Kylmä ei oo mun juttu. Metsä on. Kesällä retkeily on useimmiten helppoa ja kivaa, ainakin mun maksimissaan muutaman tunnin retkillä, jonne voit lähteä vaikka lenkkarit jalassa ja pienillä eväillä, mutta jos haluut ottaa seuraavan askeleen on jo vähän tsempattava. Kesällä oon elämäni aikana pari kertaa laavussa yöpynyt, mutta omia haastetasoja nostaakseni halusin kokeilla samaa talvella. Yksin en olisi tähän pystynyt, mutta onnekseni opiskelukaverini Maija on kouluttautunut eräoppaaksi Huippuvuorilla jääkarhujen seassa ja on muutenkin mun mittapuulla ihan pro-retkeilijä, joten hänen huomassaan uskaltauduin Salamajärven kansallispuistoon kokeilemaan talvivaellusta ja yöpymistä laavussa maaliskuussa. 

Retkeily tai vaellus on luonnossa tapahtuva vapaa-ajan ulkoiluharrastus. Erotuksena pelkästä luonnossakävelemisestä retkeilyyn liittyy yleensä maastossa ruokailua ja yöpymistä. (Wikipedia)

Kokemattoman ja kokeneen retkeilijän eron huomasi helposti jo lähtöasenteissa. Mä olin lähdössä metsään selviytymään tai kohti omaa kuolemaani ja Maija taas yhden yön retkelle. Mä luulin, että voin kutsua tätä vaellukseksi, mutta wikipedian mukaan vaellukset on vähintään 5-8 päivän mittaisia ja niihin mulla on vielä matkaa, vaikka sellaisen haluaisinkin joskus kokeilla. Retkikohteeksi valittiin Salamajärven kansallispuisto, koska siellä todennäköisesti olisi vielä paljon lunta ja hyviä laavuja. Liikkumistavaksi luonnossa sovittiin sukset (talvikenkiin sopivat karvapohjasukset) ja rinkkojen sijaan Maijalla oli ahkio, jota hän suosittelee talviretkeilijöille todella paljon enemmän kuin painavien reppujen raahamista. 

Mä olin oikeasti ihan täysin turisti, mutta onneksi Maija teki mulle pakkauslistan, josta tärkeimmät oli vaihtovaatteet, lämpimät vaatteet laavulla puettavaksi, omat ruoka astiat, vessapaperirulla, termari, makuupussi ja talvella muutama makuualusta. Mitä mulla ei ollut, lainasin kavereilta. Tärkeimmiksi varusteiksi sovittiin otettavaksi paljon hyvää ruokaa ja suklaata, jolla mut useimmiten saadaan kuolemaväsymyksen rajamailta vielä hilattua takaisin elävienkirjoihin. Maija huolehti kaikki isot asiat kuten ahkion, sukset, kirveen, paistinpannun ja kaasukeittimien, nalgene-pullot ja kartat sekä reitin suunnittelun.

Meidän retkipäivälle sattui onneksi huippusäät, vaikka pakkanen olisi voinut olla muutaman asteen korkeammallakin, niin hangessa olisi ollut helpompi hiihtää. Nyt päätimme matkan varrella muuttaa reittiä, koska minä totesin että en liian rankkaa on ahkiota metsässä vetää sinne asti mihin alun perin kuviteltiin. Laavulle hiihdeltiin noin 8km yhdellä ruokatauolla ja aikaa siihen meni kuitenkin yli 3 tuntia. Maastoa ei voinut etukäteen tietää, joten jonkun verran piti mutkitella, ettei jokaisen harjun yli tarvinnut ahkioperässä tiheässä metsässä hiihtää. Nimettiin jo ensimmäisinä tunteina ahkio "hel****n per*****ksi" , mutta sitkeästi vaan eteenpäin, vaikka aika monta kertaa oli ahkio hangessa kumossa. Yöpymislaavulle päästyä päätettiin käydä vielä 4km hiihtämässä lintutornilla ilman tarvikkeita ja satuttiinkin näkemään sillä reissulla todella satumainen auringonlasku.

Illalla laavulla tajusin, että "Hei, täällähän tulee pimeää" ja olin tietysti unohtanut pakata listasta huolimatta sellaisia oleellisia asioita kuten otsalampun. Maija oli pakannut onneksi varalampun, mutta niistä kun toinen meni rikki, vedettiin yhdellä lampulla iltaruoat ja valmistelut. Viriteltiin nuotio, jossa liekitettiin lohta ja paistettin lettuja ja kaasukeittimellä keitettiin juomavettä. Tärkeätä oli vaihtaa yöksi kuivat sukat ja laittaa riittävästi lämmintä vaatetta päälle. Meidän laavulla oli onneksi ulkohuussi ja säästyin hangessa asioimiselta kokonaan, mikä nosti mun retkimukavuutta huomattavasti. Oikeastaan ainoa epätoivon hetki mulla tuli keskellä yötä, kun kuun valossa hipsin käymään huussissa ja mietin ympäristössä liikkuvia susia ja sitä, että on niin kylmä. Epätoivo kesti tasan siihen asti kun pääsin lämpimän makuupussin sisälle ja söin vähän suklaata.

Maijan pro-vinkit retkeilyyn:

  • Talvella vähintään kaksi makuualustaa makuupussin alle lämpöä eristämään.
  • Lämpimällä vedellä täytetty Nalgene-pullo makuupussin sisälle lämpöä tuomaan on ihan ykkönen!
  • Kannatta juoda tasaisesti lämmintä vettä termarista. Se lämmittää kehoa ja nestettä tulee juotua tarpeeksi. Lumesta sitä oli helppo ja nopea kaasukeittimellä keitellä.
  • Jos mukana on yhdet hyvät hiihtosukat, ne voi yön aikana kuivata helposti olkapäiden päällä kahden aluskerraston välissä. 
  • Hyvän lämpöä pitävän retkiastian saa askertelemalla muovirasian ympärille vanhasta makuualustasta lämpöeristävän kerroksen ilmastointiteipillä.
  • Kännykän akkua kannattaa säästää pitämällä sitä pois päältä silloin kun sitä ei tarvise. Mun päivittämä Instagram-story ei turvallisuuden kannalta ollut kovin järkevää, kun akku oli jo illalla ihan loppu. 
  • Kevyet vaatteet liikkuessa (vältä hikeen liikkumista, meillä ei onnistunut), lämmintä vaatetta pysähtyessä heti päälle. 

Mitä liikuntamuotona retkeilyyn tulee huomasin heti, että Maijalla on todella paljon parempi peruskestävyys ja hän olisi jaksanut ahkioperässä hiihtää vaikka kuinka pitkään, kun taas mun vahvuus oli ylämäkivedot ahkioperässä. Nopein tapa edetä olisi varmaan ollut se, että mä oisin vetänyt kaikki ylämäet, mutta muuten ollut ahkiossa kyydissä :D Päivän aktiivisuudeksi tuli mittarin mukaan 400% korkeimmalla aktiivisuustasolla ja mittari näytti päivän aikana kulutetuksi 3800kcal, ja kun suurinpiirtein klo 22 mentiin nukkumaan, tuli uni aika nopeasti. Aamulla pahinta oli lämpimästä makuupussista uloskömpiminen, mutta hitaasti lämmintä vettä juoden ja vaatteita lisäten siitäkin selvisi. Nuotio ja kaasukeitin päälle, kahvia ja mannapuuroa ja sen jälkeen oli hyvä mieli lähteä rauhassa hiihtelemään kohti autoa. 

  • Keskisyke: Hiihtäessä 133
  • Parasta: Luonnossa rauhoittuminen, syöminen ja kokemukset 
  • Pahinta: Kylmä ja se jos ruokaa, tai vettä ei saa riittävästi. Lisäksi vaarana ihan oikeasti on se, että jos jotain sattuu ja avun saamiseen menee pitkään. 
  • Mitä kehittää: Selviytymistaitoja, mielenhallintaa ja sitkeyttä. Luonnossa ihmisen luonteesta paljastuu mun mielestä myös paljon asioita ja opit tuntemaan sekä itseäsi, että retkikavereitasi uudella tavalla.  
  • Hinta: Mitä enemmän retkeilet, sitä enemmän alat haalimaan harrasukseen tavaroita ja Maija sanoin "jos parempaa tottuun, ei huonompaa enään viitsi ottaa. Päiväretken hinta lähelle voi olla 0€, mutta meidän tarvikkeet oli arvoltaa varmasti lähellä 1000€ yhteensä. Kaikki kuitenkin hankittu pitkän ajan kuluessa ja itse lainasin tavaroistani suuren osan. 
  • Kenelle: Ikään ja sukupuoleen katsomatta kaikki voivat retkeillä omalla tasollaan. Kaikkien mun mielestä kannattaisi. 
  • Oma ranking: Mie rakastan tätä. Ihan oikeasti. Vaikka se on rankkaa, mutta energian määrä seuraavalla viikolla on mieletön luonnossa virkistäytymisen johdosta. Parhaimpia kokemuksia liikunnasta oon saanut noilla retkillä ja omat seuraavat tavoitteet on käydä lyhyellä retkellä ihan yksin ja käydä pitkällä vaelluksella. Harrastuksena todella palkitseva! 
  • Linkkejä:

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram