Tässä lajitestauksessa jouduin kyllä syvään päähän, vaikka 50 metrin altaan matalasta päästä treenit alkoikin. Pääsin  Swimming Jyväskylän Masters-porukkaan tutustumaan uinninharrastamiseen ja sen verran kovaa oli kyyti, että mopolla moottoritielle sanonta pyöri mielessä. Swimming Masters porukka on aikuisiällä uinnin harrastamisesta innostunutta porukkaa, jolta osalta löytyy nuoruudesta uinti taustaa ja osa taas on innostunut tekniikkaryhmien jälkeen uinnin harrastamisesta. Mun vahvuus ei Kalat-horoskooppimerkistä huolimatta oo todellakaan toi uinti. 

 

Uinti on kuntoilumuotona erittäin monipuolinen liikuntalaji, koska se harjoittaa sekä ylävartaloa että alavartaloa. (Wikipedia)

 

Mä oon kyllä suorittanut lapsena uimakoulun ja käynyt koulun kanssa uimassa, mut täytyy kyllä myöntää et uimahallissa mua on aina enemmän houkuttanut porealtaat ja liukumäet, kuin matkauinti. Vapaauinnin ja rintauinnin tekniikoita on lukiossa muutaman tunnin opetellut, mutta vähäiseksi on harjoittelu jäänyt.  Kun siis alkulämmöksi Masters-valmentaja Samuli pisti reilu kymmenen hengen porukan uimaan samalla radalla 500 metriä "kelaten" eli uinnin hölkkävauhtia olin sillei et "entäs jos en oo koskaan jaksanu uidan yli 100 metriä putkeen, enkä todellakaan pysty edes yhtä altaanmittaa uimaan vapaauintia, koska nenään menee vettä? Ja entäs jos mulla on tasan yksi vauhti uidessa ja se on tosi hidas?". 

Tässä vaiheessa mulle kävi selväksi, et mun kuuluisi oma uintiharrastus aloittaa ehdottomasti tekniikkaryhmissä, sillä Mastersiin tullessa olisi hyvä sellainen 1000m jaksaa vapaauintia uida. Kaikki porukassa uivat kyllä kovasti koitti vakuuttaa, että uintikunto kasvaa uimalla ja nopeasti hommassa kehittyy. Tietysti kun porukka on jo pitkään yhdessä harjoitellut, on tasokin noussut, eikä näissä treeneissä enää paljoa tekniikan perusasioihin kiinnitetty huomioita. Sen verran sulavasti porukka altaan päästä päähän kauho, ettei voinut ku kateellisena katsoa silloin kun en ollut räpistelemässä muiden seassa. Sillon ku itse yritin uida, en toisaalta ehtinyt seurata mitään ympärillä tapahtuvaa, mikä oli myös ihan armollista.

Mastersien reeni oli sinä päivänä 500m alkuverran jälkeen 3x100m vedot vauhtileikeitellen ja sen jälkeen joko 16x100metrin vetoja 20s palautuksilla tai 8x200m vetoja 40s palautuksilla. Mulle Samuli keksi harjoituksiksi vapaauinnin tekniikkahiontaa, vaikka siltikin jäin muiden jalkoihin, kun yritin päästä aina esim. 50 metriä vapaa-uinnilla ja levätä altaan toisessa päässä ennen paluuta takaisin. Todettiin, että liian vaativa harjoitus sekin, joten sit pääsin harjoittelemaan kylkiuintia ja hengitystekniikan rytmitystä, jotta jossain vaiheessa oppisin hyödyntämään sitä myös vapaauinnissa. Sit vielä sen jälkeen harjoittelin lauta apuna vapaauinnin ja rintauinnin potkuja, joista tuli suhteellisen hyvä mieli, koska ne pysyi kuitenkin hallinnassa. Toisaalta hyvän mielen sain ku luotin siihen, että laudan kanssa pysyn pinnalla, vaikka voimat loppuisikin ihan täysin kesken.


Masters porukkaa treenailee yhdessä muutaman kerran viikossa ja talven aikana on muutamia SM-kisoja, joissa porukka on intoutunut käymään. Moni porukassa harrastaa myös muuta vesilajeihin liittyvää kuten triathlonia, swimrunia (uidaan saarelta saarelle ja juostaan saaren läpi ja uidaan taas seuraavalle saarelle) tai sukellusta. Haluaisin kyllä itsekin omata hyvän uintikunnon, koska sen verran sulavaa menoa mastersien unti oli. Uiminen on myös huippu liikuntamuoto ja tehokasta koko kropalle. Aika paljon tarvitaan just keskivartalosta voimaa ja huomasin itse noissa tekniikkaharjoituksissa omista puolieroista johtuvia vaikeuksia, joiden takia uinti oikealla kyljellä ei meinaa onnistua sitten millään. Harjoitusmäärätkin saattaa tässä lajissa olla huimia jos oikein innostuu ja huipulle haluaa, sillä koska uinti ei kuormita niveliä, voi harjoitteita tehdä määrällisesti enemmän kuin monessa muussa lajissa. Kiva puoli uinnissa on treenien jälkeiset suihkut ja saunat on vaan niin helppo hoitaa hallilla pois. Käytännössä oot iltapalaa ja hampaidenpesua vaille valmis nukkumaan.

  • Keskisyke: Ei ollu mittaria vedessä, mutta veikkaisin että 50m vedon jälkeen aina 160.
  • Mitä kehittää: Joka ainutta lihasta ja sen kestävyyttä, voimaa ja hallintaa sun kropassa. 
  • Parasta: Jos jossakin, niin uinnissa voi tuntea olevansa sulava omissa liikkeissä! Itse en pääse tähän ku ajoittain, mutta kiva se fiilis on silti!
  • Pahinta: Tekniikan hallitseminen niin, että ei tunne hukkuvansa tai polskivan paikallaan.  
  • Hinta: Jos ihan itseksesi käyt uimassa, niin kertakäynnin hinta esim. Aalto-Alvarissa on sen 9€/6,5€. Mastersryhmän kausimaksu on 150€/puolen vuoden kausi, johon sisältyy kahdet treenit viikossa. 
  • Kenelle: Perusuimataito olisi kyllä jokaisen osattava ja varmaan mitä pienempänä sen oppii niin parempi. Toisaalta taas just sen pehmeyden takia laji sopii myös iäkkäämmillä tai vammoista toipuville.
  • Oma ranking: Huhhuh. En voi sanoo muuta kuin et oli aikamoinen haaste tää uinti. Kyl mie silti haluaisin vapaauintia osata uida, vaikka kilpailemaan tässä en ryhtyisikään. Ehkä se oma etappi ois opetella hyvä perustekniikka, jotta voi sit itse mummona (tai aikasemminjos ei nivelet enää muuta liikuntaa kestä) uida ylpeenä kuntouimaireiden radalla jäämättä muiden jalkoihin. 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram