Jos joskus saan lapsia, ne tulee kaikki harrastamaan voimistelua! Siinä on laji, jonka harrastaminen harvoin tekee huonoa kenellekkään missään vaiheessa elämää. Minä pääsin kokeilemaan voimistelua Jyväskylän Voimistelijoiden aikuisten telinevoimistelutunnilla, joita on pidetty jo yli kymmenen vuoden ajan. Mulla ei ennestään voimistelutaustaa ole ollenkaan edes koulusta, koska ala-asteella meillä ei ollut edes liikuntasalia ja kaikki liikkatunnit pidettiin ulkona. Kuperkeikat ja muut perusjutut oon oppinut itsekseni, mutta vasta oikeastaan viimeisen vuoden aikana olen alkanut enemmän kiinnostumaan voimistelusta ja tavoitteena tälle keväälle on käsilläseisonta ja puolivoltin hallinta. Kuinkas sattuikaan, että juuri niitä pääsin myös JyVon kanssa harjoittelemaan :) !

 

Naisten telinevoimistelussa kilpaillaan neljällä telineellä, jotka ovat kansainvälisessä suoritusjärjestyksessä lueteltuina hyppy, nojapuut, puomi ja permanto. (Wikipedia)

Aikuisten telinevoimisteluun voi lähteä miltä pohjalta vaan, sillä vaikeustasosta löytyy jokaiselle sopiva. Ohjaajat pystyvät aikuistenryhmissä helposti neuvomaan vaikeampia tekniikoita edistyneemmillä, eli ei haittaa oletko vasta opettelemassa käsilläseisontaa vai teetkö jo sujuvasti puolvolttia. Aika monella treeniseurasta oli voimistelutausta ainakin lapsuudesta, mutta myös nollapohjilta lähteineitä oli. Osa porukasta oli käynyt treeneissä monta vuotta, osa syksystä ja osa keväästä, mutta helpointa on ryhmässä aloittaa aina syksyisin jos mitään pohjaa ei alla ole.

Suurin osa harjoituksesta tehtiin permannolla, jossa alkulämpän jälkeen tehtiin akrobatia osuudet. Liikelaajuuksien läpikäynnin jälkeen tehtiin rivissä permannon reunasta reunaan harjoituksia kuten kuperkeikkaa takaperin, etuperin haarakuperkeikkaa, kärrynpyörää pysäytyksellä ja käsilläseisontaa, koko ajan vaikeustasoa nostaen. Jokaisesta liikkestä löytyi yleensä joku helpompi versio, jonka valmentajat näytti ja muiden mukana oli helppo lähteä kokeilemaan, vaikka varmuutta suorituksen onnistumisesta ei ollutkaan. Mie aiheutin tuskan hetkiä valmentajille, kun mulla takaperinkuperkeikasta käsilläseisontaan- liikkeessä meinaa aina jäädä koko kropan paino pelkästään niskojen varaan. Pikku niskalihas jumeilla selvisin onneksi niistä, mutta huippua kuitenkin on se, et koko ajan saa palautetta liikkeestä ja siitä mitä voisi tehdä paremmin. Kehitystä tulee nopeasti kun saa palautetta, näkee muiden ympärillä onnistuvan ja uskaltaa rohkeasti kokeilla. Kukaan ei nauranu, vaikka mun haarakuperkeikka ei meinaa yhtään tulla ympäri...

 

Viimeiset yhteiset permantosarjat tähtäsivät jo arabialaisiin, jotta käsistä oppisi saamaan voimaan puolivolttiin. Puolivolttitreeniä varten tehtiin erilaisia harjoituspaikkoja, joista sai oman tason mukaan lähteä kokoamaan hommaa kasaan käsilläseisonnasta kaatumisesta jo puolivoltin harjoitteluun ties millä kierteillä. Perustaitoina aikuisten harrastevoimistelussa lähdetään harjoittelemaan puolivolttia ja volttia eteen sekä taakse. Uskoin kun mulle sanottiin, että nää hurjalta kuullostavat taidot on tekniikasta ja rohkeudesta kiinni, vaikka vaikea se on uskoa, kun oma tekeminen ei meinaa millään saada sitä kasaan. Hauskaa oli, että porukka ympärillä vaan vetää ohjeiden mukaan ihan täysillä kaikkee mitä käsketään ja tosi hienosti, kun itellä se olo kuitenkin oli et, "ihan oikeestiko yritän tehdä ton liikkeen?". Mun puolivoltti harjoitus löytyy Instagramista :)Tän lajin paras naisurheilija Simone Biles on myös uskomaton. Siinäpä vasta inspiraatioita omille kärrypyörätreeneille :O. 

 

Sit pienen lihaskunto-osuuden jälkeen vielä oli aikaa kokeilla erilaisia telineitä. Mun kokeilut jäi tuohon rekillä heilumiseen, jossa yritin vaan olla lentämättä pois koko laitteesta. (Sori hämärät kuvat, mut oltiin niin nopeita, ettei kamerat pysyneet mukana!) Kokeneemmat veti ties mitä hommia jo nojapuilla ja myös permannolla oli omaa aikaa harjoitella haluamiaan juttuja. Neuvoja ja valmennusta sai koko ajan halutessaan.

Kaiken kaikkiaan treeneistä jäi tosi hyvä mieli ja polte oppia uusia asioita, mikä tässä lajissa niin viehättääkin. 

  • Mitä kehittää: Koko kehon hallintaa, voimaa ja notkeutta treenaavaa laji. Ylivoimainen harjoitusmuoto ryhdin ja kehonhallinnan harjoittelemiseen. 
  • Parasta: Harjoittelun hauskuus ja haastavuus. Siistit temput, itsensä ylittäminen ja omien pelkojen voittaminen. Se tunne, kun saat jonkun jutun onnistumaan!
  • Pahinta: Jos jotain joutuu ihan hulluna hiomaan ja toistamaan ja toistamaan ja toistamaan ja toistamaan, eikä mitää kehitystä tunnu saavuttavan. Myös omat pelot esimerkiksi jo käsilläseisonnassa voi olla tosi pahoja. 
  • Hinta: Jyvolla aikuisten telinevoimistelu 1,5h/ kerran viikossa kustantaa 180€ 14 viikon ajalta, eli about sen syksyn tai kevään ajan. 3h/viikossa voi käydä treeneissä vajaalla 300€/ 14 viikkoa. 
  • Kenelle suosittelisin: Lapsista eläkeikäisiin ja sitä vanhemmillekin on omat ryhmänsä, ihan kenelle vaan siis! Harrastelajina käy ihan oikeasti kaikille ja on mitä mahtavin kuntoilumuoto! Lajissa voi myös harrastetasolla kilpailla, sillä SM-kisoja järjestetään ja niihin pääsee, vaikka ei Simone Biles olisikaan :D 
  • Oma ranking: Huippu hommaa, mie laitan top 10:n sisälle. Voimistelu kerran tai kahdesti viikossa kaikille tavoitteellisesti urheileville ei todellakaan mene hukkaan!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat