Jos joskus saan lapsia, ne tulee kaikki harrastamaan voimistelua! Siinä on laji, jonka harrastaminen harvoin tekee huonoa kenellekkään missään vaiheessa elämää. Minä pääsin kokeilemaan voimistelua Jyväskylän Voimistelijoiden aikuisten telinevoimistelutunnilla, joita on pidetty jo yli kymmenen vuoden ajan. Mulla ei ennestään voimistelutaustaa ole ollenkaan edes koulusta, koska ala-asteella meillä ei ollut edes liikuntasalia ja kaikki liikkatunnit pidettiin ulkona. Kuperkeikat ja muut perusjutut oon oppinut itsekseni, mutta vasta oikeastaan viimeisen vuoden aikana olen alkanut enemmän kiinnostumaan voimistelusta ja tavoitteena tälle keväälle on käsilläseisonta ja puolivoltin hallinta. Kuinkas sattuikaan, että juuri niitä pääsin myös JyVon kanssa harjoittelemaan :) !

 

Naisten telinevoimistelussa kilpaillaan neljällä telineellä, jotka ovat kansainvälisessä suoritusjärjestyksessä lueteltuina hyppy, nojapuut, puomi ja permanto. (Wikipedia)

Aikuisten telinevoimisteluun voi lähteä miltä pohjalta vaan, sillä vaikeustasosta löytyy jokaiselle sopiva. Ohjaajat pystyvät aikuistenryhmissä helposti neuvomaan vaikeampia tekniikoita edistyneemmillä, eli ei haittaa oletko vasta opettelemassa käsilläseisontaa vai teetkö jo sujuvasti puolvolttia. Aika monella treeniseurasta oli voimistelutausta ainakin lapsuudesta, mutta myös nollapohjilta lähteineitä oli. Osa porukasta oli käynyt treeneissä monta vuotta, osa syksystä ja osa keväästä, mutta helpointa on ryhmässä aloittaa aina syksyisin jos mitään pohjaa ei alla ole.

Suurin osa harjoituksesta tehtiin permannolla, jossa alkulämpän jälkeen tehtiin akrobatia osuudet. Liikelaajuuksien läpikäynnin jälkeen tehtiin rivissä permannon reunasta reunaan harjoituksia kuten kuperkeikkaa takaperin, etuperin haarakuperkeikkaa, kärrynpyörää pysäytyksellä ja käsilläseisontaa, koko ajan vaikeustasoa nostaen. Jokaisesta liikkestä löytyi yleensä joku helpompi versio, jonka valmentajat näytti ja muiden mukana oli helppo lähteä kokeilemaan, vaikka varmuutta suorituksen onnistumisesta ei ollutkaan. Mie aiheutin tuskan hetkiä valmentajille, kun mulla takaperinkuperkeikasta käsilläseisontaan- liikkeessä meinaa aina jäädä koko kropan paino pelkästään niskojen varaan. Pikku niskalihas jumeilla selvisin onneksi niistä, mutta huippua kuitenkin on se, et koko ajan saa palautetta liikkeestä ja siitä mitä voisi tehdä paremmin. Kehitystä tulee nopeasti kun saa palautetta, näkee muiden ympärillä onnistuvan ja uskaltaa rohkeasti kokeilla. Kukaan ei nauranu, vaikka mun haarakuperkeikka ei meinaa yhtään tulla ympäri...

 

Viimeiset yhteiset permantosarjat tähtäsivät jo arabialaisiin, jotta käsistä oppisi saamaan voimaan puolivolttiin. Puolivolttitreeniä varten tehtiin erilaisia harjoituspaikkoja, joista sai oman tason mukaan lähteä kokoamaan hommaa kasaan käsilläseisonnasta kaatumisesta jo puolivoltin harjoitteluun ties millä kierteillä. Perustaitoina aikuisten harrastevoimistelussa lähdetään harjoittelemaan puolivolttia ja volttia eteen sekä taakse. Uskoin kun mulle sanottiin, että nää hurjalta kuullostavat taidot on tekniikasta ja rohkeudesta kiinni, vaikka vaikea se on uskoa, kun oma tekeminen ei meinaa millään saada sitä kasaan. Hauskaa oli, että porukka ympärillä vaan vetää ohjeiden mukaan ihan täysillä kaikkee mitä käsketään ja tosi hienosti, kun itellä se olo kuitenkin oli et, "ihan oikeestiko yritän tehdä ton liikkeen?". Mun puolivoltti harjoitus löytyy Instagramista :)Tän lajin paras naisurheilija Simone Biles on myös uskomaton. Siinäpä vasta inspiraatioita omille kärrypyörätreeneille :O. 

 

Sit pienen lihaskunto-osuuden jälkeen vielä oli aikaa kokeilla erilaisia telineitä. Mun kokeilut jäi tuohon rekillä heilumiseen, jossa yritin vaan olla lentämättä pois koko laitteesta. (Sori hämärät kuvat, mut oltiin niin nopeita, ettei kamerat pysyneet mukana!) Kokeneemmat veti ties mitä hommia jo nojapuilla ja myös permannolla oli omaa aikaa harjoitella haluamiaan juttuja. Neuvoja ja valmennusta sai koko ajan halutessaan.

Kaiken kaikkiaan treeneistä jäi tosi hyvä mieli ja polte oppia uusia asioita, mikä tässä lajissa niin viehättääkin. 

  • Mitä kehittää: Koko kehon hallintaa, voimaa ja notkeutta treenaavaa laji. Ylivoimainen harjoitusmuoto ryhdin ja kehonhallinnan harjoittelemiseen. 
  • Parasta: Harjoittelun hauskuus ja haastavuus. Siistit temput, itsensä ylittäminen ja omien pelkojen voittaminen. Se tunne, kun saat jonkun jutun onnistumaan!
  • Pahinta: Jos jotain joutuu ihan hulluna hiomaan ja toistamaan ja toistamaan ja toistamaan ja toistamaan, eikä mitää kehitystä tunnu saavuttavan. Myös omat pelot esimerkiksi jo käsilläseisonnassa voi olla tosi pahoja. 
  • Hinta: Jyvolla aikuisten telinevoimistelu 1,5h/ kerran viikossa kustantaa 180€ 14 viikon ajalta, eli about sen syksyn tai kevään ajan. 3h/viikossa voi käydä treeneissä vajaalla 300€/ 14 viikkoa. 
  • Kenelle suosittelisin: Lapsista eläkeikäisiin ja sitä vanhemmillekin on omat ryhmänsä, ihan kenelle vaan siis! Harrastelajina käy ihan oikeasti kaikille ja on mitä mahtavin kuntoilumuoto! Lajissa voi myös harrastetasolla kilpailla, sillä SM-kisoja järjestetään ja niihin pääsee, vaikka ei Simone Biles olisikaan :D 
  • Oma ranking: Huippu hommaa, mie laitan top 10:n sisälle. Voimistelu kerran tai kahdesti viikossa kaikille tavoitteellisesti urheileville ei todellakaan mene hukkaan!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram