Kokeilussa on ollut myös tanssilinen ryhmäliikunta, jonka jaloa taitoa oon käynyt kokeilemassa afrobeat, street dance, dancefit ja zumba tunneilla.

 

Tanssitaustaa on ainoastaan yökerhojen tanssilattialta ja yhden käden sormilla on laskettavissa kerrat kun olen koreografisia juttuja ohjatusti käynyt kokeilemassa. Jammailen silti aina hyvien biisien mukana kun kukaan ei näe.  

Ai että, miten hauskaa on tälläinen liikunta! Hiki tulee monella tapaa, muut hommat unohtuu ja tunnilta lähtee yleensä hymy korvissa, vaikka oisi kuin sekoillut siellä. Ensimmäiset kerrat oli kyllä aika moisia painetiloja, koska ei todella ollut mitään käsitystä miten tunneilla kuuluu olla ja vauhti varsinkin zumbassa ja dancefitissä on kova. Sykettä taisi parikertaa nostaa ihan pelkkä sosiaalinen paine siitä, että aina on kulkemassa vasemmalle kun muut menee oikealle. En tiedä kuinka pitkään näillä tunneilla pitää käydä liikkuakseen oikeaan suuntaan, koska mun aivot koodaa liikkeet AINA päinvastaiseksi. 

Itselle dancefit oli kokemuksista ehkä hauskin, vaikka siellä olin välillä aivan täysin ulapalla. Jouduin vahingossa melkein eturiviin ja vaikka itse näinkin todella hyvin ohjaajan liikkeet, voi niitä parkoja, jotka oli mun takana. Zumba ja Dancefit molemmat oli tunteja, joissa tanssitaan paljon biisejä ja koreografia on "helpompi" sisäistää nopeasti. Ne oli kyllä alussa mulle melkoisia shokkeja, koska molemmissa mietin ensimmäisen 8 minuutin jälkeen, että en mitenkään voi selvitä näiltä tunneilta itsetunto ehjänä. 

Tanssiessa se on todella haastavaa, että jos ajatus herpaantuu, huomaa heti olevansa väärässä paikassa väärään aikaan. Todellista keskittymisharjoitusta ja muistipeliä siis samalla, mikä rasittaa myös aivoja ihan eri tavalla kuin lihaskuntotunneilla. Kun keskittyy täysillä pelkästään liikkumaan oikeaan suuntaan, unohtuu myös itsetunto-ongelmat ja alat nauttia omasta tekemisestä, välittämättä muiden tanssitaidoista. Mulle myös musiikilla on tosi iso merkitys ja dancefitin popimmat biisit tanssittaa mua paremmin kuin zumban lattarit.

Zumbassa toki Antti Tuiskun Keinutaan-biisiä bailasin ihan täysillä.   

Melkein kaikilla tanssitunneilla salit olivat täynnä ja viereiset tanssijat todella lähellä, mikä aiheuttaa haastetta omaan pyörimiseen. Parhaaksi taktiikaksi koinkin ensin yrittää kulkea samaan suuntaan kuin muut ja sisäistää jalkojen ja käsien tarkemmat liikkeet tanssin edetessä. Street- ja afrobeat-tunneilla harjoiteltiin enemmän koreografiaa tiettyyn biisiin, mikä ei sykettä nosta samalla tavalla, mutta haastaa aivoja ja motoriikkaa enemmän.

Parasta myös yksilötanssissa on tanssin flow, joka ainakin mulle on täydellistä liikkeeseen ja liikuntaan unohtumista ja itsensä kadottamista. Sellaiseen tunteeseen oon koukussa. 

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Muistia, tasapainoa, rentoutta ja heittäytymiskykyä.
  • Keskisyke: Dancefit 155, Zumba 141, Streetdance 123, Afrobeat 133. 
  • Hinta: Ryhmäliikuntatunnit kuuluu moneen kuntosalikorttiin, joiden kuukausihinta keskimäärin on varmaankin sen 50-100€/kk. 
  • Parasta: Ihana, ihana flow. Hauskaa melko kovatehoiseksi liikuntamuodoksi. 
  • Pahinta: Mokaamisen pelko.  
  • Kenelle: Keskellä tanssilattiaa on jo aika kova paine ja vauhti liikkua muiden mukana, mutta reunoilla tanssiminen sopii kaikille kuntotasosta riippumatta. 
  • Ranking: Mulla tää menee rankingissä korkealle, ehkäpä ihan ykköseksi tässä vaiheessa. Kehittää tasapainoa, koordinaatioita, muistia, kuntoa ja tärkein: antaa huippu hyvän mielen!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram