Tennis on käytännössä ainoa urheilulaji, jossa myös siinä pärjäävät naiset pääsevät huipputuloihin. Ehkä näin 27-vuotiaana harrastusta kokeilevana ja aloittavana voi unohtaa ne Wimbledonin areenat, mutta täytyy myöntää, että pikkaisen kirpaisee, että tämänkin lajin kokeiluun on mennyt niin pitkään. Viime kesänä kävin ensimmäistä kertaa elämässäni muutaman kerran tennistä pelaamassa ja nyt pääsin kokeilemaan ihan oikeaan opetukseen Jyväskylän Tennisseuran aikuisten alkeiskurssille. 

Tokihan tenniksen voi aloittaa ihan vaan pelaamalla, mutta usein sitä kokeilemaan päätyy sellaisen kanssa, joka sitä jo valmiiksi osaa. Siinä kun itse sitten yrität opetella mihin suuntaan ja kuinka kovasti se pallo lähtee, niin taitavampi pelikaveri voi vaikka nautiskella pullakahvit omalla puolellaan, sillä sinne ei palloja tule kuin vahingossa. Siksipä suosittelen alkeiskursseja, sillä kun pelin saa rullaamaan, niin se on ihan huippua! Alkeiskurssin aikana yritetään opetella perusjuttuja, lyönnin tekniikkaa, pallon tähtäystä oikeaan paikkaan, liikkumista ja syöttämistä. Toki jos haluaa oikeasti kehittyä, pitää harjoitella paljon enemmän kuin kerran viikossa, mutta alkeiskurssi tuo niitä taitoja ja keinoja siihen harjoitteluun. Mun kokeilukerralla keskityttiin enemmän sen pallon tähtäämiseen haluttuun suuntaan. 

Aloitettiin tunti lämmittelemällä vähän pehmeämmillä, ei niin pomppivilla harjoituspalloilla, joiden kanssa opettelu oikeasti kannattaa. Kuka on tennistä käynyt joskus kylmiltään kokeilemassa, niin ärsyttävintä kerta kaikkiaan on se, kun pallo sinkoaa ihan mihin sattuu osuessaan mailan ristikkoon. Palloteltiin lämmittelynä parin kanssa verkon vastakkaisilla puolilla siten, että pallo oli aina tarkoitus pysättää mailalla ja pompauttaa se sopivaan asentoon niin, että se on helppo palauttaa. Välimatkaa pidennettiin kontrollin kasvaessa ja palloa sai myös palauttaa suoraan kun tuntui, että homma on hallussa. Tässä vaiheessa viimeistään huomasin, että olisi kannattanut ottaa housut, joissa on taskut. Palloja on hyvä olla mukana kaikilla pelaajilla muutama, ettei koko ajan tarvitse olla uutta noutamassa, joten kun yritin tunkea niitä trikoiden tai t-paidan alle, niin olin aika ongelmissa jalkoihin putoilevien pallojen kanssa. 

Sit päästiin varsinaiseen harjoitukseen, jossa koitettiin hakea sekä rystyltä, että kämmeneltä hyvää, rentoa ja tarkkaa lyöntiä poikki kentän. Meidän valmentajana toiminut Pekka heitti jokaiselle vuorollaan oikeita palloja eri mittaisilla pompuilla ja tarkoituksena oli tosiaan lyödä pallo haluttuun paikkaan. Jokaisen suorituksen jälkeen sai aina vinkkiä ja palautetta siitä, miten sitä omaa tarkkuuttaa voisi parantaa. Itsellä esimerkiksi lyönnin saaton kanssa oli harjoiteltavaa, samoin kun mailan kulman kanssa,  ja rysty lyöntiä vedin yhdellä kädellä kuin Rafael Nadal konsanaan (miinus taito, voima ja tarkkuus). Itselleni haastavaa on oikeasti kääntää se mailan kulma sellaiseksi, ettei pallo lähde ihan taivaan korkeuksiin. Mutta aina ihan mahtava tunne, kun saa pistettyä palloa voimakkaasti sinne, minne haluaa. 

Toisella kentällä puolet ryhmästä oli harjoitellut vapaammin samaa ristikentän lyöntiä ja oman ohjatun harjoituksemme jälkeen, pääsimme samaan puuhaan. Tarkoituksena oli pallotella joko pehmeillä tai oikeilla palloilla ristiin kentällä siten, että viiden kosketuksen jälkeen alkaa peli. Ja ei ollu helppoa saada sitä viittä kosketusta. Aina kun laskettiin ja päästiin neljään, jompi kumpi sohlasi pallon silkasta jännityksestä ulos kentän. Kokeiltiin välissä myös pomppivampia oikeita tennispalloja ja siinä meinasi välillä olla vaarassa viereiselläkin kentällä olevat. Pienen ja välillä vähän suuremmankin hiomisen jälkeen pallot alkoivat kuitenkin osua kenttään ja löytyi rytmi niin, että saatiin muutaman pisteen pelikin aikaiseksi. Ihan viimeiseksi pelattiin vielä pallokontrolliharjoituksena peliä, jossa palloa pitää yrittää pienillä hallituilla siirroilla pelata kentän eri puolille. 

Tenniksessä on itselleni edelleenkin monta hämmentävää seikkaa varsinkin pisteenlaskussa, mutta kaikista säännöistä ei tietysti missään pelissä voi heti alussa olla selvillä. Ite oon yrittäny päästä kärryille lukemalla wikipediasta tenniksen säännöt ja tietysti tennistä seuraamalla oppii paljon lajin hienouksista. Mun mielestä parasta itse pelatessa on pitkät pallorallit, kun saat pelastettu jostain ihan selän takaa pallon vielä peliin. Ja sit seuraavana hetkenä, kun se vastustaja on sun edessä ihan polvillaan eikä tarvis lyödä kun pallo kenttään, niin lyöt sen sitten ihan itse verkkoon ja ymmärrät mitä "ei kannata nuolaista ennen kuin tipahtaa" sanonnalla tarkoitetaan. Tenniksen hienous on sen tempo, keskittymisen vaatimus ja mulle tietysti se pelaaminen. Hymy korvissa juoksen pallon perässä kuin koiranpentu. Tätä on pakko päästä pelaamaan vielä lisää!

  • Mitä kehittää: kestävyys, reaktiokyky, ketteryys, taito, keskivartalon ja yläkropan voima. Myös keskittymisen vaatimus on todella suuri. 
  • Parasta: Parasta mun mielestä tenniksessä on siihen uppoutuminen niin, että ei TODELLAKAAN tajua liikkuvansa kuin viimeistä päivää. Peli vie mennessään, eikä sykkeen kipuaminen korkeuksiin tunnu missään. 
  • Pahinta: Keskittymisen herpaantuminen niin totaalisesti, että et saa yhtään pallo ruutuun. Kun peli ei rullaa, niin se on todella turhauttavaa. 
  • Missä: Jyväskylän Tennisseura järjestää aikuisille ja junioreille valmennusta alkeista ihan kilpatasolle saakka ja niiden parista lajiin saa mahtavat eväät. Esimerkiksi syksyllä 18vko:n aikuistenniksen jakso maksaa 390€.  Valmennukset tapahtuu sään perustellaa joko ulkona tai sisällä hallissa. Tennismailoja löytyy ihan jokaiseen hintahaarukkaan, mutta perusmailan saa kuitenkin alle 100€:lla. Itse pelasin ihan sisäpelikengillä,mutta tokihan lajiin löytyy sitä paremmin palvelevia kenkiä. Jyväskylän Tennisseuralta voi myös varata omatoimiseen harjoitteluun vuoroja, joko hallista tai kesällä ulkokentiltä. Aikuisena voi alkaa kilpailemaan ihan harrastetasolla omassa taitorankingissään, joka kehittyy pelejä voittaessa. 
  • Oma ranking: Kyllä menee ihan kärkilajeihin. Pelikaverit on vähän hakusessa, kun miehellä menee lähinnä vaan hermo mun kanssa pelatessa, joten ei tenniskurssi menisi ihan hukkaan. Nelinpelinä menee kuitenkin vielä paljon paremmin, kun vähemmän mokailtavaa. Haluaisin kyllä hirveästi alkaa harrastamaan tennistä. 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Salibandy
  2. Pikajuoksu
  3. Amerikkalainen jalkapallo
  4. Judo
  5. Keihäänheitto
  6. Tennis
  7. Tankotanssi
  8. Lentopallo
  9. Pituushyppy
  10. Brasilialainen jiu-jitsu
  11. Pesäpallo
  12. Kuulantyöntö
  13. Maastopyöräily
  14. Kalpamiekkailu
  15. Lacrosse
  16. Laser Tag
  17. Rullaluistelu
  18. Melonta
  19. SUP-lautailu
  20. Kiipeily
  21. Retkeily / Vaellus
  22. Ratsastus
  23. Frisbeegolf
  24. BMX-pyöräily
  25. Rugby
  26. Ultimate
  27. Kiekonheitto
  28. Cheerleading
  29. Aitajuoksu
  30. Telinevoimistelu
  31. CrossFit
  32. Baletti
  33. Triathlon
  34. Polkujuoksu
  35. Maantiepyöräily
  36. Jousiammunta
  37. Jooga
  38. Kehonpainoharjoittelu
  39. Kirkkovenesoutu
  40. Vapaaottelu
  41. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  42. Keilaus
  43. Painonnosto
  44. Enduro
  45. Golf
  46. Umpihankihiihto
  47. Laitesukellus
  48. Laskettelu
  49. Gaelilainen jalkapallo
  50. Wakeboarding
  51. Agility
  52. Parkour
  53. Sirkus
  54. Spinning
  55. Pyöräily
  56. Paini
  57. Uinti
  58. Paritanssit
  59. Vesijuoksu
  60. Kuntosali
  61. Retkiluistelu
  62. Ampumahiihto
  63. Hiihto
  64. Nyrkkeily
  65. Historiallinen miekkailu
  66. Taiji
  67. Lenkkeily
  68. Kehonhuoltotunnit
  69. Ilma-aseammunta
  70. Seiväshyppy
  71. Petanque
  72. Korkeushyppy
  73. Kävely
  74. Lumikenkäily
  75. Pilkkiminen
  76. Step-aerobic
  77. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  78. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram