä oli poni.

En ota näitä kommentteja henkilökohtaisesti, sillä nämä ovat jokaisen henkilökohtaisia mielipiteitä ja niistä kun ei voi kiistellä :)

Vierailija

Hyvä että ymmärrät hävetä. Lopetan blogisi lukemisen. Ei, en ole nuori, kateellinen, ymmärtämätön, kettutyttö tai ituhippi. 

Vierailija

Pidän itseäni vahvasti vihreänä ajattelijana, jonka sydäntä lähellä ovat yhtä lailla eläintenoikeudet kuin ympäristö ja ilmasto. Silti, olen tällä hetkellä sekasyöjä ja omistan nahkalaukun sekä nahkakengät. Turkista en voisi koskaan kuvitella laittavani päälle, mutten tosiaan tiedä, kuinka suuri ero sillä on nahkatuotteisiin. En ole asiantuntija tässä asiassa, mutta kuvittelisin, että ero on juuri siinä, että turkiseläimet kasvatetaan alusta asti turkiksiksi, kun taas nahka saadaan ikään kuin sivutuotteena. Itse olen perustellut nahkatuotteiden käytön sillä, että ostan mielummin jotain kestävämpää, joka oikein pidettynä säilyy, jopa vuosikymmeniä, kuin ostaisin kerran vuodessa esimerkiksi uudet tekonahkaiset kengät.

Oli miten oli, tämä on oma näkemykseni asiaan. Jokaisella meistä on toki oikeus ilmaista mielipiteensä, se on sananvapauden hienous. Sinä teit sen esittelemällä uuden turkiksesi, monet kommentoijat taas tuomitsemalla turkikset. Arvopohjaiset asiat kirvoittavat aina kritiikkiä, mutta silti on mielestäni surullista, että omaa näkemystään ei voi esittää asiallisesti ja perustellen. Arvostan elettäsi pyytää anteeksi edellistä postausta, mutta toisaalta olen myös sitä mieltä, että sinulla on myös oikeus mielipiteeseesi. Mielestäni turkispostauksesi ei ollut milläänlailla provosoiva, joten jos joku haluaa asiasta loukkaantua ja lopettaa blogisi lukemisen, niin se on toki kurjaa.

Pohdin myös itse, mitä sinun tulisi sanoa, jotta toteaisin etten pysty enää lukemaan blogiasi ja täytyy sanoa, etten itsekään keksi sellaista aihetta. Ikävää, jos joku näin koki. Tsemppiä tämän kaiken keskelle, äläkä ota tätä asiaa liian raskaasti. Netissä on liiankin helppo haukkua ja tuomita anonyymisti.

Noora

 

Vierailija

Mielestäni sinun ei tarvitse pyydellä anteeksi omia mielipiteitäsi ja voit seisoa pää pystyssä omien aatteittesi takana. Itse en niinkään ärsyyntynyt päätöksestäsi ostaa uusi turkki, lähinnä ihmetystä herätti tapasi puolustella päätöstäsi hieman lapsellisin argumentein kommenttiboksissa. Jos kannatat turkiksia ja koet että voit niitä ylpeänä käyttää välittämättä muiden mielipiteistä, ei sinun tulisi täälläkään pyydellä anteeksi tekemisiäsi. Mielipiteitä on yhtä monta kuin meitä lukijoita, jokaisella omansa omilla pienillä vivahteillaan. On mahdotonta yrittää miellyttää kaikkia, eikä tarvitsekaan. Itse luen monia blogeja ja sinun blogisi on ehdoton suosikkini. Jatkan lukemista, vaikka en välttämättä ole aina kaikista mahdollisista asioista täysin samaa mieltä kanssasi, sehän olisi ihan älytöntä.

Vierailija

Hei Sofie!

Pidä vaan pää pystyssä ja hyvin sä vedät! Kiitos hyvästä blogista pupuineen karvoineen päivineen. 

Elina

Vierailija

En taida itse oikein hahmottaa, miksi turkispostauksestasi provosoiduttiin niin kovasti. En siis ymmärrä, miksi turkiksista on tehty niin valtava asia verrattuna moneen muuhun asiaan, missä luontoa ei myöskään kunnioiteta (broilerin tehotuotanto, angora, tonnikalan tehokalastus jne.). Minusta on itse asiassa suorastaan sääli, että Suomessa ei meinaa kadulla uskaltaa aidossa turkiksessa kulkea, oli se sitten vaikka peritty tai second hand -ostos. Kyllä, uuden turkin ostaminen ei liene kaikkein eettisin valinta, mutta suurin osa meistä tekee jatkuvasti enemmän tai vähemmän luontoa kuluttavia/eettisesti arveluttavia/eläimille kärsimystä aiheuttavia valintoja, joko tiedostamattaan tai taustat tunnistaen, joten ei täällä kukaan voi noista toisten yläpuolelle arvostelemaan. Yhtä ihmistä syyllistämällä ei myöskään tällaisessa asiassa saada mitään kestävämpiä ratkaisuja aikaiseksi.

Minä en edes kiinnittänyt mitään erityistä huomiota postaukseesi, luin sen kyllä. Lapsuudenkotonani oli kymmeniä kaneja kotieläiminä oikein hyvissä oloissa maatilalla, söimme niitä ja niistä tehtiin parit hatut ja hanskat. Jos olisin ollut vanhempi, niin olisin varmaan halunnut niistä myös turkin. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia, vaikka jollain se turkis olisikin päällään. Mielestäni sinun ei kannata välittää toisten vahvoista mielipiteistä tähän asiaan. On niin harmi nykyään, kun joitain blogitekstejä luetaan sanasta sanaan ja loput tulkitaan rivien välistä - kirjoittajan on oltava ylivarovainen, jolloin blogitekstien perusidea häviää. Tsemppiä sinne, ymmärrän harmisi, vaikka mielestäni sinulla ei ole yhtään mitään pahoiteltavaa!

Vierailija

Harvemmin tulee kommentoitua mihinkään blogeihin, mutta nyt tuli fiilis kirjoittaa. Erittäin mielenkiintoisia kannanottoja on kyllä turkispostaukseen tullut. Suurin osa lukemistani blogeista edustavat nuorempaa ikäluokkaa ja siten nuorempaa lukijakuntaa, eikä niissä välttämättä herää tällaisia keskusteluja. Toki tuon postauksen kommenttilootaan mahtuu myös niitä nk. aivopierujakin. Mielestäni oli hyvä, että postauksen teit, vaikka siitä aiheutunut viestiryöppy ei varmasti ole kivaa. En kyllä ymmärrä, miksi joku lopettaa blogin lukemisen yhden postauksen takia, mutta se sallitakoon heille. Vertaan tätä esim. siihen, että näiden ihmisten tulisi myös lopettaa sellaisissa kaupoissa käynti, jotka myyvät turkiksia (varmaan vaikka esim. Stockmann?) Ihan kuin kaupoissa, niin myös täälläkin olisi varmasti heille paljon muuta "hyvää" luettavaa. Tai lopettaa lehden lukeminen, joka on joskus käyttänyt kuvissa tai mainoksissa aitoja turkiksia.

Syy, miksi halusin kommentoida, on se, että minusta on tosi hienoa, että olet valmis keskustelemaan lukijoiden kanssa puhelimitse tai kasvotusten näistä asioista lisää. Luulenpa vaan, että ehkä noin 10% näistä kommentoijoista olisi siihen valmis. Helpompi on kuitenkin vain viskata kommentilla, että hyi sinua Sohvi.

Itse en turkiksia omista, enkä varmaan ostaisikaan, mutta en tuomitse niiden käyttäjiä, vaikka minua kyllä suuresti ahdistaa eläinaktivistien kuvaamat videot turkistarhauksilta. Mutta ihan yhtälailla inhottaa pikku possut, joita liukuhihnalla joulukinkuiksi tehdään. Niin ja se emakkoparka, joka makaa 1mx1m aitauksessa, eikä mahdu edes kääntymään. Äidilläni on hieno kettuhattu ja ketunkarvareuna takin hupussa, mutta ne onkin teetetty itse metsästetystä ketusta. Siinä ei ole minusta mitään väärää, ja sellaista turkista voisin pitää aivan hyvin ilman huonoa omaa tuntoa. Sen ketun surmaamiseen on ollut metsästyslupa ja se on saanut viettää elämänsä vapaana luonnossa. En tiedä metsästyksestä juurikaan, mutta syystä niitä ilmeisesti täytyy "harventaa". Tällaista mahdollisuutta ei tietty kaikilla ole, mutta olisihan maailma parempi paikka tämän asian osalta, jos turkiksia valmistettaisiin vain metsästyksen "sivutuotteena", sen verran kuin niitä on lupa kunakin vuonna metsästää.. Tämä nyt oli vain tällainen ajatus.

Tsemppiä Sohvi!

Vierailija

No jo on noussut meteli, kaikki ihan romahtelee. Jokaisella lukijalla on toki oikeus mielipiteeseensä, mutta sama oikeus on myös bloggarilla itsellään, haloo! Ehkä lukijoilla on ollut liian idealistinen kuva sinusta kirjoittajana, ja nyt se mielikuva meni rikki? Mun mielestä postauksia on paljon mukavampi lukea, kun tuntuu että niiden kirjoittaja on oikea epätäydellinen ihminen eikä kaikkia miellyttävä robotti. Kiitos siitä, että herätit ihmisten tunteita! Omaan blogikulutukseen puputakkipostaus ei kyllä vaikuttanut millään lailla. Varmaan ihan kivan näköinen, mut ei olis mun juttu ;)

Vierailija

Minusta sinulla ei olisi ollut mitään anteeksipyydettävää. Se, että jotkut ottavat nokkiinsa toisten erillaisista valinnoista, on heidän ongelmansa, ei sinun. Mitäs siitä, jos menetät muutaman lukijan, you are better off without them! Suvaitsevainen ihminen ei tyrkytä omia mielipiteitään ja valintojaan ja loukkaannu lapsellisesti, jos joku toinen valitsee toisin.

Suomalaisissa on sitä vikaa, että erillainen ei saa olla, kaikkien pitää olla samasta muotista. Ja sitten koetaan oikeutetuksi saarnata toisten valinnoista, ja ollaan muka niin moraalisesti toisten yläpuolella.

Itse ainakin toivoisin näkeväni kuvia uudesta turkiksesta päälläsi. Älä siis ala mielistelemään lukijoitasi vaan julkaise, mitä itse tahdot.

Vierailija

Ihminen joka ei tee virheitä ei tavallisesti tee muutakaan. - William Magee

Keskustelu aiheesta on varmasti ollut arvokasta ja laittanut monen miettimään asiaa omallakin kohdallaan. Tarkoitan omia kulutusvalintojaan ylipäänsä. Toivottavasti sinun ei tarvitse (jatkossakaan) piilottaa itsestäsi liikaa lukijoilta - mutta pääasia, ettei itseltäsi ainakaan. Virheiden pelko kun voi kaventaa elämää kurjasti. Hyvää kevättä sinulle, valoisaa mieltä ja kohti uusia haasteita! Kiitos aidonmakuisesta blogistasi :)

http://tallessamaailma.blogspot.fi

Vierailija

Arvasin että tästä se meteli nousee. Jos kukaan on koskaan käynyt esim. Italiassa tai Ranskassa ruokakaupassa, niin on huomannut että lihatiskistä myydään samaan tahtiin kokonaisia kaneja kuin meillä jauhelihaa. Ja jossain se meidänkin jauhelihan karva on... Pupu on vaan niin söpö kommentoitavaksi. Tsemppiä Sophie, älä tästä yöunia menetä! T. Hansu

Vierailija

Arvasin että tästä se meteli nousee. Jos kukaan on koskaan käynyt esim. Italiassa tai Ranskassa ruokakaupassa, niin on huomannut että lihatiskistä myydään samaan tahtiin kokonaisia kaneja kuin meillä jauhelihaa. Ja jossain se meidänkin jauhelihan karva on... Pupu on vaan niin söpö kommentoitavaksi. Tsemppiä Sophie, älä tästä yöunia menetä! T. Hansu

Vierailija

Nyt sopis kyllä sanoa että kärpäsestä on tehty härkänen!  Ihmetyttää kovasti että monella on tarve ilmottaa lopettavansa blogin lukemisen (joskin osa selvästi palannut lukemaan sitä koska kommentoivat täällä :D). Harmittaa puolestasi, että ihmiset eivät ole kykeneviä keskusteluun vaan hyökkäävät ja hylkäävät. Niinkuin sanoit, olisi tylsää jos kirjoittaisit vain uusista kynttilöistä tai kynsilakasta, ei aihetta pidä vältellä sen pelossa että joku pahoittaa mielensä! Niitä riittää... Olet rohkea kun ehdotat tapaamista. Mutta jos ei oo pokkaa kommentoida edes nimimerkillä niiin tuskin viitsivät kasvotustenkaan. Huoh,  mä voisin pöyristellä tätä ikuisuuden, melkeen haluisin tuntea jonkun nettikirjoittelun ammattilaisvalittajan että voisin ees yrittää ymmärtää. Tai sitten en :) Monesti oon miettiny että blogia vois olla kiva kirjoittaa, mutta mut ois varmaan viikossa laulettu suohon, poltettu kiirastulessa ja haukuttu vauva.fi:ssä että oon kerta toisensa  jälkeen hylännyt ajatuksen! Reipasta viikonjatkoa ja pidä pää pystyssä, myös kaunis turkis ylläsi! 

Laala

Vierailija
Vierailija

Hyvä että ymmärrät hävetä. Lopetan blogisi lukemisen. Ei, en ole nuori, kateellinen, ymmärtämätön, kettutyttö tai ituhippi. 

 

no "vanhaksi" kommenttisi oli kyllä aika typerä ja lapsellinen.

 

Vierailija

Tsemppiä Sofie! Vaikka eläinrakas olenkin enkä itse tykkää turkiksista, en ymmärrä miksi pitäisi lähteä moralisoimaan sillä jos joku tykkää. Hyvä että kirjoitat rehellisesti asioista ja toivottavasti teet niin jatkossakin.

Vierailija

Olet rohkea kun otit aran aiheen esille blogissasi! Toivottavasti myrsky laantuu pian ja voit jatkaa eteenpäin tarvitsematta jatkossa pyytää anteeksi jokaista postausta ja kynttiläostosta. Tykkään hurjasti ruoka- ja matkavinkeistä blogissasi ja aion jatkaa seuraamista! Tsemppiä!! :)

Vierailija

Jahas...tämmöstä. Juups, että jokainen, joka tietää kaikkien ostamiensa tuotteiden toimitusketjun täydellisen eettisen polun, nostakoon kätensä ylös. Kaunishan tuo takki oli...saattaapi mennä jopa äidiltä tyttärelle...samaa ei varmaankaa voi todeta 'hiki' tehtailla tehdyistä vaatteista...eli Tsemppiäääää! Ethän kaiva tästä itsellesi liian syvää kuoppaa...

