Sulkapallo lajina oli sellanen, jota kävin ilman valmennusta kokeilemassa. Eipä siinä sinänsä mitään, tääkin laji on oikeasti niin, että tekemällä oppii ja monella meistä on koulusta perustaidot tänkin lajin tekemiseen. Esimerkiksi tennikseen verrattuna tässä lajissa on mahdollista pienemmilläkin taidoilla saada jo peliä aikaiseksi, sillä hitaampi sulkapallo pysyy about kontrollissa, vaikka sitä sykkeen nousua ei välttämättä pääse alussa niin paljon tapahtumaan. Meillä mailatkin sattui löytymään komerosta, joten ainostaan pallot käytiin hankkimassa, kun nakitin miehen itelle pelikaveriksi. Pelivuoroja ja paikkoja on tarjolla tässäkin kaupungissa ihan älyttömästi, joten pienillä panostuksilla tätä lajia on helppo päästä pelamaan. 

Omat sulkiskokemukset ei oo mitkään huimat, mutta matkalla pelaamaan kertasin vielä oikeet säännöt täältä ja sit vaan kentälle. Oikeestaan ainoa mitä piti miettiä, oli toi syöttäminen et se tulee vyötärön alapuolelta, molemmat jalat maassa ja mailan varsi pitäisi olla suoraan alaspäin. Ja et jonkun pitää yrittää muistaa laskee pisteitä (21 pisteestä erä poikki). Alussa et pääsi tuntumaan kannatti kyllä vaan pallotella puolelta toiselle, mutta miehän en jaksa tehdä sitä kovin pitkään, kun pakko on päästä voitosta pelaamaan. 

Sulkapallo on siitä kiva peli, et kun saa vaan pallottelua aikaiseksi tulee todella hyvin pompittua, liikuttua ja sykettä nostettua huomaamatta. Toki alussa kun ei ollu tuntumaa (kuten kaikissa muissakin mailapeleissä ja varsinkin tenniksessä) pelit on lyhyitä, kun peli päättyy yleensä vaan sellaseen, että ei onnistu saamaan palloa verkon yli tai ei esim. osu palloon. Mut liikettä tulee kun älyää liikkua oman lyöntinsä jälkeen aina takaisin keskustaan valmistautumaan toisen lyönteihin. Ja samalla tavalla kun tenniksessä, pitäisi yrittää lyödä sinne minne sen vastustajan on vaikea liikkua. Mun etu pelin alussa oli se,että kun tekniikka oli niin huono, niin en yrittämälläkään saanu palloa yli takarajan. Pystyin lyömään alussa ihan täysillä ja pallo tippu just takarajan paremmalle puolelle. Vuoron lopussa omat taidot oli kehittynyt sen verran, että jouduin jo kontrolloimaan voimaa. 

Parasta tässä lajissa on tosiaan toi, et kuntoilu tulee taas huomaamatta. Liikkuvuudet ois kyllä kannattanu lämmitellä paremmin ennen peliä, sillä sellasia syöksyjä piti välillä yrittää, että kylmät lihakset ei oikein taipunu mukana. Kun vastustaja on kanssa sellanen, joka yrittää juoksuttaa tulee sitä hillitöntä pomppimista ja syöksymistä ympäri kenttää tehtyä välillä aina parikymmentä sekuntia putkeen. Tässä lajissa saa kanssa siis erinomaista HIIT-treeniä! 

Toki mie aatteelin, että tulee törkee tukkapölly miestä vastaan, mutta kävinkin niin, että mie vein erät 3-0! (Lisäerän toki hävisin..) Sit jos muita vastaan kisailemaan haluaa enemmän, niin paikallisilta sulkapallo seuroilta löytyy kyllä treeniryhmiä säännöllisempään harrastukseen ja sitä kautta saa varmasti peliin tosi paljon järkeä. Toki itselleni sulkapallo menee ihan näin "kunhan nyt käyn pelaamassa"-mentaliteetilla, sillä mulle aina kaikki pelit lenkkeilyn voittaa!

  • Mitä kehittää: kuntoa, ketteryyttä, räjähtävyyttä ja liikkuvuutta. Monipuolinen laji siis!
  • Parasta: Pitkät pallot ja sellaset juoksutukset, jossa hengenhädässä yrität palloa käydä pelastamassa ja vielä onnistut!
  • Pahinta: Ne hetket, kun oot täysin varma että voitat kun vaan laitat pallon verkon yli ja ei, ohi tai yli tai verkkoon.
  • Missä ja miten: mailat ja pallot, joilla pääsee alkuun saa hankittua alle 100€ alkupanostuksella, mutta toki myös salivuorot maksaa riippuen paikasta. Valmennusta ja kursseja ja säännöllisiä pelivuoroja aloittelijoille on myös tarjolla tosi paljon, kun vaan googlea käyttää. 
  • Oma ranking: Kun innostuin kesälajina tenniksestä tosi paljon, niin sulkapallo ois kyllä erinomainen laji pelailla talviaikaan. Tässä lajissa puoliso sattuu olemaan vielä aika samantasoinen vastus, joten tää käy ihan hyvin yhteisestä harrastuksesta. Ja mulle tosiaan aina pallopelit lenkillä käymisen voittaa! 100-0. 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat