Täällä Canggussa sijaitsee Balin vaarallisimmaksi nimetty tie. Canggun oikotie.

Läpi riisipeltojen kulkeva poukkoileva tie näyttää idylliseltä, mutta se on todellinen tapaturmaloukku.

Tielle ei mahdu kahta isoa autoa rinnakkain. Hyvä jos kahta pientäkään autoa. Myös mopon ja auton ohittaminen tekee tiukkaa. Puhumattakaan, jos tienreunalla kävelee vielä ihmisiä.

Muutaman sadan metrin tie yhdistää Canggun kaksi aluetta. Berawasta pääsee Batu Bolongille oikotietä pitkin kätevästi. Tai niin sitä ainakin luulee, kun ei tarvitse tehdä noin vartin ja neljän kilometrin lenkkiä.

Mutta taiteilu mopo- ja autoruuhkassa voi viedä yhtä kauan. Ja se on riskialtista. Yhtäkkiä keskellä tietä saattaakin huomata, että toinen auto tulee vastaan. Koska perästä tulee lisää autoja ja ohi kiilaavia mopoja, ei voi enää peruuttaakaan. Siksi toinen auto päätyy yleensä riisipelto-ojaan.

Täällä asuvat ja pidempään eläneet ihmiset ovat nähneet satojen kulkuneuvojen suistuneen pelloille Canggun oikotiellä. Myös tietä kaahaavia mopoja näkyy välillä ojassa.

Ennen kuin kuulin Canggu shortcut -nimisestä reitistä, olin kulkenut sen päästä päähän kävellen. Tyylillä, jota ei suositella kenellekään täällä. Ei varsinkaan turistille.

Välillä autojen sivupeilit hipoivat päätäni. Monta kertaa jouduin hyppäämään suojaan riisipellon mutaan. Jo kävellessäni ensimmäisen kerran oikotietä ajattelin, että tulen taksilla takaisin majapaikkaani. Täällä kolmen–neljän kilometrin taksimatka tietyillä takseilla maksaa noin kaksi euroa, joten sinänsä se ei ole paljon.

Kun olin suorittanut asiani Berawassa, lähdin kävelemään kohti paluureittiä ja ajattelin nappaavani taksin matkalta. Mutta kun olin jo oikotien suulla ja näin ensimmäisen taksin, jouduin pettymään. Taksimies kertoi, että paikalliset taksit saavat ajaa enää vain yhteen suuntaan oikotietä. Kielletty suunta on Berawasta Batu Bolongille. Joten en ottanut sitten taksia, kun en jaksanut maksaa pidempää kierrosta taksin kyydissä. Moottoripyörätaksin olisin saanut heti eurolla, mutta en halunnut poukkoilevalle tielle kenenkään mopokyytiin. Palasin siis samaa reittiä kävellen.

Iltapäiväkävely oikotiellä kello neljän jälkeen, kun kaikki palaavat töistä ja asioilta, oli todellinen hermojenkoetusmatka. Minulla meni noin puoli tuntia kadun kävelemiseen, sillä se oli niin täynnä liikennettä.

Ihan oman turvallisuuteni vuoksi otan jatkossa taksi- tai mopokyydin vähän pidemmällä reitillä. Kaksi kertaa kävellen Balin vaarallisinta tietä riittää seikkailunhaluiselle Adventuristallekin!

Osa menomatkasta meni vielä hiljaisissa merkeissä. 
Ylläolevalta videoltani näkyy parhaiten oikotien kaaosta. Kovin innokkaasti en malttanut jäädä pahimman ruuhkan aikana kuvailemaan. 

Ihan kivoja maisemia oikotien varrella.

Kommentit (3)

Faijahommia

Bali ja sen liikenne <3 :D

Se oli sairasta jo 10 vuotta sitten ja kuulemma vain pahentunut tietyissä paikoissa. Silti sinne kaipaa takaisin painamaan täysiä skootterilla surffilauta telineessä kiinni :D

Annakaisa Vääräniemi
Liittynyt25.4.2016

Hei Faijahommia,
kyllähän tämä liikenne on pahentunut selvästi ihan viime vuosinakin eikä se ole yhtään laantumassa, mutta oikeassa olet:
tänne kaaoksen keskelle kaipaa aina takaisin. Skootterilla tai ilman. :-)

Vierailija

Mun suosikkitienpätkä koko Balilla - mutta en olisi lähtenyt tota kävelemään edes viime reissulla muutama vuosi sitten. Se kuuluu päästellä skodella niin lujaa kuin uskaltaa : ) Balilainen liikenne on älytöntä, mutta ihan parasta. Usein ajelen ihan ajamisen ilosta.

Seuraa 

Tervetuloa mukaan Adventuristan matkaan!
Olen Annakaisa, intohimoinen seikkailija ja Me Naisten toimittaja sekä bloggaaja.
Tämä blogi on täynnä matka- ja matchatarinoita.

Vuosi sitten järjestelin elämäni uusiksi ja lähdin unelmieni matkalle. Opintovapaani starttasi 1. syyskuuta 2017 Malediiveilta ja kävin 16 eri maassa kymmenen kuukauden aikana.
Olen reissannut yhteensä 65 valtiossa. Nyt olen takaisin Suomessa (syyskuu 2018).

Contact: annakaisa.vaaraniemi(@)sanoma.com

Blogiarkisto

2018
Toukokuu
Huhtikuu
Maaliskuu
2017
Joulukuu
Marraskuu
Lokakuu

Kategoriat