Vierailija

En voi olla puuttumatta keskusteluun minäkin, vaikka blogisi ei minulle hirveän tuttu olekaan. Postauksesi sai varmasti niin paljon rähinää aikaan, koska kyseessä oli pupunen: pieni, suloinen, valkoinen, viaton, lapsuuden suosikki. Lukijoiden reaktiot tuskin olisivat olleet samat, jos olisit kirjoittanut vaikka käärmeennahkalaukusta, tai krokottiilin nahasta tehdyistä kengistä. Se vaan sattuu olemaan niin, että pupu on hellyyttävä ja ihana, ja sydämestä vihlaisee enemmän kun sellainen eläin kärsii verrattuna usein iljettäviksi miellettäviin matelijoihin ym.. Postaus oli aiheena todella herkullinen jokaiselle turkistarhausta vastustavalle, tai oikeastaan kenelle tahansa. Uskon kuitenkin, että ainakin osa näiden kommenttien kirjoittajista ilomielin popsii esim. leivoksia, karamelleja tms. joihin on käytetty hyvinkin onnettomien kanojen munia, tai sikaraukkojen nahoista ja sisälmyksistä tehtyä liivatetta. 

En pidä turkistarhausta mitenkään hyvänä juttuna, ja tuskin laittaisin vastaavaa takkia päälleni. Mielestäni suuri osa kommenteista olivat kuitenkin asiattomia, suoria hyökkäyksiä, joiden ainoa funktio oli loukata SINUA. Luulisi, että jos todella eläimistä välittää ja kantaa huolta, niin parempi strategia olisi kertoa ja valistaa sinua siitä, miksi turkistarhaus on huono juttu (ei sen puoleen ettet ehkä sitä jo tietäisikin, mutta noin periaatteena;-). 

Olen samaa mieltä kuin kommentoija yllä: mitä väliä jos menetät muutaman lukijan, joiden toive on sinua loukata. You're much better without them... 

Tsemppiä!

Vierailija

Johan on mylly. Selasin äsken blogiasi tämän postaukse nähtyäni enkä edes heti tajunnut, mistä postauksesta on kyse.

Toivottavasti et pahoittanut mieltäsi tästä kauheasti. Minusta ihmisten reaktiot ovat olleet todella typeriä. Turkikset nyt vain sattuvat olemaan sellainen asia, joka herättää ihmisten oikeudentajun... juu samat ihmiset vetelevät sikanautaa, muskelibroileria ja ostelevat ulkomaista tuotetta ihan mukisematta. Minusta mitä tahansa näistä asioista voisi moralisoida ja kauhistella. Ja yhdelläkään lukijalla tuskin on siihen varaa. Hyper-ekologiset vegaanitkin tekevät taatusti silloin tällöin päätöksiä, jotka ovat epäilyttäviä moraalisesti. Yksi lento ja reppureissu Aasiaan ja se on siinä. Ei kukaan voi elää niin ettei toimisi jollain osa-alueella tavalla, jonka olisi voinut tehdä ekologisemmin tai moraalisesti paremmin. Varsinkin vaatteiden suhteen, kuinka moni voi sanoa että ei koskaan ole ostanut vaatetta jonka alkuperää ei tiedä?

Niin ja nimenomaan tää lihansyönti. Itse oon miettinyt aloittavani metsästyksen jonain päivänä, ihan siksi että kestäisin katsoa silmiin sitä totuutta että liha lautasella on joskus ollut eläin. Syön kyllä itsekin sitä sikanautaa, kylläkin melko harvoin, mutta olisihan se minusta parempi syödä villinä eläneen riistan lihaa. :) Metsästys ja myös turkikset ovat tosi luonnollinen asia ihmisen historiassa. Se on vaan päässyt tuoreelta sukupolvelta unohtumaan. (Ja hei, mä oon 23, kuulostin nyt tosi vanhalta.:D)

-Elina

Vierailija

En seuraa blogiasi, mutta tämän katsoin. Haluan vain sanoa muutaman sanan:- angora,kahvi,kaakao, timantit,muovi, H&M, meikit, hiustenpidennykset, hiilidioksidipäästöt, Ganges, valaat ja delfiinit, muovi valtamerissä,Pohjois-Korea,kovapuu kalusteet.......siis loputon suo ihmisoikeus asioissa, luonnonsuojelussa ja eläinten oikeuksissa.

Elä pyydä anteeksi,ei ole mtn pyydettävää. Itse en pidä turkiksia kun ei ole ollut tarvetta, mutta teen muuta "syntiä".

Vierailija

Luen blogiasi säännöllisesti ja piti nyt tulla kommentoimaan asian tiimoilta: sulka pystyyn ja hymyä huulille! Tekopyhiä lukijoita jotka ovat epävarmoja itsestään eivätkä osaa kanavoida tunteitaan tai mielipiteitään paremmin riittää varmasti. Myös heillä on mahdollisuus pitää omaa blogia tai julkaista mielipiteitään, go for it, mutta kun joukko hyökkää Sohvimme kimppuun joka rohkeasti a) pitää blogia ja b)kirjoittaa myös "ei-niin-kiiltokuvamaisista, henkilökohtaisista aiheista, paljastaen itseään henkilönä, pyytäisin näitä raukkamaisia lukijoita katsomaan peiliin ja miettimään parantuiko maailma herjaamalla Sohvimme artikkelia, vai oliko kyse vaan kateellisten tekopyhästä kommentoinnista ja jopa kiusaamisesta? Kiitos upeasta blogistasi, toivon etta jatkat samaan malliin!-SD-

Vierailija

Noniin, jos moni lukijoistasi lopetti blogisi lukemisen niin minun täytyy myöntää että minä taas päinvastoin innostuin blogistasi. Minusta on upeaa että uskalsit olla rehellinen täällä blogissasi, sillä moni ei varmaan uskaltaisi ja nostankin sinulle hattua siitä, että uskalsit kirjoittaa kyseisestä asiasta. Aihe on melkoisen tunteita herättelevä ja kommentit sitten sen mukaisia. Lukijan näkökulmasta kommenttien lukeminen oli jokseenkin jopa viihdyttävää ja mielestäni sinulla on aika hyviä näkemyksiä asioihin.

Itse jokseenkin vastustan turkistarhausta ja en ole mikään turkisten suurystävä, vaikka onhan se turkis näyttävä ja lämmin päällä. En voi kuitenkaan missään nimessä alkaa sinua siitä sättimään ja luulen että täällä on myös monia muita sellaisia kenellä siihen ei varaa olisi. Itse olen nimittäin kulkenut talveni iloisesti untuvatakki päällä. No, kyllähän se turkis korvaan kuulostaa paljon pahemmalle kuin tuo untuvatakki, mutta enpä tiedä onko se hanhi josta takkini höyhenet ovat peräisin elänyt yhtään sen paremman elämän kuin tuo sinun turkiksesi kanikaan. Jotenpa siis itelläni ei ainakaan ole oikeutta sinua moralisoida ja toivonkin, että ihmiset jotka sitä täällä tekevät niin miettivät vielä kerran onko heillä siihen varaa. 

Kiitos sinulle vielä ihanasta blogista ja kaikkea hyvää tulevaan! :)

Vierailija
Vierailija

Arvasin että tästä se meteli nousee. Jos kukaan on koskaan käynyt esim. Italiassa tai Ranskassa ruokakaupassa, niin on huomannut että lihatiskistä myydään samaan tahtiin kokonaisia kaneja kuin meillä jauhelihaa. Ja jossain se meidänkin jauhelihan karva on... Pupu on vaan niin söpö kommentoitavaksi. Tsemppiä Sophie, älä tästä yöunia menetä! T. Hansu

 

Jep jep. Järjetön haloo yhdestä turkiksesta joka on kuollutta eläintä siinä missä vaikka pihvikin...Lehmä tai kani, lautasella tai henkarissa molemmat kasvatettu ihmisen hyödykkeeksi.

 

 

Vierailija
Vierailija

En seuraa blogiasi, mutta tämän katsoin. Haluan vain sanoa muutaman sanan:- angora,kahvi,kaakao, timantit,muovi, H&M, meikit, hiustenpidennykset, hiilidioksidipäästöt, Ganges, valaat ja delfiinit, muovi valtamerissä,Pohjois-Korea,kovapuu kalusteet.......siis loputon suo ihmisoikeus asioissa, luonnonsuojelussa ja eläinten oikeuksissa.

Elä pyydä anteeksi,ei ole mtn pyydettävää. Itse en pidä turkiksia kun ei ole ollut tarvetta, mutta teen muuta "syntiä".

Lisään tähän: oma syntini on metsästys. En tarvitse sitä ravinnonvuoksi, koska lihaa saa kaupastakin, mutta joillekin on se annettu, nimittäin metsästysvietti. Sitä ei voi kylliksi kuvata millainen se on joka syksy kun linnustuskausi lähestyy, se hurmio 20.8. kun kello lähenee kahtatoista ja sitten kun saalista saa ja koira tekee täydellisen noudon. Ne ovat sellaisia alkukantaisia viettejä jotka voivat viedä sekä miestä että naista. 

Toki syömme kaikki linnut...tahdon tällä vain sanoa,että maailmassa on paljon kaikenlaista, ja monenlaisia mielensä pahoittajia. Ei tulis mieleenkään lopettaa metsästystä vain koska joku pahoittaa mielensä siitä, että metsästän ja syön  lintuja jotka "eivät ole minulle mitään tehneet".

 

Vierailija

Siis mikähän se moka oli: turkin osto, sillä leveily vai sensurointi? MIelestäni kaikki. 

Täytyy kummastella miten näinkin sivistyneessä maassa löytyy näin paljon naisten lehden lukijoita, jotka ovat valmiita käyttämään turkkeja ja puolustelemaan asiaa. I-h-m-e-t-t-e-l-e-n.

Vierailija

Tsemppiä! Minusta sinulla on ihana ja hieno blogi. Avoimuutesi ja tämä anteeksipyyntö osoittavat minusta enemmänkin sinun juuri ajattelevan asioita sekä miettivän omia valintojasi. Ei toisinpäin, niinkuin monissa kommenteissa lukee. Niinkun jokaisela kommentoijalla myös SINULLA on oikeus omiin mielipiteisiin. Kaikki ovat yhtä arvokkaita! 

Vierailija

Jokainen tekee omat ratkaisunsa ja kaikilla meillä on isompia tai pienempiä syntejä. Mikä minua tuossa aiemmassa postauksessa kuitenkin häiritsi oli se, että turkisostoksesi ja postaus näytti ainakin kommenttien perusteella inspiroivan muitakin nuoria(?) naisia turkiskaupoille joille varmasti olet kauniina, lämpimän ja fiksun ihmisen oloisena tärkeä roolimalli.

Tämä on ensimmäinen kerta kun kommentoin vaikka olen lukenut blogiasi jo pari vuotta. Turkispostaus rehellisesti sanoen ihmetytti minua. Minulta sinun ei tarvitse pyytää anteeksi enkä aio lopettaa blogisi lukemista mutta kiva juttu että kirjoitit tämän postauksen etkä vain jatkanut muihin aiheisiin.

Vierailija

Minua harmittaa, että sait osaksesi niin paljon henkilökohtaisuuksiin menevää ilkeää komemntointia. Toki on kiva jos blogi herättää oikeaa keskustelua asioista, muttei sen pitäisi johtaa siihen että joudut pyytämään omaa mielipidettäsi anteeksi. Toivottavasti uskallat jatkaa "sensuroimattomalla" linjalla, sillä juuri ne oikean elämän makuiset pilkahdukset ovat saanut minut pysymään blogisi parissa vaikka monen muun blogin seuraamisesta olen ajanpuutteessa luopunut. Hurjasti tsemppiä <3 

 

-hyppyromantikko

Vierailija

Ihmettelin pitkään, että mitä pyytelet anteeksi, mikä postaus olisi suututtanut lukijat (huom, en koskaan lue kommenttibokseja). Oivoi, ammatinvalintani takia törmään lähes päivittäin surullisiin ihmiskohtaloihin ja se, että bloggaaja ostaa itselleen turkin ei mielestäni ole sieltä pahimmasta päästä :D

Ihana Sofie, kiitos inspiroivasta blogista!

 

Vierailija

Minäkin jouduin selailemaan juttuja ja miettimään mitä pyydät anteeksi. Ajattelin, että olet ehkä poistanut ko. postauksen kunnes luin kommenttiboxit. Mietin vain, että miksi esim. ruokapostauksista, jossa on lihaa, ei kiihdytä samalla tavalla, koska onhan niissäkin taustalla eläimen kuolema ja luonnon kiertokulku. No ehkä ajattelen tätä jotenkin liian yksisilmäisesti. Ikävät kommentit eivät tunnu kestään kivalta, mutta toivottavasti jaksat postailla vielä muitankin kuin kiiltokuvatarinoita. Ne tuovat sopivaa särmikkyyttä blogiin ja erottavat sen sadoista muista blogeista.

Vierailija

Tää turkistjuttu on tosi monipiippunen asia. Ymmärrän, että turkikset on kivannäköisiä ja itseltänikin löytyy yksi ikikivanha kirpputorilta ostettu kauluri, mutta itse en voisi ostaa uutta turkista nähtyäni nämä videot

http://www.tarhauskielto.fi/kuvat-ja-videot

Mutta onneksi on myös eettisiä tapoja nauttia turkiksista, kuten tämä 

http://maritahuurinainen.com/collections/wild/

Ymmärrän, että tämä asia herättää monissa tunteita, mutta monesti näissä on taustalla se, että ei tiedetä oikeasti, miten eläimet noiden turkiksien eteen kärsii. Suomi on tämänsuhteen takapajula (esim. Briteissä on turkistarhaus kielletty) ja toivoisin kyllä suomeenkin samaa.

Vierailija

Heippa! Ihan turhaan pyytelet anteeksi, et mielestäni ole selittelyvelvollinen kenellekään. En itse ole turkistarhauksen kannattaja, mutta herrajumala onhan maailmassa nyt kamalampiakin asioita. Älä nyt vaan säikähdä tätä kohua ja jätä takkia käyttämättä, nuttu niskaan ja kaupungille :). 

Vierailija

Ehkä se mikä yllätti monet, oli tyyli jolla kirjoitit, ei niinkään itse aihe (vaikka joo, turkikeskustelu on aina tulenarka aihe ja ymmärrän hyvin, että sitä blogimaailmassa vältellään). Luulin ensin ihan oikeasti, että joku muu on kirjoittanut Bumba-postauksen. Sen tyyli oli niin erilainen kuin yleensä tässä blogissa. Siinä ei ollut sitä herttaisuutta ja sydämellisyyttä, johon lukijat ovat varmasti tottuneet. Muutaman vuoden tätä blogia seuranneena olin itsekin vähän ihmeissäni. Kommentteihin vastaaminen oli, jos sallit, aika ylimielistä ja aiheen ohi.

Hauska kuitenkin, että palasit aiheeseen ja otit palautteen vakavasti. Harmi, että osa kommenteista oli niin asiattomia (tai ei me lukijat varmaan edes nähty niitä kaikkein pahimpia :) ), mutta sitähän elämä on. Aina joku loukkaantuu, vaikka tarkoitus ei olekaan ollut pahoittaa kenenkään mieltä.

Seuraa 

Blogiarkisto

2014
2013
2012
2011
2010