En tiedä millaiset ajatukset teillä tulee sirkuksesta, mutta itselle ei olisi lajina tullut mielenkään ilman suosituksia, mutta onneksi Annalta suosittelut sain! Kokeilussa on nyt ollut Jyväskylän Sirkuskoulun tarjoamat tunnit ja sieltä tarkemmin kävin kokeilemassa lattia- ja ilma-akrobatiaa, käsinseisonta-alkeita ja sirkuksen sekaryhmää. Monenlaista tuttua juttua itselle siis, mutta myös uusia oppeja, erilaisia tapoja opetella asioita ja uusi liikkeitä. Painotukset tällä hetkellä tunneissa kulkevat tuon akrobatian mukana, mutta erilaisia spessu-kursseja esimerkiksi jonglööraukseen järjestetään pitkin vuotta, joihin sirkuslaisilla on mahdollisuus osallistua. Kuvassa jonglöörausta (kirjoitetaanko se noin?!?) näyttää Atte, yksi sirkuskoulun ohjaajista. 

Omat mielikuvat sirkuksesta on yhden Sirkus Finlandian-esityksen pohjalla ja sen mitä telkkarista esimerkiksi Cirqui de Soleilia on käynyt katsomassa, joten en oikeastaan tiennyt hirvesti mitä tunneilta odottaa. Valikoimaa Sirkuskoululla on kuitenkin huikea määrä, enkä kerennyt kaikkea käydä kokeilemassa. Esimerkiksi tarjolla ollut pariakrobatiaa ja ilmajooga (joka olisi varmaan mennyt ihan omasta lajistaan) ja samaan harjoittelupassiin kuuluu myös Parkour-tunnit, joista tulossa myöhemmin lisää. Kaiken kaikkia nykysirkus on aikapaljon enemmän kuin tirehtööri, klovnit ja kesytety leijonat. Tsekkaa vaikka Race Horse Companyn-sirkusmeininki!

 

Mitä opin sirkuksesta on se, että tekemistä ei tarvitse arvostella aina liikkeen teknisen puhtauden arvostelua, vaan pääpaino voikin olla viihdyttävyydessä ja varsinkin harjoitellessa siinä, että on mukavaa. Sirkus on akrobatiapainotuksestaan huolimatta matalan kynnyksen liikuntaa ja tunneilla oli kaiken ikäisiä miehiä ja naisia. Liikkelle lähdetään helpoista jutuista, mutta variaatioita ja vinkkejä löytyi todella haastaviinkin juttuihin. Paljon tehdään harjoituskavereiden kanssa avustettuna, joten sosiaalisita kontakteiltakaan ei sirkusharjoittelussa välty! Osa tunneista on taidoissa eteneviä, kuten käsillä seisonnan alkeet, mutta sirkuksen sekäryhmässä taas tehdään monipuolisesti erilaisia sirkukseen liittyviä asioita. 

Sirkus sopii sulle jos haluat liikkua rennommalla twistillä, mutta haastaa itseäsi liikkujana. Trampoliinilla esimerkiksi voltti ja puolikäännöstä oli jo suhteellisen hankala napata näin äkkiseltään haltuun, eikä se puolivolttikaan vielä tule volttiradalla jalkojen päälle. Saati sitten takaperin voltilla tangosta alastulo tai päähyppy tai se käsilläseisonta. Haasteita liikujalle sirkuksessa riittää, tekeminen ei kuitenkaan muutu vakavaksi ja jokaisen taitotasolle ja uskallukselle löydetään oikeat haasteet. Se, että liikkeen tekee vähän eritavalla tuo siihen aina oman "esityksellisen" leimansa ja on ihan yhtä oikein, kuin teknisesti puhtaasti suoritettu liike. Sirkuskoululla on myös omat esittävät ryhmänsä, mutta suurin osa käy tunneilla vaan ihan liikkumisen ilosta ja oppimisen halusta! 

 

  • Mitä kehittää: Monipuolista kehonhallintaa, sekä luovuutta ja uskallusta fyysisten ominaisuuksien lisäksi. 
  • Parasta: Mahdollisuus päästä kokeilemaan kaikkea kivaa ja haastavaa. Vinkit uuden sisällön oppimiseen ja mukavaa oli myös oppimisen vapaus ja mahdollisuus tehdä omalla rytmillä. 
  • Pahinta: Omalla rytmillä harjoittelulla on myös kääntöpuoli, sillä ohjaaja ei millään ehdi kaikkia pienryhmiä yhtäaikaa neuvomaan, jolloin kärsimättömät (lue: minä) alkavat tekemään paljon omin päin tai joutuu hetken odottelemaan uusia ohjeita. 
  • Hinta: Jyväskylässä Sirkuskoulua ja Parkour-akatemiaa voit käydä kokeilemassa ilmaiseksi 2 viikon ajan harjoittelupassilla, suosittelen! Harjoittelupassi maksaa aikuisille 46€/kk ja sillä voi osallistua kaikille ikätasolle sopiville tunneille. Sirkuksessa ja Parkourissa on myös tosi paljon tunteja lapsille, jolloin ihan mahdollista on harrastaa samaan aikaan lasten kanssa. 
  • Kenelle: Matalan kynnyksen liikuntaa, joka sopii ei kilpailullisista jutuista kiinnostuneille tai oheisharjoitteluksi kenelle vaan. Matalan kynnyksen liikunnalla en tarkoita, että homma olisi liian helppoa (ei todellakaan!), vaan sitä että tunneille voi mennä kuka vaan ilman suorituspaineita. 
  • Oma ranking: Oli silmiä aukaisevaa tutustua taas erilaiseen liikunnan maailmaan, jossa tyylipuhtauden sijaan tähdättiint tekemisen iloon. Jumppapallossa näen tästä lähdin NIIIIIIIN paljon enemmän mahdollisuuksia monipuoliseen harjoitteluun kuin ennen...

P.s. Mun @siljapenttinen Instagramissa on Sirkuskoulussa opittuja päälläseisonnan liikeharjoitteluita videon muodossa. 

Kommentit (4)

Usva

Moi. Blogiasi on tosi mielenkiintoista lukea. Ehdottaisin seuraavia lajeja: capoeira, geokätköily, keilaaminen, frisbeegolf, padel, sulkapallo, tankotanssi.

Atte

Hei, mahtavaa kun kävit Tantereella tutustumassa! Pienenä korjauksena, että Race Horse Company ei ole Jyväskyläläislähtöinen :)

Atte

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram