Otetaan vielä yksi helppo liikuntalaji ennen itsensä haastamista uusilla jutuilla. Tän ja ensiviikon aikana tulossa on lajiesittelyitä ja juttuja ainakin paritanssista ja jousiammunnasta... 

LAJIKUVAUS: "Pyöräily tarkoittaa polkupyörän käyttämistä kulkuneuvona liikenteessä, huvi- ja retkiajelussa tai kilpaurheilussa.  Pyöräily on nopea ja tehokas liikennemuoto erityisesti lyhyillä ja keskipitkillä matkoilla. Moottoriliikenteeseen verrattuna pyöräilyllä on lukuisia etuja, kuten pienempi tilavaatimus (pysäköinnissä ja ruuhkissa), olemattomat suorat ympäristöpäästöt ja meluhaitat sekä positiiviset terveysvaikutukset pyöräilijöihin itseensä (Wikipedia)".

 

OMAT FIILIKSET: Näitä positiivisia terveysvaikutuksia on pelkästään jo se ettei menetä hermoja jonotellessa aamuruuhkissa, mut myös ulkoilun määrä ja hyvä aerobinen treeni. Asun noin 3km Jyväskylän keskustasta ja kuljen pääsääntöisesti pyörällä paikasta toiseen. Yritin tällä viikolla mennä kerran myös bussilla keskustaan, mutta vajaan puolentunnin odottelun jälkeen hylkäsin bussin vaihtoehtona, kipitin kotiin hakemaan pyörän ja polkasin keskustaan ennätysajassa mekko päällä ja korkkarit jalassa. Se siitä tyylikkäänä teatteriin menosta! Hirvee hiki vielä tunti perille päästystä.

 

Jyväskylässä pyörä on oman kokemukseni mukaan omaa autoa ja paikallisliikennettä nopeampi ja helpompi kulkuväline. Bussilla mun matka koululle kestää n.45 minuuttia rippuen ruuhkista ja kävelynopeudesta kun bussilinjat ei vie koululle asti. Autoa en saa parkkiin ikinä minnekään ja sekin on sitäpaitsi nyt rikki. Pyörällä aikaa koululle menee keskimäärin 20min. Pelkästään arkiviikolla mulla on pyöräilykilsoja kertynyt kasaan 50km.

 

Haittapuoli Jyväskylässä on pyöräilijöiden terveyden riskialttius autoliikenteen seassa, sillä ikävä kyllä kaupungissa ei tunnu vallitsevan yhteisymmärrys autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä. Tässä on omasta mielestä peiliin katsomista molemmilla osapuolilla, mutta pyöräilijä heikommilla peltikuorilla varustettuna on fyysisesti suuremmassa riskissä. Mä oon alkanut arvostaa omaa henkeäni niin paljon, et pyöräilen aina kypärä päässä ja oon hankkinut pyörään valon. Sen verran huonosti kuitenkin arvostan, et pyöräilen tuolla talvijäätiköllä ilman nastarenkaita. Noh... Ainakin tasapaino ja paineensietokyky kehittyy.

 

KATEGORIA: Hyötyliikunta (kesällä käydään kokeilemassa sit katupyöräilyä ja maastopyöräilyä)

KESKISYKE: 130 (20min) (keskisyke oli 146 tyhjillä renkailla eli laski huomattavasti kun viitsin pumpata renkaisiin taas ilmaa...)

MITÄ OMINAISUUKSIA HARRASTUS VAATII: viitsimistä lähteä pyöräilemään, talvella myös tasapainoa. Taitoa pukeutua oikein (yleensä aina tulee kuuma ja järjetön soija).

HARRASTUKSEN HINTA: Edullinen. Pyörä on suht kallis kertaostos, mutta peruspyörän käytettynä voi löytää jopa 50 euron hintaan. Itse haaveilen hyvästä pyörästä, mutta mummomankeleilla on vedetty. Muista myös pyöräilykypärä, valo, pyöränpumppu ja suosittelen niitä talvirenkaita kaikille talvella pyörällä liikkuville. 

PARASTA LAJISSA: Raitis ulkoilma, kiireetön fiilistely, huomaamatta tapahtuva kunnon kehitys. 

PAHINTA LAJISSA: Hengenvaarallisuus (hullu pyöräilijä eli minä, hullut autoilijat ja jäiset tiet), vastatuuleen pyöräily, järkyttävä jälkihiki AINA.

KENELLE SOPII: Kaikille pyörällä pystyssä pysyville. Aina voi mennä omaan tahtiin ja ylämäet saa mun mielestä taluttaa jos huvittaa.  

RANKING: 1/100. Ykköslaji tähänastisista. On vaan niin näppärä tapa liikkua ja kuntoliikuntana huomaamattoman tehokas. Ja se on aina parasta!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram