Pistetään väliin tämmönen välikatsaus, jossa yleisesti vähän omia fiiliksiä ja lajikokeiluista lisää kuvia.

Mikä tammikuu on takana! Se sisälsi itseni ylittämistä monella tapaa lajikokeiluiden merkeissä, mutta toki tän blogin kirjoittaminen on yksi iso itsensä ylittäminen. Blogista on tullut hyvää palautetta (kiitos siitä!) ja se varsinkin auttaa jaksamaan.  Lajeja kokeiltu reilu kymmnenen, blogi juoksee siihen suhteessa vähän jälkijunassa. Ajattelin, et oma deadline on joulukuun viimeinen päivä saada homma pakettiin, vaikka moni koittaakin saada Suomen 100-vuotis päivään mennessä lajit kasaan. Jos tulee lajeja mieleen mitä voisin kokeilla, niin olkaa yhteydessä instassa @siljapenttinen tai sähköpostin kautta silja.m.penttinen(a)gmail.com. 

Mut siihen tasapainon etsimiseen. Tarviin sitä, sekä fyysisesti, että henkisesti. Mun oikean polven eturistiside on leikattu toista kertaa viime syyskuussa ja kuntoutus on vielä pahasti kesken. Oikeastikin epätasapaino jaloissa on melkoinen ja myös näitä lajikokeiluita joudun vielä muutaman kuukauden miettimään, et mitä kaikkee uskaltaa mennä kokeilee. Mulla on monessa hommassa sellainen mentaliteetti, et mielelläni skippaisin kaikki välivaiheet (ja nöyrän työn) ja hyppäisin suoraan lopputulokseen. Tapana on myös heittäytyä satalasissa tekemään kaikkea yhtäaikaa, jonka jälkeen joudun aina palaamaan taaksepäin ja kerämään palaset takaisin kasaan - henkiset ja välillä valitettavasti myös ne fyysiset. Enkä todellakaan mistään aiemmista kokemuksista ole oppinut, vaan samalla tavalla joka kerta taas kaikkea ja yhtä aikaa, kunnes keho tai mieli sanoo piip.

 Se on taas sitä henkisen tasapainon etsimistä. Myös siihen uskon, että noi mun ykköslajit tällä hetkellä: jooga ja jousiammunta on hyviä, koska niissä opetellaan myös sitä hetkessä kiinni olemista ja työ tehdään rauhassa sähläämättä. 

 

Kun viime keväänä päätin luopua salibandystä sekä polven keston, että todellisen motivaation hiivuttua oli elämässä yhtäkkiä aika iso tyhjiö. Vaikka en elannokseni ole ikinä urheillut, eikä mulle ole koskaan urheilusta maksettu, se oli silti isompi osa mun elämää ja identiteettiä kuin mitä mä osasin ajatella. Kuka mä olen, kun en ole enää salibandyn pelaaja? Todella iso osa oli myös kuulua joukkueeseen, koska tiesi varmuudella olevansa osa jotain porukkaa. Ryhmään kuulumisen tunne on mulle yks tärkeimmistä asioista uuden harrastuksen aloittamisessa. Se, että voin sanoa olevani vaikka se salibandyn pelaaja, yleisurheilija, jousiampuja tai sukeltaja. Mikä vaan. 

Kirjoitin jo tonne kuntosali -postaukseen, että mulle kuntoilu oman kunnon ylläpitämiseksi tai ulkonäön vuoksi ei riitä motivaatioksi pumpata salilla päivästä toiseen. Tarkemmin sanottuna mulle oman ulkonäön tai kunnon vuoksi liikkuminen ei ole terve motivaatio. Kun suoritusta ei mitatakaan metreinä, sekunteina tai maaleina, vaan peilin ja muodissa olevan hyväkuntoisuuden normin mukaan, liikunnasta häviää ilo. Keskittyminen kääntyy tekemisestä ja kehittymisestä oman navan ympärille, kirjaimellisesti. 

 

Tykkään siitä, että ulkonäkökeskeisestä liikunnasta ja elämästä ollaan siirtymässä hyväolo -keskeisyyteen. Peukutan todella tän vaakakapinan puolesta ja laihduttamisen lopettamisen puolesta. Se mitä sulle oikeasti liikunnasta jää itselles on hyvät ystävät ja kokemukset, ei ne pakarat ja vatsalihakset.

Liikunnan ja urheilun tulisi olla arvokasta itsessään (tuottaa iloa ja nautintoa, sekä haastaa ja kehittää) eikä olla pelkästään keino muokata kehoa toisenlaiseksi. 

Haluan olla ylpeä siitä mihin kroppani pystyy, en siitä miltä se näyttää. Se mihin kropan haluaa  pystyvän on jokaisen itse määritettävissä, mutta tärkein on se, että ITSE on tyytyväinen siihen suorituskykyyn mitä on. Toivoisin esimerkiksi, et tossa kuvassa olevassa asennossa saisin ton jalan suoraksi XD. 

Crossfit kilpailija ja liikunnan maisteri Stefanie Hagelstamin sanoi mun mielestä hyvin omassa instagram postauksessaan (hyvin vapaa suomennos) : "Mulle ulkonäkö ei ole keskittymisen kohde tai tavoite, vaan suoritus, tulokset ja liikkumisen laatu ovat keskiössä...Ja miltä ikinä keho näyttääkään, oon ylpeä siitä".  Joku voi ajatella et helppo sanoo, kun on jo huippukunnossa, mut jos haluaa kehittyä ja nauttia, on pakko unohtaa se miltä näyttää. 

 

 

Helmikuu näyttää kans hurjan kivalta lajien suhteen, ainakin hiihtoa ja vaellusta on suunniteltu kokeilukalenteriin. Tällä viikolla tulossa juttua laitesukelluksesta ja ryhmäliikuntajumpasta.

Stay tuned! 

<3: Silja

 

P.s. Viime viikolla pääsin lisäksi kokeilemaan pelikommentaattorin hommaa suorassa youtube-streamissä naisten salibandyliigan paikallisderbyssä. Homma oli kyllä todella hauskaa ja ihan vinkkinä, et jos Ylellä on kommentaattorit kipeinä, niin työnäytettä voi kuunnella alla olevasta linkistä! Kommentaattorikaverina mulla siellä entinen pelikaveri Viivi Nykänen. 

       

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat