Mä en tiedä onko tää menossa jotenkin muodista vai mikä juttu tässä on, mutta spinningiä ei ollut hurjasti Jyväskylässä tarjolla?!? Onneksi pääsi kokeilemaan lajia Liikun kuntokeskukselle, jossa oli mahdollisuus testata perinteisestä poikkeavaa Virtual Spinningiä. Virtual Spinningissä ei siis ole ohjaajaa, vaan treeni tulee kokonaisuudessaan ruudulta, jossa pääset polkemaan erilaisissa maisemissa ympäri maailmaa. Spinningpyöriin oon törmännyt aiemminkin (käytännössä vahingossa), kun en oo erottanut niitä normi kuntopyöristä ja hypännyt varomatta kyytiin. Molemmissa toki pyöräillään, mutta spinningpyörissä vastus säätyy portaattomalla nupilla ja kokematon meinaa lentää pyörän selästä, jos ei muista polkimet ei stoppaa heti kun jalkasi niiltä nostat (kokeiltu on). En ole koskaan käynyt siis myöskään perinteisellä ohjatulla Spinning tunnilla, joten onneksi sain alussa apuja Jyväskylän Liikun PT:ltä Miialta, joka kävi neuvomassa pyörän säädöt ja ohjeisti muutenkin miten homma toimii. 

Virtual Spinning sisältää erilaisia puolesta tunnista, tuntiin kestäviä pyöräilyohjelmia, joihin periaatteessa voit hypätä milloin vain mukaan, tunnit alkaa ruudulta automaattisesti tiettyihin kellonaikoihin. Homma menee niin, että pyörän selässä näet maiseman missä poljetaan ja vasemmassa kulmassa näkyy tavoiteltava kierrosluku, ohjeet poljetaanko seisaaltaan vai istualtaan ja tietyn poljettavan pätkän jäljellä olevan ajan. Ohjelmat on tehty niin, että joku on oikeasti käynyt polkemassa ne maisemat kypäräkamera päässä, ja ruudulta maisema näyttää siltä, kun itse polkisit samoja reittejä. 


Mulla meni ensimmäinen 20min päästä kiinni ohjeiden mukaiseen pyöräilyyn ja oppia säätämään omaa vauhtia suhteessa RPM:ään ja tarvittuun rasitukseen. Aikaisempi spinningtausta varmaan tässä olisi helpottanut, sekä seisaaltaan pyöräilyn ja nopeasti pyöräilyn tekniikan osaaminen, mutta maisemia ihmetellessä sekin ihmettelyn aika sujui ihan hyvin. Vaikka mietin etukäteen, onko jotenkin ihan outoa tuijottaa ruutua ja kuvitella olevansa oikeasti niitä maisemia polkemassa, niin sopeutuminen sujui yllättävänkin hyvin. Välillä tuli jopa ihan hypnoottinen olo, kun mietti mitä seuraavan mutkan takaa paljastuu ja onkohan sielläkin noin hienoja maisemia. Ja jos asfaltissa oli epätasaisuuksia niin, niitä melkein odotti itsekin tuntevansa pyörän alla töyssyn. Sivulle vilkaistessa muisti taas missä oikeasti on. 

Nauhoituksessa kuultavia ja ruudun sivussa näkyviä ohjeita opin pikkuhiljaa tunnin loppua kohden noudattamaan. Aika hyvin oma polkuvauhti oli sovitettavissa ruudulta näkyvään polkuvauhtiin, sillä huomaat kyllä jos jalkasi tekevät liian hitaasti tai liian nopeasti töitä suhteessa etenevään vauhtiin. Varsinkin rankat ylämäkipätkät oli superhauskoja tehdä näin, kun koet oikeasti polkevasi lumista vuorenrinnettä ylös. Siinä ei tarvitse ruudussa näkyvää jäljellä olevaa aikaa paljon tuijoitella, kun näet mäenlaen ja tiedät, että sinne olisi päästävä. Ohjeet ja kannustukset tässä ohjelmassa tuli englanniksi, mutta ilman kielipäätäkin tietää grafiikoista minkälaista työtä haetaan. Musiikki ei tässä ollut niin isossa osassa, kuin mitä olen ymmärtänyt sen olevan ohjatuilla spinningtunneilla. 

Hien määrä on tässä lajissa kyllä suhteellisen älytön. Mulla ei yleensä hiki mitenkään "virtaa", mutta nyt oli oikeasti hikipyyhkeelle käyttöä, kun enimmät pisarat oli pakko pyyhkiä otsalta pois. Ainakin itselle siis ruudun kierrosnopeudet oli sopivia, vaikka nopeat pätkät joissa tavoiteltiin 120 kierrosta minuutissa, oli alussa kyllä tosi vaikeita hakea. Tuntui että lennän pyöränselästä pois, kun yritän hermottaa jalat tekemään pitkän aikaa noin nopeasti, mutta onneksi ymmärsin sitten pitää jalat polkimissa tiukasti ja seurata paremmin polkimien tuntumaa ja mennä sen mukaan. Pyöriin kävisi myös lukkopolkimet, mutta niiden kokeilu on sitten jo ihan oma haasteensa. :D                 

  • Mitä kehittää: Aerobista ja anaerobista kuntoa, sekä jalkojen voimaa. 
  • Keskisyke: 137
  • Parasta: Uskomaton hien määrä, aineenvaihdunnan buusti ja motivoivat maisemat.  
  • Pahinta: Jos oli tylsä maisema tai niin hieno, että harmitti kun ei oikeasti ollutkaan Alpeilla polkemassa. Myöskin parempi musiikki ohjelmassa ainakin omaan makuun olisi vielä lisää buustannut vauhtia. 
  • Hinta: Liikussa Virtual Spinning kuuluu kaikkien kuntosalien valikoimaan klo 5-23 ja kuukausikortti sinne maksaa 29€/kk. Testitreenin voi käydä tekemässä ilmaiseksi ma-ke klo 16-19. 
  • Kenelle: Spinningin hyöty on varmasti eniten aerobisen ja anaerobisen kunnon kohottajana, mutta varsinkin palauttaviin ja valmistaviin harjoituksiin sopii tosi hyvin, sillä aineenvaihdunta lähtee tässä kunnolla kierroksille. 
  • Ranking: Yllättävänkin korkealle omassa listauksessa menee. Mulla on pyöräilyn erimuodoista testaamatta vielä katupyöräily ja maastopyöräily, joiden ennakkoon uskon menevän vielä spinningin ohi, mutta ihan tavallisen hyötyliikuntapyöräilyn spinning kuitenkin voittaa. Kiva kun on laji, jossa suht vaivattomasti tulee näin hiki! Hiki on hyvä!!

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram