Kuva: Mikko Töyrylä

Yks tän kevään omista urheilullisista tavoitteista oli juosta 21.5.2017 Kotka Trail- polkujuoksu tapahtumassa 16km. Mitä on polkujuoksu? Sitä on moni ihmetelly tässä matkan aikana, mut se on tosiaan juoksemista metsäpoluilla. Ite tajusin tän kans noin 3 päivää ennen varsinaista tapahtumaa. Kotka Trailin reitit menee osittain juurakkoisilla metsäpoluilla, osittain kallioilla, osittain kivikossa, mutta pitkiä raskaita nousuja ei tällä reitillä ollut. Mun piti myös treenata tätä varten, mutta juoksutreenit jä kyllä keväällä tekemättä... En siis juuri koskaan juokse pitkiä lenkkejä ja pisin ikinä juostu matka on ollu rapia 12km muutaman vuoden takaa. Kotka Trail- tapahtumassa  saat kuitenkin 6km kohdalla päättää juoksetko maaliin vai jatkatko pidemmän matkan. No mie luotin et sisulla juoksen edes sen 6km, vaikka toivoin kuitenkin et jaksaisin ihmeen kaupalla sen 16km. 

Videolla tunnelmia toissavuoden tapahtumasta. 

 

 

Olin valmistautunut tapahtumaan siis olemalla treenamatta juoksua, syömällä runsaasti jäätelöä ja nachovuokaa, juomalla vettä ja vichyä, sekä laittamalla musalistat kuntoon. Lähin lenkkareilla matkalle, mut onneks keli oli upean aurinkoinen, eikä kallioilla todellakaan tarvinnut liukastella. Alunperin suunnittelin et juoksen matkan 1km intervalleissa: 1km löysää, 1km vauhdikkaammin, 1km löysää jne. NO… Tästähän ei tullu mitään. Lähtö tapahtui rantahiekalta yhteislähtönä ja varoituksista ja omista suunnitelmista huolimatta lähdin tietysti heti painelemaan jonon mukana itselle aika rapsakkaa vauhtia. Ensimmäiset kolme kilsaa vedin laukkaa kuin varsa kevätlaitumilla ja sit olikin jo jalkapohjat ihan krampissa ja mietin, että tätä vauhtia en varmaan 16 km jaksa.

Kuvat: Riku Lehtinen

Ehdin onneksi jutella matkalla kokeneempien polkujuoksijoiden kaa, jotka antoi neuvon kävellä vaan reilusti kaikki ylämäet. Kuulema sen mitä ylämäessä juoksemalla voittaa, alamäessä häviää. Mie yritin sit tasata sykkeitä vähän kun ne huiteli 178 bpm, mutta kun ne ei laskenu kävelylläkään mihinkää aattelin, et vedetään sit näillä. Viiden kilsan kohdalla tiesin, et oikeaan jalkaan tulee mehevä rakko mut sielu ja sisu ei antanu periksi juosta maaliin 6km kohdalla. Keli oli ihana, matka taittu suhteellisen kevyesti sykkeistä huolimatta ja näyttämisen halu on aina kova. Eka tuskien taival oli oikeastaan se 6-8km, jossa juoksuvauhti tipahti jalkapohjien kipeytymisen takia ihan mateluksi. Kävely ei tuntunut yhtään paremmalta ja oli aika kehitellä lisämotivaatiota juoksuun. Se kilsa kovaa, kilsa hitaasti ei maaston vaihtelun ja oman jaksamisen takia onnistunut, joten yks tapa jaksaa on juosta yks biisi kovempaa ja sit seuraava iisiä. No jaksoin tätä ehkä 6 biisin ajan ja sit löysin kolmannen ja itelle toimivan taktiikan. Kävelin vaan reilusti kaikki ylämäet ja alamäkeen ja tasaselle aina pakotin itteni juoksemaan. Sit meni "lentokelillä" kilsat 8-11 ja sit ku aloin olla voiton puolella en enää jaksanutkaan. 

Kuva: Riku Lehtinen

Viimeiset 3km oli kyllä tuskalliset hitaat. Jengiä meni ohi oikeelta ja vasemmalta, mut ohi juostessaan moni yleensä vaan tsemppasi mua jaksamaan. Tosi hyvä kannustava fiilis siis tässä tapahtumassa! Koska polku oli maastolta haastavaa matka taittui mun mielestä suht joutuisasti, kun jokaisella askeleella on keskityttävä siihen, ettei nilkka väänny tai ei liukastu. Loppumatkasta tosin homma muuttui vähän vaikeemmaksi kun hermotus alkoi lagaamaan. Yritin esim. nousta sellaiselle metrin mittaiselle kivelle, mut jalka ei vaan noussu ja törmäsin kiveen. Oli pakko oikeesti nostaa käsillä jalka sen kiven päälle, et pääsin jatkamaan matkaa. Viimeisen kilsan kävelin ihan suosiolla, että pystyin tekee näyttävän loppuspurtin maaliin. Loppuaika 2:06 ja naisten 16km sarjassa 28.  Kovimmat naiset veti reitin aikaan 1:34! HUH!

Juoksun jälkeen tuntu, että nopeemminkin ois voinu juosta, mutta tuskin oisin maaliin sit päässy. 16km keskisyke oli 176, kaloreita palo mittarin mukaan 1780kcal. Maalissa en päässykään enää jalkojen päälle, kun jalkapohjat lakkas toimimasta. Molempiin joku ihan älytön kramppi, jonka kruunas sit oikean pohkeen lisäkramppi.  Onneksi oli maalissa ystävät tuomassa nestettä ja taluttamassa mut kebabille, joka muuten uppos suhteellisen helposti. Jalat verty myös ihan ok vaan pakottamalla ne liikkeelle. Oon todella tyytyväinen omaan suoritukseen, sillä polkujuoksu on yleensä sen 10-20% rankempaa kuin tasasella juoksu. Ystävät väitti, et puolimaraton tuntuu kevyeltä tohon 16km polkujuoksuun verrattuna, mutta ite en voi sanoa kun en oo sitä juossu. Täytyy sanoa, että tähän lajiin kyllä ihastuin! Polkujuoksussa mua motivoi metsässä oleminen, askeleiden tikkaaminen kivien ja juurien päälle,  sekä itselle luontainen intervallityyppinen juoksu! Ihan mahtavaa!

 

 

  • Mitä kehittää: mm. koordinaatio, aeroobinen ja anaerobinen kestävyys, lihasvoima, tasapaino. You name it. 
  • Parasta: luonto ympärillä, askellukseen keskittyminen, vauhti tuntuu metsässä kovalta ja olo (hitaalta) kauriilta. 
  • Pahinta: Lihakset on tosi kovilla hermotuksen suhteen ja keskittymisen herpaantuessa voi helposti joku paikka nyrjähtää. Rakot jaloissa on myös aika jeejee, mut kun on kisassa niin ne ei haittaa niin paljon. 
  • Hinta: Metsässä juoksuhan on ihan ilmaista. Hyviä vinkkejä aloittaiseen löydät esim. luontoon.fi sivuilta, sekä trailrunning.fi sivuilta. Suosittelen myös osallistumista polkujuoksutapahtumiin, sillä esim. Kotka Trailissa lajiin on helppo tutustua upeissa merimaisemissa! 
  • Kenelle: Aina tässä tapahtumassa juoksijoita oli kaiken ikäisiä ja kuntoisia. Kävellä voi aina kun siltä tuntuu ja mut ohitti 16km matkalla ainakin 10 pikkutyttöä ja moni mua vanhempi mies ja nainen hirmu vauhdilla, et lajin harrastamiseen ei mitään ikä esteitä ole. Aloittaa voi myös milloin vaan. Itse kun en jaksa tasasella paljon juosta, nii polkujuoksun vaihtelevuus tarjoaa ihan uudenlaista virikettä, jolla pitkiäkin matkoja jaksaa sinnitellä! Suosittelen kokeilemaan, vaikka pitkän matkan juoksu muuten olisikaan sun juttu!
  • Oma Ranking: Paras juoksukokemus ikinä. En tiiä oliko vaan itsensä ylittäminen vai metsä vai mikä, mutta polkujuoksu saa jatkoa. Ainakin ensivuonna olen samassa tapahtumassa mukana, mut olisipa huimaa käydä myös muihin maisemiin tutustumassa!

Kuva: Mikko Mäkelä

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram