Kyseessä on nyt laji, joka muuttaa omaa tapaa katsoa ympäristöä. Normaalisti kun kuljet merkattuja reittejä pitkin, niin Parkour-kokeilun jälkeen mietit että: tosiaan, tostakin voisin mennä. Ainoa mikä estää, on vaan se että ei itsekseen kehtaa juosta pitkin seiniä, vielä :D Kun harjoituspaikkana varsinkin kesällä on koko kaupunki, ei tämän lajin harrastaminen ole tiloista kiinni. Alkuun jos haluaa päästä kannattaa kuitenkin tutustua Parkour Akatemia -toimintaan, joiden ohjatuissa reeneissä pääsee kehittämään liikkumistapojaan porukalla.

Parkour on liikuntalaji, jossa pyritään liikkumaan mahdollisimman sulavasti, nopeasti ja tehokkaasti paikasta toiseen.

Itse kävin kokeilemassa Lady Parkou-tuntia Tantereella Parkour-akatemia tiloissa, sekä ulkoparkouria Jyväskylän Lounaispuistossa ja sen lähistöllä. Etukäteen en oikein tiennyt mitä tunneilta odottaa, mutta hyvin samaan tapaan edettiin kuin monessa muussakin kokeilemassani liikuntaporukassa. Ensin tehtiin alkulämpö, sit hiukan tekniikka-treenejä, jonka jälkeen päästiin vähän soveltamaan hommia käytännössä. 

Parkour-akatemia tiloissa Tantereella on rakennettu monenlaista telinettä ja estettä, joiden seassa tehtiin erilaisia harjoitteita. Parkou koostuu paljolti tarkoista hypyistä, roikkumisesta ja heijaamisesta ja esteiden ylittämisestä mahdollisimman sulavasti. Puolentunnin jälkeen, mun liikkuvuudesta oli otettu jo kaikki irti ja lonkankoukistajat huuti hoosiannaa, mutta hyvällä tavalla. Todellakin huomaat, miten yksipuolisesti omia niveliä todellisuudessa tulee arkielämässä käytettyä. Vaikka Parkour on kehitetty kaupungeissa, samaa liikkumistapaa tulee tarvittua myös umpimetsässä, jos on pakko ylittää ojia, kaatuneita puita tai kivikoita. Koko keho hommissa ja siitä tykkään!

Parkourissa vauhti tietysti on paljon suurempi kun harjoituksissa tehdään lyhyitä pätkiä, mutta homma tuntuu tosiaan temppuradalta. Ainakin itsestä on aina ollut hauskaa kiipeillä ja hyppiä, ja nyt sitä sai kerrankin tehdä luvan kanssa. Sanoinkin jollekin Parkour-reeneissä, et mulla on ihan sellainen "itku pitkästä ilosta"-olo, et kohta varmaan sattuu kun on niin hauskaa. Varsinkin ulkona oli oikeasti sellainen olo, että saako tota seinää pitkin ihan oikeasti yrittää kiivetä. Koko ajan odotti, että ope tulee kieltämään leikkimisen liian vaarallisena. 

Harjoituksissa tasoja on kuitenkin riittävästi jokaiselle. Omia rajoja ja uskallusta ei kannata uhkarohkeasti lähteä ylittämään, vaan tunnustella missä kulkee omat rajat. Mulle kävi esim. ulkoparkourin roikkumistreeneissä niin, että ote lipsahtikin kesken heijauksen ja päädyin maahan selälleni, onneksi ilman suurempia haavereita. Myös loikissa pitää oman hypyn riittävyys pystyä arvioimaan, varsinkin jos hypätään korkeilla esteillä. Useimmiten se loikka on kuitenkin vaan uskalluksesta kiinni, sillä voimat riittää yllättävänkin pitkiin.

Suurin oma fiilistely tapahtu tuolla Lady Parkour-tunnilla kun pääsen seinäjuoksulla ja aivan sairaasti käsillä kampeamalla korkean tason päälle. Kuvasin noita mun kulkemisia Instagram-storiesiin ja koostin niistä lyhyen videon YouTubeen. Kontrastina ois ollut hyvä laittaa joku joka oikeasti osaa, menemään samat reitit aina mua ennen :) No mut linkkasin teille toisenkin videon tyypeistä, jotka oikeasti osaa parkourata, joten näette kyllä eron hyvin nopeasti. 

 

Tässä videossa mukana myös siis FreeRunia, mikä on taas eri lajia kuin Parkour. Eli kaikki noi voltit ja muut juostessa kuuluu siihen FreeRuniin, parkouriin periaatteessa kuuluu vaan toi mahdollisimman sujuva eteneminen. Mut siistiltä näyttää!

  • Parasta: Koko kehon liikuntaa! Kehittää voimaa, tasapainoa, liikkuvuutta, kestävyyttä ja ketteryyttä. 
  • Pahinta: Mulla ei riitä rohkeus käydä itsekseen ulkona harjoittelemassa, jos vaikka joku näkee. Myös se, että ei uskalla tehdä jotain, on itsestä ärsyttävää. Nivelille myös raskasta, sillä ei ollu ihan polvet ja nilkat tottuneet tärähdyksiin korkealta, mutta siitäpä ne kehittyy!
  • Hinta: Tätäkin lajia voi käydä 2 viikkoa ilmaiseksi kokeilemassa Jyväskylän Parkour Akatemialla. Erilaisia ryhmiä on kiitettävästi ja jokaiselle löytyykin sopivia juttuja. Harrastaminen seurassa maksaa sen 46€/kk sisältäen myös kaikki Sirkuksen tunnit. Välineitä tässä lajissa ei juurikaan tarvitse, hyvät pitävät kengät ja vaatteiden kannattaa olla kulutusta kestävää. 
  • Kenelle: Lapsista aikuisiin sopivaa liikuntaa. Myös iäkkäämmille vähentäen hieman nivelten kuormitusta hypyistö ja muista. Koko ajan lajissa kuitenkin kehittyy ja ne nivelet vahvistuu kun niitä harjoittaa. Omat riskirajansa pitää kuitenkin pystyä lajissa tunnistamaan (eli mulle vähän haastava laji siis).
  • Oma ranking: Yllättävän paljon tykkäsin, varsinkin kiipeilystä ja pomppimisesta. Luulen, että varsinkin oma liikkuvuus parantuisi ihan huikeasti tätä lajia harrastaessa. Voi olla, että perustan jonkun metsäparkour-ryhmän :) 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Käsipallo
  2. Salibandy
  3. Pikajuoksu
  4. Amerikkalainen jalkapallo
  5. Taekwondo
  6. Judo
  7. Ringette
  8. Suunnistus
  9. Pikaluistelu
  10. Keihäänheitto
  11. Tennis
  12. Tankotanssi
  13. Lentopallo
  14. Jääkiekko
  15. Trampoliini
  16. Taitoluistelu
  17. Pituushyppy
  18. Futsal
  19. Brasilialainen jiu-jitsu
  20. Pesäpallo
  21. Kuulantyöntö
  22. Maastopyöräily
  23. Kalpamiekkailu
  24. Vesijumppa
  25. Karting
  26. Lacrosse
  27. Laser Tag
  28. Rullaluistelu
  29. Melonta
  30. SUP-lautailu
  31. Kiipeily
  32. Retkeily / Vaellus
  33. Sulkapallo
  34. Capoeira
  35. Ratsastus
  36. Frisbeegolf
  37. BMX-pyöräily
  38. Curling
  39. Lentäminen
  40. Ammunta
  41. Roller Derby
  42. Koripallo
  43. Rugby
  44. Ultimate
  45. Kiekonheitto
  46. Cheerleading
  47. Aitajuoksu
  48. Telinevoimistelu
  49. CrossFit
  50. Ilma-akrobatia
  51. Baletti
  52. Triathlon
  53. Polkujuoksu
  54. Maantiepyöräily
  55. Jousiammunta
  56. Jooga
  57. Kehonpainoharjoittelu
  58. Kirkkovenesoutu
  59. Vapaaottelu
  60. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  61. Keilaus
  62. Painonnosto
  63. Enduro
  64. Golf
  65. Umpihankihiihto
  66. Laitesukellus
  67. Laskettelu
  68. Fitness
  69. Gaelilainen jalkapallo
  70. Pöytätennis
  71. Wakeboarding
  72. Agility
  73. Parkour
  74. Sirkus
  75. Spinning
  76. Pyöräily
  77. Paini
  78. Uinti
  79. Paritanssit
  80. Vesijuoksu
  81. Kuntosali
  82. Retkiluistelu
  83. Ampumahiihto
  84. Hiihto
  85. Nyrkkeily
  86. Aikido
  87. Historiallinen miekkailu
  88. Taiji
  89. Lenkkeily
  90. Kehonhuoltotunnit
  91. Ilma-aseammunta
  92. Seiväshyppy
  93. Petanque
  94. Korkeushyppy
  95. Kävely
  96. Lumikenkäily
  97. Pilkkiminen
  98. Step-aerobic
  99. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  100. Geokätköily
 


 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram