Tässä lajitestauksessa jouduin kyllä syvään päähän, vaikka 50 metrin altaan matalasta päästä treenit alkoikin. Pääsin  Swimming Jyväskylän Masters-porukkaan tutustumaan uinninharrastamiseen ja sen verran kovaa oli kyyti, että mopolla moottoritielle sanonta pyöri mielessä. Swimming Masters porukka on aikuisiällä uinnin harrastamisesta innostunutta porukkaa, jolta osalta löytyy nuoruudesta uinti taustaa ja osa taas on innostunut tekniikkaryhmien jälkeen uinnin harrastamisesta. Mun vahvuus ei Kalat-horoskooppimerkistä huolimatta oo todellakaan toi uinti. 

 

Uinti on kuntoilumuotona erittäin monipuolinen liikuntalaji, koska se harjoittaa sekä ylävartaloa että alavartaloa. (Wikipedia)

 

Mä oon kyllä suorittanut lapsena uimakoulun ja käynyt koulun kanssa uimassa, mut täytyy kyllä myöntää et uimahallissa mua on aina enemmän houkuttanut porealtaat ja liukumäet, kuin matkauinti. Vapaauinnin ja rintauinnin tekniikoita on lukiossa muutaman tunnin opetellut, mutta vähäiseksi on harjoittelu jäänyt.  Kun siis alkulämmöksi Masters-valmentaja Samuli pisti reilu kymmenen hengen porukan uimaan samalla radalla 500 metriä "kelaten" eli uinnin hölkkävauhtia olin sillei et "entäs jos en oo koskaan jaksanu uidan yli 100 metriä putkeen, enkä todellakaan pysty edes yhtä altaanmittaa uimaan vapaauintia, koska nenään menee vettä? Ja entäs jos mulla on tasan yksi vauhti uidessa ja se on tosi hidas?". 

Tässä vaiheessa mulle kävi selväksi, et mun kuuluisi oma uintiharrastus aloittaa ehdottomasti tekniikkaryhmissä, sillä Mastersiin tullessa olisi hyvä sellainen 1000m jaksaa vapaauintia uida. Kaikki porukassa uivat kyllä kovasti koitti vakuuttaa, että uintikunto kasvaa uimalla ja nopeasti hommassa kehittyy. Tietysti kun porukka on jo pitkään yhdessä harjoitellut, on tasokin noussut, eikä näissä treeneissä enää paljoa tekniikan perusasioihin kiinnitetty huomioita. Sen verran sulavasti porukka altaan päästä päähän kauho, ettei voinut ku kateellisena katsoa silloin kun en ollut räpistelemässä muiden seassa. Sillon ku itse yritin uida, en toisaalta ehtinyt seurata mitään ympärillä tapahtuvaa, mikä oli myös ihan armollista.

Mastersien reeni oli sinä päivänä 500m alkuverran jälkeen 3x100m vedot vauhtileikeitellen ja sen jälkeen joko 16x100metrin vetoja 20s palautuksilla tai 8x200m vetoja 40s palautuksilla. Mulle Samuli keksi harjoituksiksi vapaauinnin tekniikkahiontaa, vaikka siltikin jäin muiden jalkoihin, kun yritin päästä aina esim. 50 metriä vapaa-uinnilla ja levätä altaan toisessa päässä ennen paluuta takaisin. Todettiin, että liian vaativa harjoitus sekin, joten sit pääsin harjoittelemaan kylkiuintia ja hengitystekniikan rytmitystä, jotta jossain vaiheessa oppisin hyödyntämään sitä myös vapaauinnissa. Sit vielä sen jälkeen harjoittelin lauta apuna vapaauinnin ja rintauinnin potkuja, joista tuli suhteellisen hyvä mieli, koska ne pysyi kuitenkin hallinnassa. Toisaalta hyvän mielen sain ku luotin siihen, että laudan kanssa pysyn pinnalla, vaikka voimat loppuisikin ihan täysin kesken.


Masters porukkaa treenailee yhdessä muutaman kerran viikossa ja talven aikana on muutamia SM-kisoja, joissa porukka on intoutunut käymään. Moni porukassa harrastaa myös muuta vesilajeihin liittyvää kuten triathlonia, swimrunia (uidaan saarelta saarelle ja juostaan saaren läpi ja uidaan taas seuraavalle saarelle) tai sukellusta. Haluaisin kyllä itsekin omata hyvän uintikunnon, koska sen verran sulavaa menoa mastersien unti oli. Uiminen on myös huippu liikuntamuoto ja tehokasta koko kropalle. Aika paljon tarvitaan just keskivartalosta voimaa ja huomasin itse noissa tekniikkaharjoituksissa omista puolieroista johtuvia vaikeuksia, joiden takia uinti oikealla kyljellä ei meinaa onnistua sitten millään. Harjoitusmäärätkin saattaa tässä lajissa olla huimia jos oikein innostuu ja huipulle haluaa, sillä koska uinti ei kuormita niveliä, voi harjoitteita tehdä määrällisesti enemmän kuin monessa muussa lajissa. Kiva puoli uinnissa on treenien jälkeiset suihkut ja saunat on vaan niin helppo hoitaa hallilla pois. Käytännössä oot iltapalaa ja hampaidenpesua vaille valmis nukkumaan.

  • Keskisyke: Ei ollu mittaria vedessä, mutta veikkaisin että 50m vedon jälkeen aina 160.
  • Mitä kehittää: Joka ainutta lihasta ja sen kestävyyttä, voimaa ja hallintaa sun kropassa. 
  • Parasta: Jos jossakin, niin uinnissa voi tuntea olevansa sulava omissa liikkeissä! Itse en pääse tähän ku ajoittain, mutta kiva se fiilis on silti!
  • Pahinta: Tekniikan hallitseminen niin, että ei tunne hukkuvansa tai polskivan paikallaan.  
  • Hinta: Jos ihan itseksesi käyt uimassa, niin kertakäynnin hinta esim. Aalto-Alvarissa on sen 9€/6,5€. Mastersryhmän kausimaksu on 150€/puolen vuoden kausi, johon sisältyy kahdet treenit viikossa. 
  • Kenelle: Perusuimataito olisi kyllä jokaisen osattava ja varmaan mitä pienempänä sen oppii niin parempi. Toisaalta taas just sen pehmeyden takia laji sopii myös iäkkäämmillä tai vammoista toipuville.
  • Oma ranking: Huhhuh. En voi sanoo muuta kuin et oli aikamoinen haaste tää uinti. Kyl mie silti haluaisin vapaauintia osata uida, vaikka kilpailemaan tässä en ryhtyisikään. Ehkä se oma etappi ois opetella hyvä perustekniikka, jotta voi sit itse mummona (tai aikasemminjos ei nivelet enää muuta liikuntaa kestä) uida ylpeenä kuntouimaireiden radalla jäämättä muiden jalkoihin. 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat