
Otetaan vielä yksi helppo liikuntalaji ennen itsensä haastamista uusilla jutuilla. Tän ja ensiviikon aikana tulossa on lajiesittelyitä ja juttuja ainakin paritanssista ja jousiammunnasta...
LAJIKUVAUS: "Pyöräily tarkoittaa polkupyörän käyttämistä kulkuneuvona liikenteessä, huvi- ja retkiajelussa tai kilpaurheilussa. Pyöräily on nopea ja tehokas liikennemuoto erityisesti lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla. Moottoriliikenteeseen verrattuna pyöräilyllä on lukuisia etuja, kuten pienempi tilavaatimus (pysäköinnissä ja ruuhkissa), olemattomat suorat ympäristöpäästöt ja meluhaitat sekä positiiviset terveysvaikutukset pyöräilijöihin itseensä (Wikipedia)".
OMAT FIILIKSET: Näitä positiivisia terveysvaikutuksia on pelkästään jo se ettei menetä hermoja jonotellessa aamuruuhkissa, mut myös ulkoilun määrä ja hyvä aerobinen treeni. Asun noin 3km Jyväskylän keskustasta ja kuljen pääsääntöisesti pyörällä paikasta toiseen. Yritin tällä viikolla mennä kerran myös bussilla keskustaan, mutta vajaan puolentunnin odottelun jälkeen hylkäsin bussin vaihtoehtona, kipitin kotiin hakemaan pyörän ja polkasin keskustaan ennätysajassa mekko päällä ja korkkarit jalassa. Se siitä tyylikkäänä teatteriin menosta! Hirvee hiki vielä tunti perille päästystä.
Jyväskylässä pyörä on oman kokemukseni mukaan omaa autoa ja paikallisliikennettä nopeampi ja helpompi kulkuväline. Bussilla mun matka koululle kestää n.45 minuuttia rippuen ruuhkista ja kävelynopeudesta kun bussilinjat ei vie koululle asti. Autoa en saa parkkiin ikinä minnekään ja sekin on sitäpaitsi nyt rikki. Pyörällä aikaa koululle menee keskimäärin 20min. Pelkästään arkiviikolla mulla on pyöräilykilsoja kertynyt kasaan 50km.
Haittapuoli Jyväskylässä on pyöräilijöiden terveyden riskialttius autoliikenteen seassa, sillä ikävä kyllä kaupungissa ei tunnu vallitsevan yhteisymmärrys autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä. Tässä on omasta mielestä peiliin katsomista molemmilla osapuolilla, mutta pyöräilijä heikommilla peltikuorilla varustettuna on fyysisesti suuremmassa riskissä. Mä oon alkanut arvostaa omaa henkeäni niin paljon, et pyöräilen aina kypärä päässä ja oon hankkinut pyörään valon. Sen verran huonosti kuitenkin arvostan, et pyöräilen tuolla talvijäätiköllä ilman nastarenkaita. Noh... Ainakin tasapaino ja paineensietokyky kehittyy.
KATEGORIA: Hyötyliikunta (kesällä käydään kokeilemassa sit katupyöräilyä ja maastopyöräilyä)
KESKISYKE: 130 (20min) (keskisyke oli 146 tyhjillä renkailla eli laski huomattavasti kun viitsin pumpata renkaisiin taas ilmaa...)
MITÄ OMINAISUUKSIA HARRASTUS VAATII: viitsimistä lähteä pyöräilemään, talvella myös tasapainoa. Taitoa pukeutua oikein (yleensä aina tulee kuuma ja järjetön soija).
HARRASTUKSEN HINTA: Edullinen. Pyörä on suht kallis kertaostos, mutta peruspyörän käytettynä voi löytää jopa 50 euron hintaan. Itse haaveilen hyvästä pyörästä, mutta mummomankeleilla on vedetty. Muista myös pyöräilykypärä, valo, pyöränpumppu ja suosittelen niitä talvirenkaita kaikille talvella pyörällä liikkuville.
PARASTA LAJISSA: Raitis ulkoilma, kiireetön fiilistely, huomaamatta tapahtuva kunnon kehitys.
PAHINTA LAJISSA: Hengenvaarallisuus (hullu pyöräilijä eli minä, hullut autoilijat ja jäiset tiet), vastatuuleen pyöräily, järkyttävä jälkihiki AINA.
KENELLE SOPII: Kaikille pyörällä pystyssä pysyville. Aina voi mennä omaan tahtiin ja ylämäet saa mun mielestä taluttaa jos huvittaa.
RANKING: 1/100. Ykköslaji tähänastisista. On vaan niin näppärä tapa liikkua ja kuntoliikuntana huomaamattoman tehokas. Ja se on aina parasta!