Hitto, mie luulin et pääsin ryhmäliikuntajumpista jo testeissä eroon, mut mulle suositeltiin Step-tunnin kokeilua. Joidenkin mukaan se on JUST SE PARAS jumppa, koska siellä tulee hyvä hiki ja fuskaat itsesti tekemään kovemmin kuin mitä jaksat. Taas meni siis yksi rymäliikunta neitsyys, sillä step-laudan kanssa leikkiminen ei ollu tuttua ennestään. Edelleen kokeilussa hyödynsin JYU:n ryhmäliikunnan jumppia, joita pitkin talvea ja kevättä oon testimielessä käynyt tekemässä. Harvasta oon silti aidosti innostunut ja vaikka esim. tanssi nousi korkeelle tonne ranking-listalle, niin en silti oo käynyt testien jälkeen yhdelläkään tanssitunnilla riekkumassa. Nyt siis step-tunnille, jonne tällä kertaa välineiksi tarvittiin step-lauta, 5kg levypaino ja juomapullo, joka allekirjoittaneelta unohtui kotiin. Oisin todellakin tarvinnut, eli ota sinä siis sellainen mukaan....

 

Step aerobics is a form of aerobic exercise using of an elevated platform (the step). The height can be tailored to individual needs by inserting risers under the step. Step aerobics classes are offered at many gyms and fitness centers which have a group exercise program.

Nyt olin jo oppinut aiemmista ryhmäliikunta kokemuksista ja ensimmäsiten joukossa saliin saapuen, kävin valitsemassa paikan salin keskiosan reunapaikalta, jossa vaikutus muihin ympärillä oleviin ihmisiin on minimi kun askeleet menee #vituralleen . Keskiosasta kuitenkin näkee mitä ohjaaja tekee, joten ihan kuulohavainnon ja arvauksen perusteella ei tarvitse hommaa kokeilla. Tykkäsin, kun ohjaaja kertoi montako biisiä ja millaiset päktät (lämmittely, sykkeen nosto, lihaskunto, loppuverryttely) tuntiin sisältyy, sillä sen avulla omaa tekemistä oli helpompi jaksottaa. En kuitenkaan saanut huijattua itseäni tekemään yhtään normaalia kovempaa, vaan päinvastoin mieli harhaili ties missä muualla treenin aikana.   

Nyt pääsin kokeilee myös tätä perinteistä askel-juttua ensimmäistä kertaa (eli perusaskellus, joku v-askellus tyyppinen + mitä lie muita) ja ne oli helpompia ku mitä olin pelännyt, mutta "väärällä jalalla" tekemistä ei voinut silti välttää. Onneksi salissa oli tilaa ja jokaisella on oma paikka, joten mun rytmistä kiinni pääsemisen odottaminen ei sisällä toisten väistelyä yhtä aikaa. Hiki tuli, se on varmaa ja sitä juomapulloa olisin kaivannut, mutta myös sitä ettei olisi niin tylsää. Askel sinne, askel tänne, hiki virtaa ja biisitkin välillä hyviä, mut mie mietin millon tää loppuu. "Jes, nyt on alkulämmittely hoidettu. Nyt loppu sykkeen nostatus, enää lihaskunto, pitääkö tää loppuverkkakin oikeesti tehdä samaan tahtiin?". "Millon tää loppuu"- ajatus on toki monesti juoksulenkilläkin, mut sieltä on pakko edes kävellä takasin kotiin ja sentään maisema lenkillä vaihtuu. 

Miksi ryhmäliikunta-jumpat ei vaan sit tunnu olevan mulle? Mihin mie voin siinä kehittyä? Mikä mun tavoite stepissä voi olla? Okei joo, käyn siellä tunneilla, jaksan sit tunnit paremmin ja teen suuremmilla painoilla, mut mitä sitten? Silti teen vaan suurin piirtein sitä samaa, ohjaaja keksii pari uutta liikettä ja silti mie pyörin siinä neliön alueella, saamatta lupaa improvisoida. Eikö tässä oo jotain step-aerobicin SM-kisoja joihin voisin tähdätä? Mielummin teen vaikka lihaskuntoa aikaa vastaa niin paljon ku ehdin tai tietyt sarjat joitakin liikkeitä, mutta toi rytmissä pitkän sarjan tekeminen ei iske, vaikka musiikki myös mun harrastus on.

Ehkä se on se, etten tykkää tehdä asioita aina samalla tavalla kun kaikki muut! Vaikka joukkueurheilussa valmentaja laittaa mut tekemään jotain tiettyä harjoitusta, mulle jää aina sinne jotain oman päätöksen varaa. Teenkö jonkun toisen harhautuksen, syötänkö nyt vai vähän myöhemmin, vedänkö yläkulmaan, vai perinteisesti ohi? Johtuuko se oppimisesta vai mistä, mutta mua suorastaan ahdistaa noilla tunneilla se, että tehdään kaikki samaan tahtiin, samalla tavalla jokainen toisto. Feilaus on se, jos teet jotain erilaista, vaikka mieli tekisi. 

 

Mitä mieltä te olette?  Tykkäsin siitä, että viimeksi kun pistin pumpin omalla listalla pohjalle, jengi heräsi puolustamaan rakasta lajiaan ja toivon, että tää herättää samaa innostusta. Kerro mulle miksi se step-tunti on niin kiva ja mikä tahdissa jumppaamisessa viehättää?  Mä en nimittäin päässyt siitä selville. Tai jos sinäkään et kuulu jumpan ystäviin, niin otan mielelläni vertaistukea vastaan <3. Kevennykseksi Stepin ystäville Jane Fondan Step-aerobic video, tässä on tyyliä!! Jos kaipaat edes vähän naurua, niin vilkaise video. Ja muista, ettei videon ohjeet korvaa lääkärikäyntejä :´D 

 

 

  • Mitä kehittää: Aerobista kuntoa, jalkojen kestovoimaa ja ylläpitää lihaskuntoa.  
  • Parasta: Hyvä hiki, hyvät biisit ja se jos tunnilla kuuluu yhteinen jalkojen rytmi biisin tahtiin. Siitä tuli oikeasti kiva fiilis. 
  • Pahinta: Siinä laudan ympärillä on sun maailmasi. Oikee vai vasen jalka on sun tärkein tietosi ja sit mennään. 
  • Kenelle: Aerobisen kunnon kehittäjille ja lihaskunnon ylläpitäjille. 
  • Oma ranking: Ylittää pumpin, mutta ei pilkkimistä. Kyllä mie silti onnellisemmaksi pilkillä tuun, ku step-tunnilla. Se on siis mun ranking-listan takana tärkein kysymys: minkä reenin aikana oon onnellisimmillani. Ootko miettinyt mikä on sun onnellisuuslaji?

Kommentit (6)

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos Tiia! Mulla ei vaan mee kaaliin nää jumpat millään :D Ihana kuulla sun onnellisuuslajista, baletti on mulla kokeilulistalla! Odotan sitä innolla ja vähän myös kauhulla... Mielikuva on sellaisesta kiukkusesta vanhasta ranskalaisesta tanssinopettajasta, joka tulee taivuttamaan sut siihen tanssiasentoon, jos et siihen omin avuin pääse :) Silja

Vierailija

Jos on kovin kilpailuhenkinen ja omaa "mun on oltava paras, nokkelin jne."-ajattelutavan, niin sit ryhmäjumpat ei ehkä sovi sellaselle :D ite en ajattele että mun pitäis kehittyä johonkin kilpatasolle vaikkapa sitten stepissä, vaan käyn siellä ihan tekemisen ja liikkumisen ilosta - en sen takia, että sen pitäisi olla avain esim. huipulle nousuun.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Ihan totta! Mie en osaa vielä (toivottavasti joskus osaan) nauttia just siitä tekemisen ilosta, vaan itselle antaa vielä eniten uuden oppiminen tai itsensä kehittäminen ja se kilpailu on sellainen mitä kaipaan tällä hetkellä tosi kovasti...

Oon myös miettinyt, et mitäs jos tää kilpailuvietti ei koskaan laannu? Entäs jos ikää on 85 ja edelleen vedän lonkkakuntoutuksessa kilpailumielessä rollaattorin kanssa käytävillä... :) Mulle onneksi varsinkin luontoliikunta/retkeily on sellasta, ettei aina tarvii kilpailla ja varmaan siinä mielessä mulle tosi terveellinen liikuntamuoto!

Kiitos kommentista!

Silja

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Kiitos kommentista Liikkujanainen! En oo koskaan testannut miekkailua ja testilistalle lisätty! En oo kyllä mikään hirmu hyvä häviäjä, joten aika mielenkiintoista päästä testaamaan taas jotain, mistä ei ole mitään haisua... Sulla on myös tosi kiva blogi :) !

Silja

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram