Pistetään väliin tämmönen välikatsaus, jossa yleisesti vähän omia fiiliksiä ja lajikokeiluista lisää kuvia.

Mikä tammikuu on takana! Se sisälsi itseni ylittämistä monella tapaa lajikokeiluiden merkeissä, mutta toki tän blogin kirjoittaminen on yksi iso itsensä ylittäminen. Blogista on tullut hyvää palautetta (kiitos siitä!) ja se varsinkin auttaa jaksamaan.  Lajeja kokeiltu reilu kymmnenen, blogi juoksee siihen suhteessa vähän jälkijunassa. Ajattelin, et oma deadline on joulukuun viimeinen päivä saada homma pakettiin, vaikka moni koittaakin saada Suomen 100-vuotis päivään mennessä lajit kasaan. Jos tulee lajeja mieleen mitä voisin kokeilla, niin olkaa yhteydessä instassa @siljapenttinen tai sähköpostin kautta silja.m.penttinen(a)gmail.com. 

Mut siihen tasapainon etsimiseen. Tarviin sitä, sekä fyysisesti, että henkisesti. Mun oikean polven eturistiside on leikattu toista kertaa viime syyskuussa ja kuntoutus on vielä pahasti kesken. Oikeastikin epätasapaino jaloissa on melkoinen ja myös näitä lajikokeiluita joudun vielä muutaman kuukauden miettimään, et mitä kaikkee uskaltaa mennä kokeilee. Mulla on monessa hommassa sellainen mentaliteetti, et mielelläni skippaisin kaikki välivaiheet (ja nöyrän työn) ja hyppäisin suoraan lopputulokseen. Tapana on myös heittäytyä satalasissa tekemään kaikkea yhtäaikaa, jonka jälkeen joudun aina palaamaan taaksepäin ja kerämään palaset takaisin kasaan - henkiset ja välillä valitettavasti myös ne fyysiset. Enkä todellakaan mistään aiemmista kokemuksista ole oppinut, vaan samalla tavalla joka kerta taas kaikkea ja yhtä aikaa, kunnes keho tai mieli sanoo piip.

 Se on taas sitä henkisen tasapainon etsimistä. Myös siihen uskon, että noi mun ykköslajit tällä hetkellä: jooga ja jousiammunta on hyviä, koska niissä opetellaan myös sitä hetkessä kiinni olemista ja työ tehdään rauhassa sähläämättä. 

 

Kun viime keväänä päätin luopua salibandystä sekä polven keston, että todellisen motivaation hiivuttua oli elämässä yhtäkkiä aika iso tyhjiö. Vaikka en elannokseni ole ikinä urheillut, eikä mulle ole koskaan urheilusta maksettu, se oli silti isompi osa mun elämää ja identiteettiä kuin mitä mä osasin ajatella. Kuka mä olen, kun en ole enää salibandyn pelaaja? Todella iso osa oli myös kuulua joukkueeseen, koska tiesi varmuudella olevansa osa jotain porukkaa. Ryhmään kuulumisen tunne on mulle yks tärkeimmistä asioista uuden harrastuksen aloittamisessa. Se, että voin sanoa olevani vaikka se salibandyn pelaaja, yleisurheilija, jousiampuja tai sukeltaja. Mikä vaan. 

Kirjoitin jo tonne kuntosali -postaukseen, että mulle kuntoilu oman kunnon ylläpitämiseksi tai ulkonäön vuoksi ei riitä motivaatioksi pumpata salilla päivästä toiseen. Tarkemmin sanottuna mulle oman ulkonäön tai kunnon vuoksi liikkuminen ei ole terve motivaatio. Kun suoritusta ei mitatakaan metreinä, sekunteina tai maaleina, vaan peilin ja muodissa olevan hyväkuntoisuuden normin mukaan, liikunnasta häviää ilo. Keskittyminen kääntyy tekemisestä ja kehittymisestä oman navan ympärille, kirjaimellisesti. 

 

Tykkään siitä, että ulkonäkökeskeisestä liikunnasta ja elämästä ollaan siirtymässä hyväolo -keskeisyyteen. Peukutan todella tän vaakakapinan puolesta ja laihduttamisen lopettamisen puolesta. Se mitä sulle oikeasti liikunnasta jää itselles on hyvät ystävät ja kokemukset, ei ne pakarat ja vatsalihakset.

Liikunnan ja urheilun tulisi olla arvokasta itsessään (tuottaa iloa ja nautintoa, sekä haastaa ja kehittää) eikä olla pelkästään keino muokata kehoa toisenlaiseksi. 

Haluan olla ylpeä siitä mihin kroppani pystyy, en siitä miltä se näyttää. Se mihin kropan haluaa  pystyvän on jokaisen itse määritettävissä, mutta tärkein on se, että ITSE on tyytyväinen siihen suorituskykyyn mitä on. Toivoisin esimerkiksi, et tossa kuvassa olevassa asennossa saisin ton jalan suoraksi XD. 

Crossfit kilpailija ja liikunnan maisteri Stefanie Hagelstamin sanoi mun mielestä hyvin omassa instagram postauksessaan (hyvin vapaa suomennos) : "Mulle ulkonäkö ei ole keskittymisen kohde tai tavoite, vaan suoritus, tulokset ja liikkumisen laatu ovat keskiössä...Ja miltä ikinä keho näyttääkään, oon ylpeä siitä".  Joku voi ajatella et helppo sanoo, kun on jo huippukunnossa, mut jos haluaa kehittyä ja nauttia, on pakko unohtaa se miltä näyttää. 

 

 

Helmikuu näyttää kans hurjan kivalta lajien suhteen, ainakin hiihtoa ja vaellusta on suunniteltu kokeilukalenteriin. Tällä viikolla tulossa juttua laitesukelluksesta ja ryhmäliikuntajumpasta.

Stay tuned! 

<3: Silja

 

P.s. Viime viikolla pääsin lisäksi kokeilemaan pelikommentaattorin hommaa suorassa youtube-streamissä naisten salibandyliigan paikallisderbyssä. Homma oli kyllä todella hauskaa ja ihan vinkkinä, et jos Ylellä on kommentaattorit kipeinä, niin työnäytettä voi kuunnella alla olevasta linkistä! Kommentaattorikaverina mulla siellä entinen pelikaveri Viivi Nykänen. 

       

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram