Kaikkien lajien ei tosiaan tarvii olla maailman ihmeellisempiä, vaan osa on tietysti oltava sellasia et ne on tosi helppo alottaa. Jos muistatte miten mä en innostunut ryhmäliikunnan jumppatunneista yhtään, niin olin kyllä melko varma ettei vesijumppakaan säväytä. Oletuksena oli, ettei siellä viihdy kuin mummot! Aattelin että heilutellaan vähän käsiä vedessä ja that is it. Tuskin on kovin rankkaa. Ja mitä vielä! Kuvia ei nyt valitettavasti oo, kun en kehdannut viattomia uimahalliasiakkaita nakittaa musta kuvia jumpan aikana ottamaan :D. 

Mä kävin Jyväskylän kaupungin Aalto Alvarin uimahallissa vesicircuit tunnilla ja tykästyin heti oikein kunnolla. Vesijumpan hinta kuuluu uimahallimaksuun joka tapauksessa, että ehdottomasti kannattaa uintikertojen yhteydessä nää hyödyntää. Mä olin valmiiksi jo kohtuullisen jumissa ja hyötykäytin uimahalliin menon samalla niin, että ennen vesijumppaa menin poreisiin ja lämpimään veteen venyttelemään.  Mulle ainakin vedessä venyttely on ihan älyttömän tehokas keino saada jumineet lihakset auki. Olin siis myös suht hyvin lämmitelly ennen vesijumppaa, jonka tosiaan aattelin olevan melko kevyt homma. Korjataan nyt sit heti alkuun ne väärinkäsitykset, jotka mulle tästä lajista oli. 

 

A. Siellä käy vaan ikäihmisiä. VÄÄRIN. Siellä käy kaiken ikäsiä (en ollut nuorin, enkä vanhin) ja pitäisi todella käydä enemmänkin! 

B. Se ei oo kovin rankkaa. VÄÄRIN. Se on just niin rankkaa tai kevyttä kun sä ite siitä teet. 

 

Vedessä tekemisessä on se hyvä puoli, että jokainen pystyy tekemään tasollaan. Kevyimmillään vesi kannattelee sua ja tekeminen on tosi pehmeetä, rankimmillaan se antaa äärimmäisen kovan vastuksen ja on tosi rankkaa. Ja silti se ei rasita samalla tavalla kuin kahvakuulan kaa salissa rempominen, vaikka ihan samat lihakset ottaa ihan taatusti hittiä. Mä en oo tosiaan aikaisemmin vesijumpassa käyny, mut yllättäen useimmat apuvälineet oli ihan tuttuja, niitä käytettiin vaan vähän luovemmin kuin mihin mä olin tottunut. 

Vesicircuit-tunti on on siis käytännössä kuntopiiri vedessä. Ohjaaja pisti musat soimaan ja veti kaikille yhteisen alkulämpän, johon kuulu sitä monenlaista käsien ja jalkojen heiluttelua vedessä. Mä olin jo sen jälkeen ihan puhki, mut tein kiltisti vedessä muiden kanssa ja vähän yritin vilkuilla muiden liikkeistä mitä ne tekee. Vedessä tekemisessä on vaan se juttu, et sitä ei kyllä nää.  Ja toisaalta tuolla tulee sellanen olo, ihan sama ku jotakin siellä vedessä pyörii, hengitys rasittuu ja fiilis on hyvä. 

Ite siinä kuntopiirissä jokaisen pisteen luona altaan reunalla kuva siitä mitä liikkeessä piti tehdä. Lisäki oli yleensä jotain apuvälineitä kuten frisbee-kiekkoja, lötköpötköjä, sellasia samasta aineesta tehtyjä ”painoja”, jotka kelluu veden pinnalla (ja se vastus tulee tosiaan siitä kun viet niitä pinnan alle) ja sit sellaset uintihanskat. Kun ohjaaja puhalsi pilliin vaihdettiin pisteeltä seuraavalle ja suoraan tehtiin 2min. Siinä välillä ohjaajalta tuli ohjeita, vaikeutuksia ja helpotuksia tiettyisiin liikkeisiin, joita oltiin tekemässä.

Tavan jumpassa kuolisin jos liikkeitä ois peräjälkeen noin monta ja pitäisi tehdä 2min putkeen, mutta en tuolla se tehtävä aika ei tuntunut pitkältä. Sopivalta joo ja raskaalta joo, mutta ei siltä että kuolen. Ja vedessä tulee vielä tosi jännä fiilis kun on väsynyt ja tietää, että todennäköisesti hikoilee varmaan ihan sikana, mut eihän se hiki tuu pintaan samalla tavalla kun veden pinnalla ähkiessä. Liikkeitä siellä oli mm. X-hypyt veden alla käsi ”painojen” kanssa, lötköpötkö avulla tehty keskivartalon hallintaliike vatsalta-selälleen edestakaisin tehtynä, jalkojen käyttö altaan reunalla pomput, sellasen frisbeen painaminen veden alle ja vetäminen takaisin ylös ja monia muita.

Ja niistä sai kyllä tehoja irti ja huomaat, että hengästyt! Kaikki riippuu toki siitä, millä nopeudella yrität liikkeitä tehdä. Musat soi siellä taustalla, mut vedessä sen saman tempon hakeminen on vähän haastavampaa ja periaatteessa omasta mielestä turhaakin, sillä kivempaa on vaan painaa menemään. Se rytmissä hankaaminen oli yks syy, miksi en esim. Bodypump tunnista innostunut, vaan aina noi vapaammat lämmittää sydäntä. Ja tosiaan kun tässä et juuri toisen tekemiseen voi vertailla kun et sitä nää, jo ihan senkin takia et omat kasvot osoitta useimmiten altaan reunaa kohti. 

Tiesin tunnin jälkeen, että nyt on varmaan kroppa väsynyt, mutta sitäkään ei siellä vedessä tajua ihan samalla tavalla kuin sit pinnan päällä. Sit iski jalkoihin ja mieleen ihan mahdoton väsymys ja seuraavana päivänä monet lihakset tuntu kyllä väsyneiltä, mutta ei juurikaan kipeiltä. Mä inhoon salilla sellasia 3x30 toisto sarjoja ja korvaisin ne tämmösellä vesijumpalla silmän räpäyksessä. Varmasti ihan samat tehot saa! Ja yks mieletön plussa on päästä muutenkin uimahalliin rentoutumaan, saunomaan ja sit suihkun raikkaana kotiin. Ainoa, että mulle tulee myös ihan hullu nälkä aina uinnin jälkeen! 

 

Käy kokeilee ja kerro, mitä mieltä sie tästä lajista oot!

 

  • Mitä kehittää: koko vartalon lihasten kestävyyttä ja voimaa pehmeellä tavalla rasittamatta niveliä. 
  • Parasta: On rankkaa ja tuntuu, mutta ei ärsytä! Aika menee tosi nopeesti ja vähän niinku omissa ajatuksissa, eli toisaalta myös rentouttaa. 
  • Pahinta: Kun ei tiiä onko väsynyt vai ei kun nousee altaasta ja tuntuu heti, että pitää jäädä vähän lepäämään ennen ku jatkaa kävelyä. Toisaalta myös se,ettei oo kyllä ihan varma tekeekö sitä ohjattua liikettä ihan oikein, kun muihin ei voi verrata. 
  • Missä: vesijumppaa on tarjolla varmaan kaikissa uimahalleissa ja ei muuta ku rohkeasti kokeilemaan. Mä opin tosiaan sen, että Jyväskylässä ne sisältyy siihen uimahallimaksuun, ellei erikseen sanota. 
  • Oma ranking: Yllättäjä, jota voisin kyllä hyödyntää uudestaankin. Miettikääpä kun kävisi vaikka kerran viikossa vesijumpassa ja siitä sit saunan kautta kotiin ja nukkumaan! Ihanaa!

Kommentit (2)

Susa

Vesijumppa on ihan parasta! Siinä saa raataa (ja kuitenkin hymyssä suin) veden vastuksen kanssa taistellessa.

Kiitos tästä blogista, tosi innostava setti. Paljon tuli uutta ja kiinnostavaa!

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos Susa! 

On kyllä huomaamattoman tehokas, mutta hauska laji! 

Kiitos sulle, että oot käyny lukemassa. Näistä tulee aina niin hyvä mieli!

Silja

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat