Nyt siis varoituksena kaikille hikiliikuntaa etsiville, Taiji ei välttämättä ole sinulle. Jos taas haet rauhallisen tempoista liikuntaa ja olet silti kiinnostunut itsepuolustuslajeista tämä laji voi sopiva! Taijin harjoittelussa astuttiin taas omalle tuntemattomien lajien alueelle. Pääsin Practical Tai Chi Chua Jyväskylän harjoituksiin tutustumaan Taijin perusperiaatteisiin, joita minulle opasti Sami Hurmerinta. Jyväskylässä harjoitellaan Taijin tyylien sisällä itsepuolustusosion sisältäävää muotoa (wudang tai chi chuan) vaikkakin lajin liikesarjat eli muotojen (oma mielikuvani vanhoista kiinalaisista miehistä puistossa keräämässä Chi-energiaa) ovat tässäkin harjoittelun pohjana. Chi-energiaa ei kuitenkaan kerätä, vaan harjoittelu tähtää itsepuolustus sovellusten hallitsemiseen sekä ilman aseita, että miekan ja sapelin kanssa.

Taiji on perinteinen kiinalainen taistelutaito. Nykyisin laji tunnetaan terveyttä edistävänä liikuntana, jossa pyritään käyttämään kehoa kokonaisvaltaisesti ja liikkeen avulla rentouttamaan keho ja mieli. 

 

Taijiin- peruskurssilla lähdetään opettelemaan lyhyttä liikesarjaa, jonka oppimisen jälkeen voi siirtyä pidempiin liikesarjoihin. Nämä on juuri niitä liikkeitä, joista oma mielikuvani lajista oli muodostunut. Jokaisen sarjan yhden liikken takana on jokin taistelulajitilanteesta kumpuava ajatus (kuvitteellinen vihollinen yrittää kuristaa tyyppinen tilanne) ja liikesarjat on suunniteltu niin, että seuraava liike alkaa siitä mihin edellinen on loppunut. Lyhyen liikesarjan tekemiseen menee noin 15min, mutta sen opetteluun paljon paljon pidempään. Liike on koko ajan äärimmäisen hidasta ja liikkeessä on nyansseja todella paljon lähtien siitä kummalla jalalla paino on siihen millainen ranteen tai sormien asento on. Itse koin liikesarjan harjoittelun haastavana, mutta toisaalta mielelle rauhoittavana. 

Liikesarjan opettelun jälkeen pääsimme tekemään itsepuolustussovelluksia, joissa näkyy aiemmin opeteltujen muotojen liittyminen itsepuolustukseen. Kuten ilmeisen monissa itämaisissa taistelulajeissa, tässäkin pyritään itse toimimaan minimienergialla ja hyödyntämään vastustajan liikettä ja suuntaa. Harjoittelimme esimerkiksi sellaista variaatioita missä vastustaja yrittää tulla kuristamaan minua ja miten minä pyrin tilanteessa puolustautumaan. Tärkeää oli katsoa esim. miten päin vastustajan jalat ovat ja suunnata omat väistöt ja jatkoliikkeet niin, että itse pääsee mahdollisimman vähällä energialla. Myöhemmin harjoittelussa päästään opettelmaan myös miekan ja sapelin käyttöä. 

Voin kertoa, että näissä harjoituksissa olin aivan totaalisen pihalla. Nyt kun luin jälkikäteen Taijista ja takana oli kokemus hitaasta liikkumisesta ymmärsin todella paljon enemmän miksi mitäkin tehtiin. Sami kertoikin, että lajiin on haastavaa saada uusia harrastajia, koska lajin hienoudet ja syvyydet ikäänkuin "aukeaa", vasta pidemään harjoittelun jälkeen. Moni Taijin harrastaja on siis jo etukäteen innostunut lajista ja motivaatio harjoitella pysyy pidempään, kuin jos ensimmäisen kerran ilman mitään perustietoja lähtee lajia kokeilemaan. Esimerkiksi liikesarjan tekemiseen saa koko kehon mukaan vasta myöhemmin ja harjoitus tuntuukin hyvin erilaiselta ensikertalaisen ja pidempään harjoitelleen mielestä. 

Ainakin itselle nämä Wikipediasta löytyneet harjoittelun perusperiaatteet avasivat itselle jälkikäteen asioita huomattavasti: 

  • Etsitään hiljaisuutta liikkeestä
  • Täyden ja tyhjän, suljetun ja avoimen (esim. lihasten jännityksen ja rentouden) tunteminen
  • Mielen ja kehon liikkeet heijastavat toisiaan
  • Käytetään mielenvoimaa kehonvoiman sijasta
  • Liike on harjoituksessa jatkuvaa ja hidasta
  • Rinnan pitäminen sisässä ja selän pitäminen suorassa
  • Pään pitäminen luonnollisella tavalla pystyssä
  • Hartioiden pitäminen rentoina
  • Lantion pitäminen rentona
  • Ylä- ja alavartalon liikkeet ovat keskenään tasapainossa.

 

 

 

 

Taijin osaajan katsominen videolta näytti suorastaan hypnoottiselta! Ihan kun veden tai tulen jatkuvaa liikettä, tätäkin voisi tuijoittaa ikuisuuden. Kuten videosta näkyy, parhaimmillaan Taijin liikkeissä on uskomatonta harmoniaa ja lyhyitä välähdyksiä tekemisen flowsta pääsin myös itse aistimaan pariharjoituksissa kuten työntävissä käsissä. Harjoituksen rauhallinen rytmi tuo erilaisen mahdollisuuden keskittyä pelkästään liikkeeseen, vaikka samalla myös muut aistit tekevät tiedostamattomasti omaa työtään.  

  • Keskisyke: Alle 100 koko harjoituksen ajan. 
  • Hinta: Talvella noin 3kk peruskurssin hinta on 75€. Kesällä harjoittelu on ilmaista, koska salivuokraa ei tarvitse maksaa.
  • Mitä kehittää: Tasapainoa, mielenhallintaa, kehonhallintaa ja taistelulajisovelluksena reagointia ja minimienergialla puolustautumista. 
  • Parasta: Liikkeen flow ja mieletön rauhallisuuden tunne, joka aina hetkittäin näin ensikertalaisenkin sai valtaansa. Myös taistelulaji sovellusten harjoitteleminen oli voimauttavaa. 
  • Pahinta: Liikkeen hitaus on sekä parasta, että pahinta. Huonona päivänä keskittyminen tekemiseen voi olla vaikeaa ja turhauttavaa. 
  • Kenelle: Ikäraja peruskurssilla on 16v, mutta yläikärajaa ei ole. Terveysliikuntana menee kaikille (Kiinan virallinen suositus kaikille harrastettavaksi), muta wudang muoto taas sopii itsepuolustuslajeista kiinnostuneille. 
  • Ranking: Mielenkiintoinen uusi tuttavuus. Jotenkin itselle tulee myös jooga mieleen ja harjoittelu tekisi varmasti hyvää. Luonteenlaatu ei mulla ole riittävän rauhallinen lajin harjoitteluun vielä, mutta kaikkien Kiinalaisten taisteluleffojen fanina, nostan omassa rankigissä mielenkiintoisemmaksi lajiksi kuin esim. nyrkkeilyn. Suosittelen lajin kokeilemista!

P.s. Tässäkin lajissa voidaan kilpailla sekä liikesarjan tekemisessä (enemmän esteettinen laji, jossa suoritusta arvioidaan liikkeen harmonialla ja keskittymisen näkymisellä), sekä ihan ottelulajina.  

Kommentit (2)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram