Mä oon luistinten päällä ollut nyt ringetessä, rullaluistelussa, jääkiekossa, rollerderbyssä sekä taitoluistelussa, ja nyt esitellään vielä yks luistelulaji, nimittäin pikaluistelu. Mä en oikeestaan tiennyt mitä odottaa, mutta löysin kyllä tosi mukavan lajin aerobisen kunnon ylläpitämiseen. Jos tykkää esim. hiihtämisestä tai pyöräilystä, niin tykkäätte varmasti myös tästä lajista. Ja vaikka mä en tosiaan edes ihan älyttömästi tykkää hiihtämisestä, niin pikaluistelu innosti kyllä heti! Jyväskylässä tätä lajia pääsee harrastamaan Kensu:n urheiluseurassa, jolla luisteluvuoroja on kolme kertaa viikossa Viitaniemen tekojäällä. Verrattuna koko ajan lyhentyvään hiihtokauteen, tätä lajia pääsee harrastamaan marraskuusta maaliskuuhun ja vielä todella edullisesti!

Mie otin vaan yhteyttä Kensun seuraan ja pääsin treeneihin kokeilemaan. Kensulla on varastossa myös erikokoisia pikaluistimia, joilla pääsee lajia kokeilemaan. Seuralla on myös hyvä diili siitä, että kaudeksi voi vuokrata luistimet seuralta 50€:n kausihintaa, joka on kyllä aika reilu kauppa. Ne pikaluistimet on sellaset, missä kantapää nousee joka potkulla irti ja ne terät on ihan älyttömän pitkät. Ihan ekana kun pääsin niiden kaa jäälle, oli kyllä sellanen olo ettei tiedä mihin suuntaan pitäisi jalkoja liikuttaa.

Pikaluistelussa tekniikka on hyvin samanlainen kuin luisteluhiihdossa. Varsinaisesti ei potkita samalla tavalla kuin hokkareilla, vaan jalkoja painetaan ja työnnetään takaviistoon. Luisteluasento pitäisi (tietysti) olla ihan hullun matala, jotta jaloista saa kunnolla voimaa, mutta alussa se oli kyllä aikamoista tökkimistä suorilla jaloilla. Sain neuvoksi mennä alussa vuorojaloin makkaraluistelua, jotta jalka tottuu sen luistimen painamiseen. Viitaniemen kentällä kierros auratulla radalla on reilu 300m, mutta luistimilla matkaa tulee tehtyä ihan huomaamatta, vaikka alussa toki aika hitaasti. Sisäradalla luistelee yleensä ne tyypit, jotka vetää kovaa, kun taas ite keskityin alussa ulkoradalla vaan pysymään tasapainossa luistimilla ja hakemaan parempaa tekniikkaa. 

Kensun treeneissä käy paljon eri-ikäisiä luistelijoita, joista osa tekee maratonmatkoja ja osa taas kisailee 500m ja 1000m "pikamatkoilla". Treeneissä voi tehdä yhdessä esim. vetoja muiden luistelijoiden kanssa tai sit treenailla omia juttuja. Mie sain paljon neuvoja ja tukea oman tekniikan hakuun, mutta jotenkin hauskaa kun samalla matkaa tulee taitettua ihan älyttömästi. Vaikeinta alussa on vaan hakea sellasta pitkää ja tasapainosta potkua, jossa asento pysyisi matalana. Oikea linja oisi kuulema niin, että nenän, polven ja varpaan oisi oltava samassa suorassa linjassa kohti maata. Juu ei ollu korkeintaan kuin 10 sekuntia putkeen. Ja se on tosiaan muuten matala asento. Ite kun yrittää hakea painopistettä alemmas, meinaa mennä koko matkan maahan saakka. 

Yleensä ekoilla kerroilla ei lähdetä opettelemaan kaarreluistelua, mutta mie tietysti halusin ottaa kaiken irti kokeilusta. Alussa mie menin kaarteet tavallisella luistelulla, mutta jos tässä lajissa haluaa lujaa päästä, niin se vauhti otetaan nimenomaa kaarteissa ja suoralla se koitetaan vaan ylläpitää. Kiertosuunta on radalla aina vastapäivään ja se on mullekin parempi sirklaussuuntaa, mut ne saakelin pitkät terät luistimien alla ei tee hommaa helpoksi. Ja helpolta se nimenomaa lajia osaavilla näyttää. Mie yritin ensin radalla yrittää pysyä pystyssä, mut sit mulle sanottiin et sitä kaarreluistelua kannattaa ruveta hakemaan kenttään piirrettyjen ympyröiden avulla. Jalkojen liike pitää vaan yrittää pitää rauhallisena ja alussa vaan nostaa sitä jalkaa toisen eteen. Se tuntuu vaan alussa ihan hullun hurjalta, mut koko ajan sie opit hahmottamaan luistimet paremmin ja uskallat siirtää niitä sulavemmin toisen eteen. Käsien liikkeeseen en vielä päässy ihan kiinni, kun tuntu et toista kättä en voinu liikuttaa menettämättä tasapainoa. 

Luistelu alkoi noin tunnin jälkeen sujua luontevammin ja päätin yrittää päästä nopeammin luistelevan porukan jonon jatkoksi kokeilemaan peesiä. Mun tekniikalla sai tehdä ihan sikana töitä, et sain kerättyä saman vauhdin ja tietysti kaarteessa en päässyt lähellekään samaa vauhtia, mut kun hetken aikaa sai peesistä kiinni, tuntui tosiaan et se porukan imu vetää mukanaan ihan ilman töitäkin. On todellakin erilaista saada sitä peesi-apua kuin yksin yrittää päästä vauhdilla ja samalla kun yrittää mennä samalla rytmillä muiden kaa, tulee hiottua tekniikkaakin. Tokikaan en pysyny porukan mukana kuin puoli kierrosta, kun tekniikka hajosi kun hulluna yritti polkea. Ne jotka sitä osaa, pystyy liukumaan tosi pitkiä matkoja ja painamaan sitä luistinta, kun ite joutuu ottaa monta potkua enemmän samassa ajassa. Niiden vauhdikkaampien vetojen jälkeen sykekin paukkasi reilusti yli 180 bpm:n, joten tässä lajissa saa tosiaan myös ottaa itsestään kaiken irti. 

Mua tää koukutti kyllä heti! Mulla ihan tasavauhtiakin luistelemalla syke pysyi korkealla, vaikka työ sinänsä ei tuntunut raskaalta. Samalla vauhti tuntuu kuitenkin ihan älyttömän menevältä ja matkaa taittuu, enkä missään vaiheessa edes kyllästynyt saman radan polkemiseen. Matkaa tuli treeneissä taitettua noin 15km, vaikka lumituisku teki eteenpäin näkemisestä välillä vähän hankalaa! Miekin pääsin kiinni sellasesta pitkänmatkan tekemisestä, jossa tasaisesti tekee vaan ja pääsee sellaiseen meditatiiviseen tilaan, jossa unohtaa kaiken ylimääräisen. Esimerkiksi juostessa en pysty ajattelemaan mitään muuta kuin sitä, miten paskalta kehossa tuntuu. Tässä tuntu tosiaan melkein kivuttomalta ja vasta 1,5h luistelun jälkeen pukkarissa huomasin miten voimattomat reidet oli! Ainostaan seuraavana aamuna leikattupolvi vähän vihoitteli, sillä sen verran painetta luistelussa kuitenkin tulee siihen oikean polven nivelrakoon. 

 

  • Mitä kehittää: tehokkaasti kuntoa, tasapainoa ja jalkojen lihaksiin kestovoimaa, sekä räjähtävyyttä!
  • Parasta: meditatiivinen kuntoilulaji, jossa unohtaa tekevänsä koko ajan kovasti töitä!
  • Pahinta: Tekniikka kun on vinossa, on luistelukin ihan älyttömän raskasta. 
  • Missä ja miten: Menkää ihmeessä testaamaan tätä lajia Kensun-vuoroille. Harrastaminen on myös suhteessa todella edullista, sillä kausimaksu koko vuoden luisteluista on vana 80€ ja 50€ voi vuokrata kaudelle luistimet lainaan, jos ei omia vielä halua ostaa! Myös junioreille on seurassa toimintaa ja vanhemmat voi treenata itse samaan aikaan. 
  • Oma ranking: Todellakin todellakin! Unohtakaa juokseminen ja hiihto, tää on ihan huippu kestävyyslaji! Myös pikaluistelussa ikäsarjoihin pääsee 30-vuotiaana, joten ihan varteenotettava tuleva laji! ;)

Kommentit (0)

Seuraa 

Tervetuloa lajitestausten pariin! Tämän blogin kirjoitti Silja, 28-vuotias kilpaurheilija Jyväskylästä. Vuonna 2017 testasin 100 lajia vuoden aikana ja tästä blogista löydät lajiesittelyt niistä kaikista, sekä muutaman liikuntaa ja urheilua sivuavan tekstin. Mun intohimo liikunnassa on sen kyky itsessään tuottaa hyvää oloa ja sen antaman mahdollisuus ylittää itsensä ja kehittyä loputtomasti. 

Tervetuloa lajitestausten, liikunnan ja urheilukirjoitusen pariin! 

Silja Penttinen

 

 

Ota yhteyttä:

100lajiavuodessa@gmail.com

 

LAJILISTA:

(lajit aakkosjärjestyksessä)

  1. Agility
  2. Aikido
  3. Aitajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Ammunta
  6. Ampumahiihto
  7. Baletti
  8. BMX-pyöräily
  9. Brasilialainen jiu-jitsu
  10. Capoeira
  11. Cheerleading
  12. CrossFit
  13. Curling
  14. Enduro-moottoripyöräily
  15. Fitness
  16. Frisbeegolf
  17. Futsal
  18. Gaelilainen jalkapallo
  19. Geokätköily
  20. Golf
  21. Hiihto
  22. Historiallinen miekkailu
  23. Ilma-akrobatia
  24. Jooga
  25. Jousiammunta
  26. Judo
  27. Jääkiekko
  28. Kalpamiekkailu
  29. Karting
  30. Kehonhuoltotunnit
  31. Kehonpainoharjoittelu
  32. Keihäänheitto
  33. Keilaus
  34. Kiekonheitto
  35. Kiipeily
  36. Kirkkovenesoutu
  37. Koripallo
  38. Korkeushyppy
  39. Kuntosali
  40. Kuulantyöntö
  41. Käsipallo 
  42. Kävely
  43. Lacrosse
  44. Laitesukellus
  45. Laser Tag
  46. Lenkkeily
  47. Lentopallo
  48. Lentäminen
  49. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  50. Ilma-aseammunta
  51. Lumikenkäily
  52. Lumilautailu
  53. Maantiepyöräily
  54. Maastopyöräily
  55. Melonta
  56. Nyrkkeily
  57. Paini
  58. Painonnosto
  59. Paritanssit
  60. Parkour
  61. Pesäpallo
  62. Petanque
  63. Pikajuoksu
  64. Pikaluistelu
  65. Pilkkiminen
  66. Pituushyppy
  67. Polkujuoksu
  68. Pyöräily
  69. Pöytätennis
  70. Ratsastus
  71. Retkeily / Vaellus
  72. Retkiluistelu
  73. Ringette
  74. Roller Derby
  75. Rugby
  76. Rullaluistelu
  77. Salibandy
  78. Seiväshyppy
  79. Sirkus
  80. Spinning
  81. Step-aerobic
  82. Sulkapallo
  83. SUP-lautailu
  84. Suunnistus
  85. Taekwondo
  86. Taiji
  87. Taitoluistelu
  88. Tankotanssi
  89. Tanssillinen ryhmäliikunta
  90. Telinevoimistelu
  91. Tennis
  92. Trampoliini
  93. Triathlon
  94. Uinti
  95. Ultimate
  96. Umpihankihiihto
  97. Vapaaottelu
  98. Vesijumppa
  99. Vesijuoksu
  100. Wakeboarding

 

 


 

Teemat

Hae blogista

Blogiarkisto

2017

Kategoriat